4G-kuuluvuus ja sen parantaminen


soneran peittoalueen kartta näyttää että olis aito 4G tässä kohteessa mutta ei vaan olekaan. laite e5776


 


572 kommenttia

Näkyy Kärsämäetielle yksi melkein Leafillä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

@Pablo09 kirjoitti:

No tilanteen pelasti Kiinasta (tai jostain...) tilattu halpis antenni (tarjouksessa Alilla 15€). Ny t nopeus vaihtelee 12 megan ja 35megan välillä. Hankalaa tai oikeastaan rumaa kun tuo antennin täytyy olla ikkunassa lähes keskellä. Viimeksi mitatut arvot tässänäin. Noilla pärjää jos vain jossain välissä ottaa parempiakin.


 


Edelleen olen sitä mieltä että noita kuuluvuus kartan merkintöjä täytyisi muuttaa realistisemmiksi. Nuo nykyiset ovat asiakkaiden pettämistä. Tai sitten Soneran täytyisi maksaa nuo lisähärpäkkeet asiakkailleen. Luvatut nopeudet eivät muuten toimi!




Jokos vikapuolen kaverit olivat sinuun yhteydessä?

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

@PasiS kirjoitti:

Näkyy Kärsämäetielle yksi melkein Leafillä.


 

Juu Leafillä netti sitten alle 10Mbps 4G:llä (2-5Mbps) ja 3G:llä pääsee jopa 20Mbps...

 

Työskentelen sielä välillä... Olisi kiva jos nettikin toimii... jos siitä maksaa... Sama juttu Nättinummessä kun ei sieläkään vieläkään toimi... Vikapalvelun mukaan pitäisi nyt maaliskuussa laajentua 4G peitto myös tääläkin. 


@TeroRe kirjoitti:

@Pablo09 kirjoitti:

No tilanteen pelasti Kiinasta (tai jostain...) tilattu halpis antenni (tarjouksessa Alilla 15€). Ny t nopeus vaihtelee 12 megan ja 35megan välillä. Hankalaa tai oikeastaan rumaa kun tuo antennin täytyy olla ikkunassa lähes keskellä. Viimeksi mitatut arvot tässänäin. Noilla pärjää jos vain jossain välissä ottaa parempiakin.

 

Edelleen olen sitä mieltä että noita kuuluvuus kartan merkintöjä täytyisi muuttaa realistisemmiksi. Nuo nykyiset ovat asiakkaiden pettämistä. Tai sitten Soneran täytyisi maksaa nuo lisähärpäkkeet asiakkailleen. Luvatut nopeudet eivät muuten toimi!


Jokos vikapuolen kaverit olivat sinuun yhteydessä?


Kiitos kysymästä. Olivat heti samana iltana. Joku neitokainen sieltä soitti.Erittäin miellyttävä ja kohtelias. Siitä pointsit. Nimeä en muista. Päätettiin odottaa tuota antennia. Jatkosta en tiedä. Tämä on siis liian reuna-aluetta. Tuskin viitsivät tuhlata aikaa ja rahaa tänne.

Kunniamerkki +10

Ei oikein tämä 4G vakuuta "maaseututaajamissa".

 

Paikassa pitäisi olla kuuluvuusaluekartan mukaan erinomainen kuuluvuus. Kuitenkin netti toimii nopeammin pakottamalla puhelin 3G (HSPA)-verkkoon. 4G-verkossa nopeustestillä saa vain keskimäärin n. 5Mbit/s. Nopeus heittelee välillä 3...10Mbit/s. 3G-verkossa vastaavasti saa tasaisesti n. 10Mbit/s nopeutta.

Paikka on hyvä eli ei maastoesteitä ja kerrostalon 2 kerroksessa ikkunan vieressä. Lisäksi ikkuna on tukiaseman suuntaan (oletan tietäväni ko. tukiaseman sijainnin, koska asiaa tiedusteltu teknisestä tuesta, että mitattu puhelimella ajamalla autolla ko. suuntaan).

 

Tällä paikalla muistaakseni 4G alkoi toimia viime syksynä ja on toteutettu 800MHz:n taajuudella. Luultavasti tukiasemia on tällä hetkellä vain yksi. Viime syksynä samassa paikassa nopeus oli reilusti yli 10Mbit/s. Joten onkohan nyt mobiilikäyttäjiä tullut niin paljon, että radiotie on tukossa. Juuri tätä minä "pelkään" näissä langattomissa verkoissa. Ja varsinkin tällä paikkakunnalla, jossa puhelinkaapelit on keritty pois heti taajaman ulkopuolelta. Ei ole muita nettivaihtoehtoja kuin mobiilinetti.

