10-01-2019 16:08
"Ulkomailla Telian liittymä etsii automaattisesti käyttöönsä parhaan mahdollisen sopimusverkon."
Tuo on varmaankin ihan totta että valituksi tulee paras 'sopimusverkko'. Se ei kuitenkaan tarkoita kokemusten perusteella että se olisi paras mahdollinen verkko.
Ongelma ainakin täällä eri puolilla eurooppaa on ollut huonot kuuluvuudet.
Toisessa puhelimessa on toisen suomalaisen operaattorin liittymä jossa täydet tolpat missä nyt asutaan kun Telialla on 2.
Toinen valitsee automaattisesti sellaisen verkon joka Telialla on estetty.
Telialla on ongelma myös se kun puhelin ei tahdo pysyä oikeassa ajassa.
Kysynkin onko tähän asian tilaan Telialla joku hyvä perustelu?
Kiitos.
Ratkaistu! Siirry kohtaan Ratkaisu.
10-01-2019 17:55
Tervetuloa Yhteisöön @reka55
Liittymällä on omat prioriteetit minkä mukaan se yhdistää kenenkin operaattorin verkkoon, tähän voi toki vaikuttaa myös puhelimen oma automatiikka verkonvalinnan suhteen.
Samassa maassa voi olla kuitenkin useammalle operaattorille sopimus ja eri operaattoreita voi testata tekemällä puhelimen asetuksista manuaalisen verkonhaun ja sitten listatuista operaattoreista itse valita käytettävän. Kaikille operaattoreille sopimusta ei ole ja näiden verkkoihin liittymä ei pääse.
Maakohtaisesti voidaan katsoa että mitä operaattoreita niissä on käytössä meidän liittymällä.
Kirjoitettu
08-02-2021
23:36
Muokattu
09-02-2021
08:15
SaJoonas
@JuhoOlliLo@ kirjoitti:
Tervetuloa Yhteisöön @reka55
Liittymällä on omat prioriteetit minkä mukaan se yhdistää kenenkin operaattorin verkkoon, tähän voi toki vaikuttaa myös puhelimen oma automatiikka verkonvalinnan suhteen.
Samassa maassa voi olla kuitenkin useammalle operaattorille sopimus ja eri operaattoreita voi testata tekemällä puhelimen asetuksista manuaalisen verkonhaun ja sitten listatuista operaattoreista itse valita käytettävän. Kaikille operaattoreille sopimusta ei ole ja näiden verkkoihin liittymä ei pääse.
Maakohtaisesti voidaan katsoa että mitä operaattoreita niissä on käytössä meidän liittymällä.
Hei, en ymmärrä, miksi on niin hankalaa kertoa, ketkä ovat kumppanioperaattorit maassa, josta niitä haluaa selvittää!
Asia vaikuttaa operaattorin valintaani, sillä liikun sellaisilla alueilla, joissa on vain yhden signaali! Jos kyseinen operaattori ei ole sopimuskumppani, valitsen tietenkin sellaisen palveluntarjoajan, jolta se löytyy.
Salailu ei hyödytä ketään ja vie teiltä asiakkaan helpompaan palveluun.
Aikaisemmin operaattorit olivat verkkosivulla näkyvissä eikä ollut tarpeen asiaa vatvoa kymmentä kertaa.
Ärsyttää vähempikin ajantuhlaus.
Edit SaJoonas: muokattu quote
09-02-2021 10:29
Tämä Roaming-kumppaneiden salailu on kyllä jotain ihmeellistä. Telia lisäksi Elisan mielestä roaming-kumppanit ovat ilmeisesti liikesalaisuuden alaisuuteen liittyviä asioita, mutta Dna kyllä ilmoittaa avoimesti kumppaneiden tiedot. Tiedän ihmisiä, jotka matkustavat tietyille alueille ulkomailla ja siellä on paikkoja joissa vain tietty ulkomainen operaattori kuuluu. Tämä operaattori ei välttämättä olekkaan sitten roaming-kumppani käytössä olevalle suomalaiselle operaattorille. On sitten kiva paikan päällä huomata olevansa verkon ulkopuolella, kun asian olisi voinut jo etukäteen varmistaa ja tarpeen tullen vaihtaa suomalaista operaattoria.
