4G-kuuluvuus ja sen parantaminen


soneran peittoalueen kartta näyttää että olis aito 4G tässä kohteessa mutta ei vaan olekaan. laite e5776


 


572 kommenttia

Käyttäjätaso 7

@AsiakasY@  kirjoitti:

Joo, mutta 600 metriä tukiasemasta riittää moisen vatkailun synnyttämiseen , lisänä se että pari muutakin tukiasemaa huhuilee tähän. Maakunnassa puhelin tippuu 3G verkkoon kun alkaa olemaan etäällä tukiasemasta. Ei Elisalla näin tapahdu, ainakaan Pohjanmaa, Etelä-Pohjanmaa sektorilla.


Juu tottahan toki taajamissakin hyppelyä tapahtuu , jos käyttäjä on useamman tukiaseman kuuluvuusalueiden rajoilla ja siihen vaikuttaa myös maaston muodot. Itse olen sikäli onnellisessa asemassa , että lähistöllä ei ole kuin yksi tukiasema. Siis ei ole minne hyppiä.

 

Enpä oman kokemukseni valossa menisi sanomaan , että Elisalla ei ilmiötä ole. Itse ainakin mökkipaikkakunnallani koen sitä tuhkatiheään. Sinulla vain ilmeisesti on käynyt tuuri siellä Pohjanmaalla eli sattumasta lienee kyse.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +11

Sattumaahan se on, ei siinä mitään. Mutta tällainen hyppely vaan saa aikaan sen että käyttäjä oletettaa hyppivän verkon olevan heikompi. Työliittymä piti siirtää Elisalla kun se toimi tuolloin niin heikosti kotona. Tuonne lisättiin yksi tukiasema tai taajuuksia tuotiin lisää ja se pikkasen paranti tilannetta, mutta harkinnassa on omankin liittymän palauttaminen Elisalle. Mielellään pitäisin oman liittymän muualla kuin Elisalla ja kotona tietysti wifissä ei kuuluvuuden kanssa ole ongelmia, puhelin kun on kiinni Elisan mobiililaajakaistassa 🤣>. Mutta kun Telia ei nyt lähiaikoina ole tuomassa parannusta, edes koko kaupunkiin, niin pistää taas miettimään.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

@Kuukkelinpuu@  kirjoitti:

Tekemäni häiriöilmoitus ei ole johtanut mihinkään yhteydenottoon. Cellmapperin mukaan näyttää tuo valtatie olevan tukiasemien rajalla. Ei ihme, että yhteydet katkeilee.




Kiitos, kun jätit häiriöilmoituksen. Tutkimme sen mahdollisimman pian ja vastaamme sinulle.

Käyttäjätaso 7

@AsiakasY@  kirjoitti:

Sattumaahan se on, ei siinä mitään. Mutta tällainen hyppely vaan saa aikaan sen että käyttäjä oletettaa hyppivän verkon olevan heikompi.


Niinhän se on , mutta täydellistä verkkoa ei ole kellään. Yksi toimii yhdessä paikassa parhaiten ja joku toinen toisessa. Toki sellaisiakin paikkoja on , missä ei toimi mikään verkko.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +11

Häiriöilmoitukseen liittyen, tein kerran dnalle tai siis yritin tehdä häiriöilmoitusta kun mökillä dnan verkko ei oikein toiminut. Kun puolen tunnin odottelun jälkeen pääsin läpi, niin aspa jopa vähän suuttui minulle kun "ei voi olla vikaa kun ei tule mistään hälytyksiä". Mitähän varten sitten koko vikapalvelu on sitten olemassa... Eivätkä ottaneet ilmoitusta vastaan. No, vähän saman suuntainen oli sen viimeisen kuuluvuus palautteen suhteen Telialle...

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

@AsiakasY@  kirjoitti:

No, vähän saman suuntainen oli sen viimeisen kuuluvuus palautteen suhteen Telialle...




Harmi kuulla, että olet saanut huonon kokemuksen asiakaspalvelustamme. Häiriöilmoituksissa pyrimme aina ratkaisemaan ongelman tai ainakin rajaamaan ongelmaa. Yksi tapa rajata ongelmia on tarkistaa, tuleeko alueelta/järjestelmästä jo tiedossa olevaa häiriötä. Jos häiriötä ei näy, ei se tietystikkään tarkoita sitä, etteikö häiriötä voisi olla.