 

Verkon tiedot(CellMapperista):

3G verkon tiedot: LAC:5009, CID:22098, RSSI:-79dBm

4G verkon tiedot: TAC:4090, CID:141236, RSSI:-111dBm

 

Kuten 4G-signaalin tasosta näkee, niin se on todella heikko, joten ihmettelen kartan "erinomaista" kuuluvuuden karttatietoa. Onkohan kartta ennakointi mahdollisesta uudesta tukiasemasta.

 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

Juu 4G:si on aika heikko... jos liikut sen Cellmapperin kanssa alueesi ympäri niin se laskee tukiaseman sijainnin... 800Mhz 4G kun on puolet kapeampi kaista kuin 1800Mhz ja jos on käyttäjiä niin se meneekin nopeasti tukkoon. 800Mhz 4G myös kantaa paljon paremmin kuin 900Mhz 3G verkko.

 

Olen todennut että 3G verkko on jo nopeampi kuin 4G verkko joten turhaan maksaa 4G:stä.

Kunniamerkki +10

Eipä viitsi lähteä ajelemaan ja skannailemaan tuota tukiaseman sijaintia, kun se on tiedossa teknisen asiakaspalvelun toimesta. Yhteydenotto oli lähinnä sen vuoksi, että kiinnosti tietää kumpaa taajuutta käytetään. Selvisi taajuuden (800MHz) lisäksi myös sijainti.

 

Se on aivan totta, että tuolla 800MHz:llä on pienempi kapasiteetti ja sen peittoalue on laaja, joten ruuhkautumista saattaa esiintyä herkästi. Etenkin, jos alueella ei ole toista 4G-tukiasemaa.

 

Sen verran lisätään vielä, että G-NetTrack ohjelmalla koko kaistan teho on RSSI n. -76dBm ja tuo RSRP on tuo n. -110dBm. Eli käytännössä tarkoittaa sitä, että kantoaaltoteho on kyllä kohtuullinen, mutta käyttäjäkohtaisesta kanavasta ei saada riittävää nopeutta. RSQ on n. 15dB. periaatteessa toimiva yhteys, mutta yhtäaikaisia käyttäjiä lienee runsaasti => nopeus tippuu. Paikalliset netinkäyttäjät lienevät lukinneet omat reitittimet+nettitikut 4G-verkkoon. Minä taidan tyytyä lukitsemaan puhelimeni, jota käytän jakamaan yhteyttä, 3G-verkkoon. Toimii siinä usean testin perusteella nopeammin.

Kunniamerkki +14

Minulla 4g netin yhteysnopeus oli suoraan sanottuna yllätys, yhteys toimii tikussa 39-48 megan nopeudella eri paikoissa täällä helsingissä. Laskutus 50 megan yhteydestä, eli toimii paremmin kuin uskalsin odottaa.

 

Muistan muutamia vuosia sitten 3g tikun jatkuvat ongelmat, tikkua vaihdettiin moneen kertaan mutta yhteysnopeus oli aina parin megan luokkaa.. Kehitystä on tekniikassa tapahtunut, ja nyt olen erittäin tyytyväinen varsinkin kun kiinteän laajakaistan max nopeus asuntooni on 24 megaa ;)

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

Kehitystä on tapahtunut... tilastollisesti Suomessa nopea 4G: http://www.tivi.fi/Kaikki_uutiset/2015-03-13/Miss%C3%A4-on-nopein-4G-Suomi-toisena-%E2%80%93-kisan-ykk%C3%B6nen-yll%C3%A4tt%C3%A4%C3%A4-3217394.html

 

 


@kefiiri kirjoitti:

Eipä viitsi lähteä ajelemaan ja skannailemaan tuota tukiaseman sijaintia, kun se on tiedossa teknisen asiakaspalvelun toimesta. Yhteydenotto oli lähinnä sen vuoksi, että kiinnosti tietää kumpaa taajuutta käytetään. Selvisi taajuuden (800MHz) lisäksi myös sijainti.

