200M netti mutta ei siltä näytä


Ylempänä puolison tulos, alempana minun ja istumme alle 2m päässä toisistamme 😂>

Kokkolassa asun ja 2 viikkoa liittymää käyttänyt. Tuntuu että päivä päivältä netti toimii vaan hitaammin ja hitaammin...puolison 100M DNA toimii paaaaljon paremmin. Pitääkö tässä TAAS harkita operaattorin vaihtoa 🙄> 


14 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +11

Itse olen nyt kokeillut kaikkien kolmen operaattorin verkot ja kotonani toimii vain Elisa hyväksyttävästi. Vaihtoon vaan, ihan turhaa ajan hukkaa olla asiakaspalveluihin jonottamassa.

Minulla oli 2 vk sitten Elisa, ei toiminut sekään ja laskuttavat nyt 2x JO MAKSETUISTA laskuista eli juu ei, kiitos kuitenkin ehdotuksesta mutta se vasta olikin rysä minun kohdalla 😅>

Mutta siis toki, riippuu missä asuu, mikä toimii 

 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +9

@Mirppu  kirjoitti:

Ylempänä puolison tulos, alempana minun ja istumme alle 2m päässä toisistamme 😂>

Kokkolassa asun ja 2 viikkoa liittymää käyttänyt. Tuntuu että päivä päivältä netti toimii vaan hitaammin ja hitaammin...puolison 100M DNA toimii paaaaljon paremmin. Pitääkö tässä TAAS harkita operaattorin vaihtoa 🙄> 


Eri operaattorien kuuluvuudet ja nopeudet voivat vaihdella hyvinkin paljon eri käyttöpaikoissa. Tuossa selkeästi näkee, että DNA toimii kotonasi parhaiten. Nopeuksiin vaikuttavat mm. etäisyys tukiasemaan, maastoesteet ja rakennukset, tukiasemassa käytetty tekniikka ja siihen asennettu kapasiteetti, alueella olevien käyttäjien määrä ja aiheuttama kuorma.

 

Totuuden nimissä on myös sanottava, että DNA on uusinut kaikki koko Kokkolan alueen tukiasemat täysin uuteen tekniikkaan, joten sinällään tuo yli 100 Mbps nopeus ei yllätä. Mikäli haluat vähän tarkempaa analyysiä asiasta vielä niin voit asentaa ilmaisen Cellmapper ohjelman Googlen Play kaupasta ja laittaa siitä pääsivusta kuvakaappauksen tänne, joka kertoo vähän tarkemmin tilannetta. 

 

Mikä puhelin muuten sinulla ja puolisollasi ovat käytössä?

Xiaomi redmi 9T on puolisolla ja minulla on TCL20SE  

Eli ei ihan niiiin eroa puhelimet, toki minulla on aina se ns *******empi puhelin koska olen saita 😂>

Kirosana "edullisempi" vaikkei liity teliaan tms mitenkään 🤣>

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +9

@Mirppu  kirjoitti:

Xiaomi redmi 9T on puolisolla ja minulla on TCL20SE  

Eli ei ihan niiiin eroa puhelimet, toki minulla on aina se ns *******empi puhelin koska olen saita 😂>


Nyt täytyy sanoa, että enpä tiennyt, että TCL tekee myös puhelimia. Tuo TCL puhelimen 4G-modeemipiiri on erittäin vaatimaton. Se tukee vain yhtä 4G-taajuutta kerralla. Jos Telian tukiasemassa olisi useampi taajuus käytössä niin puhelimesi ei niitä pystyisi hyödyntämään. Tämä voi osaltaan vaikuttaa myös saavutettuihin nopeuksiin. Teoreettinen maksiminopeus (jota et tule lähellekään ikinä saavuttamaan) puhelimellasi on 150 Mbps. Joten 200 Mbps liittymä siinä on aikamoista ylilyöntiä.

 

https://www.tcl.com/fi/fi/mobile/tcl-20-se/specifications

 

Seuraavan kerran kun hankit puhelimen niin suosittelen ottamaan sellaisen puhelimen, jossa on riittävän kehittynyt 4G/5G-modeemi. Esim. Samsungin puhelimet ovat aika varmoja tapauksia. Eli välttämättä ihan kaikista halvinta ei kannata aina ottaa, vaikka säästö sillä hetkellä houkuttaisi kovastikin!

 

Tuo Xiaomi Redmi 9T on myös ongelmallinen puhelin siinä mielessä, että sekin tukee vain yhtä taajuutta kerralla. Jos kyse ei ole siis Note-mallista. DNA:n tukiasema täytyy tällöin olla todella lähellä teitä, että sillä saa tuollaisen latausnopeuden aikaan testillä. 

 

Missä päin Kokkolaa on käyttöpaikkanne?

