4G Mokkulan netti ei toimi juuri ollenkaan 21-23

  • 9 October 2017
  • 7 kommenttia
  • 25 katselukertaa

Elikkäs ollut jo nyt pariviikkoa kyseinen ongelma. Netti toimii todella huonosti ping kokoajan 150-2000 download 1-2megaa upload 1-2 megaa. Kyseinen netti on vanhemmilleni rekisteröity


7 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@Lucky7 kirjoitti:

Elikkäs ollut jo nyt pariviikkoa kyseinen ongelma. Netti toimii todella huonosti ping kokoajan 150-2000 download 1-2megaa upload 1-2 megaa. Kyseinen netti on vanhemmilleni rekisteröity




Hei!


 


Jopas on ärsyttävän hidasta ja takkuilevaa. Onkos täällä merkattu alueellesi häiriöitä https://www.telia.fi/asiakastuki/viat-ja-hairiot/hairiokartat/hairiokartta2  tai täällä kerrotaan vikatilanteesta: https://www.telia.fi/asiakastuki/viat-ja-hairiot/ajankohtaiset


 


Onko pätkintää niin langattoman verkon (WIFI) kuin piuhan kanssa? Olettaen, että verkkolaitteeseen saa yhteyden jommalla kummalla? Oletko kokeillut lukittaa pelkästään 3G tai 4G -verkon käyttöön, entä lukittaa 4G taajuutta, 800/1800/2600? Toimiiko jollain noista paremmin.


 


Jos kertoisit, mikä on tuo verkkolaite (mokkula, router tai joku muu), jolla liittymä on käytössä. Sen merkki ja malli. Sen avulla osattaisiin kertoa lisäneuvoja, miten kannattaa alkaa laitteen päästä ongelmaa ratkomaan.


 


Oletko muuten tehnyt häiriöilmoitusta tuosta? Se onnnistuu liittymän omistajan tekemänä sähköisesti Telian sivuilta, kunhan niille kirjautuu ja menee liittymien hallintaan ja valitsee kyseisen liittymän. Lisäksi se onnistuu puhelimitse. Yhteydenottokanavat ovat täällä: https://www.telia.fi/asiakastuki/yhteystiedot


@Purnipsi kirjoitti:


@Lucky7 kirjoitti:

Elikkäs ollut jo nyt pariviikkoa kyseinen ongelma. Netti toimii todella huonosti ping kokoajan 150-2000 download 1-2megaa upload 1-2 megaa. Kyseinen netti on vanhemmilleni rekisteröity




Oletko muuten tehnyt häiriöilmoitusta tuosta? Se onnnistuu liittymän omistajan tekemänä sähköisesti Telian sivuilta, kunhan niille kirjautuu ja menee liittymien hallintaan ja valitsee kyseisen liittymän. Lisäksi se onnistuu puhelimitse. Yhteydenottokanavat ovat


täällä: https://www.telia.fi/asiakastuki/yhteystiedot




Hei @Lucky7 ja tervetuloa Yhteisöön! Kiva kun löysit tänne. @Purnipsi antoikin tuossa jo hyviä vinkkejä ongelman ratkomiseen ja komppaan tuota, että liittymän omistajan kannattaa tehdä meille häiriöilmoitusta tai olla yhteydessä muuten asiakaspalveluumme, mikäli tämä alkaa olla jatkuva ongelma.

Kunniamerkki +3

Itsellä ihan sama ongelma, tosin netti kyykkää jo kuuden maissa. Silloin saa vielä useamman megan, mutta ysin maissa puhutaan kilotavuista. Tätä on jatkunut nyt useita viikkoja, netti on toki hidastellu ennenkin, mutta ei näin pahasti.

Mitään häiriöitä ei ei ole alueelle merkitty ja aamulla tulee taas nopeuksia, joten laitekin (Huawei 5186) lienee kunnossa. Olen tehnyt pari häiriöilmoitusta ja olen ollut yhteydessä asiakaspalveluun mutta tiettävästi mitään konkreettista ei ole tapahtunut.