 

Se on aivan totta, että tuolla 800MHz:llä on pienempi kapasiteetti ja sen peittoalue on laaja, joten ruuhkautumista saattaa esiintyä herkästi. Etenkin, jos alueella ei ole toista 4G-tukiasemaa.

 

Sen verran lisätään vielä, että G-NetTrack ohjelmalla koko kaistan teho on RSSI n. -76dBm ja tuo RSRP on tuo n. -110dBm. Eli käytännössä tarkoittaa sitä, että kantoaaltoteho on kyllä kohtuullinen, mutta käyttäjäkohtaisesta kanavasta ei saada riittävää nopeutta. RSQ on n. 15dB. periaatteessa toimiva yhteys, mutta yhtäaikaisia käyttäjiä lienee runsaasti => nopeus tippuu. Paikalliset netinkäyttäjät lienevät lukinneet omat reitittimet+nettitikut 4G-verkkoon. Minä taidan tyytyä lukitsemaan puhelimeni, jota käytän jakamaan yhteyttä, 3G-verkkoon. Toimii siinä usean testin perusteella nopeammin.


Suosittelen testaamaan "kiinan ihmettä". Siis pientä ikkunaan imukupilla laitettavaa antennia. Hinnat liikkuvat 20€ molemmin puolin kun tilaa ulkomailta. Mun 4g historiikin voit lukea tästä samasta topiikista. Nyt mitattu nopeus tässä http://www.speedtest.net/result/4217802366.png

 

Ja olen siis edelleen sitämieltä että sonera sahaa ihmisiä silmään noilla kartoillaan. Luvataan enemmän kuin annetaan. Selittävät laskennallisia nopeuksia mutta kaavat ovat ylioptimisia. Tahallista!?

Kunniamerkki +10

Aivan vain kiinnostuksesta, niin minkähänlainen liitäntä tässä "Kiinanihmeessä" on päätelaitteesseen? Mahtaako olla jokin nk. induktiivinen coupleri?

 

Sitten vähän tähän taas 4G-verkkoon.

Nyt olen kotona, jossa 4G-verkon tasot ovat

RSSI: -74dBm ja RSRP:-105dBm (tämä jota mm. CellMapper näyttää). RSRQ:15dB.

Täällä saan puhelimella aina "heittämällä" sen 21Mbit/s, mikä on liittymäni max. nopeus. Paljonkohan lie tulisi, jos liittymässä ei ole nopeusrajoitusta.

 

Nuo arvot tuolla "maalla" eivät olleet mitenkään niin huonot verkon kuuluvuuden suhteen, että ne olisivat jättäneet nopeuden niinkin huonoksi, kun ne nyt olivat (keskimäärin n. 5Mbit/s). Jos Pablo olisit lukenut viestit kunnolla, niin olisit huomannut, että samassa paikassa nopeudet 4G-verkon sinne ilmestyessä olivat reippaasti yli 10Mbit/s. Nyt olivat tipahtaneet n. 1/3 osaan. 

Kyse ei selvästikään ole kuuluvuudesta, vaan verkon kapasiteetin rajoittumisesta. Ei siihen mitkään "kiinanihmeet" auta, vaan tukiasemaverkoston laajentaminen. Yhden solun (sektorin) kapasiteetti on radiotiellä rajallinen. Runsaat samanaikaiset käyttäjät "syövät" yksittäisen käyttäjän nopeutta. Ainoa ratkaisu on tukiasemien lisääminen.

 

Tässä radioverkon kapasiteetin rajallisuudessa on nimenomaan se syy, minkä vuoksi en kotona luovu kiinteästä 24Mbit/s ADSL:stä, kun sen kerran meille saa ja nopeus on aina 20Mbit/s luokkaa.

Mobiilit verkot ovat tuoneet periaatteessa nopeita yhteyksiä myös nk. haja-asutusalueille, mutta paljon on vielä tehtävää, jotta ne palvelevat hyvin. 

 

Että sikäli tämä ketjun aiheena oleva kuuluvuus ei vielä pelkästään ratkaise kaikkia ongelmia tai puutteita. 

