Telia Yhteisö
peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
Saunatonttu93
Kommentaattori
  • 1 custom-general.kudos
  • 24 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

3g on nopeampi kuin 4g Rovaniemellä

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Hei, vanha 3g verkkokin on nopeampi kun 4g jaan puhelimesta nettiä tietokoneeseen ja suurien tiedostojen,päivitysten ja pelien lataus vie 4g:llä useita tunteja mutta 3g:tä käytettäessä lataus sujuu paljon nopeammin, 

4g nopeus speedtestissä: ping: 15 Download 8.57 mbps Upload 42.85 mbps

3g nopeus speedtestissä: ping: 30 Download 30.42 mbps Upload 3.13 mbps. yöllä 4g on paljon nopeampi noin 30-80 mbps ja signaali arvot 4g:llä ovat RSRP -93 RSRQ -10 SINR vaihtelee välillä -9 ja +6

3g:stä ei saanut muuta tietoa kun RSSI 51. 4g tukiasemassa johon olen yhteydessä on LTE800 taajuus ja se on vain alle 500m päässä tukiasema cellmapperissa: eNB ID 32514 (pci 412) ja lähelläni on myös toinen 4g tukiasema noin 1km päässä eNB ID 31944 (pci 155) jossa on 800+1800+2100 taajuudet (2100 ei ole lähettimessä joka on suunnattu tännepäin) nopeudet DL: 20mbps UP:0.5-10 mbps tukiaseman signaalit ovat RSRP -110 RSRQ -7 SINR 0-9 RSSI -111

 

Toivoisin päivitystä tuohon tukiasemaan jossa on tuo pelkkä 800 taajuus siihen voisi lisätä  1800+2100 tai edes tuon 1800 koska siittä selvästikkin loppuu kapasiteetti kesken, Telia ei ole alueeni tukiasemiin tehnyt päivityksiä vuoden 2015 jälkeen ja tuon 6 vuoden aikana netin käyttö tukiasemassa on varmasti lisääntynyt. Käytössä on myös ollut DNA:lta b715 mokkula jolla ei ollut paljon apua koska olen yhteisverkon alueella. Kilpailialla Elisalla on täällä jo 5g ja tänne päin suunnattu 800+1800+2100 mutta ei mitään tuossa 500 metrin päässä jossa Telialla on 800 taajuus jonka takia en ole vielä vaihtanut liittymääni Telia on myös halvempi. Keskustassa nopeus menee helposti yli liitymän 150 mbps rajan (120-180mbps)

 

Edit: tietääkö kukaan milloin Telia rakentaa tänne 5g:n tai päivittääkö 4g tukiasemia

16 vastausta
kustaa1967
Konkari
  • 411 custom-general.kudos
  • 931 custom-general.replies
  • 27 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@KaPetri  kirjoitti:

@kustaa1967  kirjoitti:

@HenriLie  kirjoitti:


Jos nopeudet on 0,5 - 5Mbit/s, kertoisi se jo jonkinlaisesta häiriöstä verkossa tai siitä, että laite ei yhdistä lähimmälle tukiasemalle. Näitä jos ilmenee toistuvasti, kannattaa ottaa niistä esimerkit ylös ja ilmoittaa meille. Esimerkeissä on hyvä olla ainakin : Osoite, pvm ja kellonaika, käytettävä laite, signaalin voimakkuus, käytettävä verkko ja lyhyt kuvaus häiriöstä (pätkii, hidastelee ja kauanko kestää)


No niinpä niin.

Tämä on kätevä konsti ulkoistaa vianetsintä asiakkaille. Ei maksa mitään eikä itse tarvitse tehdä mitään.  😀


Verkon toimintaa kyllä seurataan meilläkin eli ulkoistamisesta ei sinäänsä ole kyse. Mikäli verkossa tai tukiaseman toiminnassa ei havaita hälytyksiä, niin esimerkkien kautta voidaan tilannetta lähteä tarkemmin tutkimaan. Olisiko sinulla mielessä paremmin toimiva ratkaisu? 


No heh. Eipä tämä ole mikään toimivuuskysymys.