 

Kylläpä tätä puhelinta mainostettiin 4g LTE puhelimena ja miksi nykyään edes valmistettaisiin puhelimia jotka ei tue 4G liittymää ja kummasti kyllä puhelin itse ilmoittaa että on yhteydessä 4G verkkoon.... *******a liittymä *******a firma tule ikinä penniäkään minulta näkemään menee aika nopeaa liittymä vaihtoon

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +9

@Mirppu  kirjoitti:

Kylläpä tätä puhelinta mainostettiin 4g LTE puhelimena ja miksi nykyään edes valmistettaisiin puhelimia jotka ei tue 4G liittymää ja kummasti kyllä puhelin itse ilmoittaa että on yhteydessä 4G verkkoon.... *******a liittymä *******a firma tule ikinä penniäkään minulta näkemään menee aika nopeaa liittymä vaihtoon


Juu kyllä se TCL:n puhelin on 4G-puhelin ja on varmasti 4G-verkossa, jos näin kertoo. Mutta halvalla ei valitettavasti saa yleensä kovin hyvää ja toisella puhelinmallilla voisi saada parempia nopeuksia. Kannattaa toki testata DNA:n toimivuus omalla puhelimellasi ja jos nopeudet näyttää edelleen hyvältä niin toki vaihtoa kannattaa harkita silloin. 

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +6

@Mirppu  kirjoitti:

Kylläpä tätä puhelinta mainostettiin 4g LTE puhelimena ja miksi nykyään edes valmistettaisiin puhelimia jotka ei tue 4G liittymää ja kummasti kyllä puhelin itse ilmoittaa että on yhteydessä 4G verkkoon.... *******a liittymä *******a firma tule ikinä penniäkään minulta näkemään menee aika nopeaa liittymä vaihtoon


En minä tässä voi alkaa operaattoria kehumaan mutta ei tuollaisella puhelimella saa koskaan, minkään operaattorin verkossa kunnon nettinopeuksia. Vanhentunutta tekniikkaa jo puhelimen ensiesittelyn aikoihin.

Ei ole siis operaattorin vika jos onnistuu löytämään jostain tuon tason puhelimen, ainoastaan peiliin katsomisen paikka.

Kummasti vain miehen puhelimeen tulee hyvin yhteydet vaikka ihan yhtä vanha puhelin ja eikö tämän vian pitäny johtua siitä ettei puhelin tue 4G verkkoa? Pitäisikö sinulla tarkistaa asiat ennen ku alat mitään pätemään?

PS missä on asiakaspalvelu?

Ole sinä hiljaa jaksa kuunnella/lukea 

Nimenomaan en tarvitse mitään kesäesoja minulle selittämään mitään *******aa 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Hei,

täällä foorumilla kirjoittelevat Telian asiakkaat sekä sitten henkilökunta, joka on paikalla pääsääntöisesti aamusta alkuiltaan. Itse olen asiakas.

 

Noista puhelimista kaikki kyllä tukevat 4G:tä, mutta tässä on kyse siitä, että nykyaikaisessa 4G LTE-verkossa käytetään useita eri 4G LTE-taajuuksia. Sama asia, kuin nykyisin useakaistaiset valtatiet ja kehätiet. Mitä enemmän kaistoja, niin sitä enemmän liikennettä tielle mahtuu.

 

En nyt syyttäisi kuluttajaa vaan laitevalmistajia ja kauppaa siitä, että myydään verkkoihin nähden vajavaisia päätelaitteita. Niistä ei kuluttaja välttämättä tiedä, jos ei ole asioihin perehtynyt, vaan on myyjän myyntipuheiden varassa. Myyjätkään eivät välttämättä ole perehtyneitä verkkotekniikkaan, eikä voi mitenkään olettaa, että asiakaskaan olisi teknisesti valveutunut. On siis kauppojen vastuu myydä kohtuullisesti kehittyneitä laitteita, jotta niillä saadaan irti kohtuullista suorituskykyä. Tällä hetkellä jos puhelinta olisi ostamassa, kannattaa hankkia ennemmin edullinen 5G-malli kuin samanhintainen 4G-puhelin. Useimmiten 5G-laitteessa on myös kehittyneet 4G-ominaisuudet, vaikka 5G-verkkoa ei käyttäisikään tai liittymä sitä tue. 

 

 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +10

Heippa @Mirppu ja tervetuloa Telia Yhteisöön! 


 


Kuulostaa todella harmilliselta tilanteelta, ettei nettisi ole toiminut toivotulla tavalla. Oletko muuten kokeillut sinun puolison SIM-korttia puhelimessasi sekä toisinpäin? Tämä olisi hyvä kokeilla näin alkuun ja näin pois suljemme mahdollisesti sen, ettei puhelimessasi olisi vikaa. Muistetaanhan Yhteisön säännöt sekä hyvät tavat!


 


@Purnipsi tuossa aikaisemmin kertoikin, niin me joiden nimen alla lukee "moderaattori" olemme täällä moderaattoreita ja annamme täällä yleisiä neuvoja sekä vinkkejä. Telia Yhteisön on tarkoitus olla yleinen keskustelufoorumi, jossa kaikki voivat osallistua keskusteluun. Moderaattorit ovat paikalla arkisin 8-20 ja viikonloppuisin 12-20.

Vastaa