 

 

 

No minä en nyt paljoa näistä ymmärrä. Tuo antennin liitäntä modeemiin on ts9. Niitähän saa erilaisilla liitännöillä ja sovittimilla. Minulla on nyt tuo RSRP -103 dBm. Ilman antennia en muista... Jaa irroitinpa tuon antennin hetkeksi... RSRP -113dBm. Tietenkin riippuu paikasta täällä huoneessa. Vaihtelee tuon antenninkin kanssa. Antenni paikka nytkin on tarkka. Ei saa heittää muutamaa senttiä enenpää kun rupeaa jo vikuuttelemaan.

 

Nopeudet vaihtelee tosi paljon. Nyt juuri http://www.speedtest.net/result/4218641060.png . Välillä putoaa 8-9 megaan. Ja varsinkin tuo upload tippuu joskus alle 1 megan.

 

Minä käytän mobiiliverkkoja koska välillä oleilen mökilläkin pitkiä aikoja ja sinne ei muuta saakaan. Katsotaan nyt minkälainen yhteys sieltä löytyy kun sinne taas menen.


@kefiiri kirjoitti:

Aivan vain kiinnostuksesta, niin minkähänlainen liitäntä tässä "Kiinanihmeessä" on päätelaitteesseen? Mahtaako olla jokin nk. induktiivinen coupleri?

 

Sitten vähän tähän taas 4G-verkkoon.

Nyt olen kotona, jossa 4G-verkon tasot ovat

RSSI: -74dBm ja RSRP:-105dBm (tämä jota mm. CellMapper näyttää). RSRQ:15dB.

Täällä saan puhelimella aina "heittämällä" sen 21Mbit/s, mikä on liittymäni max. nopeus. Paljonkohan lie tulisi, jos liittymässä ei ole nopeusrajoitusta.

 

Nuo arvot tuolla "maalla" eivät olleet mitenkään niin huonot verkon kuuluvuuden suhteen, että ne olisivat jättäneet nopeuden niinkin huonoksi, kun ne nyt olivat (keskimäärin n. 5Mbit/s). Jos Pablo olisit lukenut viestit kunnolla, niin olisit huomannut, että samassa paikassa nopeudet 4G-verkon sinne ilmestyessä olivat reippaasti yli 10Mbit/s. Nyt olivat tipahtaneet n. 1/3 osaan. 

Kyse ei selvästikään ole kuuluvuudesta, vaan verkon kapasiteetin rajoittumisesta. Ei siihen mitkään "kiinanihmeet" auta, vaan tukiasemaverkoston laajentaminen. Yhden solun (sektorin) kapasiteetti on radiotiellä rajallinen. Runsaat samanaikaiset käyttäjät "syövät" yksittäisen käyttäjän nopeutta. Ainoa ratkaisu on tukiasemien lisääminen.

 

Tässä radioverkon kapasiteetin rajallisuudessa on nimenomaan se syy, minkä vuoksi en kotona luovu kiinteästä 24Mbit/s ADSL:stä, kun sen kerran meille saa ja nopeus on aina 20Mbit/s luokkaa.

Mobiilit verkot ovat tuoneet periaatteessa nopeita yhteyksiä myös nk. haja-asutusalueille, mutta paljon on vielä tehtävää, jotta ne palvelevat hyvin. 

 

Että sikäli tämä ketjun aiheena oleva kuuluvuus ei vielä pelkästään ratkaise kaikkia ongelmia tai puutteita. 

 

 

 




Kunniamerkki +10

Pablo, lainasit kirjoitustani ja viittasit siinä minua kokeilemaan tuota Kiinan ihme antennia.

Mitenkä luulet että tuon ts9:n liittää puhelimeen.

Ja se, että käytän puhelintani mobiiliyhteytenä jakamalla sitten sen läppärille, tabletille jne, kirjoitin viestissäni. Joten aika huonosti tuon mainitsemasi antennin tuohon 4G-puhelimeeni liittää, kun niitä ei varusteta ulkoisen antennin liitännällä, niinkuin joskus ennen tehtiin. Kannattaa lukea kirjoitettu viesti kunnolla, ennenkuin "heittää" jotain ratkaisuja. Ei kaikki automaattisesti käytä jotain erillistä 4G-reititintä tai nettitikkua, joista löytyy tuo liitäntä. Etenkin reissun päällä tuo puhelimesta tapahtuva jakaminen on kätevää.

