Yhteisö

Lueskele, kysy neuvoa, keskustele, opi uutta ja liity mukaan!
Jäseniä 63255
Kirjoituksia 172605

200 Mbps liittymän todelliset nopeudet hitaita

Highlighted
Uusi keskustelija
Rekisteröitynyt: ‎05-07-2020
Kirjoituksia: 6
1/22

200 Mbps liittymän todelliset nopeudet hitaita

Itsellä on puhelimessa 200 Mbps nopeudella varustettu liittymä. Tiedän, että tuo on vain maksiminopeus, mutta jakaessani puhelimestani nettiä USBn kautta tietokoneeseeni, on speedtestin mukaan latausnopeus laittoman hidas. USB 2.0 piuhan nopeus on 480 Mbps, joten siinä ei kattoa tule vastaan. Nopeus ei myöskään muutu jos jaan nettiä puhelimesta hotspotilla. Itse asun 6 km Jyväskylän keskustasta. Eikös nopeuden pitäisi löytyä jostain sieltä vaihteluväliltä 5-200 Mbps?

Näyttökuva 2020-7-5 kello 21.15.40.png

Edit: upotettu kuva viestiin, otsikko muokattu osuvammaksi

0 tykkäystä
21 vastausta
Highlighted
Vakiokalustoa
Rekisteröitynyt: ‎13-01-2020
Kirjoituksia: 92
2/22

Vs: 200 Mbps liittymän todellinen nopeus rikollisen hidas

@HeiMitaNyt  kirjoitti:

Itsellä on puhelimessa 200 Mbps nopeudella varustettu liittymä. Tiedän, että tuo on vain maksiminopeus, mutta jakaessani puhelimestani nettiä USBn kautta tietokoneeseeni, on speedtestin mukaan latausnopeus laittoman hidas. USB 2.0 piuhan nopeus on 480 Mbps, joten siinä ei kattoa tule vastaan. Nopeus ei myöskään muutu jos jaan nettiä puhelimesta hotspotilla. Itse asun 6 km Jyväskylän keskustasta. Eikös nopeuden pitäisi löytyä jostain sieltä vaihteluväliltä 5-200 Mbps?

Missäpäin Jyväskylää käyttöpaikka? Kannattaa myös katsoa cellmapperista eNB-numero, joka olisi lähin palveleva tukiasema. Todennäköisesti olet hieman turhan kaukana lähimmästä tukiasemasta. Myös kapasiteetti saattaa olla tiukoilla tukiasemassa ilta-aikaan nopeuksien perusteella. Onko nopeudessa eroja eri vuorokauden aikoina? 

Mikä puhelin käytössä? Muuttuuko nopeus, jos teet testin suoraan puhelimessa? Speedtest ohjelma kannattaa ladata puhelimeen google play storesta / applen appstoresta.

0 tykkäystä
Highlighted
Uusi keskustelija
3/22

Tuo lähin torni näyttäisi olevan noin 1 km päässä (jos siis se vihree piste on semmonen). Olen tehny myös päivällä speed testejä ja niissä on parhaimmillaan ollut 3 Mbps. Latasin nyt puhelimeen ja antoi tulokseksi hieman yli 1 Mbps. Puhelin on Honor 9 Lite. Itse katselin päivällä 2,4 GHz ja 5GHz yhteystaajuus juttuja ja tässä pihelimessa ei ollut 5 GHz tukea... 

Screenshot_20200705_230708_com.android.chrome.jpg

Edit: upotettu kuva

0 tykkäystä
Highlighted
Vakiokalustoa
4/22

@HeiMitaNyt  kirjoitti:

Tuo lähin torni näyttäisi olevan noin 1 km päässä (jos siis se vihree piste on semmonen). Olen tehny myös päivällä speed testejä ja niissä on parhaimmillaan ollut 3 Mbps. Latasin nyt puhelimeen ja antoi tulokseksi hieman yli 1 Mbps. Puhelin on Honor 9 Lite. Itse katselin päivällä 2,4 GHz ja 5GHz yhteystaajuus juttuja ja tässä pihelimessa ei ollut 5 GHz tukea... 

