Yhteysongelmat ulkomailla ja raportointi

  • 18 October 2018
  • 4 kommenttia
  • 3 katselukertaa

Hei, 

 

Käytän suomalaista Telian mobiilikaistaa noin 90% Ruotsin puolella. Viimeisen viikon ajan on iltapäivisin-iltaisin netin toiminta romahtanut tasolle 6/2mbps, kevyellä 600ms pingillä - näillä statseilla sähköpostien luku onnistuu mutta mikään muu sitten ei. Vuosi sitten oli samantyylinen ongelma joka kesti noin kuukauden ja korjaantui itsellään. Normaalisti netti antaa sellaista 15/10Mbps, ping 50ms. Telian kartat näyttävät että kaikki on kunnossa alueen kaikilla mahdollisilla verkoilla. Kokeilin myös vaihtaa puhelimen 4G:n heikompiin vaihtoehtoihin, ei auta. 

 

Ongelma tässä on se, kenelle tästä ilmoittaa; viime vuonna olin yhteydessä ensin Suomen Teliaan, joka viittasi Ruotsin vastaavaan sillä heillä ei (ymmärrettävästi) ole saatavilla paikallisten pisteiden tietoja. Ruotsiin taas en saa puhtaasti yhteyttä koska aina ensin kysyvät liittymänumeroa, joka ei taas anna heidän järjestelmissään tulosta. Ilman ruotsalaista liittymää heiltä ei saa edes tiedossa olevia vikailmoituksia kysyttyä, saati sitten tehty vikaillmoitusta.. 

 

Tämä on nyt lähinnä retorisen puolen tuumailua ilman varsinaista kysymystä, kunhan vain heitän havainnon ilmoille. Kuulun epäilemättä marginaaliin nettiliittymineni, mutta koska olen perin riippuvainen vain ja ainoastaan mobiilidatasta Ruotsin puolella, niin on helppo valita mistä liittymän otan jos Suomesta saan rajattoman paketin muutamalla kympillä ja Ruotsin korkean käyttökaton (60-100 GB) paketit ovat luokkaa 60-70€. 

 


4 kommenttia

Moro. Itse tässä tuskaillut saman ongelman kanssa.. Sillon reipas vuosi sitten olin yhteydessä ihan suomalaiseen tahoon, jolle annoin raportteja yhteydestä ainakin ruotsista, norjasta, tanskasta ja puolasta.. Hoisivat nopeasti verkon kuntoon. Yritin juuri äsken etsiä niitä meidän keskusteluja sähköpostista ja puhelimen viesteistä, että näkisin mihin sillon soitin, mutta en löytänyt mitään. Muutama ilta sitten ping oli yli sekunnin. Eipä oo yhtä hurjia lukemia tullut ikinä edes satelliittinetillä :D
Päivitelläänhän tänne tilannetietoja, jos joku saa jotain tehtyä asialle, tai asiaa edes vireille.

Joo nyt muistankin. Tee tuosta häiriöilmoitus, niin ottavat sinuun yhteyttä. Tuota kautta hoitui nopeasti viimeksi: https://www.telia.fi/kirjautuneille/lomakkeet/palvelupyynto?&path=2

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +10

@Seahyena hyvin jo tuossa opastikin, kiitos. Kannattaa tehdä häiriöilmoitus tuon lomakkeen kautta, niin päästään tarkistamaan ongelmasi. Häiriöntutkinnan kannalta tärkeitä tietoja ovat juuri nuo tarkat tiedot ajankohdista milloin tämä nopeuden tipahtaminen on tapahtunut ja millaisia havaintoja olet tehnyt. Myös tieto paikasta on varmasti hyödyllinen.

Kiitos vinkeistä, tämä on hyvä jatkoa varten! Tuossa kävi lopulta niin että asia ratkesi itsestään viikonloppuna, ja vaikka nopeudet eivät vieläkään ihan tapissa ole niin ping kuitenkin pysyy aisoissa. 

 

Erikoinen juttu kyllä, etenkin kun Ruotsin Telia ilmoitti että ongelmaa ei ole.. No, samapa tuo. Kiitos vielä vastauksista!

Vastaa