4G-kuuluvuus ja sen parantaminen


soneran peittoalueen kartta näyttää että olis aito 4G tässä kohteessa mutta ei vaan olekaan. laite e5776


 


572 kommenttia

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +10

@Jeggu: SINR pitäisi saada pysymään tasaisesti yli 20:ssä ja RSRQ mahdollisimman lähellä nollaa, sillä saat nopeuksia parannettua. Modeemin ja antennien sijoittelu on joskus millipeliä, mutta kannattaa eri ikkunoilla kokeilla ja tarkistaa CellMapperistä alueen tukiasemat.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Jep ja kuten @jessenic jo kirjoitti, vianmääritys voi olla toisinaan haastavaa ja aikaavievää. Joskus kattilankansi, pullavadin metallinen kärpäsverkko voi auttaa. Itse olen saavuttanut jopa 40Mbps nousun latausnopeudessa ihan metalliverkolla, joka blokkaa väärästä suunnasta tulevia radioaaltoja. Toki tuo on aika räpellystä, yritys ja edehdys.


 


Mutta tuosta kuvastasi näkee, että joskus on RSRQ ja SINR olleet kelvottomia, eli -14 dB RSRQ ja SINR 0 , ne ovat aivan liian huonoja, että yhteys toimisi kunnolla. Pahinta on jatkuva raju seilaus noissa arvoissa, tuottaa varmasti ongelmia.


 


Tuo, että olet kahden eri tukiaseman rajalla, voi aiheuttaa ikävää huojuntaa noissa arvoissa. Jopa sellaista, että mitään ei ole tehtävissä, kun operaattorin puolelta tukiasema-antennien uudelleensuuntaus. Mutta sitä harvoin tehdään yhden asiakkaan vuoksi, mobiiliverkoissa on aina väliinputoajia. Itsekin olen Soneran osalta sellainen, olen solujen rajalla ja ilman erityisiä virityksiä mikään ei pelittäisi.

Vaihdoin Telian 4G-verkkoon kodin nettini koska innokas myyjä vannoi Citymarketissa käsi sydämellä, että teidän verkkonne toimii alueellani paremmin kuin DNA:n, jota aikaisemmin käytin. Tästä innostuneena irtisanoin samantien DNA:n yhteyden.

No, kuten kuvasta näkyy niin vaihteluväli 10-100Mb/s ei ainakaan pidä paikkaansa. Tässä huiput (pohjat). Parhaimmillaan olen saanut latausnopeuden nousemaan 20 megan tienoille (varhain aamulla ja myöhään illalla) ja vaikkakin se on vaihteluvälin sisällä, jää se silti aika reippaasti siitä sadasta. Lähistöllä on muutamakin tukiasema, joihin olen yhdistänyt ja käynyt läpi taajuudet 800, 1800 ja 2600 ja joka taajuudella nopeus on samaa luokkaa. Olen veivannut modeemin sijaintia lattiasta kattoon ja ikkunasta toiseen. Signaali kyllä näyttää kolmesta pykälästä täysiin eli viiteen, mutta signaalin laatu on surkea. Itse tyhmänä kuluttajana päättelen, että heikkolaatuinen signaali johtuu verkon kuormituksesta.

Cellmapperin mukaan lähistöllä on pari-kolme tukiasemaa ja varovasti arvioiden n. 6000-10000 ihmistä on niiden varassa. Alueella ei ole käytännössä lainkaan saatavilla piuhaa pitkin tulevaa nettiä jos ei lasketa 8 megatavun ADSL:ää josta tuskin kukaan maksaa montaa kymmentä euroa kuukaudessa kun miettii kuinka aggressiivisesti näitä mobiiliyhteyksiä myydään ja markkinoidaan.

Suuntaa-antava verkkokartta kertoo seuraavaa:

Paras saatavilla oleva tekniikka
4G+ vaihteluväli 10-200 Mbit/s
Max 300 Mbit/s

*******an marjat.

 

RSRP: -87

RSRQ: -9 - -13

SINR: 0-3

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@aisenhaim kirjoitti:

Vaihdoin Telian 4G-verkkoon kodin nettini koska innokas myyjä vannoi Citymarketissa käsi sydämellä, että teidän verkkonne toimii alueellani paremmin kuin DNA:n, jota aikaisemmin käytin. Tästä innostuneena irtisanoin samantien DNA:n yhteyden.

