4G mastot


Mistä löytyy lähimmät 4G mastot osoitteeseen Pihlajasaarentie 20, 46230 Valkeala.

Minulle myytiin 4G-yhteys ja sanottiin että osoitteessa 4G toimii, vaan eipä toimi.

Minulla on suunta-antenni, pitäisi vain tietää mihin sen suuntaisi.

 


109 kommenttia

Saunalahti ainakin tarjoaa 4G mokkula liittymää kokeiltavaksi ilman sitoumuksia.

Silloin vuosia sitten, jolloinka sai käydä Omilla sivuilla valitsemassa jonkun edun itsellensä, meillä ei tullut vuosikausiin sitä hyödynnettyä, mut nykyisin sitä systeemiä ei enää ole pitkään aikaan ollut. Ja kyllä minä sain jokunen vuosi sitten kerjättyä meille uuden WLAN-modeemin tuohon laajakaistaamme, kun valitin siitä, että uudet asiakkaat saa vaikka mitä ja myö ei mittään. Niin vaan tulla tupsahti modemi sitten meillekin.

 

Nyt vaan tuli tehtyä kahden vuoden sopimus tuosta laajakaistastakin eteenpäin (v. 2017 asti), mutta jos se kerran poistuu kokonaan, niin eiköhän se purettavaksi joudu. Kukahan siellä tietäisi, mihin asti tuo laajakaista toimii, jottei tarttis ruveta vielä niihin vaihtohommiin? Luulisi, ettei olis uutta sopimusta tarjottu, jos tiedettiin, ettei koko kaistaa enää kohta ole.

 

Kuulosti toisaalta ihan hyvältä tarjoukselta sekin mobiilipaketti. Siis tulis semmoinen modeemi (näin ymmärsin), johon saa liitettyä monta laitetta - langattomasti tai langallisesti? - ja antenni tulis katolle, jotta 4G:kin mahdollisesti toimisi. Kävisivät asentamassa ite. Kuukausimaksu tais olla 14 euron luokkaa. Halvempihan se olis kuin tuo parinkympin laajakaista. Siitä vaan on semmoinen haitta meille, että ei meidän pöytäkoneella pääse mobiiliin, se on vanha rahjus. Harmittaa vaan, kun sen XP:nkin kelvottomaksi haukkuivat ja tuen lopettivat, nyt ei sillä koneella uskalla ees laskujaan maksaa. Se vanhus jäänee siis laajakaistan poistuttua vain miehelle pasianssin peluukoneeks ja valokuvien säilytyspaikaks.

 

Miks kaikki vanaha ja hyvä hävitettään? :)

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

Sonera antaa 4G liittymän testattavaksi 14pv ajan. Joutuu kuitenkin maksamaan tästä 14pv aikana kuukausimaksun... Kaverille tuli 35€ lasku mutta soitti laskutukseen niin putosi sitten 7€... Tosi hieno laskutus systeemi teillä...

 

Saunalahdella toiminut asiat aika hyvin, itselläni sielä matkapuhelin... Ei datakattoo mutta pakko NAT käytössä, joka ei normaalisti vaikuta verkkosivuilla surffailuun. 

 

Turussa olen huomannut että välillä Saunalahden 3G-DC on nopeampi kuin Soneran Aito 4G... Eikä missään katvealueella ole tuo testaus... Saunalahden 3G:llä saan samasta paikasta 21/3Mbps parhaimmillaan ja Soneran 4G on 10 - 30 Mbps välillä tuo lataus ja lähetys 5 - 10 Mbps välillä  (60dBm Soneralla 4G).


@TeroRe kirjoitti:
Ja mehän kyllä ilmoitamme uutuuksista ja tarjouksista, vaikuttaisi siltä että Aarina sinulla ei ole meillepäin markkinointilupaa olemassa (sähköposti ja/tai sms)? Laskunväliliitteissä kerromme myös mitä uutta kulloinkin meillä on tarjolla.

Nämä luvat saat napsautettua päälle Omien Sivujen kautta ja suosittelen sitä kyllä sinulle ja kaikille muillekin. Ei niitä viestejä ihan spämmiksi asti tule :)


Kyllä mulle Soneralta postia tulee.

