10 Gt paketti muuttunutkin 7 Gt paketiksi.

  • 13 September 2017
  • 8 kommenttia
  • 3 katselukertaa

Hei viisaammat. Vääntäkää minulle rautalangasta, miksi 10 Gt pohjola/Baltia paketti onkin vain 7 Gt ja yli menevästä datasta ropisee laskua noin 10 euroa/Gt.

Minulla on helmikuussa 2017 tehty Liikkuva Netti Etu plus paketti, jossa baltiaa/Pohjolaa 10 Gt.

Toukokuussa TELIA lähetti infoa jossa nykyinen liittymäni sisälsi edelleen 10 Gt baltiaa ym. Etuja, jotka tulevat voimaan helmikuussa 2018 kun 12 kk nykyisen liittymäsopimuksen "edut" päättyvät (nyt 11.90/kk).

Elo-syyskuun laskussa olikin data käyttöä 53 euroa. Olen ollut yhteydessä Telian laskutukseen, josta kerrotaan, että minun pakeissani on dataa vain 7Gt.

Tämä ei mene jakeluun koska minulla on kaksi kirjallista dokumenttia Telialta, joissa molemmissa on pohjolan ja Baltian data 10 Gt/kk. Tämä käyttö koostuu Baltian osalta Viron käytöstä. Onko sillä merkitystä, että Vaasan TELIA lähettelee näitä katteettomia lupauksia ja Lahden TELIA lähetää laskuja, eli oikea käsi ei tiedä mitä vasen käsi tekee. En ole löytänyt edes tällaisia 7Gt "paketteja" Telian sivuiltakaan. Onko näkemyksi? 


8 kommenttia

Teliahan myy kahta palvelua, luvattua ja todellista.

 

Itsellänikin oli käsitys määräaikaisesta liittymästä että se olisi 19,90€/kk ensimmäisen vuoden mutta loppupeleissä se onkin sitten tuo 29,90€/kk ja nopeampaa pakettia myydään muutaman euron halvemmalla vaikka siis kyseessä on määräaikainen joka yleensä on valhempi kuin jatkuva..

 

Olen myös tässä odotellut kolmatta päivää josko liittymäni avattaisiin uudelleen kun joku tauti pääsi valloilleen koneen sisällä ja olen sen jo hoitanu kuntoon. Kerran olen saanut hyvää ja nopeaa palvelua ja sekin oli tämä Yhteyspiste palvelu :smileyvery-happy: mutta muutoin samaa diipadaapa ja kädettömyyttä.

@Konstapoika: Tämä muutos liittyy 14.6.2017 voimaan tulleeseen EU:n roaming-säädökseen, jonka myötä vanhoilla Soneran ja Tele Finlandin liittymillä käyttö EU/ETA-maissa kuuluu kuukausimaksuun. Samalla datamäärät hieman muuttuivat riippuen liittymäpaketista. Tarkempaa tietoa löydät hinnastosta kohdasta "Myynnistä poistuneet liittymät". Tästä olisi pitänyt tulla ilmoitus kaikille asiakkaille, joita muutos koskee. Etkö ole saanut infoa joko postitse tai sähköpostiin?

@iJaskai: Vaikea ottaa kantaa sopimustilanteeseesi näkemättä tarkempia asiakas- ja liittymätietoja. Voitko ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme, niin katsotaan millainen sopimus on kyseessä.

@IlariJR Olen ottanut jo muutaman asian tiimoilta yhteyttä asiakaspalveluunne, en jaksa enää jankata samaa asiaa. Olen pakkonaitettuna Yhteys kotiin M 24kk hintaan 29,90€ + opengate, en tiedä mikä on jatkuvan sopimuksen hinta, varmasti sama kun tuo määräaikainen. Liittymäni on myös yhä suljettuna..

 

Pitänee ottaa laskin käteen ja alkaa laskemaan tuota maksettavaa summaa näistä liittymän toimimattomista päivistä, näillä näkymin n. 87% ilmoitetusta summasta pitänee maksaa :smileyhappy:

Konstapoika tarkentaa: Liittymä 0xxxxxxxx. 12 kk sopimus/etuhinta 11,90kk/10 Gt Pohjola ja Baltia. Sopimus tehty 21.02.2017.


17.5.2017 sain asiakastiedotteen C0717LNEP2 /Telia Finland Vaasa koskien liittymääni 0xxxxxxxxx: Liittymäsi päivittyy roaming-aikaan. Kääntöpuolella käydään läpi nykyinen liittymäni, jossa selkeästi lueteltu allekkain:


Netin määrä kotimaassa rajaton ja netin määrä Pohjola/Baltia 10 Gt.