No, kuten kuvasta näkyy niin vaihteluväli 10-100Mb/s ei ainakaan pidä paikkaansa. Tässä huiput (pohjat). Parhaimmillaan olen saanut latausnopeuden nousemaan 20 megan tienoille (varhain aamulla ja myöhään illalla) ja vaikkakin se on vaihteluvälin sisällä, jää se silti aika reippaasti siitä sadasta. Lähistöllä on muutamakin tukiasema, joihin olen yhdistänyt ja käynyt läpi taajuudet 800, 1800 ja 2600 ja joka taajuudella nopeus on samaa luokkaa. Olen veivannut modeemin sijaintia lattiasta kattoon ja ikkunasta toiseen. Signaali kyllä näyttää kolmesta pykälästä täysiin eli viiteen, mutta signaalin laatu on surkea. Itse tyhmänä kuluttajana päättelen, että heikkolaatuinen signaali johtuu verkon kuormituksesta.

Cellmapperin mukaan lähistöllä on pari-kolme tukiasemaa ja varovasti arvioiden n. 6000-10000 ihmistä on niiden varassa. Alueella ei ole käytännössä lainkaan saatavilla piuhaa pitkin tulevaa nettiä jos ei lasketa 8 megatavun ADSL:ää josta tuskin kukaan maksaa montaa kymmentä euroa kuukaudessa kun miettii kuinka aggressiivisesti näitä mobiiliyhteyksiä myydään ja markkinoidaan.

Suuntaa-antava verkkokartta kertoo seuraavaa:

Paras saatavilla oleva tekniikka
4G+ vaihteluväli 10-200 Mbit/s
Max 300 Mbit/s

*******an marjat.


 


RSRP: -87


RSRQ: -9 - -13


SINR: 0-3




Olikos tuo minkä taajuuden signaalitiedot? Mikä päätelaite? Kuitenkin voimakkuus kohtalainen, laatu huono. Mikä sitten aiheuttaa huonon laadun, mahdollisuuksia: tukarin solun tai jonkin naapuritukarin päälekkäisesti kuuluvan solun kova kuorma, heijastukset, radiohäiriöt yms.


 


Oletkin jo testannut laajalti. Tekisin tuosta vikarin, jotta Telian puolesta katsoisivat, miten on verkon laita. Jos Telialla ei ole parannusta tulossa, niin sitten paluu edelliselle toimijalle lienee kivuttomin toimenpide.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +7

Tänään tuli kipukynnys täyteen Telian mobiililaajakaistaa. Pitkin syksyä olen pitänyt lokia yhteyden katkeilusta ja kun tekninen puolikin ilmoitti vikailmoituksen myötä, että alueeni tukiasema ruuhkautuu niin keinot on vähissä.

 

Luvassa ei ollut tukiasemien tai muun kapasiteetin lisäämistä, joten irtisanoin liittymäni. Tässäkin voisi olla mahdollista palveluiden kannalta, että liittymän saisi "jäihin". Tälle kun saattaisi olla omassa käytössä tarvetta. Lähinnä mökkikäytössä olisi hyvä olla liittymä valmiina.

 

No, nyt on yksi Telian liittymä vähemmän käytössä. Toivoa sopii, että Vieremän keskustaan lisätään kapasiteettia. Mikäli tämä yhteyden katkeileminen tulee vielä puheluihin niin sitten on vaihdettava kaikki liittymät pois Telialta.

 

Lähimpään tukiasemaan on matkaa noin 2km ja olen käyttänyt suunta-antennia yhteyden vakauttamiseksi. Alussa tämä toimikin mainiosti, mutta kulunut kesä ja syksy ovat olleet aivan mahdottomia.

 

Onneksi liittymän hinta keskittäjälle ei ollut ihan mahdoton, mutta pätkivän yhteyden käyttö ei enää jaksanut kiinnostaa. Pahimmat ruuhkahuiput ovat olleet klo 17 ja 21. Viikonpäivistä maanantait ovat olleet todella tikkusia käyttää.

 

Annoin jo yhden palautteen liittymän irtisanomisen yhteydessä mutta tässä on vielä kirjallisena. :-)

Mistä voi johtua että 4G/100Mbit/s langaton wifi (Huawei E 5377 Ts 32 ) takkuaa puolen yön jälkeen? Luulisi ettei silloin ole paljon muita käyttäjiä alueellani kun kyse arkiöistä. 