Kannattaa cellmapper ladata google play storesta ja laita siitä vielä kuvakappaus, jossa näkyy signaalitiedot. Erityisesti kiinnostaa nähdä signaalin voimakkuus (RSRP) ja käytetty taajuus. Onko nopeus ollut aina näin huono vai onko joskus toiminut huomattavasti nopeammin? Onko puhelin ostettu Suomesta?

0 tykkäystä
Highlighted
Uusi keskustelija
Rekisteröitynyt: ‎02-07-2020
Kirjoituksia: 14
5/22

Itselläkin tuolla nopeudella varustettu liittymä. Asustelen Länsi-Vantaalla. Tasan kerran olen onnistunut mobiili mittarilla mittaamaan yli 100 mbs:n nopeuden, sekin aamuyöstä kehä 3:n varrella. Normaalisti nopeus jää vajaaseen 50 mbs:ssään, kerrostalon sisätiloissa alle 10 mbs:ään. Voisi kuvitella, että tän alueen linkeillä pääsisi parempaan tulokseen. Tai sitten nä telian vehkeet ei pysty parempaan. 

0 tykkäystä
Highlighted
Telialainen
Rekisteröitynyt: ‎17-12-2014
Kirjoituksia: 703
6/22

@HeiMitaNyt  kirjoitti:

Oletko kokeillut toista puhelinta, mitä yhteysnopeutta se antaa? Tai onko sinulla minkä vuoden sim-kortti (näet sen sim-kortin alusta kaksi ensimmäistä numeroa kertoo vuosiluvun)? Yhteysnopeuksiin vaikuttavat esim. oma sijainti ja tukiaseman suuntaukset, samaan aikaan muut käyttäjät. CellMapper perustuu siihen, mitä asiakkaat laittavat tukiasemia kartalle. Siellä saattaa olla puutteita ja poikkeamia. 

0 tykkäystä
Highlighted
Telialainen
Rekisteröitynyt: ‎17-12-2014
Kirjoituksia: 703
7/22

@Bisse84  kirjoitti:

Itselläkin tuolla nopeudella varustettu liittymä. Asustelen Länsi-Vantaalla. Tasan kerran olen onnistunut mobiili mittarilla mittaamaan yli 100 mbs:n nopeuden, sekin aamuyöstä kehä 3:n varrella. Normaalisti nopeus jää vajaaseen 50 mbs:ssään, kerrostalon sisätiloissa alle 10 mbs:ään. Voisi kuvitella, että tän alueen linkeillä pääsisi parempaan tulokseen. Tai sitten nä telian vehkeet ei pysty parempaan. 

Aiemmin kirjoitin mitkä vaikuttavat yhteysnopeuksiin, esim. jos tukiasemassa on muita käyttäjiä ja tukiaseman suuntaukset ovat osoitteestasi epäsuotuisassa asennossa, niin se näkyy heti yhteysnopeuksissa. Tukiasemissa pyritään tekemään kaikenkattavia sektoreita, mitkä antavat ja mahdollistavat kuuluvuutta laajasti. Asustelet paikassa, missä saattaa olla useampi käyttäjä, koska nopeudet laskevat päivällä näin paljon. Osa parannuksista on näkyvillä täältä kautta katsottuna. Siinä näkyvät lähiajan suunnitelmat. Miten muualla yhteytesi toimii? 

0 tykkäystä
Highlighted
Uusi keskustelija
8/22

@snow28  kirjoitti:

@HeiMitaNyt  kirjoitti:

Kannattaa cellmapper ladata google play storesta ja laita siitä vielä kuvakappaus, jossa näkyy signaalitiedot. Erityisesti kiinnostaa nähdä signaalin voimakkuus (RSRP) ja käytetty taajuus. Onko nopeus ollut aina näin huono vai onko joskus toiminut huomattavasti nopeammin? Onko puhelin ostettu Suomesta?