Kerrotaan että liittymäni muutokset tulevat voimaan 4.2.2018 ja se muuttuu Yhteys mukaan- liittymäksi.


Ei tämän selkeämmin voi asiaa ymmärtää. Missään ei sanota puolella sanallakaan, että liittymä onkin 7 Gt.


Toiseksi, kyllä määräaikaiset sopimukset sitovat molempia osapuolia, eikä niitä voi yksipuolisesti muuttaa, saati


että siitä ei infota asiakasta. Ei asiakkaan tehtävä ole kahlata Telian sivuja ja etsiä kymmenien poistuneiden liittymien joukosta, josko joku muutos koskisi minun liittymääni. Minun sopimus on sovittu 12 kk pituiseksi. Piste.


Asiakaspalveluun olen ollut yhteydessä: heillä on sama 7 Gt mantra, jota hokevat. Minun puhelinlaskuni vain kasvaa sinne soittaessa.


Olen ollut Kuluttaja-asiamieheen yhteydessä. Sieltä ollaan halukkaita selvittämään Telian kanssa tämä kuvio, ellei


asiaan saada lautamiesjärjellä korjausta.


 

Edit RaMaria: Piilotettu numerot.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@iJaskai kirjoitti:

@IlariJR Olen ottanut jo muutaman asian tiimoilta yhteyttä asiakaspalveluunne, en jaksa enää jankata samaa asiaa. Olen pakkonaitettuna Yhteys kotiin M 24kk hintaan 29,90€ + opengate, en tiedä mikä on jatkuvan sopimuksen hinta, varmasti sama kun tuo määräaikainen. Liittymäni on myös yhä suljettuna..


 


Pitänee ottaa laskin käteen ja alkaa laskemaan tuota maksettavaa summaa näistä liittymän toimimattomista päivistä, näillä näkymin n. 87% ilmoitetusta summasta pitänee maksaa :smileyhappy:




Telian liittymissä ei ole määräaikaisuutta vaan uusille asiakkaille etu, jonka kesto on usein 6-12 kk eli eräänlainen tutustumistarjous :smileyhappy:


 


Tietääkseni Yhteys kotiin M -liittymän normaalihinta 24,90 euroa kuukaudessa, jonka 12 kk etuhinta on 19,90 euroa. Kannattaa varmaan tarkistaa viimeisin lasku ja apua sen tulkitsemiseen löytyy täältä. Jos laskutuksessa on epäselvyyksiä, niin suosittelen olemaan aina yhteydessä asiakaspalveluun esimerkiksi käyttämällä palvelupyyntö-lomaketta. Telian Omilla Sivuilla voi hallita omia laskuja ja liittymiä maksutta ja mielestäni on kätevää seurata esimerkiksi laskustuskauden saldoa tai Minun Telia -sovelluksella. Käytän myös maksutonta Saldovahti-lisäpalvelua, jotta ei tulisi yllätyksiä liittymään ja voihan siihen kytkeä muita rajoituksia halutessaan. Jos tarvitsee laskulle maksuaikaa, niin telia.fi-sivulla (Omilla Sivuilla) maksusopimuksen eli eräpäivän siirtäminen maksaa 5 euroa :smileyhappy:


 


Jos liittymä on suljettu, niin se aukeaa vasta kun kaikki maksut ovat kirjautuneet Telian järjestelmään. Jos maksat pankista, niin kirjautuminen tapahtuu 1-3 kuluessa eli pienellä viiveellä ja nopein tapa tietenkin tapahtuu Telian Omien Sivujen kautta tai Minun Telia -sovelluksella, koska maksut kirjautuvat välittömästi. Liittymä avautuu 1-3 kuluessa maksujen kirjautumisesta automaattisesti, jonka jälkeen laite kannattaa käynnistää uudelleen. Tarvittaessa pika-avauksen voi tehdä ottamalla yhteyttä asiakaspalveluun tai edullisemmin tekemällä itsepalveluna Omilla Sivuilla. Lisätietoa Telian tukisivustolla täällä.


 


Olikohan tästä mitään hyötyä? :smileyvery-happy:

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Mielestäni jokaisen tulisi perehtyä sopimusehtoihin. Katsotaan vähän ajan kuluksi Telian toimitusehtoja:


 


"Teleyrityksellä on oikeus muuttaa sopimusehtoja, palvelun
ominaisuuksia ja maksuja siten, ettei muutos ole asiakkaan
vahingoksi.



