4G Varkaus, Lehtoniemi


4G verkko on täällä hidastunut viime vuoden kevään jälkeen paljon, aiemmin sisään tuli 50 ja ulos jotakuinkin 10-20, nyt on sitten enää vain 5-15 megaa ja ulos 1-5.

 

Löysin tuossa hiljattain tavan jolla sai Service Moden auki Samsung tabletissa, ja sieltä aloin tutkimaan googlen kanssa huomatakseni että osa arvoista on aika karun näköisiä. Signal-to-Noise Ratio mm. näyttää todella heikolta välillä -3 ja -10, RSRP on jotakuinkin ok välillä -110 ja -108 mutta RSRQ onkin sitten jo aika matalalla -14:ssa.

 

Onko mitään tietoa tälle alueelle tulevista 4G vahvistuksista?

 

 

 


45 kommenttia

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

Signaalin voimakkuus on parantunut huomattavasti... Sekä häiriötasotkin todella matalat joka mahdollistaa hyvät nopeudet. Kannattaa seurata nopeuksia päivällä myös.

Nyt palattiin sitten taas vanhoihin arvoihin, mahtaakohan tässä lähettyvillä olla jollakin jotain häiritseviä laitteita tms. jotka käynnistyy aamulla.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

@ParaDoX kirjoitti:

Nyt palattiin sitten taas vanhoihin arvoihin, mahtaakohan tässä lähettyvillä olla jollakin jotain häiritseviä laitteita tms. jotka käynnistyy aamulla.




Mahdollisesti... Myös muut käyttäjät saattavat häiritä. Harvoinpa tälle oikein voi tehdä mitään...

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +10

Hyvä, että on ollut minun Varkauden cellmapperöinnistä hyötyä! Varkauden seudulla olen enimmäkseen Soneraa kartoittanut, mutta myös DNA ja hieman Elisaa. Ja aiemmin  mainitsi mastokartan, jos tarkoitti tätä, niin sekin minun käsialaa :D

 

Mutta joo, itse samassa tukarissa kiinni, eri solussa tosin. Käpykankaalla tulee noin 60Mbps alas puhelimella, Huawei E5186-reitittimellä saan 20-40 megaa alas, tosin se on vähän huonossa paikassa. SINR 10-15 luokkaa. Innolla odotan mitä Yhteisverkko tuo. Toivon, että Varkauden nykyiset 1800Mhz:n LTE-alueet toteutetaan Yhteisverkossa 1800+1800Mhz-toteutuksena tai miksei jopa 1800+1800+800Mhz. Ensimmäisessä hyötyä olisi 1800+800Mhz nähden pienemmät kuuluvuusalueet eli vähemmän ruuhkaa. Jälkimmäinen taas olisi molempien toteutustapojen parhaat puolet eli parempi sisäkuuluvuus ja lisäksi 450Mbps maksiminopeus sitä tukevilla päätelaitteilla.

Joo, itse olen aamuisin saanut ABC:llä jopa 120/50 nopeuksia mutta täällä lehtoniemessä jää 90% ajasta alle 20 megan.

 

Ennen huhtikuuta 2015 täälläkin tuli enemmän, jopa 70/20 mutta nyt on ollut tätä sen jälkeen. Mietin ensiksi että olisko ollut yhteyttä tohon kaapeliverkon muutostyöhön, joka tehtiin samoihin aikoihin ja joka myös romahdutti kaapelinetit täysin moneksi kuukaudeksi (pingit yli 100, latausnopeudet luokkaa 2 megaa). Soneralta sanottiin että ei pitäisi olla yhteneväisyyttä.

 

Heinä-elokuussa alkoi sitten paranemaan ja nyt on kaapelinetit taas ihan hyvässä kuosissa tosin ping on ollut korkeampi tuon muutostyön jälkeen, aiemmin 10-15ms, nyt ~25ms. Huomaa CSGO:ssa eniten, ennen oli 15-20, nykyään 30-40. 4G verkko taasen on jäänyt aika heikoksi.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

 Juurikin tuota karttaa tarkoitin, loistava apu joidenkin tukareiden etsintään. Harmi vain, että ilmeisesti Maanmittauslaitoksen tietokannastakin puuttuu osa tukarimastoista. :/


 


 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +10

@ParaDoX kirjoitti:

Joo, itse olen aamuisin saanut ABC:llä jopa 120/50 nopeuksia mutta täällä lehtoniemessä jää 90% ajasta alle 20 megan.