 

Mut käypikös se jatkossa niin, että kun tai jos pitää laajakaistasta luopua ja siihen mobilisaattoriin siirtyä kokonaan, niin sähköpostiosoitteetkin lakkaa toimimasta? Niin minä olen asian ymmärtänyt. Minun piäposti on se pp.inet.fi ja niitä lisäpostilaatikoitakin kolme lisää. Jos ne pitää voimassa mobiiliin siirryttäessä, joutuu maksamaan yli 2 euroa/kpl/kk. Eli niistäkin pitää siinä vaiheessa sitten luopua. Tosin olen kaikkiin virastoihin yms. antanu just tuon osoitteen, joten siinäpä se on muisteleminen että mihinkä pitäis uusi ilmoittaa. -

Kuten @olkitu mainitsikin (minkä itseasias unohdin itse mainita) niin sinulta peritään yhden kuukauden kuukausimaksu kun kokeilet liittymää, Saunalahdella se oli todella pieni (muistaakseni alle 4e) kun kokeilin 4G mokkula liittymää viime vuonna.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22
Tarjonnevatko ihan mokkulaa, taitaa olla pelkkä liittymä? :)

Ja Aarina tarkoitin siis sitä että sen luvan saapi Omilta Sivuilta päälle, ei siellä sen jälkeen tarvi käydä jos ei muuta asiaa sinne ole :)

Minä en nyt äkkiseltään muista miten meille menee nuo tekniikanvaihdot, että tuleeko niissä määräaikainen liittymä mukana vai ei. Nykyään meillä liittymä ei ole enää määräaikainen, mahdollinen laite on (puhelin/mokkula/tablet). No okei viime vuonna oli Yömyynti-kamppis to/pe-öinä ja sieltä jos osti niin ne liittymät oli määräaikaisia (kytkyjä).

Voin selvittää Aarina puolestasi tuon että onko näissä tekniikanvaihto-tapauksissa määräaikaisuutta? Menee maanantaille mutta kuitenkin.

Mokkulasta en ole ihan varma, mulla oli mokkula jo valmiina mihin testasin Saunalahden liittymää. Oli mulla aikoinaan myös DNA:n 4G mokkula liittymä missä oli 14pvä testaus aika mokkulan kera.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

Juuri niin, sähköpostit loppuu kun kiinteä laajakaistakin. Liikkuvan laajakaistassa ei ole sähköpostitilejä.

 

Tälläinen 4G modeemi tulee varmaan: http://www5.sonera.fi/ohjeet/Huawei_B593_%284G-modeemi%29

 

Ihan ok laite, normi hinta joku 180€ paikkeilla... 

 

Kyllä se sopimus sitten purkaantuu kun laajakaistakin lähtee... 

 

Juu siis antenni katolle ja tuo linkkamani 4G reititin sisälle... siinä 4 kpl LAN portteja johon voi kytkeä kaapelilla ja WLAN... johon toki langattomasti laitteita. Voit laajentaa kytkimillä ja reitittimillä verkkoa jos ei riitä... Tosi halpa netti 14€/kk jos todellinen hinta... Itse maksan siis 16.62€ + mokkulani (Sonera X tarjous)... ja laitteet kuulus tohon hintaan?

 

Windows XP oli loistava käyttis ja nyt vanhentunut... Mutta se ei tarkoita onko sen käyttö turvatonta... No ei ole vaan jos järki päässä netissä on niin ei siihen saa mitään tartuntaa...  Samalla tavalla saa tartunnan kuin muut Windowssit...

 

Jos käyt suomalaisilla verkkosivuilla etkä klikkaa mainoksia niin ei oikein voi saada haittaohjelmaa koneelle... Tietoturvan pahin uhka on käyttäjä... Lataa ohjelmia ja tiedostoja luotetuilta sivuilta... Roskapostien liitetiedostoja ei saa missään tapauksessa avata...


@olkitu kirjoitti:

 

Jos käyt suomalaisilla verkkosivuilla etkä klikkaa mainoksia niin ei oikein voi saada haittaohjelmaa koneelle... Tietoturvan pahin uhka on käyttäjä... Lataa ohjelmia ja tiedostoja luotetuilta sivuilta... Roskapostien liitetiedostoja ei saa missään tapauksessa avata...


Juurikin näin. Jos jossain tapauksessa ei halua antaa omaa henkilökohtaista sähköpostia jonnekkin niin aina voi käyttää väliaikaista sähköpostia, kuten:

 

http://temp-mail.org/

Meillä nuoriso pelaa playstation kolmosta sillä meijän laajakaistalla. Mitenkäs se onnistuu sitten mobiililla? Ja kyllä minä ymmärsin, että myös se modeemilaite tulee kaupan päälle. Asennus, antennit, modeemi. Vuan pitää kuulostella. Maanantaina kait soitellaan siitä vielä.