Operaattori on vastuussa verkkonsa toiminnasta ja asiakas päätelaitteistaan. Ei asiakkaalla ole minkäänlaista velvoitetta tehdä vianetsintää operaattorin vastuulle kuuluvissa asioissa. Jos joku sitä tekee ilman korvausta , niin eipä minulla sitä vastaan mitään ole.

 

Tätä tarkoitin ulkoistamisella , koska siinähän operaattori säästää , kun  ei tarvitse lähettää vikapartiota ihan paikanpäälle asiaa tutkimaan.

KaPetri
Telialainen
Telialainen
  • 142 custom-general.kudos
  • 777 custom-general.replies
  • 63 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@kustaa1967  kirjoitti:

@KaPetri  kirjoitti:

@kustaa1967  kirjoitti:

@HenriLie  kirjoitti:


Jos nopeudet on 0,5 - 5Mbit/s, kertoisi se jo jonkinlaisesta häiriöstä verkossa tai siitä, että laite ei yhdistä lähimmälle tukiasemalle. Näitä jos ilmenee toistuvasti, kannattaa ottaa niistä esimerkit ylös ja ilmoittaa meille. Esimerkeissä on hyvä olla ainakin : Osoite, pvm ja kellonaika, käytettävä laite, signaalin voimakkuus, käytettävä verkko ja lyhyt kuvaus häiriöstä (pätkii, hidastelee ja kauanko kestää)


No niinpä niin.

Tämä on kätevä konsti ulkoistaa vianetsintä asiakkaille. Ei maksa mitään eikä itse tarvitse tehdä mitään.  😀


Verkon toimintaa kyllä seurataan meilläkin eli ulkoistamisesta ei sinäänsä ole kyse. Mikäli verkossa tai tukiaseman toiminnassa ei havaita hälytyksiä, niin esimerkkien kautta voidaan tilannetta lähteä tarkemmin tutkimaan. Olisiko sinulla mielessä paremmin toimiva ratkaisu? 


No heh. Eipä tämä ole mikään toimivuuskysymys.

Operaattori on vastuussa verkkonsa toiminnasta ja asiakas päätelaitteistaan. Ei asiakkaalla ole minkäänlaista velvoitetta tehdä vianetsintää operaattorin vastuulle kuuluvissa asioissa.


Tämä on aivan totta. Operaattori on yksin vastuussa verkostaan ja sen tarjoamista palveluista. Asiakkaalla ei ole velvoitetta vianetsintään, mutta asiakkaalla on velvollisuus ilmoittaa palvelun häiriöistä palveluntarjojalle kohtuullisessa ajassa sen alkamisesta. Ilmoitus voidaan tehdä myös myöhemmin, mutta korvausvastuu toimimattomasta palvelusta alkaa vasta ilmoitus hetkestä tai häiriön alkamisen ajankohdasta mikäli ilmoitus on tehty kohtuullisessa ajassa.

 

Mitä asiakkaan tekemiin testeihin ja lisätietoihin tulee, niin ne eivät pakollisia, mutta niiden suorittamista suositellemme lämpimästi vianrajauksen ja korjauksen nopeuttamiseksi. On helpompi tutkia ja korjata vikaa kun sen vaikutuksesta ja esiintyvyydestä on mahdollisimman tarkka kuvaus. 

Testien suorittaminen poistaa myös riskin siitä, ettei häiriö aiheudu omista laitteista tai kytkennöistä. Kiinteän verkon liittymissä turhan asentajakäynnin ja siihen liittyvän maksun vuoksi testaaminen on suositeltua. 

 

Mobiiliverkon häiriöissä ilman kellonaikoja ja osoitetietoja tutkintaa tai korjausta voi olla mahdotonta suorittaa. 