 

Toinen kysymys, riittääkö ko. laite nopeuksineen pyörittämään smart tv.tä, tablettia ja kännykkää?

 

Edit: Millaiset arvot nopeustestissä pitäisi saada että riittää? 

 

Tuo Telian 100mb liikkuva laajakaista on täysi vitsi. Luvataan 10mb nopeus ruuhka-aikaan ja heleä naisääni myydessä hehkutti, että 600 metrin päässä on masto varmasti ollaan lähdempänä 100megaa kuin kymmentä...Noh, totuus on, että nopeus on 0,5-6mb tasaisesti. Joskus aamuyöllä arkena voi olla jopa 20! Huikeaa nykypäivän teknologiaa! Ja ihan kaupunkialueella. Laitteen paikkaa on vaihdeltu joka huoneeseen ja lukittu milloin mihinkin verkkoon ja aina samaa *******aa. Vikailmoitukset eivät aiheuta toimenpiteitä, eikä millään jaksaisi kuluttajasuojaa "häiritä" tällaisella asialla. Käsittääkseni jos luvataan 10mb ruuhka-aikana, eikä siihenkään oikeasti päästä, kuin harvoin, niin kai tämän saisi jotenkin keploteltua irti 2 vuoden huijauksesta. Puhelinliittymät lähtee ainakin ensi viikolla vaihtoon ihan vaan *******tuksesta. Tähän asti ollut Teliaan tyytyväinen, mutta ei tällaista kuraa jaksa katsella.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@JarnoSS Tuo on mobiilin totuus karvaimmillaan. Tiedän miten ärsyttävää, sillä olen ollut itse aivan samanlaisessa tilanteessa. Kyllä määräaikaisen sopparin saa irtisanottua, kun tuo nopeus ei ole alarajan (10Mbps) sisällä.


 


Tuota syntyy, kun myyntiosasto ei ymmärrä ja näe verkon oikeaa tilaa ja kuormitusta (uskon näin), myydään sika säkissä sylttyä. Se, että tukari on lähellä ei takaa mitään, kuulostaa vaan hienolta myyntipuheelta.


 


Suosittelen valitsemaan sen toimijan yhteyden, joka parhaiten toimii.


 


PS. Eihän paikkakunta ole vahingossakaan Orimattila?


@Purnipsi kirjoitti:

@JarnoSS Tuo on mobiilin totuus karvaimmillaan. Tiedän miten ärsyttävää, sillä olen ollut itse aivan samanlaisessa tilanteessa. Kyllä määräaikaisen sopparin saa irtisanottua, kun tuo nopeus ei ole alarajan (10Mbps) sisällä.

 

Tuota syntyy, kun myyntiosasto ei ymmärrä ja näe verkon oikeaa tilaa ja kuormitusta (uskon näin), myydään sika säkissä sylttyä. Se, että tukari on lähellä ei takaa mitään, kuulostaa vaan hienolta myyntipuheelta.

 

Suosittelen valitsemaan sen toimijan yhteyden, joka parhaiten toimii.

 

PS. Eihän paikkakunta ole vahingossakaan Orimattila?


Moro. Ei ole, Jyväskylä ja ihan kaupunkialueella. Eihän nyt mikään 100mb ole realistinen, mutta olisin johonkin 20-30 stabiiliin ollut tyytyväinen. Nyt kun ollaan välillä 0,5mb niin ei paljoa hampaita naurata. Onneksi tuli vastaus, että liittymän voi irtisanoa kun nopeus ei toteudu. Pitää tarkasti testata muut operaattorit.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@JarnoSS kirjoitti:


@Purnipsi kirjoitti:

@JarnoSS Tuo on mobiilin totuus karvaimmillaan. Tiedän miten ärsyttävää, sillä olen ollut itse aivan samanlaisessa tilanteessa. Kyllä määräaikaisen sopparin saa irtisanottua, kun tuo nopeus ei ole alarajan (10Mbps) sisällä.


 


Tuota syntyy, kun myyntiosasto ei ymmärrä ja näe verkon oikeaa tilaa ja kuormitusta (uskon näin), myydään sika säkissä sylttyä. Se, että tukari on lähellä ei takaa mitään, kuulostaa vaan hienolta myyntipuheelta.