 

Ja yks 9,90 euron mokkulaliittymähän mulla jo on. Sitä pietään aina reissun päällä ollessa mukana, joko meijän miniläppärissä tai sitten siinä uudessa kannettavassa jonka äskettäin ostin. Vallan nörtiksihän tässä tulee, kun lisäks on vielä älypuhelin jolla piäsöö nettiin silläkin.

Mokkulan saa hotspotiksi, siihen löytyy erinäisiä ohjelmia. Itse suosittelen eniten CMD vaihtoehtoa, mikä tosin vaatii hiukan nörtteilyä.

 

Toinen on maksullinen Connectify ohjelma, maksaa noin 18e.

 

http://www.connectify.me/store/

 

Tässä vielä video tutoriaali miten saat mokkulan hotspotiksi:

 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

En itse osaa sanoa pelaamisesta mokkulalla... Jossakin peleissä tuo NAT vaikuttaa siihen mutta siksi Sonera kannattaa valita kun se saa pois Opengate palvelun avulla, joka mahdollistaa julkisen IPv4 osoitteen. Hintaa se nostaa +2€ (siis ALV)... 

 

Sitten 4G reitittimestä vain tarvittavat asetukset täytyy määrittää. Nämä yleensä löytyy pelin valmistajan sivuilta ja foorumeilta saa apua...

 

@Windstapper Korjaus sinun viestiisi: Ei mokkulaa hotspotiksi vaan tietokone (mokkula koneeseen kiinni)... Eli jos tietokoneessa WLAN kortti niin voi käyttää tätä ominaisuutta... (Kannettavassa on yleensä WLAN ominaisuus käytettävissä)

 

Kotikäytössä suosittelen kunnon 4G reititintä, kuten tämä aikaisemmin linkkaamani Huawei... http://www5.sonera.fi/ohjeet/Huawei_B593_%284G-modeemi%29. Ei ylikuumene ja on WLAN tukiasemana ihan hyvä.

Voe hottipotti sentään, kun minen ymmärrä yhtään mittään. 

 

On se muuten jännä, että ennen vanhaan riitti kun oli puhelin, siis puhe-elin, semmonen jolla pysty soittamaan toiselle ihmiselle, jolla myös oli puhelin. Meilläkin oli semmonen seinällä ja siitä pyöritettiin rinkulasta numerot. Pöytäpuhelin on vieläkin tallessa. Ei olis muuten luovuttu lankapuhelimestakaan, jos ei olis ollu pakko.


@Aarina kirjoitti:

Voe hottipotti sentään, kun minen ymmärrä yhtään mittään. 

 

On se muuten jännä, että ennen vanhaan riitti kun oli puhelin, siis puhe-elin, semmonen jolla pysty soittamaan toiselle ihmiselle, jolla myös oli puhelin. Meilläkin oli semmonen seinällä ja siitä pyöritettiin rinkulasta numerot. Pöytäpuhelin on vieläkin tallessa. Ei olis muuten luovuttu lankapuhelimestakaan, jos ei olis ollu pakko.


Täysin samaa mieltä, kaipaan vanhaa hyvää aikaa. Tosin helpottaa tämä internet kyllä todella paljon, osaa se kyllä välillä ottaa päähänkin ja paljon.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

Hostspot on WLAN yhteyspiste, eli langaton tukiasema yksinkertaisesti.

 

No tekniikka kehittyy ja lisää elektroniikkaa kasaantuu... Olen huomannut että monet ostaa kalliin älypuhelimen mutta ei esimerkiksi osaa käyttää sen ominaisuuksia tai edes tarvitse niitä... 

 

Lankapuhelin on hyvä juttu jos toimisi entiseen tapaan, nykyisin kaikki puhelut menee keskitetyn laitoksen kautta... Ennen oli paikallisia puhelinkeskuksia josta sitten voi soittaa paikallispuheluja...  Nykyisin se on koko Suomen kattava... Ja nyt on ne ns. lankapuhelimet jotka toimivat mobiiliverkossa... eli suomeksi kännykkä...

Myö tässä miehen kanssa päätettiin, että jos vaan tuo laajakaista toimii vielä jatkossakin, niin ei me siitä vielä luovuta. Ihmetyttääkin, että miks ensimmäinen Soneralta soittaja ehdotti laajakaistasopimuksen jatkamista ja seuraava soittaja sen purkamista ja mobiiliin siirtymistä. Ihan kuin eivät samasta firmasta olisikaan.

