Yllätyslasku verkkovierailusta EU-alueella

  • 22 September 2017
  • 5 kommenttia
  • 32 katselukertaa

Tuossa viikko sitten tuli käytyä Kreikassa Korfun saarella ja tulikin sitten lisälasku ALBANIAN verkon käytöstä. Laskua tuli yli 15€ 1.2mt kokoisesta käytöstä. Tilanne oli se että en missään vaiheessa poistunut edes saarelta. Voiko tässä kuluttajana tehdä asialle mitään? Puhelin itse on ottanut automaattisen verkonhaun takia yhteyden kokonaan toisen maan operaattoriin, ymmärtääkseni tuo automaattinen asetus tulee Telian omista SIM-asetuksista? Telian sivuilla vielä mainitaan että "Operaattori ottaa automaattisesti parhaimman yhteyden".

 

Liitteenä vielä googlen sijaintihistoria ja puheluerittely mistä näkyy kellonaika ja sijainti, jos joku epäilee että olisi jollain venereissulla käynyt.

 

 

 


5 kommenttia

Kunniamerkki +14

@Jabubuu kirjoitti:

Puhelin itse on ottanut automaattisen verkonhaun takia yhteyden kokonaan toisen maan operaattoriin, ymmärtääkseni tuo automaattinen asetus tulee Telian omista SIM-asetuksista


 




Kyllähän puhelimen käyttäjä on lähtökohtaisesti vastuussa siitä mihin verkkoon laite kytkeytyy. Ei se sim kortilta tule, siis itse asetus vaan on puhelimissa yleensä oletuksena automaattinen. Sim kortilta tulee sitten ne tiedot mihin verkkoon voidaan liittyä, eli roaming sopimus eikä se ota kantaa hinnoitteluun.

Kunniamerkki +14

@tilasto kirjoitti:


@Jabubuu kirjoitti:

Puhelin itse on ottanut automaattisen verkonhaun takia yhteyden kokonaan toisen maan operaattoriin, ymmärtääkseni tuo automaattinen asetus tulee Telian omista SIM-asetuksista


 




Kyllähän puhelimen käyttäjä on lähtökohtaisesti vastuussa siitä mihin verkkoon laite kytkeytyy. Ei se sim kortilta tule, siis itse asetus vaan on puhelimissa yleensä oletuksena automaattinen. Sim kortilta tulee sitten ne tiedot mihin verkkoon voidaan liittyä, eli roaming sopimus eikä se ota kantaa hinnoitteluun.




 


Se on juurikin näin, käyttäjän vastuulla on huolehtia mitä tekee puhelimellaan ja missä verkossa. Ja parhaan verkon automaattinen valinta ei aina tarkoita halvinta verkkoa, vaan esimerkiksi kuuluvuudeltaan parasta, puhelin monesti ottaakin kiinni siihen verkkoon mikä alueella parhaiten kuuluu vaikka se olisikin toisen maan verkko. Samaa ongelmaa esiintyy täällä Suomessakin raja-alueilla, missä naapurimaan verkko voi paikoitelle olla vahvempi kuin oma verkko, jolloin puhelin saattaakin ottaa roaming-verkkoon kiinni oman paikallisen verkon sijasta.


 


Voithan noista veloituksista tehdä palvelupyynnön Telialle, mutta se on ihan puhtaasti "goodwillin" varassa saatko hyvitystä vai et, mitään velvollisuutta hyvitykseen heillä ei ole.

Varmasti tulee olemaan tulevaisuudessa muitakin pikavoiton saaneita, mikäli tästä ei tule selkeää ja yksinkertaista neuvoa vaikka operaattorin osalta. Eli siis AINA ulkomaille mennessä tulisi laittaa tuo automaattinen verkonhaku pois! Tai vaikka miksei suomessakin, saattaahan sitä itärajalla päin saada kiinni venäjän verkosta.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@Jabubuu kirjoitti:

Varmasti tulee olemaan tulevaisuudessa muitakin pikavoiton saaneita, mikäli tästä ei tule selkeää ja yksinkertaista neuvoa vaikka operaattorin osalta. Eli siis AINA ulkomaille mennessä tulisi laittaa tuo automaattinen verkonhaku pois! Tai vaikka miksei suomessakin, saattaahan sitä itärajalla päin saada kiinni venäjän verkosta.




Löysin Yhteisön blogista kirjoituksen:


https://yhteiso.telia.fi/t5/Blogi/Roaming-vinkit-ja-ohjeet/ba-p/146454


 


Tämä kohta pisti itselläni silmään ja toisaalta olisi kannattanut muuttaa hieman toisenlaiseksi:


"Tarkista kohdemaan hintatiedot sekä maakohtaiset palvelut täältä. Telian kumppanioperaattoreista sinun ei tarvitse huolehtia, koska sim-kortti ohjaa laitteesi automaattisesti oikeaan operaattoriin."


 


Tässä tapauksessa kuuluvuudelta parhaimpaan verkkoon joka voi olla toisen maan operaattorin verkkoa etenkin raja-alueilla niin kuin @kjns mainitsi. Äkkiä voi kertyä puhelinlasku kalliiksi ja vielä jos erehtyy ns. sallimaan sovelluksien tiedonsiirron roaming-tilassa esim. Whatsapp-sovelluksessa videot ja kuvat (tämän pitäisi olla sovelluksessa oletuksena pois päältä) ja sitten taas Ulkomailla-tukisivustolla ei ole suurta mainintaa esimerkiksi:


 


Verkon valinta ulkomailla





Mietitkö, minkä ulkomaalaisen operaattorin verkkoon kannattaa liittyä kohdemaassa?



Ulkomailla Telian liittymä etsii automaattisesti käyttöönsä parhaan mahdollisen sopimusverkon. Sinun ei myöskään tarvitse huolehtia hinnoista, sillä ne ovat sinulle kohdemaassa aina samat operaattorista riippumatta.


 


Lähde: https://www.telia.fi/asiakastuki/liittymat/ulkomailla/verkko-ulkomailla


 


 


Näissä ei ole tosiaan oikein huomioitu raja-alueita ja toisaalta käyttökattoraja on oletusarvoisesti onneksi korkeintaan 62 € laskutuskaudessa, joten siten välttyy jättilaskulta :smileyvery-happy:




 

Kunniamerkki +14

@Jabubuu kirjoitti:

Varmasti tulee olemaan tulevaisuudessa muitakin pikavoiton saaneita, mikäli tästä ei tule selkeää ja yksinkertaista neuvoa vaikka operaattorin osalta. Eli siis AINA ulkomaille mennessä tulisi laittaa tuo automaattinen verkonhaku pois! Tai vaikka miksei suomessakin, saattaahan sitä itärajalla päin saada kiinni venäjän verkosta.




On ollut ja toki varmaan tulee olemaankin. Kyllähän aiheesta on juttua ollut aiemminkin jopa uutisissakin. Kyllä, manuaalinen verkonhaku on ratkaisu ongelmaan, ei pääse lisälaskua syntymään kunhan käyttäjä itse oikean verkon valitsee.

Vastaa