09-02-2021 12:15
@reka55@ kirjoitti:Toinen valitsee automaattisesti sellaisen verkon joka Telialla on estetty.
Tässä tilanteessa kannattaa yrittää valita estetty verkko käsin muutaman kerran peräkkäin. Vaikkapa ainakin neljä tai viisi kertaa.
Tuo paras mahdollinen sopimusverkko on nimittäin toteutettu niin, että muista kuin suositeltavista verkoista tulevista kirjautumispyynnöistä aluksi kieltäydytään. Vasta kun lyhyen ajan sisällä yritetään useita kertoja ei-suositellusta verkosta, operaattori heltyy ja päästää myös ei-suositellun verkon kautta sisään.
09-02-2021 13:02
Tuskin tuossa kukaan haluaa mitään salailla, mutta uskoisin Telian kuten kaikkien muidenkin pyrkivän eroon käsin päivitettävistä listoista tai muista kannoista. Esimerkiksi uudet tukiasemat ovat nykyään pelkästään kartalla eikä enää ajoittain julkaistavassa listassa. Vähemmän manuaalista työtä, helpompi päivittää ja pitää ajan tasalla.
11-02-2021 18:01
@Etsikko@ kirjoitti:
Hei, en ymmärrä, miksi on niin hankalaa kertoa, ketkä ovat kumppanioperaattorit maassa, josta niitä haluaa selvittää!
Asia vaikuttaa operaattorin valintaani, sillä liikun sellaisilla alueilla, joissa on vain yhden signaali! Jos kyseinen operaattori ei ole sopimuskumppani, valitsen tietenkin sellaisen palveluntarjoajan, jolta se löytyy.
Salailu ei hyödytä ketään ja vie teiltä asiakkaan helpompaan palveluun.Aikaisemmin operaattorit olivat verkkosivulla näkyvissä eikä ollut tarpeen asiaa vatvoa kymmentä kertaa.
Ärsyttää vähempikin ajantuhlaus.
Edit SaJoonas: muokattu quote
Kerromme mielellämme meidän kumppanit ulkomailla, kun otat meihin helposti yhteyttä esim. Minun Telia -sovelluksen chatissa, josta voi myös seurata helposti roaming data-paketin kulumista. Voit myös ottaa yhteyttä muilla tavoin.
Pääsääntöisesti meillä on vähintään kaksi kumppania per roaming-maa, joten verkon toimivuus on hyvin taattua. Joissain maissa kumppaneita voi olla vain yksi, mutta nämä on harvemmassa. Nämä kumppanit voivat myös vaihtua, vähentyä ja lisääntyä lyhyelläkin varoitusajalla, jolloin tiedon ylläpitäminen on haastavaa manuaalisilla listoilla kuten @Purnipsi mainitsikin. Voit tarkistaa kohdemaat (EU- ja ETA -maiden lisäksi), joissa meiltä löytyy kumppaneita, Reissupaketit -sivuiltamme.
Suosittelemme siis pitämään automaattisen verkonvalinnan päällä, koska hyvin yleisesti se toimii ja jos kohdemaan verkon toimivuus epäilyttää, niin suosittelen olemaan yhteydessä meihin niin selvitämme kyllä ajantasaisen tiedon roaming -verkkoa tarjoavista operaattoreista.
Tekniikasta aina mielenkiinnolla keskusteleva. Päivitän myös meidän asiakastukisivustoa
osana asiantuntijatiimiämme. Kerrothan tarvittaessa palautetta sivuston ohjeista.
Kirjoitettu
10-08-2021
08:58
Muokattu
10-08-2021
09:26
SaJoonas
Asia vaikuttaa operaattorin valintaani, sillä liikun sellaisilla alueilla, joissa on vain yhden signaali! Jos kyseinen operaattori ei ole sopimuskumppani, valitsen tietenkin sellaisen palveluntarjoajan, jolta se löytyy. Salailu ei hyödytä ketään ja vie teiltä asiakkaan helpompaan palveluun.
Edit: poistettu linkki