Liittymän vaihteluväli on 10-100 megaa, mutta käytännössä se on 0,1-40 megainen. Olisin kyllä kiitollinen tuosta kymmenestä iltaisin, nyt hyvä jos pääsen Facebookkiin. Striimailusta voi vain haaveilla.

Mitäs tässä nyt voi enää tehdä?





Mitäs tässä nyt voi enää tehdä?

Vaihtaa palveluntarjoajaa. Näin minua kehotettiin tekemään.

 

Tuossa ylempänä joku Telialta kirjoittaa: "Liittymän omistajan kannattaa tehdä meille häiriöilmoitusta tai olla yhteydessä muuten asiakaspalveluumme, mikäli tämä alkaa olla jatkuva ongelma."

Mitähän hyötyä tuosta on, kun toiminta ei muuksi muutu, pahoittelut eivät ongelmaa korjaa, muuta toimenpidettä Telialta ei kyetä tekemään. Kuinkahan kauan ongelman pitää olla, että Telia luokittelee sen jatkuvaksi? Meillä on nyt menty kesästä asti alle megankin nopeuksilla, yhteydessä on oltu aspaan monen monituista kertaa ja häiriöilmoituksiakin tehty, mutta mitään kehitystä ja parannusta ei luvata, neuvotaan vaan vaihtamaan palveluntarjoajaa. Niin, ja pahoitellaan toki.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@summertime1 kirjoitti:





Mitäs tässä nyt voi enää tehdä?

Vaihtaa palveluntarjoajaa. Näin minua kehotettiin tekemään.


 


Tuossa ylempänä joku Telialta kirjoittaa: "Liittymän omistajan kannattaa tehdä meille häiriöilmoitusta tai olla yhteydessä muuten asiakaspalveluumme, mikäli tämä alkaa olla jatkuva ongelma."

Mitähän hyötyä tuosta on, kun toiminta ei muuksi muutu, pahoittelut eivät ongelmaa korjaa, muuta toimenpidettä Telialta ei kyetä tekemään. Kuinkahan kauan ongelman pitää olla, että Telia luokittelee sen jatkuvaksi? Meillä on nyt menty kesästä asti alle megankin nopeuksilla, yhteydessä on oltu aspaan monen monituista kertaa ja häiriöilmoituksiakin tehty, mutta mitään kehitystä ja parannusta ei luvata, neuvotaan vaan vaihtamaan palveluntarjoajaa. Niin, ja pahoitellaan toki.




En edusta Teliaa, enkä halua sen enempää puolustella, mutta ei se kapan lisääminen aina niin yksinkertaista ole, että vain lisää taajuutta tukiasemaan. Syitä voi olla monia, ettei parannusta ole äkkiä saatavilla. Seuraavassa avaan pari mahdollista tilannetta:


 



  • Alueen tukiasemalle tulee yksi 1Gbps nopeuteen kykenevä valokuitu taikka radiolinkki. Saman kuidun varassa on vaikka kaikki kolme operaattoria ja mahdollisesti vielä koko taajaman kiinteä verkko (joka lienee prioriteettilistalla numero 1.). Tuosta kuidusta/linkistä ei enempää saada irti, vaan sen koko kapasiteetti on käytetty. Tämä tarkoittaa sitä, että tarvitaan lisää siirtoverkon kapasiteettia tai olemassa olevan ehostamista.

    • Ratkaisu 1. Tukiasemaan vedätetään jostain uusi valokuituyhteys. Etäisyyttä voi olla jopa kymmeniä kilometrejä, matkan varrelle osuu eri maanomistajien maita ja muita kohtia, joissa rakentaminen vaatii lupamenettelyjä = kestää kauan, on kankeaa ja kallista. Yleensä näistä on pidemmän aikavälin suunnitelmat, ei aleta vain tekemään yhtäkkiä sormia napsauttamalla. Kaupungissakin muutaman kilometrin matka voi olla työn ja tuskan takana. Ei ole helppoa ja nopeaa kaivaa katuja auki ja kairata.