 

Mut sitten kun on ns. pakko, niin kaipa tästä laajakaistasta on luovuttava. Se tietää sitä, että pöytäkoneella ei pääse sen jälkeen nettiin eikä nuoriso voi välttämättä pelata pleikkarillaan. Ei siis luovuteta vielä! Kuukausimaksu on n. 19 euroa, ja kyllä tää laajakaista ainakin näin yön hiljaisina tunteina toimii oikein hyvin myös uudessa kannettavassani.

 


@olkitu kirjoitti:

Hostspot on WLAN yhteyspiste, eli langaton tukiasema yksinkertaisesti.

 

No tekniikka kehittyy ja lisää elektroniikkaa kasaantuu... Olen huomannut että monet ostaa kalliin älypuhelimen mutta ei esimerkiksi osaa käyttää sen ominaisuuksia tai edes tarvitse niitä... 

 

Lankapuhelin on hyvä juttu jos toimisi entiseen tapaan, nykyisin kaikki puhelut menee keskitetyn laitoksen kautta... Ennen oli paikallisia puhelinkeskuksia josta sitten voi soittaa paikallispuheluja...  Nykyisin se on koko Suomen kattava... Ja nyt on ne ns. lankapuhelimet jotka toimivat mobiiliverkossa... eli suomeksi kännykkä...


Minä ostin älypuhelimen oikeastaan lähinnä siksi, että siinä on sovelluksia geokätköilyyn ja muntsailuun. :)

Mutta älypuhelin on paljon iisimpi saada hotspotiksi kun PC. Eteenkin Android.


@Windstapper kirjoitti:

Mutta älypuhelin on paljon iisimpi saada hotspotiksi kun PC. Eteenkin Android.


Kuin myös Lumiat.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

En suosittele jakaamaan kännykällä kuin väliaikaisesti nettiä... Androidilla on etu jakaa USB:n kautta, kun Windows Phone ei voi jakaa USB:n kautta, vain WLAN ja BT.

 

Soneralta juuri näin  käy eli voi toinen sanoa toista ja toinen toista... Siksi puhelut kannattaa äänittää kun soittaa Soneralle niin on todiste heti saatavilla...

 

Kyllä mobiiliverkossakin voi pelata ja varmaan paremminkin kun on enemmän kaistaa saatavilla. Tämä vaatisi kunnon 4G reitittimen, kuten tämän: http://www5.sonera.fi/ohjeet/Huawei_B593_%284G-modeemi%29 ja jos Sonera tarjoaa edullisen tavan asentaa antennit ja laitteet niin se on hyvä asia... Se kyllä on Soneran päässä edullisempaa kun tarjota tuo 1Mbps ADSL... Pystyisi sitten vähän useampikin henkilö tota käyttämään ja kun niitä laitteita vain tulee jota kytketään verkkoon, niin tuo 4G yhteys tulee sitten pian tarpeeseen. 

 

Sinulla kun on kannettava ja älypuhelin ainakin + pleikkari niin ne vaatii internet yhteyden. Pleikkarilla se vaikuttaa tuo peli usein miten se yhdistää verkkoon. Useimmat pelit toimivat hyvin mobiiliverkossa. 

 

Mutta täälä Murobbs on keskustelua näistä 4G liittymistä: http://murobbs.muropaketti.com/threads/4g-liittymae-ainoaksi-yhteydeksi.1018632/

 

Kannttaa lukea näitä... varmaan löytyy apua...

Mut tietäiskö joku sanoa, että saisiko tuohon Huawei B593:een sittenkin liitettyä myös meidän vanhan pöytäkoneen? WLANia siinä pöytäkoneessa ei tietenkään ole, siis sitä ei saa langattomasti mihinkään, mutta jos tuohon Huawei B595:een käy samat piuhat kuin meidän nykyiseen ZyXel P-660HN-T1A -modeemiin, niin eikös sen pitäisi toimia siinä Huaweissakin (vai jääpikö vain huaveiksi :) ? Tuossa kuvassa näätästää että siinä on ihan samannäköiset piuhanpaikat kuin ZyXelissäkin.

 

Eli nykyinen modeeemimme on tämä: http://www.edukas.fi/tuote.cfm/20516/zyxel_p-660hn-t1a

 

Ja koska tuossa Huaweissa on paikka myös USB:lle, niin voiko siihen sitten laittaa esimerkiksi tulostimen? Ja jos, niin tarkoittaako se sitä, että silloin kaikista laitteista voi tulostaa? Nykyisin jos tulostan, niin isken USB-piuhan toisen pään tietokoneeseen (joko kannettavaan tai pöytäkoneeseen, riippuen siitä kummastako tulostelen) ja toisen pään tulostimeen. Vai mitäköhän kaikkea varten tuo USB-paikka on?