Tukiasemalle asentajaa tarvitaan harvoin. Kun asentajaa tukiasemalle tarvitaan on silloin yleensä kyseessä on vikatilanne, joka vaikuttaa useamman liittymän ja osoitteen toimintaan. Yksittäisen hidastelevan liittymän vuoksi ei asentajaa tolpalle kutsuta.  

kustaa1967
Konkari
  • 411 custom-general.kudos
  • 931 custom-general.replies
  • 27 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@KaPetri  kirjoitti:



@KaPetri  kirjoitti:

@kustaa1967  kirjoitti:

@HenriLie  kirjoitti:


Jos nopeudet on 0,5 - 5Mbit/s, kertoisi se jo jonkinlaisesta häiriöstä verkossa tai siitä, että laite ei yhdistä lähimmälle tukiasemalle. Näitä jos ilmenee toistuvasti, kannattaa ottaa niistä esimerkit ylös ja ilmoittaa meille. Esimerkeissä on hyvä olla ainakin : Osoite, pvm ja kellonaika, käytettävä laite, signaalin voimakkuus, käytettävä verkko ja lyhyt kuvaus häiriöstä (pätkii, hidastelee ja kauanko kestää)


No niinpä niin.

Tämä on kätevä konsti ulkoistaa vianetsintä asiakkaille. Ei maksa mitään eikä itse tarvitse tehdä mitään.  😀


Verkon toimintaa kyllä seurataan meilläkin eli ulkoistamisesta ei sinäänsä ole kyse. Mikäli verkossa tai tukiaseman toiminnassa ei havaita hälytyksiä, niin esimerkkien kautta voidaan tilannetta lähteä tarkemmin tutkimaan. Olisiko sinulla mielessä paremmin toimiva ratkaisu? 


 


Mobiiliverkon häiriöissä ilman kellonaikoja ja osoitetietoja tutkintaa tai korjausta voi olla mahdotonta suorittaa. 

Tukiasemalle asentajaa tarvitaan harvoin. Kun asentajaa tukiasemalle tarvitaan on silloin yleensä kyseessä on vikatilanne, joka vaikuttaa useamman liittymän ja osoitteen toimintaan. Yksittäisen hidastelevan liittymän vuoksi ei asentajaa tolpalle kutsuta.  


No jopas nyt. 😀

 

Kun asiakas ilmoittaa viasta , niin siitä te saatte osoitteen. Sitten vain pystytätte sinne automaattisen mittausaseman ( loggaava päätelaite) , josta saatte tiedot mahdollisista verkon pätkimisistä ja ruuhkista sen lisäksi mitä etänä saatte tietoa NMS:ltä.

 

Siis asiat voi selvittää myös ilman , että asiakkaat joutuvat tekemään teille ilmaista työtä verkon puolen ongelmien selvittämisessä. Toki tästä aiheutuu teille vaivaa ja kustannuksia , mutta ei se oikeuta teitä vaatimaan asiakkailta yhtään mitään.

 

Asiakkaan omat päätelaitteet on sitten vähän eri asia.

HenriLie
Telialainen
Telialainen
  • 149 custom-general.kudos
  • 858 custom-general.replies
  • 75 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@kustaa1967  kirjoitti:

@KaPetri  kirjoitti:



@KaPetri  kirjoitti:

@kustaa1967  kirjoitti:

@HenriLie  kirjoitti:


Jos nopeudet on 0,5 - 5Mbit/s, kertoisi se jo jonkinlaisesta häiriöstä verkossa tai siitä, että laite ei yhdistä lähimmälle tukiasemalle. Näitä jos ilmenee toistuvasti, kannattaa ottaa niistä esimerkit ylös ja ilmoittaa meille. Esimerkeissä on hyvä olla ainakin : Osoite, pvm ja kellonaika, käytettävä laite, signaalin voimakkuus, käytettävä verkko ja lyhyt kuvaus häiriöstä (pätkii, hidastelee ja kauanko kestää)


No niinpä niin.

Tämä on kätevä konsti ulkoistaa vianetsintä asiakkaille. Ei maksa mitään eikä itse tarvitse tehdä mitään.  😀


Verkon toimintaa kyllä seurataan meilläkin eli ulkoistamisesta ei sinäänsä ole kyse. Mikäli verkossa tai tukiaseman toiminnassa ei havaita hälytyksiä, niin esimerkkien kautta voidaan tilannetta lähteä tarkemmin tutkimaan. Olisiko sinulla mielessä paremmin toimiva ratkaisu? 


 


Mobiiliverkon häiriöissä ilman kellonaikoja ja osoitetietoja tutkintaa tai korjausta voi olla mahdotonta suorittaa. 

