Julkinen alue
Telia Yhteisö
peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
Vikasietotila
Uusi keskustelija
  • 2 custom-general.kudos
  • 7 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

4G-nopeuksien äkillinen putoaminen

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Tapahtuma aika viikko 48 2016. Ongelmana on 4g datayhteyden äkillinen pudotus normaalista 30mb nopeudesta 2-4mb yhteyteen. Kyseessä huawei b593s-22 reititin. Ongelma on se etten saa ketään taaskaan uskomaan että on ongelma. Vastaava vika n. Vuosi sitten ja silloin sain soitella ympäriinsä 2 viikon ajan ennenkuin pääsin jotain kautta soneran tekniseen tukeen, vian syy oli kuin olikin voikkaalla sijaitsevan linkki maston vika.

Ongelma alkoi samalla tavalla eli modeemin signaali valot tärähtää täysille vaikkakin RSSI  RSRP ja RSRQ arvoissa ei tapahdu oleellista muutosta mutta nopeus muuttuu etanaksi.

Nyt testattua:

- modeemi vaihdettu taatusti toima, ei muutosta

- modeemissa asetukset oikein, pakotettu 4g

- sim kortti vaihdettu, ei muutosta

- ajettu autolla 10km lenkki voikkaan ympäristössä, mukana läppäri ja modeemi akulla viritettynä, ei muutosta

- päivitetty toisen modeemin firmis, ei muutosta

- soitettu asiakaspalveluun, soitti myös tekniseen tukeen, ei apuja vain selitys ei vikaa

- 3g yhteys humattavasti nopeampi 6-9mb ja 4g 2-4mb

- taloudessa 2 läppäriä, 2 tablettia, 2 kännykkää, ei nekään kaikki rikki voi olla

 

Kysymys: mistä ihmeestä saan puhelin numeron sellaiseen paikkaan että joku ihan oikeasti tarkistaisi / näkisi luotettavasti onko siellä vikaa voikkaan alueen ja siitä pohjoiseen n 5km eli sijaintini verkon toimivuutta.

Jotain muutosta on ollut pakko tapahtua, ei voi olla että nyt 3g on nopeampi vaihtoehto, ei myöskään se että verkossa on paljon asiakkaita, ei se 4g verkko 3 päivässä nyt yhtäkkiä tukehdu, ja vielä kerran vika täysin vastaava kuin noin vuosi puolitoista sitten.

 

Tämä avunsaannin vaikeus kyllä hämmästyttää, ja hämmästytti edelliselläkin kerralla, kuinka paljon asiakkaan pitää todistaa ennenkuin joka ottaa asian tarkistaakseen


Edit RaMaria: Muokattu otsikkoa 





18 vastausta
IlariLaa
Ex-telialainen
Ex-telialainen
  • 12 custom-general.kudos
  • 37 custom-general.replies
  • 6 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Hei Vikasietotila!

 

Pahoittelut, jos on tuntunut siltä, että ei saa apua. Vikapalveluun kannattaa soittaa suoraan numeroon 020690101, vastaillaan täällä 8-20 (la 9-16.30).

 

Vianrajaus on välillä vaikeaa puuhaa ja aina sitä vikaa ei heti ensimmäisellä tarkistuksella löydetä. Pyrimme rajaamaan vikaa mahdollisimman paljon tarkoilla kysymyksillä ja prosessi voi varmasti välillä turhauttaa. Emme kuitenkaan halua ruuhkauttaa vianselvitystä vikailmoituksilla, joissa on hatarat esitiedot.

En tiedä millä infoilla asiaa on nyt tarkistettu, mutta tiedolla "Voikkaasta 5km pohjoiseen" voisin veikata, että käyttelet nettiä Oravalassa sijaitsevaa Lintukymin mastoa. Meille ei ole tänne ilmaantunut verkkoon mitään automaattista hälytystä  enkä myöskään löydä lähihistoriasta hälytyksiä. Tästä voi hätäisempi tehdä johtopäätöksen, että vikaa ei ole. Myöskään Voikkaasta eikä tuosta mastosta ole muilta asiakkailta tullut viime aikoina valituksia, joten en pysty vahvistamaan mitään vikaa.