    • Ratkaisu 2. Rakennetaan uusi, radiolinkkijänne. Tässä pitää muistaa, että tuo piste, josta linkki rakennettaan, siellä on oltava kyllin hyvä siirtoverkkoyhteys, jotta linkki ylipäänsä toimii. 2G-3G-aikana saattoi olla useita tukiasemia ketjussa, eikä se sinänsä ollut ongelma, kun ei liikennettä ollut nykyisellä tavalla. Kuitenkin jossain on ollut vanhat 3G -ajan siirtoverkkoyhteydet hidasteena kehitykselle. Esim. SYV-alueella joissain paikoissa on ollut 4G nopeus koko ajan tasainen 20Mbps, kun ei tukiaseman siirtoverkosta ole yksinkertaisesti enemmän dataa mennyt läpi.




 



  • Tukiasemapaikasta on fyysisesti tila loppu/ei ole optimaalisesti sijoittunut nykyajan verkkoihin nähden

    • Monet maaseudun ja maaseututaajamien tukiasemapaikat on valittu GSM 900MHz verkkoa silmällä pitäen. Kun 90-luvun alussa tuota on rakennettu, ei ole ollut tarpeellista rakentaa kuin "keskusmasto" taajamaan. Niin kutsuttu solukoko on eri näissä taajuuksissa. Myös LTE800MHz pelittää jossain määrin OK, mutta kun siitä kapa loppuu ja siirrytään korkeampiin taajuuksiin, kuten 1800MHz, on ongelma jo tukiaseman etäisyys asutuksesta. Omalla kotiseudullani on jo tukiasemaan n. 2km matka. Se tuntuu erityisesti lähetysnopeudessa huonolla säällä. GSM900 verkon tukiasemapaikat eivät ole suunniteltu 1800MHz ja 2600MHz silmällä pitäen, ehkä joitain poikkeuksia huomioon ottamatta.

    • Voi olla muitakin rajoitteita, kuten sähkönsyötön rajat. Tukiasemat toimivat 48V tasavirralla, eli siellä on virransyöttölaitteisto+akusto, tässäkin voi raja tulla vastaan. Eli tarvitaan uutta virransyöttölaitteistoa koppiin, ennen kuin lisää radioita ja muuta tavaraa voidaan asentaa.




Toki helpotusta saadaan tuomalla lisää taajuuksia saataville. Yleensä 1800MHz kaveriksi ensin 800MHz, oikein ruuhkaisessa paikassa myös 2600MHz. Tulevaisuudessa 2100MHz siirtynee 3G-puolelta LTE:lle. Taajuuksia ei kuitenkaan loputtomiin ole käytössä, vaan ainoa ratkaisu on saada tukiasemaverkko kyllin tiheäksi. Ongelma on kuitenkin se, että jossain on kuitenkin se "heikko alue", jossa on häiriöitä/heikko signaali ja käyttäjäkokemus huonoa.


 




 


 


 


 


Jos satut olemaan tukiasemiin nähden tolla cell edge arealla, ei toimivuus ole koskaan kovin kummoista. Tulevaisuudessa tähänkin on tulossa ratkaisuja, mutta niitä saadaan vielä odottaa, varmaankin 5G aikana.


 


 


 


 


Tästä kuvasta selvinnee, miten hyödyllinen etäisyys tukiasemasta muuttuu taajuuksien mukaan. Tuossa ei ole 1800MHz, mutta 1900MHz on jokseenkin samankaltainen/ei merkittävää eroa.


 


 


 



 


 


 


Tästä päästäänkin sitten uuden tukiaseman rakennukseen.