Tukiasemalle asentajaa tarvitaan harvoin. Kun asentajaa tukiasemalle tarvitaan on silloin yleensä kyseessä on vikatilanne, joka vaikuttaa useamman liittymän ja osoitteen toimintaan. Yksittäisen hidastelevan liittymän vuoksi ei asentajaa tolpalle kutsuta.  


No jopas nyt. 😀

 

Kun asiakas ilmoittaa viasta , niin siitä te saatte osoitteen. Sitten vain pystytätte sinne automaattisen mittausaseman ( loggaava päätelaite) , josta saatte tiedot mahdollisista verkon pätkimisistä ja ruuhkista sen lisäksi mitä etänä saatte tietoa NMS:ltä.

 

Siis asiat voi selvittää myös ilman , että asiakkaat joutuvat tekemään teille ilmaista työtä verkon puolen ongelmien selvittämisessä. Toki tästä aiheutuu teille vaivaa ja kustannuksia , mutta ei se oikeuta teitä vaatimaan asiakkailta yhtään mitään.

 

Asiakkaan omat päätelaitteet on sitten vähän eri asia.


Kiitos ideasta, voidaan tämä välittää eteenpäin. Tehokkaana tapana tätä en itse kuitenkaan näe, koska tästähän koituisi paljon kuluja ja korjausajat viivästyisi, mikä taas alkuperäisein häiriön korjaamisen kannalta ei ole hyvä juttu. Tottakai kaikki uudet tavat toimia on hyvä käydä läpi, mutta nykyinen toimintatapa on toiminut hyvin tähänkin asti.

Ymmärrän, että lisätietojen kerääminen ja ilmoittaminen voi tuntua "asiakkaan tekemältä ilmaiselta työltä", mutta niiden avulla ongelmaa päästään nopeammin selvittämään. Nämä asiakkaidemme ilmoittamat häiriöt jotka ei näy verkossamme, on yleensä päätelaitteesta / heikosta kuuluvuudesta johtuvia. Häiriön syy selviää kun verrataan ilmoitettuja esimerkkejä verkon toimintaan, onko mahdollisesti muissakin yhteyksissä ollut ongelmia.

Tekniikasta aina mielenkiinnolla keskusteleva. Päivitän myös meidän asiakastukisivustoa

osana asiantuntijatiimiämme. Kerrothan tarvittaessa palautetta sivuston ohjeista.

kustaa1967
Konkari
  • 411 custom-general.kudos
  • 931 custom-general.replies
  • 27 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@HenriLie  kirjoitti:

@kustaa1967  kirjoitti:

@KaPetri  kirjoitti:



@KaPetri  kirjoitti:

@kustaa1967  kirjoitti:

@HenriLie  kirjoitti:


Jos nopeudet on 0,5 - 5Mbit/s, kertoisi se jo jonkinlaisesta häiriöstä verkossa tai siitä, että laite ei yhdistä lähimmälle tukiasemalle. Näitä jos ilmenee toistuvasti, kannattaa ottaa niistä esimerkit ylös ja ilmoittaa meille. Esimerkeissä on hyvä olla ainakin : Osoite, pvm ja kellonaika, käytettävä laite, signaalin voimakkuus, käytettävä verkko ja lyhyt kuvaus häiriöstä (pätkii, hidastelee ja kauanko kestää)


No niinpä niin.

Tämä on kätevä konsti ulkoistaa vianetsintä asiakkaille. Ei maksa mitään eikä itse tarvitse tehdä mitään.  😀


Verkon toimintaa kyllä seurataan meilläkin eli ulkoistamisesta ei sinäänsä ole kyse. Mikäli verkossa tai tukiaseman toiminnassa ei havaita hälytyksiä, niin esimerkkien kautta voidaan tilannetta lähteä tarkemmin tutkimaan. Olisiko sinulla mielessä paremmin toimiva ratkaisu? 


 


Mobiiliverkon häiriöissä ilman kellonaikoja ja osoitetietoja tutkintaa tai korjausta voi olla mahdotonta suorittaa. 