Kannattaa nyt soittaa vielä vikapalveluun ja kertoa meille selkeästi, milloin vika on alkanut ja miten vika näkyy käytössä. Jotta voimme tutkia ongelmaa niin tarvitsemme tarkkoja esimerkkejä viasta. Voit ottaa valmiiksi esimerkiksi nopeusmittauksia laitteella, joka on pakotettu 4G yhteyteen. Ota ylös mittauspäivämäärä, mittausaika, mittaustulos sekä millä liittymällä nopeus on mitattu. Tässä on hyvä verrata esimerkiksi nopeuksiin muualla tai mitä liittymä antoi ennen. On hyvä myös verrata nopeusmittausta toisen liittymän kautta mitattuun nopeuteen. Jos kahdella liittymällä on tapahtunut selkeä muutos aikaisempaan, kyllä se silloin verkosta johtuu.

 

Toivottavasti tämä hieman selkeytti, miten pyrimme vikaa rajaamaan ja selvittämään. 🙂

Vikasietotila
Uusi keskustelija
  • 2 custom-general.kudos
  • 7 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Kiitokset nopeasta hyvästä vastauksesta. Nopeudesta vielä esim. juuri mitattuna reititin pakotettuna 3g tilaan download 11.7mb ja upload 4.13mb. Pakotettuna 4g tilaan LTE800 nopeudet download 1.92 mb ja upload 8.47mb. Nopeuksia olen tutkiskellut erittäinkin tiiviisti.

Eihän tässä muu auta kun pakata huomenna tavarat autoon ja ihmetellä missä se normaali signaali sitten löytyy ja soittaa sen jälkeen vikakeskukseen. Liittymästä vielä sen verran että koko tämän 2 vuoden aikana on toiminut vakaasti ja kaikin puolin hyvin lukuunottamatta kuvaamaani noin vuosi puolitoista ongelmaa sekä nyt, sekin vahvistaa omaa käsitystäni mahdollisesta muusta viasta.

Vikasietotila
Uusi keskustelija
  • 2 custom-general.kudos
  • 7 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

tässä vielä ihmeellisyyttä nopeudesta upload 16.11 mb ja download vain 2.62mb. Jokin ei täsmää kyllä nyt, toimiessaan normaalit downloadit vaihtelee pääsääntöisesti 30 - 50 mb välillä.nopeus20161201_205450.jpg

Vikasietotila
Uusi keskustelija
  • 2 custom-general.kudos
  • 7 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

ja tilanne noin klo 22.30nopeus2220161201_222617-1.jpg

Purnipsi
Telia 5G lähettiläs 2021
  • 1789 custom-general.kudos
  • 2745 custom-general.replies
  • 127 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Mitäs on signaaliarvot? Etsintään tällä ohje: https://www.taisto.org/Huawei_B593s-22 . Erityisesti RSRQ kiinnostaa, se kertoo yleensä paljon, onko ongelmana vain heikkolaatuinen signaali. Tavoite lähellä -3, ongelmia ilmenee, kun mennään -10 yli näin kokemuksen osoittamalla tuntumalla. Myös RSRP on kiva arvo, se kertoo signaalin vahvuudesta. Paljon paremmin kuin mitkäänkuuluvuuspalkit.

 

Tuo dl/uppi suhde vääristymän olen havainnut itse syntyvän tilanteissa, joissa:

  1. verkko on ruuhkainen, erityisesti dataa ladataan
  2. Käyttöpaikkaan kuuluu lukuisia saman operaattorin saman taajuuden tukiasemasoluja. Yöaikaan kun ei liikennettä paljoa, voi nopeus kohentua ja päivällä/illalla heiketä. Kuin 2,4GHz Wi-Fi verkko köhii kerrostaloissa.
  3. Jostain muusta syystä on paljon häiriöitä
  4. Jotain on jossain rikki

Nämä ihan asiakkaan ajatuksia, en edusta Soneraa.

Rehtori84
Uusi keskustelija
  • 1 custom-general.kudos
  • 7 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Osaatko kokeneempana sanoa vaikuttaako ruuhka merkittävästi signaaliarvoihin, vai pitäisikö niiden pysyä ruuhkasta riippumatta vakiona? Itse olen huomannut, että omassa solussa RSRQ saattaa aamuisin olla -4 ja iltaisin -10. SINR aamuisin 16 ja iltaisin 8. Onko tämä ihan normaalia? RSRP ja RSSI ovat käytännössä aina samat, ehkä kahden yksikön heitto suuntaan tai toiseen.