 

On toki olemassa noita induktiivisia couplereita, joilla ulkoinen antenni voidaan "kytkeä" puhelimeen. Tosin niissä tapahtuva kytkentävaimennus on sitä luokkaa, että itse ulkoisen antennin pitää olla jo vahvistukseltaan suuri. Muuten ei hyötyä tule ulkoisesta antennista.

 

 

 

 

Sori etten huomannut tuota. Itse vaan en edes ajatellut käyttää täällä "syrjäseudulla" puhelinta modeemina koska harvoimpa ne pärjäävät täällä. Nettiä kun kuitenkin käytän enimmäkseen kannettavalla helppouden vuoksi. Näyttö siis tarpeeksi iso.

 

Toivotaan nyt että saat toimivan yhteyden. Vaikeaa se vaan on jos asuu hiukankin syrjemmällä. Operaattorit kun tuppaavat ahneuksissaan liioittelevan noita karttojaan ja niihin ei voi luottaa.

Kunniamerkki +10

Kun joskus käy syrjäseudulla, niin silloin puhelin nettiyhteytenä riittää minulle hyvin. Mikäli asuisi siellä niin sitten pitäisi tietenkin hankkia erillinen reititin.

 

Onhan tuo toki hyvä, että 800MHz:n 4G-verkkoa on laajennettu reilusti viime aikoina. Toimihan tuo netti ihan normaalikäyttöön loistavasti noillakin nopeuksilla, mutta Ruutu-palvelusta live-lähetystä seuratessa ei tarkkuus kuvassa ollut kovin hyvä johtuen hitaasta yhteydestä. Näillä mennään ja toivotaan tulevalta vielä parempaa.

Olen odottanut että Sonera saisi vihdoinkin tännekin päin 4g verkon ja kertoivatkin että maalis- huhtikuun aikana 4g tolppa tulisi noin 350 metrin päähän. Nopeus ei ole vielä parantunut, tuntuu että olisi mennyt hitaammaksi. Tosin huhtikuuta on vielä jäljellä eli jännityksellä odotellaan mitä loppukuusta tapahtuu ? Toivottavasti eivät piilota tolppaa. Ensi kuussa sitten tehdään päätöksiä jatketaanko Soneralla. Ei viitsisi maksaa netistä jonka nopeus on maksimi, mutta todellisuudessa keskimäärin 5 megaa. Niin ja tämä liittymä myytiin mulle koska alueella piti kartan mukaan olla 4g, taitaa olla myyjillä jotkut erikoiskartat.

Olen Vannoutunut soneralainen ja meillä onki tää yhteis liittymä juttu lasten puhelimien ja nettijutun kaa mikä meille on loistava juttu koska mie kumminki oon tää maksaja ? ongelma on kuitee, kaks vanhinta on opiskeluiden takia muuttan omiin asuntoihin ja keskelle kaupunkia. 4g löytyy kartan mukaan vaan eipä oo löytyn poikien liittymiin. Uudet puhelimet ja uudet 4g kortit hommattu vaan ei silti... Neuvoja pl ?

Kuten tuolla toisessa ketjussa kirjoittelin niin ei kuulu minullakaan kotipuolessa 4g vaikka pitäisi olla erinomainen kuuluvuus. Se on vain valitettava tosiasia että kuuluvuuskartat ei pidä ollenkaan paikkaansa. Käyttäjällä ei oikein ole muuta mahdollisuutta kuin ottaa vaikka prepaid liittymä koekäyttöön, jos haluaa testata toimivuutta. Itse en omaan puhelimeen tällä hetkellä ottaisi soneran 4g datapakettia missään tapauksessa. Sillä ei oikein tee mitään kuin ehkä suurten kaupunkien ytimessä, jos sielläkään. Onneksi on firman liittymä niin ei haittaa vaikka 4g ei aina toimisikaan.  

Kunniamerkki +10

Nyt olen juuri tällä hetkellä käymässä taas täällä paikkakunnalla, josta aiemmin kirjoitin.

 

LTE-verkon kautta sain naurettavan vajaa 2Mbit/s latausnopeuden ja 3G-verkosta 10Mbit/s. Parhaimmillaan sain melkein 20Mbit/s 3G-verkosta. Tuo 4G ei mene edes parhaimmillaankaan kuin juuri niukasti yli 5Mbit/s.

 

Onneksi puhelimesta voi valita käyttämään vain 3G/2G verkkoja, niin homma toimii ja voi katsella suoria TV-lähetyksiä esim. jääkiekon MM-peleistä. 4G-verkossa se ei onnistuisi.