 


Suosittelen valitsemaan sen toimijan yhteyden, joka parhaiten toimii.


 


PS. Eihän paikkakunta ole vahingossakaan Orimattila?




Moro. Ei ole, Jyväskylä ja ihan kaupunkialueella. Eihän nyt mikään 100mb ole realistinen, mutta olisin johonkin 20-30 stabiiliin ollut tyytyväinen. Nyt kun ollaan välillä 0,5mb niin ei paljoa hampaita naurata. Onneksi tuli vastaus, että liittymän voi irtisanoa kun nopeus ei toteudu. Pitää tarkasti testata muut operaattorit.





@JarnoSS kirjoitti:


@Purnipsi kirjoitti:

@JarnoSS Tuo on mobiilin totuus karvaimmillaan. Tiedän miten ärsyttävää, sillä olen ollut itse aivan samanlaisessa tilanteessa. Kyllä määräaikaisen sopparin saa irtisanottua, kun tuo nopeus ei ole alarajan (10Mbps) sisällä.


 


Tuota syntyy, kun myyntiosasto ei ymmärrä ja näe verkon oikeaa tilaa ja kuormitusta (uskon näin), myydään sika säkissä sylttyä. Se, että tukari on lähellä ei takaa mitään, kuulostaa vaan hienolta myyntipuheelta.


 


Suosittelen valitsemaan sen toimijan yhteyden, joka parhaiten toimii.


 


PS. Eihän paikkakunta ole vahingossakaan Orimattila?




Moro. Ei ole, Jyväskylä ja ihan kaupunkialueella. Eihän nyt mikään 100mb ole realistinen, mutta olisin johonkin 20-30 stabiiliin ollut tyytyväinen. Nyt kun ollaan välillä 0,5mb niin ei paljoa hampaita naurata. Onneksi tuli vastaus, että liittymän voi irtisanoa kun nopeus ei toteudu. Pitää tarkasti testata muut operaattorit.




Ok. Saithan tuon vastauksen asiakaspalvelusta/vikapalvelusta? Tuli mieleen varmistaa, ettet vain tulkinnut minun viestiäni tuoksi vastaukseksi. Itse kun olen vain asiakas, enkä tuota voi päättää.:smileyhappy:


@Purnipsi kirjoitti:

@JarnoSS kirjoitti:

@Purnipsi kirjoitti:

@JarnoSS Tuo on mobiilin totuus karvaimmillaan. Tiedän miten ärsyttävää, sillä olen ollut itse aivan samanlaisessa tilanteessa. Kyllä määräaikaisen sopparin saa irtisanottua, kun tuo nopeus ei ole alarajan (10Mbps) sisällä.

 

Tuota syntyy, kun myyntiosasto ei ymmärrä ja näe verkon oikeaa tilaa ja kuormitusta (uskon näin), myydään sika säkissä sylttyä. Se, että tukari on lähellä ei takaa mitään, kuulostaa vaan hienolta myyntipuheelta.

 

Suosittelen valitsemaan sen toimijan yhteyden, joka parhaiten toimii.

 

PS. Eihän paikkakunta ole vahingossakaan Orimattila?


Moro. Ei ole, Jyväskylä ja ihan kaupunkialueella. Eihän nyt mikään 100mb ole realistinen, mutta olisin johonkin 20-30 stabiiliin ollut tyytyväinen. Nyt kun ollaan välillä 0,5mb niin ei paljoa hampaita naurata. Onneksi tuli vastaus, että liittymän voi irtisanoa kun nopeus ei toteudu. Pitää tarkasti testata muut operaattorit.



@JarnoSS kirjoitti:

@Purnipsi kirjoitti:

@JarnoSS Tuo on mobiilin totuus karvaimmillaan. Tiedän miten ärsyttävää, sillä olen ollut itse aivan samanlaisessa tilanteessa. Kyllä määräaikaisen sopparin saa irtisanottua, kun tuo nopeus ei ole alarajan (10Mbps) sisällä.

 

Tuota syntyy, kun myyntiosasto ei ymmärrä ja näe verkon oikeaa tilaa ja kuormitusta (uskon näin), myydään sika säkissä sylttyä. Se, että tukari on lähellä ei takaa mitään, kuulostaa vaan hienolta myyntipuheelta.