 

Ennen huhtikuuta 2015 täälläkin tuli enemmän, jopa 70/20 mutta nyt on ollut tätä sen jälkeen. Mietin ensiksi että olisko ollut yhteyttä tohon kaapeliverkon muutostyöhön, joka tehtiin samoihin aikoihin ja joka myös romahdutti kaapelinetit täysin moneksi kuukaudeksi (pingit yli 100, latausnopeudet luokkaa 2 megaa). Soneralta sanottiin että ei pitäisi olla yhteneväisyyttä.

 

Heinä-elokuussa alkoi sitten paranemaan ja nyt on kaapelinetit taas ihan hyvässä kuosissa tosin ping on ollut korkeampi tuon muutostyön jälkeen, aiemmin 10-15ms, nyt ~25ms. Huomaa CSGO:ssa eniten, ennen oli 15-20, nykyään 30-40. 4G verkko taasen on jäänyt aika heikoksi.


Jotenkin muistelen, että vuosi sitten yhtäkkiä parani 4G-signaalit täällä Käpykankaalla. Jos muuttivat antennien suuntauksia? Itse olen eri solussa kiinni. Mutta oman arvion mukaan Yhteisverkko tulee Varkauteen heinäkuu-syyskuu akselilla, jos nykyistä vauhtia rakennusta jatkavat. Silloin tietty tukiasemia on tiheämmässä ja enemmän kaistaa käytössä, tiheämmässä olevat tukiasemat voi vaan lisätä häiriöitä signaaliin kun monta tukaria kuuluu samaan paikkaan.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +10

@Purnipsi kirjoitti:

@jessenic Juurikin tuota karttaa tarkoitin, loistava apu joidenkin tukareiden etsintään. Harmi vain, että ilmeisesti Maanmittauslaitoksen tietokannastakin puuttuu osa tukarimastoista. :/

 

 


Mastot voivat tulla jopa viiden vuoden viiveellä ja aina kaikkia mastoja ei tule ollenkaan. Suurin osa mastotiedostia tulee Maanmittauslaitokselle ilmeisesti Finavialta, joka ylläpitää lentoestetietokantaa. Minun kartalla on joitakin mastoja, jotka eivät vielä näy edes Karttapaikalla. En vaan ole automatisoinut tietokannan päivitystä Maanmittauslaitokselta, joten sinne ei automaattisesti mitään uutta tule.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +10

Sain tiedon, että Yhteisverkon pitäisi valmistua Varkaudessa heinäkuun lopussa ja näillä näkymin on vielä auki, tuleeko 1800+800 eli 300Mbps CAT6-verkko vaiko 1800+1800+800 450Mbps CAT9-verkko. Tietty jälkimmäistä toivotaan. :)

Noniin, nyt sitten lähti päälle tämä Yhteisverkon tukiasema ja hyvältähän tämä näyttää.

 

 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

Näyttäisi ihan hyvältä mutta muista lähettää Cellmapperin data palvelimelle niin kaikki muutkin näkevät tämän saman tukiaseman kartalla. Tämä tapahtuu Upload & Statistics tabin alta. 


 


Voit lisäksi Live Uploadata ton kartalle. Näin saadaan päivitettyä Cellmapperin kartalle uudet tukiasemat vanhojen tilalle. 


 


Lisäksi suuremmalla alueella kun kartoittaa saadaan selville sijainteja koska nämä voidaan sitten laskea paremmin. 70Mbps on ihan hyvä nopeus mutta luulisi parempaa saavan koska RSRQ on todella matalla. Kunhan verkko ensin valmistuu niin voidaan varmaan sitten oikeasti odottaa näitä huippunopeuksia.

Testailin tänä aamuna niin nousi tuon yläpalkin mukaan 4G+:aan ja sieltähän ne nopeudetkin sitten pomppas, laitoin tuon lähetyksen päälle ja itse näen sen uuden tukiaseman paikan jo kartalta. Peittoalue näyttää vähän rikkinäiseltä kun kävin pyörällä Matkahuollossa mutta en sitten jatkanut muihin suuntiin.