Vikasietotila
Uusi keskustelija
  • 2 custom-general.kudos
  • 7 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

nopeus20161202_122646-1.jpg

Näillä arvoilla normaalisti pelaa ihan ok ja downloadit yleensä silloin välilla 30 - 50 mb. Toki arvot eivät hyvät ole mutta tosiaan normisti hyvä ja vakaa käytettävyys. Täytyy yrittää ottaa yhteys vikailmoituksiin, löysin aika tarkan ajan milloin edellinen vika ilmeni jonka sonera myös minulle ilmoitti että vikaa oli ollut( puoli vuotta sitten), muita ongelmia tässä liittymässä ei ole ollutkaan.

IlariLaa
Ex-telialainen
Ex-telialainen
  • 12 custom-general.kudos
  • 37 custom-general.replies
  • 6 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Moro!

 

Piti käydä vielä täällä mainitsemassa hauskasta sattumasta, että myös @Vikasietotila puhelu tuli minulle. Huomasi, että äijä tietää mistä puhuu! 🙂 Täältä saikin myös hyvää lisätietoa vikailmoitusta varten. Tämä on nyt laitettu eteenpäin asiantuntijoille ja toivotaan asiaan ratkaisua mahdollisimman pian!

Purnipsi
Telia 5G lähettiläs 2021
  • 1789 custom-general.kudos
  • 2745 custom-general.replies
  • 127 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@Rehtori84 kirjoitti:

Osaatko kokeneempana sanoa vaikuttaako ruuhka merkittävästi signaaliarvoihin, vai pitäisikö niiden pysyä ruuhkasta riippumatta vakiona? Itse olen huomannut, että omassa solussa RSRQ saattaa aamuisin olla -4 ja iltaisin -10. SINR aamuisin 16 ja iltaisin 8. Onko tämä ihan normaalia? RSRP ja RSSI ovat käytännössä aina samat, ehkä kahden yksikön heitto suuntaan tai toiseen.


Ruuhka ja häiriöt näkyvät nimenomaan tuossa RSRQ -arvossa. RSRP on 4G:ssä paras signaalin vahvuuden mittari, juuri sinua palvelevan signaalin voimakkuutta. RSSI taas kuvastaa koko taajuuskaistaa, ei oikeastaan avaa mitään ekstratietoa.

 

RSRQ voi olla parhaimmillaan -3dB, jolloin ei ole häiriöitä oikeastaan ollenkaan. -10dB tasolla alkaa olla jo kohtalaisen paljon häiriöitä, ja kun ollaan -16dB tasolla, niin yhteys on käyttökelvottoman luokkaa. Näin näppituntumalla.

 

SINR on myös laadun mittari, SINR=Signaali Häiriö Kohina -suhde. Se vaikuttaa suoraan siihen, miten suurella nopeudella data kulkee tukarista sinulle. Nimittäin lähetteen modulaatio, eli miten tiuhaan data pakataan valitaan sen mukaan Ja myös suhde varsinaisen datan ja virheenkorjaukseen tarvittavan datan välillä. Päätelaitteesi ja tukiasema neuvottelevat siitä jatkuvasti mm. mittaamalla yhteyden laatua. SINR ollessa 20dB ja yli, voi saada teoreettisen huippunopeuden kaltaisia vauhteja. Olettaen, että muuta kuormaa ei ole. 16dB on ihan hyvä perustaso, yhteys pitäisi olla vielä rivakka. 9dB alkaa jo lähestyä lukemaa, jolloin datanopeus kärsii huomattavasti. Jos se on 0dB tai negatiivinen, ilmenee pätkimistä ja hitautta.

 

Pitää myös tiedostaa, että nämä laadun mittarit mittaavat vain alalinkin laatua, eli tukarista sinun päätelaitteelle. Ylälinkin, eli päätelaitteeltasi tukariin toteutuvaa nopeutta ei nämä mittarit tietääkseni kerro. Siihen vaikuttaa eri seikat,tukiaseman päässä. Siksi joskus latausnopeus voi olla vain muutaman megabitin luokkaa, mutta lähetysnopeus erinomainen. Se jo itsessään viittaa joko ruuhkaan tai sitten vain signaalin häiriöllisyyteen.

 

Kuvailemasi vaihtelu on ihan normaalia. Illalla radiohäiriöt lisääntyvät, kun on enemmän käyttäjiä. Aamulla taas harvempi käyttää nettiä niin intensiivisesti, joten häiriöt on minimissä. Tukari taasen lähettää aika vakioteholla, tosin nykyajan verkot saattavat automaattisesti optimoida itseään, eli muuttaa lähetystehojaan, suuntiaan yms.

 

Tulipas pitkä, toivottavasti jotain irtosi.