D-LINK 2740B ja Comtrend CT-5372 Yhteys ei toimi...

  • 11 December 2014
  • 7 kommenttia
  • 0 katselukertaa

... Omistan kyseiset modeemit ja boxissa on mahdollisuus valita maa kohtaisesti palveluntarjoaja ja sonerakin sieltä löytyy mutta yhteyttä ei vaan saa. Linja nopeus kyllä tulee mutta siihen se jää... Onko tämäkin mikä ei ole yhteen sopivan soneran kanssa. ADSL valo palaa kiinteästi...

Sama ongelma on Comtrend CT-5372 muti DSL boxin kanssa.

Kyllä on käyny sitten *PIIP* säkä kun peräti 2 boxia mitä omistan ei suostu toimimaan soneran verkossa...

Ei kyllä nyt yhtään kiinnosta pistää taas rahaa uuteen adsl boxiin... pettynyt...

Mitään apua tilanteeseen?

7 kommenttia

Periaatteessa mikä tahansa ADSL-modeemi toimii Soneran ADSL-liittymässä jos modeemin ADSL-yhteyden asetukset ovat manuaalisesti muutettavissa. Jos ADSL/DSL-valo jää palamaan (eli yhteys muodostuu) mutta data ei liiku, on vika yleensä väärissä VPI/VCI-arvoissa. VPI-arvon tulee olla 0 ja VCI on 33.

Jos modeemi on reitittävänä eli se jakaa siihen kytketyille tietokoneille sisäverkon IP-osoitteet (10- tai 192-alkuinen osoite), tulee modeemin käyttää DHCP:tä julkisen IP-osoitteen noutamiseen ulkoverkosta eli Soneran DHCP-palvelimelta. Reitittävän modeemin tulisi saada 80-, 84- tai 88-alkuinen IP-osoite jotta internet-yhteys voi toimia.

Monissa ADSL-modeemeissa nämä asetukset löytyvät WAN-asetuksista. VPI ja VCI saattaa löytyä myös ATM-asetusten alta.

Kannattaa lukaista myös nämä ohjeet.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Olen laittanu manuaalisesti VPI ja VCI arvot 0 ja 33 ja DHCP hakee automaattisesti IP-osoitteen palvelun tarjoajalta mutta ei vaan toimi. ADSL boxi jakaa IP:t koneille alkua 192.168.X.X

Molempia ADSL boxeja olen koittanut manuaalisesti ja resetoitu on ja palautettu tehdasasetuksiin mutta ei vaan ota IP osotetta palveluntarjoajalta.

Molemmissa lukee vain DHCP client in progrees... Eli yrittää kai sitä IP saada.

DNA:n liittymässä toimi molemmat. Soneran sitten ei ja DNA:sta johtuvista syistä ja ongelmista vaihdoin takaisin soneraan mutta ei mennyt sekään hyvään suuntaan...

Lisäystä asiaan... nyt tuli sitten testattua molemmat modeemin kaverin luona jolla on kanssa soneran liittymä ja siellä toimi! Ainoa ero on se, että tänne on vähän aika sitten laitettu uudet kaapelit... eikä adsl tule enään sitä vanhaa pelinlinjaa pitkin...
Jos molemmilla modeemeilla internet-yhteys toimii Sonera ADSL:n kautta kaverin luona, mutta ei oman liittymäsi kautta, kannattaa liittymästäsi tehdä vikailmoitus. Nopein tapa saada asia hoitoon on soittaa Vikapalveluun 0206 90101, mutta asia hoituu myös Omien sivujen Internet-liittymän ongelmatilanne lomakkeen kautta.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Vikailmoituksen olen tehnyt. Viimeviikon keskiviikkona soitin asiasta, tiedä sitten voiko sille mitään tehdä. Jossain se vika on modeemista ulos lähdettäessä...

Lainassa on nyt kaverilta Zyxell P660HW-D1 modeemi jolla toimii. Aikomusta ei ole tämän takia ostaa uutta modeemia, kun kerran entisetkin "toimii" ainakin kaverin verkossa.

Mutta jos ei vikaa löydy niin en voi tällästä jatkossa pitää vaan pitää sitten vaihtaa liittymää...

mutta katsellaan nyt jos asia korjaantus.

Tänään 17.04 tuli soneralta tekstiviesti, että verkossa ei kuulemma ole mitään vikaa niin missä se vika sitten on, kun molemmat modeemit toimii soneran verkossa mutta ei minulla? Jossain se vika pitäs olla mutta missä?
Sonera voisi lähettää mulle modeemin, koska kerran minun omat ei toimi ja laitteissa ei kerran ole vika. Jos kaverin soneran verkossa toimii niin tottakai ne pitäs silloin toimia minullakin.

Mitään muuta ei osattu tehdä, kun sanoa, että verkossa ei ole vika. Vika on jossain seinästä lähtevästä kaapelista eteen päin.

Ei nyt ihan oikein ymärrä tätä, vika on jossain...
Vorlon kirjoitti:
Sonera voisi lähettää mulle modeemin, koska kerran minun omat ei toimi ja laitteissa ei kerran ole vika. Jos kaverin soneran verkossa toimii niin tottakai ne pitäs silloin toimia minullakin.

Mitään muuta ei osattu tehdä, kun sanoa, että verkossa ei ole vika. Vika on jossain seinästä lähtevästä kaapelista eteen päin.

Ei nyt ihan oikein ymärrä tätä, vika on jossain...


Tuskin palveluntarjoajan ongelma on asiakaspään modeemien epäyhteensopivuus; osta kyseinen Zyxel Prestige. Ei maksa niin paljoa että talous siihen kaatuisi. 🙂
Nyt siis on kyse modeemeista jotka toimii soneran verkossa, näin ainakin kaverilla jolla on kanssa soneran verkko. Mikä voi olla niin erillaista, että ne eivät toimi täällä?

Vika ei ole siis minun laitteissa vaan modeemista eteen päin.

Vastaa