Pyydettiinkö sinulta jotain lisätietoja tai pyydettiinkö jotain testaamaan, kun annoit kuuluvuuspalautteen? Jäikö meidän asiakaspalvelussa palautteen anto jotenkin kesken, mihin kohtaan?

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +11

Asia on minun puolesta loppuunkäsitelty. En tule enää ikinä tekemään ainuttakaan ilmoitusta Telialle (pl palveluiden irtisanomiset), sen verran kylmää kyytiä palvelu oli. Täällä on ollut siitä juttua, enkä nyt enää alkaa asiaa enempää avaamaan. 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +11

Olisihan nää nopeudet ihan kivoja: 

Tolppa on siellä ja Strömsö aika lähellä:

Kotona sitten päästiinkin ulkona näinkin valtaviin nopeuksiin:

Telia on nyt syyllistynyt sopimusrikkomukseen. Mitä Telia aikoo tehdä asialle? Ja tolppa on 622 metrin päässä, ei maastoesteitä.

 

 

 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

@AsiakasY@  kirjoitti:

Telia on nyt syyllistynyt sopimusrikkomukseen. Mitä Telia aikoo tehdä asialle? Ja tolppa on 622 metrin päässä, ei maastoesteitä.








Tuo sopimusasia on sellainen, jota ei päästä tarkastelemaan tai siihen muutoksia tekemään täällä Yhteisössä, joten siihen on hankala ottaa kantaa. Siitä joudun pyytämään olemaan yhteydessä asiakaspalveluumme. Näin yleisellä tasolla: häiriöt selvitetään kyllä ja korjataan tai katsotaan asiaan jokin muu ratkaisu tilanteesta riippuen.




Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +11

Sopimusehdoissa on 10M alaraja. Peruskoulun matematiikan mukaan 5 tai 6 on pienempi kuin 10. Ei mitään epäselvää. Sopimusrikko syntyy, kun sopimuksen ehtoja ei täytetä. Toisaalta eipä sopimuksessa taida olla määrätty sanktioita muuta kuin asiakkaalle. Häiriöstä ja heikosta kuuluvuudesta olen ollut yhteydessä, mitään ei asialle voida. Onneksi minä voin ja pystyn tekemään asialle jotain, arvanette varmaankin mitä...

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +7

En ole vielä Telian vikapalvelua testannut, mutta DNA ja Elisa tullut tutuksi. DNA:lle on helppo asioida jos suoraan osaa kertoa vian. Elisalle ei sekään riitä vikailmoituksen kirjaamiseksi, tai saattavat kirjata ja niille ei yleensä mitään tapahdu kuitenkaan tai ehkä useamman viikon päästä.

 

Alhasissa nopeuksissa tuntuu jokainen kiertelevän ja eivät halua vikailmoitusta ottaa vastaan. DNA sentään suoraan sanoi, ettei nytten asialle ole mitään tehtävissä, kehotti odottamaan kapasiteetin mahdollista lisäystä. Elisa samassa tilanteessa väitti, ettei mitään vikaa ole ja ei edes voinut myötää, että verkossa ruuhkaa.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

@AsiakasY@  kirjoitti:

Sopimusehdoissa on 10M alaraja. Peruskoulun matematiikan mukaan 5 tai 6 on pienempi kuin 10. Ei mitään epäselvää. Sopimusrikko syntyy, kun sopimuksen ehtoja ei täytetä. Toisaalta eipä sopimuksessa taida olla määrätty sanktioita muuta kuin asiakkaalle. Häiriöstä ja heikosta kuuluvuudesta olen ollut yhteydessä, mitään ei asialle voida. Onneksi minä voin ja pystyn tekemään asialle jotain, arvanette varmaankin mitä...