 

En kyllä tiedä missä tai ketä tuo Soneran 4G palvelee?

Peittoaluekartan mukaan väittää tässä kohtaa erinomaista kuuluvuutta ja näkyy olevan vielä aivan alueen keskellä. Hmmm....

 

Pitää kai lähteä skannailemaan tuota tukiasemaa missä se luuraa, kun ei se tässä lähellä uskoamkseni ole, vaikka niin voisi tuon kartan mukaan luulla.

Luin tämän ketjun ihan mielenkiinnosta läpi. Aika monilla tuntuu olevan ongelmia heikon kuuluvuuden takia. Veikkaan että myös muilla kuin soneran asiakkailla on ihan samoja ongelmia. Ymmärrän hyvin että operaattorit tekevät parhaansa uutta peittoa rakennettaessa. Kaikenkattavaa verkkoa on varmaan käytännön syistä aika mahdoton rakentaa niin että se palvelisi kaikkia kansalaisia myös taajamien ulkopuolella.

 

Sitä en vaan ymmärrä miksi kuuluvuuskartat ovat niin kaukana todellisuudesta, tahallisesti vai tahattomasti, ja miksei asialle tehdä mitään? Onko verkkojen suunnittelijoillakin yhtä heikko käsitys siitä missä todellisuudessa mennään? Täällä on 650-700 m etäisyydellä kaksi soneran tukiasemaa joissa pitäisi saamieni tietojen mukaan olla 4g. En tiedä johtuuko se sitten lähettimien suuntauksesta vai mistä mutta 4G.tä ei löydy meidän tontilta ollenkaan, eikä edes lähimailtakaan. Pitääkö tästä tehdä joku ilmoitus että saisi tietoa menemään eteenpäin? Karttojen mukaan ollaan siis erinomaisen kuuluvuuden alueella.

Noilla tiedoilla, etäisyys tukiasemaan alle kilometrin, niin oikea tapa toimia on ensin yhteys operaattoriin, jotta tieto siitä onko tukiasemassa todella 4G vai ei ja jos on niin vikailmoitus sisään varsinkin jos kuuluvuuskartta näyttää kuuluvuutta olevan. Kyllä ne sitten ottaa yhteyttä ja kertoo mikä tilanne on. Näin ainakin itse sain selvyyden miksi ei kuulunut, vaikka kartta toista lupasi.

 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

Operaattorilla on paremmat kuuluvuuskartat, oikeastaan täydellinen kartta missä kuuluu ja missä ei... Operaattorilla on syynsä jakaa kuluttajille ns. "arvio" karttaa, joka nyt on sitä sun tätä, kuten monet huomanneet. Eli tahallisesti, ei voida paljastaa tukiaseman sijainntia.

 

Kuluttajalla ei oikein ole muuta tapaa kuin kysellä operaattorilta tukiaseman sijaintia... 

 

Tai

 

Itse käytän Androidilla Cellmapper sovellus, jolla pystyy itse kätevästi selvittämään kuuluvuuden aika tarkasti. Sitä käyttämällä saa aika todennmukaisen kuvan miten tukiasemien suuntaukset menevät.

 

@jaasarto jos sinulla Android puhelin niin kokeile Cellmapper sovellusta. Me tukiasemien ympäri ja katso sitten miten ne suuntautuvat sovelluksen kartasta. Millaisessa ympäristössä nämä tukiasemat ovat? Onko sinulla esteitä tukiasemien nähden, 3G yhteys kuitenkin hyvä.

 

Tein pari lenkkiä autolla ja siltä pohjalta on jo nähtävissä karkea trendi. Vanhan otavantien pohjoispuolella eli uudemmilla asutusalueilla on ihan hyvä 4g signaali. Jopa lentokentän pohjoispuolella, jossa ei edes oikein asu ketään, on ihan ok signaali. En ymmärrä mikä järki siinä on. Sitten taas vanhan otavantien eteläpuolella, jossa itsekin asumme joka on pääosin jo 70-luvulla rakennettua aluetta, on heikko tai aivan olematon signaali.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

Kokeilitko Cellmapper sovellusta? Vai kävit läpi ns "puhelimen yhteyspalkeilla"?

Cellmapperin kanssa ajoin.

Vastaa