100Mb/s Telia mobiili vauhdissaan....

  • 2 February 2019
  • 6 kommenttia
  • 17 katselukertaa

 

 


6 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

Hei, kiitos viestistäsi. Eipä tuolla nopeudella voi paljoa juhlia. Onko yhteys ollut aina näin hidas? Onko yhteys kellonajasta riippumatta näin hidas vai hidastuuko yhteys iltaisin? Huomasin kuvastasi että olit tehnyt testin reitittimen langattoman yhteyden kautta. Suosittelisin tekemään nopeustestin kun koneesi on verkkokaapelilla yhdistetty, jotta voimme olla varmoja ettei langaton yhteys ole pullonkaulana yhteydelle. Kerro myös millainen reititin sinulla on käytössäsi. Näillä varmasti päästään alkuun kohti parempia nopeuksia.

Itellä samaa ongelmaa, tosin ei sentää noin huonoja nopeuksia kuin viestiketjun aloittelijalla. Oon uusi asiakas Telialla. Löytyy myös 100 Mbps 4G netti, reitittimessä käytössä. Hyvästä signaalista huolimatta tänään aiemmin sain 20-50 megaa, myöhemmässä vaiheessa vain 10-20. Upload on sen sijaan kiitettävä, 30-50 megaa. Taajuuksia olen manuaalisesti kokeillut vaihdella, muttei tunnu olevan suuria eroja nopeuksissa. Taitaa olla kapasiteettiongelma, eli 4G verkot ruuhautuu iltaa myöten ja hidastuu vaikka oliskin hyvä signaali. Telia tuntuu ainakin paremmalta kuin Elisa, sillä puhelimessakin kenttä on mones paikassa parempi kuin mitä Elisalla oli.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

@Retropelaaja@  kirjoitti:

Itellä samaa ongelmaa, tosin ei sentää noin huonoja nopeuksia kuin viestiketjun aloittelijalla. Oon uusi asiakas Telialla. Löytyy myös 100 Mbps 4G netti, reitittimessä käytössä. Hyvästä signaalista huolimatta tänään aiemmin sain 20-50 megaa, myöhemmässä vaiheessa vain 10-20. Upload on sen sijaan kiitettävä, 30-50 megaa. Taajuuksia olen manuaalisesti kokeillut vaihdella, muttei tunnu olevan suuria eroja nopeuksissa. Taitaa olla kapasiteettiongelma, eli 4G verkot ruuhautuu iltaa myöten ja hidastuu vaikka oliskin hyvä signaali. Telia tuntuu ainakin paremmalta kuin Elisa, sillä puhelimessakin kenttä on mones paikassa parempi kuin mitä Elisalla oli.


Kuulostaa tosiaan kapasiteettitilanteelle, oletko missä päin Suomea- voit kertoa tarkemmin (jos haluat), niin kotiosoitteesi läheltä jotain tunnusmerkkejä / kaupunginosaa tms. mistä voisin katsoa tuleeko alueelle parannusta lähiaikana. 

Kaupunki Pori, kaupunginosa Itätulli. En viitsi julkisesti omaa kotiosoitettani kertoa, mutta ihan keskustan vieressä siis ollaan. Upload on hyvä, mutta viimeaikoina hyvä jos 30 megaa vastaanottonopeutta täyttyy silloin kun netti on nopeimmillaan, ja se on joskus aamuyöllä tai ennen iltapäivää. Silloin kun hidas niin alle 10 megaa. Olen lukinnut reitittimen 1800mhz taajuudelle, sillä muut taajuudet antavat huonompia tuloksia myös uploadin osalta. Onkos parannuksia luvassa ja milloin, jos on? Muuten olen ollut tyytyväinen Teliaan, sillä se on hyvin monessa paikassa toiminut puhelimessa paremmin kuin Elisa. Ongelmana on nyt kuitenkin tämä 4G-modeemissa toimiva netti joka tuolla Itätullissa nyt on, modeemi ihan ikkunalla ja signaali hyvä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

@Retropelaaja@  kirjoitti:

Kaupunki Pori, kaupunginosa Itätulli. En viitsi julkisesti omaa kotiosoitettani kertoa, mutta ihan keskustan vieressä siis ollaan. Upload on hyvä, mutta viimeaikoina hyvä jos 30 megaa vastaanottonopeutta täyttyy silloin kun netti on nopeimmillaan, ja se on joskus aamuyöllä tai ennen iltapäivää. Silloin kun hidas niin alle 10 megaa. Olen lukinnut reitittimen 1800mhz taajuudelle, sillä muut taajuudet antavat huonompia tuloksia myös uploadin osalta. Onkos parannuksia luvassa ja milloin, jos on? Muuten olen ollut tyytyväinen Teliaan, sillä se on hyvin monessa paikassa toiminut puhelimessa paremmin kuin Elisa. Ongelmana on nyt kuitenkin tämä 4G-modeemissa toimiva netti joka tuolla Itätullissa nyt on, modeemi ihan ikkunalla ja signaali hyvä.


Kapasiteetti ongelmalta tuo aika selkeästi vaikuttaa jos taajuuslukituksista ei ole apua ja signaalin voimakkuus on hyvä. Katsoin mobiiliverkon kartasta, että alueella vaikuttaa olevan useita tukiasemia. Noissa keskinopeudet vaikuttaa ihan hyviltä kuluvalta kuukaudelta.

 

Suosittelen seuraavana laittamaan viestiä telia.fi sivuston chatin kautta meille, niin saadaan katsottua mihin tukiasemaan reitittimesi on ollut yhteydessä. Tämän avulla saadaan kirjattua palautetta verkonsuunnitteluumme. Olithan muuten tarkistanut saisiko asuntoosi kiinteää laajakaistaa?

Okei, homma selvä. Täytyy sinne ottaa yhteyttä. Hybridikaista saisi asuntooni mutta haluan pitää halvemman netin enkä halua sotkeutua johtoihin + puhelinpistoke on toisella puolella asuntoa, jolloin joutuisin vetää pitkää LAN-johtoa asunnon ympäri. Lisäksi tuo käyttämäni 4G-reititin on ihan uusi ja uutta mallia (Asus 4G-AC53U), joutuisin siis jälleen ostamaan modeeminkin jotta hybridi toimisi. Onhan toi 4G nyttenkin ihan kelvollinen, hinta houkuttelee pitämään sen, mutta toivotaan että saataisiin kapasiteettiongelmat kuriin.

Vastaa