Joo 4G-verkon vaihteluvälin alaraja on se 10M ja tuo nappaamasi yksi tulos jää sen alle, ei siinä ole epäselvyyksiä. Sitä en tiedä, mitä asiasta on aiemmin meidän toimesta selvitetty tai jääkö ongelma verkkoon vai johonkin muualle. Olit ilmeisesti kuitenkin yhteyksissä ollut tästä meille aiemmin ja sillä kertaa ei ainakaan ilmeisesti asiaan löytynyt nopeaa korjausta. Asiakaspalvelusta voidaan kuitenkin ratkaisu asiaan hakea, oli se sitten suuntaan tai toiseen, mutta toivottavasti nopeuksiin olisi parannusta saatavilla.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +11

Aikaisemmilla kerroilla ratkaisu on lopuksi ollut tiedon eteenpäin laittaminen. Parannuksia voi tulla mutta voipi olla tulemati. En saanut mitään viimeksi mitään järkevää vastausta. Ongelma lienee se että asun tukarin reuna-alueella eli katveessa ja toinen tukari ilmeisesti on joko suunnattu päin honkia tai ampuu yli. Erään kerran vastaus kuuluvuus palautteen jälkeen oli että alueella on hyvä kuuluvuus. Miksiköhän olin tekemässä sitten kuuluvuuspalautetta.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +7

@HenriLie@  kirjoitti:


Kiitos, kun jätit häiriöilmoituksen. Tutkimme sen mahdollisimman pian ja vastaamme sinulle.


Mittasin tuossa portailla istuessani matkan tukiasemaan kun tiedän tarkalleen sijainnin ja pihasta on näköyhteys harvan metsän läpi. Tarkka matka on 1.3km. Cellmapperin kartan mukaan tukiaseman keilan pitäisi osua tähän moitteetta.

 

Mitä tulee häiriöilmoitukseen niin voin kertoa suoraan pisteet, missä puhelut ovat katkenneet. Tukiaseman id 32140 ja 32543 sekä 31395. Kaikkien näiden keila osuu vt88:lle ja varsinkin kahden ensimmäisen vaikutusalueella puhelut ovat katkeilleet. Yhteydenottoa odottaen. 🙂>

 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +9

@Kuukkelinpuu@  kirjoitti:

Kyllä meni aamukahvit väärään kurkkuun. Nopeustestin perusteella puhelin ei löydä edes 4g verkkoa ja tukiasemaan on näköyhteys. Matkaa alle 3km. Mietin jo, että kuuluvuus saattaisi parantua kun käyttöosoitteen ja tukisaseman välistä lähti sankka metsä pois. Näin ei näytä käyneen.

Alkaa olla huumori koetuksella. 

https://www.speedtest.net/my-result/i/4522419562

 

Mietin vaan mitä sitten kun 3G ajetaan alas. Onko tyytyminen 2G verkkoon. 


Tukiaseman id 32140 cellmapperin kartassa. Toisen vieressä olevan tukiaseman keila suunnattu toisaalle. Tukiaseman id 6351 mukaan olisi laajempi kuuluvuus tarjolla, mutta vaatisi operaattorin vaihdon. Eihän se olisi kuin pari klikkausta, mutta kuuluvuus mökillä on iso kysymysmerkki.

 

Vaati jälleen useamman kirjautumisen, jotta pääsin puhelimella yhteisöön.

 

Onneksi edes yöllinen tuuli alkaa rauhoittumaan ja kelistä tulee aurinkoinen. Pistää puhelimen taskuun ja lähtee ulos.


Tuon 32140 tukarin peittoalue ei varmaan ole kovin hyvä, koska se on tuon Ponssen rakennuksen katolla eikä ole missään mastossa. Ongelma voi olla tukiasemassa tai päätelaitteessa. Joskus valitettavasti päätelaite saattaa jäädä roikkumaan 3G:lle eikä mene 4G:lle. Lisäksi tuo tukiasema saattaa olla vähän köyhän miehen ratkaisu. Siinä on 800 20 MHz ja mahdollisesti 2100 MHz taajuus on v. 2018 otettu 3G:lta 4G:lle käyttöön, jolloin se saattaa olla vain 1x1 MIMO eli B1 maksiminopeus on 95 Mbps eli sektorin teoreettinen nopeus on n. 285 Mbps B1+B20 kombolla. Tuon kapasiteetin jakaa sitten kahden operaattorin asiakkaat. 

