100M simillä netti 20-40M, 200M simillä 70-140M - Sama sijainti

  • 13 February 2020
  • 6 kommenttia
  • 83 katselukertaa

Hei. Minulla on Telialta kaksi 4g liittymää. Toinen on 200M liittymä joka on puhelimessa. Toinen on 100Mn liittymä ZTE mf286a mokkulassa. Teen yhteyksien nopeustestit peräkkäin. Saan samaan aikaan monta kertaa n.130megan nopeuden 200M liittymälle ja 100M liittymälle 35-40megan nopeus. Testit tein samassa kohtaa asuntoani joten sijainnista sen ei pitäisi johtua. Lisäksi peräjälkeen joten ruuhkapiikistä netissä ei pitäisi myöskän johtua. Olen tehnyt saman testin eri päivänaikoina ja prosentuaalinen ero on pysynyt samana. Mistä tämä voisi johtua? Onko luvattu 100M netti oikeasti puristettu 50M netti?(Aiemmin oli puhelimessa telian 50M netti ja se oli aina myös tuon 35-40M). Olin teille jo asiakaspalveluun yhteydessä ja siellä seliteltiin netin ruuhkan vaikuttavan nopeuksiin. Tähän minä en uskonut. Samoihin aikoihin toisessa kuitenkin 130 nopeus. Vai onko 100m ja 200m yhteydet lukittu omiin taajuuksiinsa? Onko mahdollista nopeuttaa hitaamman 100megan nettini edes 50 paremmalle puolelle esimerkiksi lukitsemalla jokin taajuus asetuksista?


6 kommenttia

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +6

Mulla on toisen operaattorin sim kännykässä, tuntuu että se rajoittaa päivitysten nopeutta 4g:ssä. Selitetään taasen  syynä olevan pävitys palvelimien kuormitusta.

Jos samat päivitykset 4g:llä ovat 0,01 - 1 megatavua sekunnissa, wlan verkolla 1 - 10 megatavua sekunnissa. Ei se nyt syy ole esim. googlen palvelimen kuormitus. Syynä saattaa mieluumminkin olla operaattorien laittama rajoitus päivitysten nopeudelle/kaistalle.

 

Käyttäjätaso 7

Mobiililaajakaistaliittymillä on ns. QCI-luokat eli liikennettä priorisoidaan etenkin ruuhkatilanteissa. Kalliimmat liittymät menevät halvempien edelle.

 

https://www.traficom.fi/sites/default/files/media/regulation/Verkkoneutraliteettikannanotto-mobiililaajakaistaliitymista.pdf 

Kiitos linkistä. Teksiä lukaistessa siellä mainittiin että esimerkiksi ruuhkatilanteissa 200M prioriteetti suhteessa 100M yhteyteen saa maksimissaan olla 2kertainen. Tai esim 50M suhteessa 300M 6kertainen. Kuitenkin samanaikaisesti 200M yhteydessä suhteessa 100M yhteyteen oli 130/40 eli 3.25kertainen prioriteetti. Jos 200M yhteys saa 130M Pitäisi samassa ruuhkatilanteessa 100M netin pystyä saamaan vähintään 65M. Siksi ihmettelen että onkohan tässä 100M prioriteetti paljon alhaisempi kuin luvattu. (50M netillä pääsin samoihin nopeuksiin kuin nykyisin 100M) Eli olisiko tässä 100M yhteydessä esimerkiksi 50M prioriteetti eikä 100M. Onko vinkkejä mihin taajuuteen minun kannattaisi tämä 100M yhteys lukita että saisin maksimaalisen prioriteettinopeuden?

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +9

@Kukasiinnetiso@  kirjoitti:

Hei. Minulla on Telialta kaksi 4g liittymää. Toinen on 200M liittymä joka on puhelimessa. Toinen on 100Mn liittymä ZTE mf286a mokkulassa. Teen yhteyksien nopeustestit peräkkäin. Saan samaan aikaan monta kertaa n.130megan nopeuden 200M liittymälle ja 100M liittymälle 35-40megan nopeus. Testit tein samassa kohtaa asuntoani joten sijainnista sen ei pitäisi johtua. Lisäksi peräjälkeen joten ruuhkapiikistä netissä ei pitäisi myöskän johtua. Olen tehnyt saman testin eri päivänaikoina ja prosentuaalinen ero on pysynyt samana. Mistä tämä voisi johtua? Onko luvattu 100M netti oikeasti puristettu 50M netti?(Aiemmin oli puhelimessa telian 50M netti ja se oli aina myös tuon 35-40M). Olin teille jo asiakaspalveluun yhteydessä ja siellä seliteltiin netin ruuhkan vaikuttavan nopeuksiin. Tähän minä en uskonut. Samoihin aikoihin toisessa kuitenkin 130 nopeus. Vai onko 100m ja 200m yhteydet lukittu omiin taajuuksiinsa? Onko mahdollista nopeuttaa hitaamman 100megan nettini edes 50 paremmalle puolelle esimerkiksi lukitsemalla jokin taajuus asetuksista?


Oletko testannut liittymiä ristiin laitteiden kanssa, eli laittanut 200M liittymän mokkulaan ja 100M liittymän puhelimeen? Miten nopeudet käyttäytyvät silloin?

 

ZTE mf286a laite tukee 2CA:ta eli kahta taajuutta samaan aikaan. Lisäksi laite tukee 64QAM modulointia. Todennäköisesti puhelimesi tukee useampaa kuin kahta taajuutta ja lisäksi nopeampaa 256QAM modulointia. Lisäksi laitteet saattavat valita eri taajuusyhdistelmiä, jonka vuoksi eroja voi syntyä.

 

Arvelisin eron johtuvan siis laitteista eikä liittymistä. Telia ei tee priorisointia eri liittymien välillä eri nopeusluokille, toisin kuin kilpailijat. Näin ollen ruuhkassa ei ole käytännössä merkitystä onko sinulla Telialta 100M tai 200M liittymät.

 

ZTE:ssä saattaa olla mahdollista lukita tietyille taajuusyhdistelmille, mutta yleensä auto-asetus antaa parhaan lopputuloksen. www.cellmapper.net sivustolta voi katsoa mitä taajuuksia lähimmästä tukiasemastasi voisi löytyä.

 

Mikä puhelin sinulla on käytössä?

Hyvin erikoista. Modeemissa oli automaattinen taajuushaku. Katsoin mapista lähimmän tolpan taajuudet ja lukitsin ne modeemiin. Nyt nopeus nousi 80M. Kiitos.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@Kukasiinnetiso@  kirjoitti:

Hyvin erikoista. Modeemissa oli automaattinen taajuushaku. Katsoin mapista lähimmän tolpan taajuudet ja lukitsin ne modeemiin. Nyt nopeus nousi 80M. Kiitos.




Kuullostaa hyvin tyypilliseltä, että automatiikka ei saa valittua optimaalisinta taajuusyhdistelmää. Hyvä juttu, että netti toimii nyt ripeämmin kuin ennen.

Vastaa