 

Tuli muuten samalla puhelimelta datakiintiövaroitus, samsung ei taida ymmärtää et ihmisillä on rajattomiakin liittymiä ja sitä ei voi ottaa pois päältä.

 

Kyllä ne yleensä saa pois.

Varoitusta ei saa pois käytöstä, sen saa vaan vedettyä 100 gigaan asti jota en nyt ollu tehnyt tähän uuteen S7:mään. Ei se siis katko yhteyttä tai mitään mut vähän ärsyttää kun tietää et on rajaton yhteys ja puhelin huutelee.

Oletteko huomanneet viimeaikoina 4G+ :ssa hidastumista. Minulla täällä Savonmäessä oli pitkään noin 130Mbps down ja nyt pari viikkoa sitten tippu 10-30Mbps. :(

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +10

@jarityrvainen@  kirjoitti:

Oletteko huomanneet viimeaikoina 4G+ :ssa hidastumista. Minulla täällä Savonmäessä oli pitkään noin 130Mbps down ja nyt pari viikkoa sitten tippu 10-30Mbps. :(




Onkohan modeemi napannut kiinni ruuhkaisempaan tukiasemaan? Luttilantiellä on korkea masto, Savontien varressa Kommilan sillan kohdalla on yksi masto, Puurtilanniemessä yksi. Vattuvuoren kupeessakin on yksi tolppa. Kaikki nuo kuuluu jotenkin Savonmäen alueella.


 


Kokeile siirrellä modeemia eri puolelle taloa yms. Ja jos löytyy Android-puhelin, niin CellMapperillä näkee mihin tukiasemaan on yhteydessä. Tässä vielä karttalinkki Yhteisverkon tukiasemiin: https://www.cellmapper.net/map?MCC=244&MNC=36&type=LTE&latitude=62.33647436445062&longitude=27.868996301125435&zoom=15&showTowers=true&clusterEnabled=true&tilesEnabled=true&heatMapEnabled=false&showOrphans=false&showNoFrequencyOnly=false&showFrequencyOnly=true&showBandwidthOnly=false&DateFilterType=Last&showHex=false&bands=3&showVerifiedOnly=false&showUnverifiedOnly=false&showLTECAOnly=false&showBand=3&mapType=custom_map&showSectorColours=true

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

@jarityrvainen@  kirjoitti:

Oletteko huomanneet viimeaikoina 4G+ :ssa hidastumista. Minulla täällä Savonmäessä oli pitkään noin 130Mbps down ja nyt pari viikkoa sitten tippu 10-30Mbps. :(


Hieman tukossa näyttäisi olevan sillan kupeessa oleva tukiasema 4G-verkon osalta. Siinä on molemmat taajuudet eli 1800MHz ja 800Mhz. Käytätkö reititintä vai puhelinta nettiyhteyden kanssa?

LTE7460-M608 on käytössä ja oli suunnattuna Puurtilannimen mastoon. Eilen siirsin Riittulanmäen mastoon, pientä parannusta, mutta ei niin hyvää kun oli aiemmin. Aamulla sain 100Mbps, nyt on 60Mbs ja illalla kävi 30Mbps :ssä. Tais jostain syystä kummastakin mastosta tippua nopeudet. 

Tämmöstä tällä hetkellä:

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

@jarityrvainen@  kirjoitti:

LTE7460-M608 on käytössä ja oli suunnattuna Puurtilannimen mastoon. Eilen siirsin Riittulanmäen mastoon, pientä parannusta, mutta ei niin hyvää kun oli aiemmin. Aamulla sain 100Mbps, nyt on 60Mbs ja illalla kävi 30Mbps :ssä. Tais jostain syystä kummastakin mastosta tippua nopeudet. 


Mobiiliverkossa nettinopeudet vaihtelevat monesta tekijästä - ja tässä oli molemmissa tukiasemissa, mitkä vaikuttavat alueeseen niin hieman tukkeutunutta kaistaa iltaisin. Parannusta ei ole tulossa lähikuukausien aikana, mutta laitan tästä tietoa eteenpäin, niin saadaan kapasiteettia lisää. 

Vastaa