 

Mikäs puhelin sulla on käytössä? Oletko muuten kokeillut jollain 4G-modeemilla nopeuksia? 4G->3G tiputus tapahtuu verkon parametroinnin perusteella ja sillä mitä puhelin raportoi verkkoon päin. Kun 3G aikanaan poistuu niin verkon parametrointeja muutetaan niin, että laite on pidempään 4G:llä eikä tipu kovin herkästi 2G:lle - ennen kuin on ihan pakko. Tuohon tukiasemaan tulee tulevaisuudessa paljon lisää kapasiteettia kun Huawein vanha rauta päivittyy tuliterään Nokiaan. Tällöin sieltä aika varmasti löytyvät 700,800 ja 900 MHz taajuudet 4G+5G ja mahdollisesti myös 1800 ja 2100 MHz. Eli kapasiteetti nousee reilusti siinä vaiheessa.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +7

Käytössä on iPhone 8 plus. Olen kokeillut modeemilla myös nopeuksia, mutta tällä uudella B818 en. Laitteessa on Elisan kortti kun katsomme televisiota viihteen kautta. Kiitos Iimäen vajavaisen kanavanipun. Mikäli laitan tuohon modeemiin Telian kortin niin osa kanavista jää katsomatta. Elisan osalta ovat tehneet tukiasemaan päivityksen ja sillä saa siedettävän nopeuden. Joskus sekin kyykkää, mutta silloin on kuormitusta tukiasemassa. Talon seinästä löytyy myös suunta-antenni, joka suunnattu taajamaan. Nuo lähimmät tukiasemat kun ovat aikalailla samassa suunnassa minusta katsoen. Tukiasema sijaitsee muuten ko kiinteistön korkeimmassa kohtaa "lasitornin" huipulla.

 

Aikataulu tuon tukiaseman päivityksen suhteen olisi mielenkiintoinen tieto, joka palvelisi alueella muitakin käyttäjiä. Minä kun en ole ainoa jolla meinaa "käpy kärvähtää" yhteyksien vuoksi.

 

Joskus olen kokeillut talouden android tabletilla nopeuksia, eikä ne juuri ole sen paremmat kuin puhelimella. Itse käytän pääasiassa Omenamaan tuotteita.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +9

@Kuukkelinpuu@  kirjoitti:

Käytössä on iPhone 8 plus. Olen kokeillut modeemilla myös nopeuksia, mutta tällä uudella B818 en. Laitteessa on Elisan kortti kun katsomme televisiota viihteen kautta. Kiitos Iimäen vajavaisen kanavanipun. Mikäli laitan tuohon modeemiin Telian kortin niin osa kanavista jää katsomatta. Elisan osalta ovat tehneet tukiasemaan päivityksen ja sillä saa siedettävän nopeuden. Joskus sekin kyykkää, mutta silloin on kuormitusta tukiasemassa. Talon seinästä löytyy myös suunta-antenni, joka suunnattu taajamaan. Nuo lähimmät tukiasemat kun ovat aikalailla samassa suunnassa minusta katsoen. Tukiasema sijaitsee muuten ko kiinteistön korkeimmassa kohtaa "lasitornin" huipulla.

 

Aikataulu tuon tukiaseman päivityksen suhteen olisi mielenkiintoinen tieto, joka palvelisi alueella muitakin käyttäjiä. Minä kun en ole ainoa jolla meinaa "käpy kärvähtää" yhteyksien vuoksi.

 

Joskus olen kokeillut talouden android tabletilla nopeuksia, eikä ne juuri ole sen paremmat kuin puhelimella. Itse käytän pääasiassa Omenamaan tuotteita.


Kannattaisi ehkä kokeilla Huawei B715 (B818 ei ole tällä hetkellä hyvä laitevalinta Yhteisverkossa, valitettavasti) ja suunta-antenneilla saada yhteys siihen keskustan mastoon. Käytä LTE H-Monitor ohjelmaa ja laita siinä päätaajuudeksi (PCC) B3 LTE1800 ja kaveriksi (SCC) B20 LTE800 ja/tai B1 LTE2100. Koska tuossa Ponssen tukarissa ei ilmeisesti ole LTE1800, joten sillä kikalla voisi onnistua lukittautua keskustan mastoon. Siinä on kapasiteettia paljon enemmän.