 

Suosittelen valitsemaan sen toimijan yhteyden, joka parhaiten toimii.

 

PS. Eihän paikkakunta ole vahingossakaan Orimattila?


Moro. Ei ole, Jyväskylä ja ihan kaupunkialueella. Eihän nyt mikään 100mb ole realistinen, mutta olisin johonkin 20-30 stabiiliin ollut tyytyväinen. Nyt kun ollaan välillä 0,5mb niin ei paljoa hampaita naurata. Onneksi tuli vastaus, että liittymän voi irtisanoa kun nopeus ei toteudu. Pitää tarkasti testata muut operaattorit.


Ok. Saithan tuon vastauksen asiakaspalvelusta/vikapalvelusta? Tuli mieleen varmistaa, ettet vain tulkinnut minun viestiäni tuoksi vastaukseksi. Itse kun olen vain asiakas, enkä tuota voi päättää.:smileyhappy:


Juu siis tottakai ihan asiakaspalvelusta, nou hätä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Tässä uutisessa ei sinänsä anneta vinkkejä kuuluvuuden parantamiseksi mutta tässä on hyvää infoa kaikkinensa, sisäkuuluvuus niinkuin kuuluvuus ylipäänsäkin on fysiikkaa.


 


https://www.hs.fi/koti/art-2000005568851.html

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

@TeroRe kirjoitti:

Tässä uutisessa ei sinänsä anneta vinkkejä kuuluvuuden parantamiseksi mutta tässä on hyvää infoa kaikkinensa, sisäkuuluvuus niinkuin kuuluvuus ylipäänsäkin on fysiikkaa.


 


https://www.hs.fi/koti/art-2000005568851.html




Telia VoLTE / VoWIFI pilottia odotellessa... Eikös Q1/2018 pitänyt ilmestyä... Noh vielä on helmikuutakin jäljellä mutta hiljaista on... Taitaapi venyä hieman - Elisalla testasin tänään...


 


VoWIFI testiltiin Soneran aikaan 2015 syksyllä ja siitä lähtien todella hiljaista ollut... Siinä olisi ollut toimiva systeemi sisäkuuluvuuden parantamiseen kun jokaisessa kodissa se WLAN verkko on.


 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Pilotista on tosiaan mennyt paljon aikaa.


 


Missä toi Q1 on muuten mainittu?

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

@TeroRe kirjoitti:

Pilotista on tosiaan mennyt paljon aikaa.


 


Missä toi Q1 on muuten mainittu?




Taisipa alkuvuodesta olla kyse että alkuvuodeksi voisi kutsua tammi-maaliskuuta? 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Niin, tuon käsityksen on saanut kommenteista täällä Yhteisössä. @TeroRe


 


Tämä ketju, Merja_J kommentti:


https://yhteiso.telia.fi/t5/Puhelinliittymat-ja-mobiilinetti/Telia-ja-VoLTE/m-p/163730#M9645

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Ok, kiitos. En muistanut tuota niin siksi kysyin. Joka tapauksessa, viimeksi oli siis puhetta että vuodenvaihteessa/alkuvuodesta ja sen tiedän sanoa, että joudumme vielä jonkin aikaa odottelemaan eli tuon edellisen arvion jälkeen aikataulu on jälleen venynyt. Pahoittelut tästä, mutta hyvää kannattaa odottaa :)

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +7

Tämä nyt ei ole maksettu mainos:

 

Suosittelen lämpimästi kaikille teille jotka rämmitte huonossa 4g verkossa, tutustumaan tähän firmaan.

https://www.4g-antennit.fi/ itse olen saanut omissa ongelmissani tuolta apua ja firman henkilökunnalla on vilpitön halu auttaa asiakasta.

 

Tilasin tuolta tyytyväisyystakuulla tämän antennin https://www.4g-antennit.fi/product/388/panorama-wmm8g-7-27-5sp-6-9-dbi-4glte3gwlan-kaksoisantenni-5-metrin-kaapeleilla. Oma hommansa porata talon seinään reiät kaapeleille, mutta oli vaivan arvoista.

 

Varsinaista nopeutta en tuolla saanut nostettua, mutta yhteyden virheensietokyky parani ja näin ollen sain tasaisemman yhteyden. Antennia voi sitten mielensä mukaan käännellä kohti tukiasemia. Talossani on lämpölasit, jotka vaikuttavat negatiivisesti kuuluvuuteen sisätiloissa.