Tuossa pitäisi olla kuva RSRP. Liittymä melko uusi ja aina toiminut näin hitaasti. Puhelin on ostettu Suomesta.

Edit HannaSu: upotettu kuva viestiin

Screenshot_cellmapper.jpg

0 tykkäystä
Highlighted
Uusi keskustelija
9/22

@PiaJo  kirjoitti:

@HeiMitaNyt  kirjoitti:

Oletko kokeillut toista puhelinta, mitä yhteysnopeutta se antaa? Tai onko sinulla minkä vuoden sim-kortti (näet sen sim-kortin alusta kaksi ensimmäistä numeroa kertoo vuosiluvun)? Yhteysnopeuksiin vaikuttavat esim. oma sijainti ja tukiaseman suuntaukset, samaan aikaan muut käyttäjät. CellMapper perustuu siihen, mitä asiakkaat laittavat tukiasemia kartalle. Siellä saattaa olla puutteita ja poikkeamia. 

Toinen puhelin antaa 3,33 Mbps. Liittymäni Telialla on tältä vuodelta, joten luulisi SIMin olevan uusi.

0 tykkäystä
Highlighted
Vakiokalustoa
10/22

@HeiMitaNyt  kirjoitti:

@snow28  kirjoitti:

@HeiMitaNyt  kirjoitti:

Tuossa pitäisi olla kuva RSRP. Liittymä melko uusi ja aina toiminut näin hitaasti. Puhelin on ostettu Suomesta.

Edit HannaSu: upotettu kuva viestiin

Kiitos Cellmapper kuvasta. Signaalin voimakkuus ei ole ihan toivoton, mutta...

kartta.png

Osuuko käyttöpaikka n. 1km päähän Reinontiestä etelään eli about tuolle punaiselle alueelle?

Jos näin on niin tuo alue lienee vähän hankala kuuluvuuden ja nopeuksien osalta. Tukiasema johon puhelimesi on yhteydessä lienee tuolla Reinontiellä Hutunkin katolla. Telia voinee korjata, jos olen väärässä. Suosittelen käymään tuolla puhelimen kanssa ja testaamassa nopeudet tuon rakennuksen lähellä ja varmistamassa, että nopeudet ovat paremmat kuin käyttöpaikassasi (RSRP signaalin voimakkuus tuolla pitäisi olla alle -80 dBm kun katsot puhelimen cellmapperista tukiaseman lähellä). Pystyt ainakin poissulkemaan liittymä/laitevian, jos nopeudet ovat huomattavasti paremmat tukiaseman lähellä. Voi tietysti yrittää myös resetoida puhelimen verkkoasetukset.

hutunki.png

Voi olla, että tuo 800 MHz solu on ruuhkainen etelään päin. Lisäksi tuo asennus ei ole kovin korkea, joten kuuluvuus voi olla sen verran heikko, että edes 1800 MHz ei toimi kovin hyvin kilometrin päässä sisätiloissa. Mielestäni Honor 9 Lite pitäisi tukea kahta taajuutta yhtä aikaa (2CA), mutta voi olla, että LTE1800 ei edes kuulu kunnolla sisätiloissa sitten ja LTE800 on häiriöinen ja ruuhkainen ja nopeudet jäävät alhaiseksi. Rakennus voi myös aiheuttaa merkittävää signaalin vaimentumaa. Saatko ulkona parempia nopeuksia kuin sisällä?

Variskorventiellä niemen eteläkärjessä on toinen Telian tukiasema, mutta siinä ei ole kuin LTE1800 ja LTE2600 ilmeisesti. Se on masto, mutta googlen kuvissa sekään ei näytä kovin korkealta.

Eli osuuko käyttöpaikka punaiselle alueelle?

0 tykkäystä