 

Tukiasemien päivitykset tapahtuvat vuosina 2021-2023. En pidättelisi hengitystä, että tänä vuonna välttämättä tapahtuisi mitään tuolla alueella, mutta ehkäpä ensi vuonna jos hyvin käy.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +9

Lisäyksenä vielä, että voi myös kokeilla suoraan tehdä lukitus B715:lla pelkkä LTE1800 B3 taajuudelle, jolloin pitäisi yhdistää keskustan mastoon. Muut taajudet voivat olla häiriöisempiä, koska ne ovat myös käytössä Ponssen tukarissa. B818 laitetta en suosittele tällä hetkellä Yhteisverkkoon. 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +7

B818 on Elisan verkossa tuon television takia. Pitää katsella tuota mainitsemaasi laitetta mutta en varmaan kotiin nyt vaihda liittymää yhteisverkkoon. 

Saisi tämän puhelimen toimimaan kunnolla🤣>. 

Karttoja katselin ja yhteisverkko on mökille ainoa mahdollisuus. Sekin on kaukana mutta suunta-antennilla saatiin yhteys pelaamaan siedettävästi. 

Infosta kiittäen. Odottavan aika on pitkä?

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +11

Oletko kokeillut Elisan liittymää puhelimessa? Voisiko se toimia paremmin, kun Elisan netti ilmeisesti pelaa hyvin? 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +7

Joskus aikoinaan oli Elisan liittymä myös puhelimessa, mutta tällä hetkellä yritän vielä sinnitellä Telian asiakkaana. Syynä se, että mökillä ei ole kuuluvuutta muilla verkoilla. Mökillä puhelin on turvallisuuden edellytys kun lähimpään taajamaan on matkaa useampi poron kusema.

 

Eihän tämä isosta asiasta ole kiinni, että asiakas saisi toimivan liittymän... Tukiaseman päivitys joka palvelisi myös muita kuin minua.

 

Enkä nyt välttämättä jaksa sitä puhelin rallia mikä alkaa kun laittaa liittymän tilaukseen. Puhelin soi muutenkin kyllästymiseen asti ja markkinointipuhelut eivät ole minun suosikkeja muutenkaan.

 

Liittymässä on kyllä päättymässä tänä vuonna "rescue tarjous", joten voisi olla paikallaan liittymän siirto niin pääsisi neuvottelemaan hinnasta... 🙂>

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +11

Niin minullakin on erikioshinta liittymässä mutta 5 euron kuukausipanostuksella olisi toimiva liittymä tarjolla. Ehkä tässä on nyt ratkaisujen aika, tein viimeisen kuuluvuuspalautetteen Telialle eilen illalla. Katotaan nyt tuleeko ylipäätänsä mitään vastausta. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@Kuukkelinpuu@  kirjoitti:

Enkä nyt välttämättä jaksa sitä puhelin rallia mikä alkaa kun laittaa liittymän tilaukseen.

Käännä markkinointiasetukset pois, niin pirinä vähenee huomattavasti. Omat sivut → Minun Teliani → Omat tiedot ja asetukset → Asiakastiedot

 

 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +11

Tai antaa soitella ja sanoo vain että laittakkaa verkko ensin kuntoon. Niin ne DNA:kin myyntitykit lopetti soittelemisen.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +11

Joo, eiköhän asiakkuuteni Telian kanssa ollut tässä :

Hei xxxxx, vastaanotin viestisi koskien huonoa kuuluvuutta. Ikävä kuulla että matkapuhelinverkko ei alueella ole toiminut hyvin. Tarkastelin alueen tilannetta, mutta tällä hetkellä suunniteltuja parannuksia alueelle ei ole tiedossa. Tilanne voi kuitenkin muuttua, ja jätinkin osoitteestasi kuuluvuuspalautteen verkonsuunnitteluumme, ja lisäksi puhelinnumerosi palautteelle, jotta saisit tiedon heti ensimmäisten joukossa, kun alueelle on tulossa verkkoon parannusta. Ymmärrän turhautumisen tilanteeseen, mutta valitettavasti tämän parempia uutisia ei ole antaa alueen verkon kuuluvuustilanteesta tähän hetkeen. T. Yyyy, Telian häiriöilmoitukset 

 

Eli mitään parannusta ei ole näkyvissä, ei ilmeisesti tule 5Gtäkään tänne...

Vastaa