 

Telia voisi ottaa valikoimaansa ulkoantennit tai tarjota asiakkailleen reititintä + antennia pakettina.

Esimerkkinä: https://www.4g-antennit.fi/product/369/huawei-b315-avoin-lte4g3g-poytareititin--monitaajuuksinen-antennisarja-700-2700-mhz-2-kpl-11-dbi

 

Olen aiemminkin muistaakseni kirjoittanut näistä antenneista, mutta tulkoon nyt kertauksena. Toivoa sopii, että 5G tulee pian, jolloin vapautuu kaistaa 4G verkosta.

Voiko mitään tehdä jos netin nopeus tippuu dramaattisesti tuossa klo 18:00? Palveluntarjoaja vaihtoon?

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

@Kuukkelinpuu Ihan hyvä jako tännekin. Mikäli tosiaan signaalin voimakkuus (RSRP) on tukiasemana heikko, niin lisäantenneilla saa hyötyä kun vahvistetaan signaalia tukiasemaan nähden. 


 


5G:stä sen verran voisin kommentoida ettei sitä kannata nyt henkeä haukoa kun vasta 2020 puolella nähdään sitä käytännössä paremmin. 4G:llä meillä on taajuuskaistaa vapaana että tolppaan vaan enemmän eri taajuusyhdistelmillä mahdollista jo teoriassa 1Gbps langattoman yhteyden. Tulee tietysti muistaa että jaettua yhteyttä se 5G:kin on ja tulee kärsimään samoista ongelmista varmasti aikanaan kuin aikaisemman sukupolven mobiiliverkko.


 


Mikäli asut taajamassa niin minusta silloin kiinteällä verkolla olisi potenttiaalia ja valokuituverkolla olisi sijoitusta 50 vuodeksi eteenpäin. 


 


@aessi  Kannattaa jakaa vaikka speedtest.net tuloksia eri kellonaikojen mukaan. Nopeus on mobiililla se 5-XMbps tai 10-XMbps riippuen liittymätyypistäsi, joten sillä on melkein tyytyminen. Iltaisin se Netflix aika kun on niin ei auta muu kuin laittaa kuuluvuuspalautetta teleoperaattorin suuntaan, joskos sinne saisi sen lisätaajuuden, mikäli nopeus putoaa alle sopimuksen alarajan. 


 


Sinullekin suosittelisin valokuitua mikäli asut taajama alueella, minne on järkevää rakennuttaa kunnon kiinteä laajakaistaa. Mobiililla kun on aika lyhyt ikä verrattuna valokuituun, vaikka sen kustannus onkin suuri asentaessa mutta käyttö onkin jo edullista.

"

@aessi  Kannattaa jakaa vaikka speedtest.net tuloksia eri kellonaikojen mukaan. Nopeus on mobiililla se 5-XMbps tai 10-XMbps riippuen liittymätyypistäsi, joten sillä on melkein tyytyminen. Iltaisin se Netflix aika kun on niin ei auta muu kuin laittaa kuuluvuuspalautetta teleoperaattorin suuntaan, joskos sinne saisi sen lisätaajuuden, mikäli nopeus putoaa alle sopimuksen alarajan. 

 

Sinullekin suosittelisin valokuitua mikäli asut taajama alueella, minne on järkevää rakennuttaa kunnon kiinteä laajakaistaa. Mobiililla kun on aika lyhyt ikä verrattuna valokuituun, vaikka sen kustannus onkin suuri asentaessa mutta käyttö onkin jo edullista."

 

Normaalisti nopeustesti näyttää yli 20mbps kun nyt painui esim. alle 1mbps, naapurissa kun asuttiin niin toimi aina ihan ongelmitta kellon ympäri ja vielä huomattavasti nopeammin. Tukiasema on tässä ihan vieressä, Cellmapper näyttää signal received power -68dBm ja receive signal strenght -51dBm.

 

Mut joo tosiaan jos ois mahis hommata valokuitu niin kelpaisi kyllä mainiosti.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

@aessi kirjoitti:

"


@aessi  Kannattaa jakaa vaikka speedtest.net tuloksia eri kellonaikojen mukaan. Nopeus on mobiililla se 5-XMbps tai 10-XMbps riippuen liittymätyypistäsi, joten sillä on melkein tyytyminen. Iltaisin se Netflix aika kun on niin ei auta muu kuin laittaa kuuluvuuspalautetta teleoperaattorin suuntaan, joskos sinne saisi sen lisätaajuuden, mikäli nopeus putoaa alle sopimuksen alarajan. 