 

Tiedän, että kysyn tyhmiä, mutta seuraavaksi kysyn, että mitä tarkoittaa WPS? Nykyisessäkin modeemissa on semmoinen - eli että kun painaa sitä yhtä nappia 5-10 s, niin WPS aktivoituu. Ei oo harmainta aavistusta mikä se olis ollut. WLAN siinä yleensä on aktiivina, ja sen minä jotakuinkin ymmärrän että mitä se tarkoittaa ja on sitä siis hyödynnettykin.

 

Olisitteko te siis sitä mieltä, että jos otamme sen mobiilijutskan ja luovumme tästä Koti-ADSL:stä - tai mikäli se viedään pois joka tapauksessa - niin kannattaisi ottaa tuo edellä mainostettu Huawei B593 4G-modeemi siinä "kaupantekijäisenä" - ei muunlaista ensinkään - ja että myös vanhan pöytäkonereppanamme saa liitettyä siihen samaiseen modeemiin ja että myös PS3-pelien pelaaminen sitä kautta onnistuisi? Semmonen hirmuinen tappopeli näillä näätästää esimerkiks olevan kuin Call of Duty MW3.

 

 

 

 

Pystyt WPS painikkeen avulla liittämään laitteita wlan-verkkoon, esim. tabletin tai älytelevision missä on sisäänrakennettu wlan.

 

Kun menet SmartTV:n verkkoasetuksiin siellä näkyy miten haluat hakea langattomia verkkoja, kun painat sun modeemista WPS painiketta ja 30sek sisään valitset SmartTV:stä WPS:än televisio yhdistää modeemin langattomaan verkkoon. Toinen on WiFi-Direct, eli jos modeemi on tosi lähellä televisiota tai tablettia se löytää ja yhdistää langattomaan verkkoon. Kummatkin on siis tehty helpottamaan löytämistä ja yhdistämistä langattomiin verkkoihin.

 

Mokkulan kanssa pelaamisesta en ole ihan varma onko suositeltavaa, tosin pelejä voi pelata myös offline tilassa. Yhteyttä tarvitaan ainoastaan jos pelaa verkossa.

 

Modeemin USB-portti on sitä varten jos haluat jakaa USB-tikun tietoja verkkoon. esim. FTP. Eli toisinsanoen pystyt toisella koneella yhdistämään sun modeemissa olevaan USB-tikkuun jos niin haluat. Esim. mun uus Asus modeemi pystyy lataamaan tiedostoja modeemiin kiinnitettyyn USB-tikkuun vaikka kone ei olisi päällä.

 

On olemassa langattomia tulostimia mutta en ole varma sun mallista.

 

Minä olen osannut hyödyntää tuota laajakaistan WLAN-yhteyttä vain sillä tapaa, että haen siihen yhteyden sillä laitteella, jossa on WLAN. Esim. tabletilla tai älypuhelimella. Eli tuoko WPS olisi ajanut saman asian, mut näppärämmin kenties?

 

Yritin rekisteröityä tuonne murofoorumille, mutta se ilmoitti että sähköpostiosoitteeni (gmailin) on siellä mukamas jo käytössä. No, minä aattelin, että ehkäpä minä sitten olen joskus sinne jo rekisteröitynyt ja klikkasin kohtaa "unohdin salasanani". Nyt sitten oon ootellu, josko sieltä tulis postia elikkä ohjetta miten toimia nyt kun se "unohtamani" salasana on nollattu. Ei oo kuulunut vielä mitään? Omituinen ilmiö tämäkin.

 

 


@Windstapper kirjoitti:

Pystyt WPS painikkeen avulla liittämään laitteita wlan-verkkoon, esim. tabletin tai älytelevision missä on sisäänrakennettu wlan.

 

 


Voipihan se tietysti olla, että tuota on tullut hyödynnettyäkin. Joka tapauksessa siinä modeemissa palaa valo kohdassa WPS/WLAN. Ja kun puhelimessa panoo wifin päälle, niin oitis löytääpi. Ekalla kertaa kysyi salausavaimen, nyt menee suoraan.

 

Onko WiFi ja WLAN ja WPS loppujen lopuks lähestulkoon sama asia?

 

Tulostin on HP Deskjet F2200. USB-johollinen.

Tsekkaa tämä video:

 

Vastaa