VPN Milanossa, roaming?

  • 11 January 2018
  • 5 kommenttia
  • 21 katselukertaa

Olen Suomessa. Olen muuttanut vpn:n Freedomella Milanoon katsoakseni italian televisiota. Käytössäni mobiilinetti 4g, jossa ulkomaan käyttöraja about 20 gigaa. Syökö netti nyt tuota 20 gigan pakettia, vai rajatonta Suomen käyttöä?


5 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@Huihaihui kirjoitti:

Olen Suomessa. Olen muuttanut vpn:n Freedomella Milanoon katsoakseni italian televisiota. Käytössäni mobiilinetti 4g, jossa ulkomaan käyttöraja about 20 gigaa. Syökö netti nyt tuota 20 gigan pakettia, vai rajatonta Suomen käyttöä?




Hei!


 


VPN.llä, kuten Freedomella et suinkaan "siirry" kuluttamaan dataa ulkomaille, vaan päätelaitteesi on edelleen yhteydessä siihen samaan kotimaiseen tukiasemaan, johon muutoinkin. Ainoastaan liikenteesi ohjataan siten ulkomaiden kautta, että käyttöpaikkasi näyttää olevan tuolla Milanossa.


 


Freedomen kanssa käytät edeleen kotimaan dataa, eli ihan huoletta voit käyttää sitä niin paljon kuin haluat, jos sinulla on rajaton paketti.


 


Roaming-datan käyttö tulee kysymykseen silloin, kun päätelaitteesi on jossain muussa, kuin Telian verkossa. Eli kun ole itse fyysisesti tuolla Milanossa käymässä, niin silloin käytät roaming-datapakettia.

Silti puhelimeni näyttää, että kuluvalla jaksolla roamingia olisi käytetty yht 3,4 gigaa, vaikka en ole käynyt ulkomailla kuin viime vuoden lokakuussa.


@Huihaihui kirjoitti:

Silti puhelimeni näyttää, että kuluvalla jaksolla roamingia olisi käytetty yht 3,4 gigaa, vaikka en ole käynyt ulkomailla kuin viime vuoden lokakuussa.


Terve Huihaihui! Onko sinulla puhelimessa freedome käytössä? Ettei nyt puhelin tulkkaisi jostain syystä tuon vpn:n roamingiksi? Voit tarkistaa oman käytetyn datan kirjautumalla itsepalveluun www.telia.fi/kirjaudu ja valitsemalla liittymäni ja palveluni alta sen liittymän, minkä datasta on kyse. Toki asia voidaan tarkistaa myös verkon puolelta jos saadaan tutkittua tilannetta asiakastietojen kera. Tähän voisi olla näppärä suositella meidän chat häiriöilmoituksia, missä asian selvittäminen käy näppärästi vaikka älypuhelimella. Riittää, kun kirjaudut telia.fi:lle tai avaat Minun Teliassa chatin meille.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Oletko käyttänyt puhelinta lähellä rajaa? Voisiko tuo 3,4 Gt tulla Ruotsista tai Norjasta? Venäjältä et pysty 3,4 Gt siirtämään ilman, että liittymäsi luottoraja ylittyy ja käyttö estyy. Italiasta asti makapuhelinyhteyttä ei pysty saamaan mitenkään, joten sen osalta voit olla rauhassa.

 

Oletko käyttänyt puhelinta Pohjois- tai Itä-Suomessa? Vaikka Telia yrittää fuskata, että Yhteisverkko olisi osa heidän verkkoaan, fuskaus ei aina mene puhelimista läpi. Tällöin Pohjois- ja Itä-Suomen käyttö näkyy puhelimessa roaming-käyttönä. Hinnoittelun kannalta on aivan sama, käytätkö Teliaa vai Yhteisverkkoa.

 

 

Kuten tässä jo povattiin, sekin on mahdollista, että puhelimesi tilastoi VPN-käytön väärin. Oikeat luvut näkee viimeistään laskulta.

Ruotsi on kyllä tuossa lähellä, mutta kun katsoin neuvojen mukaan omateliasta, ymmärrän nyt puhelimeni tilastoivan netin käytön miten sattuu. 

Vastaa