Tukiasemalle asentajaa tarvitaan harvoin. Kun asentajaa tukiasemalle tarvitaan on silloin yleensä kyseessä on vikatilanne, joka vaikuttaa useamman liittymän ja osoitteen toimintaan. Yksittäisen hidastelevan liittymän vuoksi ei asentajaa tolpalle kutsuta.  


No jopas nyt. 😀

 

Kun asiakas ilmoittaa viasta , niin siitä te saatte osoitteen. Sitten vain pystytätte sinne automaattisen mittausaseman ( loggaava päätelaite) , josta saatte tiedot mahdollisista verkon pätkimisistä ja ruuhkista sen lisäksi mitä etänä saatte tietoa NMS:ltä.

 

Siis asiat voi selvittää myös ilman , että asiakkaat joutuvat tekemään teille ilmaista työtä verkon puolen ongelmien selvittämisessä. Toki tästä aiheutuu teille vaivaa ja kustannuksia , mutta ei se oikeuta teitä vaatimaan asiakkailta yhtään mitään.

 

Asiakkaan omat päätelaitteet on sitten vähän eri asia.


Kiitos ideasta, voidaan tämä välittää eteenpäin. Tehokkaana tapana tätä en itse kuitenkaan näe, koska tästähän koituisi paljon kuluja ja korjausajat viivästyisi, mikä taas alkuperäisein häiriön korjaamisen kannalta ei ole hyvä juttu. Tottakai kaikki uudet tavat toimia on hyvä käydä läpi, mutta nykyinen toimintatapa on toiminut hyvin tähänkin asti.

Ymmärrän, että lisätietojen kerääminen ja ilmoittaminen voi tuntua "asiakkaan tekemältä ilmaiselta työltä", mutta niiden avulla ongelmaa päästään nopeammin selvittämään. Nämä asiakkaidemme ilmoittamat häiriöt jotka ei näy verkossamme, on yleensä päätelaitteesta / heikosta kuuluvuudesta johtuvia. Häiriön syy selviää kun verrataan ilmoitettuja esimerkkejä verkon toimintaan, onko mahdollisesti muissakin yhteyksissä ollut ongelmia.


Verkon omistaja on vastuussa verkostaan ja jos sen vikojen selvittämisestä aiheutuu kustannuksia kuten itsekin edellä totesin niin ei se ole asiakkaan vika / vastuulla.

Tokihan se asiaa nopeuttaa , jos asiakas osallistuu vian selvitykseen , mutta korvaako operaattori siihen käytetyn ajan. No ei ole ainakaan tähän mennessä korvannut , joten kyseessä on ilmainen työpanos , josta hyötyy lähinnä operaattori ja mahdollisesti asiakkaan liittymä alkaa toimia tai sitten ei.

Jos asiakas itse haluaa osallistua , niin siitä vaan ja ei minulla sitä vastaan mitään ole. Tosiasiat ei kuitenkaan siitä miksikään muutu. Ilmainen työpanos on ilmainen työpanos.

Saunatonttu93
Kommentaattori
  • 1 custom-general.kudos
  • 24 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Sain ongelman "korjattua" avasin puhelimen takakannen otin antenni liittimen irti ja tökkäsin tilalle ruuvimeisselin niin kyllä vaan alko toimia netti download 60mbps ja upload 1mbps puhelin yhdisti johonkin ihme tukiasemaan mitä en ollut ennen huomannut listassa näyttäisi olevan noin 1km päässä. Osaako kukaan kertoa miten tuo ruuvimeisseli voi olla parempi kuin puhelimen omat antennit🤣

 

Screenshot_20211119-180448.jpgScreenshot_20211119-175804.jpg

 

Edit AaTanja: upotettu kuvat kommenttiin

Purnipsi
Kunniajäsen
  • 2015 custom-general.kudos
  • 3228 custom-general.replies
  • 134 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Ehkä se ottaa signaalia vastaan paremmin, mutta laadun parametri SIINR on luokaton.  Näköjään sinulla on rootattu puhelin, joten sovellus Network Signal Guru toimisi siinä, se on sivistyneempi kuin tuo Cellural Pro.

Tämän osion uusimmat keskustelut