Teleyrityksellä on oikeus muuttaa palvelua koskevan toistaiseksi
voimassaolevan sopimuksen sopimusehtoja, palvelun
ominaisuuksia ja maksuja asiakkaan vahingoksi siten, että
sopimuksen sisältö ei kokonaisuutena olennaisesti muutu,
jos muutos johtuu:
• sopimus-, hinnoittelu-, tai asiakaspalvelu
järjestelyjen uudistamisesta tai
yhdenmukaistamisesta kuten yhtiötai
liiketoimintajärjestelyistä,
• merkityksellisten tuotantokustannusten
tai -rakenteen muuttumisesta,
• kolmansien osapuolten tuottamista palveluista
johtuvista muutoksista kuten palvelusopimuksen
päättymisestä tai muuttamisesta,
• teleyrityksen palvelun tai sen ominaisuuden
tuottamisen lopettamisesta,
• yhdysliikennekäytännön muuttumisesta,
• palveluiden tai viestintäverkkojen kehittämisestä
tai uudistamisesta kuten vanhentuneen
tekniikan korvaamisesta uudella,
• asiakkaan tai asiakasryhmien yksityisyyden
suojan tai taloudellisen turvallisuuden
suojaamisesta tai kehittämisestä,
• teknisistä järjestelmäuudistuksista,
• merkityksellisestä, ennakoimattomasta
liikenteen määrän tai rakenteen muutoksesta,
• markkinatilanteen tai palvelun kysynnän
olennaisesta ja pysyväisluonteisesta
muuttumisesta, tai
• toiminnan jatkuvuuden ja palvelutason
turvaamisesta, kuten poikkeusoloihin
varautumisesta tai tietosuojan taikka tietoturvan
ylläpitämisestä, kehittämisestä tai muuttamisesta."


 


Lähde: https://www.telia.fi/toimitusehdot-ja-palvelukuvaukset 14.9.2017


 


Mielestäni Telia informoi minua hyvin ajoissa roaming-asiassa eikä siitä jäänyt epäselvyyttä :smileyhappy:

@iJaskai: Mikä hinta sopimuksessa ja tilausvahvistuksessa lukee? Mikäli laskulla on eri hinta kuin sopparissa, niin silloinhan homma pitää korjata ilman muuta.

Jos laajakaistayhteys on suljettu haittaohjelman vuoksi, niin sinun pitäisi vielä ilmoittaa meille, kun kone on putsattu ja tietoturva-asiat kunnossa. Avataan sitten yhteys takaisin käyttöösi.

@Konstapoika Roaming-muutoksesta olisi pitänyt tulla tarkempaa tietoa kaikille asiakkaille. Asiakaspalvelun kautta voimme selvittää mitä asiakasviestejä sinulle on lähetetty eli onko tiedote lähtenyt normaalisti vai onko siinä ollut kenties jokin vikatilanne.

Kuten @Sekunti jo mainitsikin, niin kyse ei ole määräaikaisesta sopimuksesta, vaan ainoastaan etuhinta on voimassa 12kk. Sopimus on kuitenkin voimassa toistaiseksi.

Tätä kautta emme pysty näitä sen tarkemmin selvittämään, joten joudun pyytämään, että otatte yhteyttä asiakaspalveluumme esimerkiksi maksuttoman chat-palvelun kautta, joka löytyy kun kirjaudutte telia.fi:hin täällä.

@IlariJR

Pelkkä tekstiviesti tuli puhelimeen että määräaikaisuus menee umpeen, haluatko jatkaa uudella määräaikaisella, vastaa JOO. Laitoin takaisin viestin JOO koska luulin vanhan ADSL liittymäni jatkuvan. Sitten kolahti mysteeripaketti postiin joka oli telialta, sisällä oli 4G Reititin ja sim-kortti. En muista nähneeni mitään sopimuspaperia mukana mutta tekstiviestissä oli muistaakseni maininta 19,90€/kk ensimmäiset 12kk ja seuraavat oli sitten 29,90€/kk. Puhelin meni vaihtoo joten viesti meni siinä mukana...

 

Mutta antaa tämän asian olla, en jaksa enää vatvoa tätä asiaa, kerran ilmoitettu ja asiaa aioittiin hoitaa teenpäin. Maksan kiltisti sen 29,90€+yhteyspiste palvelun vaikka liittymä ei tällä hetkellä toimikkaan. Voinpahan mainostaa negatiivisessa mielessä teliaa vielä lisää ja syystä! :smileylol:

Vastaa