 


Uuden tukiaseman rakentaminen ei ole yleensä nopeaa. Rakennuslupa, kuulemiskierrokset, valituskierrokset yms. vievät aikaa ja ei se maston pystyttäminenkään halpaa ole. Kaupungeissa moniin rakennuksiin on operaattorit vuokranneet katoista/savupiipuista tilaa, johon on sitten tukiasemalaitteistot sijoittaneet. Näitäkään ei ole loputtomiin, eikä aina ole optimaalisesti sijoittunut nähden loppukäyttäjiin, asiakkaisiin. Lisäksi tänne rakennukseen tarvitaan se siirtotieyhteys, kuitu taikka radiolinkki.


 


Googlesta löytyy paljon uutisia ja muita dokumentteja tukiasemien rakennukseen liittyen hakusanoilla "tukiaseman rakennus rakennuslupa" . 


 


 


 


---


Eikä pidä unohtaa sitten juoksevia kuluja. Vuokrat, sähkölaskut, tukiasemaraudan hinta ja ohjelmistojen lisenssit laitetoimittajalle. Kaikki maksaa. Voisi sanoa, että usea maaseudun tukiasema harvemmin maksa itseään koskaan takaisin operaattorille. Suomessa oli velvoite rakentaa tietty peitto 800MHz taajuudella. Mutta esimeriksi USA:ssa ei ole paljoa mitään velvoitetta rakentaa tiettyä peittoa. Siellä on aivan tavallista, että kokonaisia kaupunkeja ja kyliä on ilman jonkin operaattorin peittoa, sitten mennään roamingilla.


 


Kiinteä verkko on se ratkaisu luotettaviin ja tasaisiin yhteyksiin. Valitettavasti nopeat, kiinteät yhteydet eivät ole kaikkien saatavilla ja joissain paikoissa niiden hankkiminen vaatisi monimutkikkaita osuuskuntahankkeita.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Tähän voisin vielä lisätä, että ei kuitenkaan yksin kiinteää tai langatonta. Niiden pitäisi mennä tukien toinen toistaan. Yllätys yllätys, nopeiden LTE ja 5G -verkkojen vaatimuksena on kyllin hyvä runkoverkko, joka väistämättä valokuidusta koostuu. Toki lyhyellä matkalla ja järkevissä paikoissa voi olla langattomiakin ratkaisuja.


 


EDIT: Ja vielä sellainen lisäys, että ei se tukiaseman avaaminen niin simppeliä ole. Pitää saada konffattua uusi tukiasema siten, että toiminta jo alueella olevilla ei heikkene, eikä tulisi alueita, joissa ei ole selkeää dominanssia. Tämä tarkoittaa sitä, että kaikkialla päätelaite saisi yhteyden tukiasemaan, jonka signaali olisi selkeästi voimakkain.


 


Myrkkyä yhteyksille on se, että vaikkapa 4-6 tukiasemaa kuuluvat päätelaitteelle samanaikaisesti. Tätä voi verrata tilanteeseen, että olet jossain täpötäydessä ruokalassa. Et kuule edes omia ajatuksiasi, samalla tavalla päätelaite ei kuule tukiasemaa.


 


Tämä nimenomaan vaatii rutkasti optimointia ja taitoa verkonsuunnittelulta ja joskus ei vain ole saatavilla tukiasemalle sijoituspaikkaa, jossa se olisi kaikille optimaalisin. Joudutaan tekemään kompromisseja sekä tasapainoilemaan kustannusten ja palvelun laadun välillä. Mikä investointi on järkevä, mikä joutaa odottaa hetkisen?


 


 

Kiitos hienoista kaavioistasi. Meillä vaan kaikki toimi aikaisemmin, nopeus oli oikeinkin hyvä. Mielenkiintoinen yhteensattuma on, että kun tuli tämä yhdistyminen ja Telia, myös tulivat nämä ongelmat. Mutta sattumaahan se... kai. ;) 

Vastaa