 


Sinullekin suosittelisin valokuitua mikäli asut taajama alueella, minne on järkevää rakennuttaa kunnon kiinteä laajakaistaa. Mobiililla kun on aika lyhyt ikä verrattuna valokuituun, vaikka sen kustannus onkin suuri asentaessa mutta käyttö onkin jo edullista."


 


Normaalisti nopeustesti näyttää yli 20mbps kun nyt painui esim. alle 1mbps, naapurissa kun asuttiin niin toimi aina ihan ongelmitta kellon ympäri ja vielä huomattavasti nopeammin. Tukiasema on tässä ihan vieressä, Cellmapper näyttää signal received power -68dBm ja receive signal strenght -51dBm.


 


Mut joo tosiaan jos ois mahis hommata valokuitu niin kelpaisi kyllä mainiosti.




Tosiaan näyttäisi olevan hyvä signaali, mutta ilmeisesti häiriötä? Voisitko jakaa CellMapperin näyttämät arvot (RSRP, RSSI, RSRQ ja SINR) niin voisi sanoa paremmin signaalin laadusta. Ilmeisesti asut kahden keilan välissä, mikäli nopeus näin huono tai sitten olisi mahdollisesti jonkinlaista vikaa.


 


Kyllähän valokuitua saa kunhan rakennutetaan sella Avoinkuitu projektia auki ympäri Suomea ja muillakin toimijoilla sitä on. Tutustu esimerkiksi Telian avoimeen kuituun: https://www.avoinkuitu.fi/ - Itselläkin hieman kokemusta näiden rakentamisessa ja tällä saadaan sitten sitä nopeutta kotiin. Työtä oli mutta kyllä kelpaa surffailla ja ei hidastele sitten.

@olkitu

Tänne tosiaan saisi kuidun, mutta taloyhtiö kun on täynnä vanhuksia niin en tiedä toteutuuko tuo koskaan jotain addressiahan tässä on joskus kerättykkin. Eihän tuo maksaisi juuri mitään, mutta joo...

 

Tässä olisi kuva:

 

https://gyazo.com/2640c322f4afab9ef388515012da134f

 

Parhaiten tämä on toiminut kun lukinnut tuohon LTE 1800 modeemista. Voisi tietty koittaa vielä keittiöön siirtää tuota modeemia, nyt on makuuhuoneessa ikkunaa vasten.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

@aessi kirjoitti:

@olkitu


Tänne tosiaan saisi kuidun, mutta taloyhtiö kun on täynnä vanhuksia niin en tiedä toteutuuko tuo koskaan jotain addressiahan tässä on joskus kerättykkin. Eihän tuo maksaisi juuri mitään, mutta joo...


 


Tässä olisi kuva:


 


https://gyazo.com/2640c322f4afab9ef388515012da134f


 


Parhaiten tämä on toiminut kun lukinnut tuohon LTE 1800 modeemista. Voisi tietty koittaa vielä keittiöön siirtää tuota modeemia, nyt on makuuhuoneessa ikkunaa vasten.




Tässä kyseisessä tukiasemassa on vain 1800Mhz (B3) käytössä että taajuuslukolla ei paljon hyödy. Näyttääkö kartan mukaan että asuisit solujen välissä. Mikäli asut kahden solun välissä, selittää se tolla häiriön määrällä (-13dBm), joka on syy nopeuden heikentymiseen. 


 


Näyttäisi olevan kerrostalo alue. Näihin tietysti saisi edullisesti taloyhtiölaajakaistoja ja ainakin valokuidun kellariin asti suht helpostikin. Tosin tietysti vaatii 2/3 hallituksessa olevasta hyväksynnästä. 

"Näyttääkö kartan mukaan että asuisit solujen välissä. Mikäli asut kahden solun välissä, selittää se tolla häiriön määrällä (-13dBm), joka on syy nopeuden heikentymiseen. "

 

Näköjään tuossa olisi tosiaan DNA:n "solu?" välissä. Eli varmaan siihen kannattaisi vaihtaa? 

Vastaa