4G nopeus Söderkullassa (masto eNBID140684)

  • 16 August 2016
  • 6 kommenttia
  • 8 katselukertaa

Hei,

Muutin 2015 maaliskuussa Söderkullaan uuteen kerrostaloon. Liitymä on Aito 4G Max ja laite Huawei E5776. Ensimmäiset pari kuukauta olin nopeuteen erittäin tyytyväinen. Nopeus 20-30Mb/s. Sen jälkeen kun alueella on n. 10 uutta kerrostaloa ja näihin muutti sisään asukkaat alkoi nopeus iltaisin 18-22 tippua ja nyt se on vakiona 0,5-3Mb/s. Päivällä ja yöllä n.2.00 jälkeen on nopeus edelleen 8-12 Mbps. 4G kuuluvus on erittäin hyvä Huawei laitteen mukaan, kaikki palkit pystyssä. Kun vaihdan laitteen 3G-lle, jää 2 palkia pystyyn mutta nopeus on stabiili 6-12 koko ajan. 

Onko kyseessä 4G verkon ylikuormitus ja kannattaako mun otta sitten kotiin 3G liittymä jos 4g täällä ei toimii? Vai onko tulossa kapasiteettipäivitystä alueelle?

 

Olen tallentanut Soneran nopeustesteja ja Speedtestin tulokset. Laitteen kytkeminen USB tai WLAN kauttaa ei vaikuttaa netti-nopeudeen.

 


6 kommenttia

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

Oiskos sinne uuteen kerrostaloon saatavilla kiinteää? Luulisi sinne tulevan vähän parempaa yhteyttä kun uudet kerrostalot rakennettu useita ilmeisesti samalle alueelle. Olisiko oikein valokuitua. Ei 4G verkko kestä noin paljon käyttäjiä mitenkään eli ruuhkaa sielä on. 


 


Jos et halua kiinteää voit kokeilla toista operaattoria. Elisalla esimerkiksi näyttäisi olevan LTE-A:takin alueella muutamissa tukiasemissa tai sitten DNA:ta. 

Ainoastan Sonera tarjoa kiinteää yhteyttä ja se on ADSL. Nopeus olisi silloin suurin piirtein sama mikä nyt 3G antaa. Mutta maksaisin myös liikuvasta netista kun kannan sitä joskus mukana. Valokuitu kyllä tulee taloon mutta ilmeisesti ei ole asukkailla ollut kiinnostusta asiaan. Itse olen vuokralla.

Jos saisi Soneralta vastauksen mistä tämä 4G hitaus johtuu, olisi helpompi tehdä päätöksiä asian suhteen.


@spacesnow kirjoitti:

Hei,

Muutin 2015 maaliskuussa Söderkullaan uuteen kerrostaloon. Liitymä on Aito 4G Max ja laite Huawei E5776. Ensimmäiset pari kuukauta olin nopeuteen erittäin tyytyväinen. Nopeus 20-30Mb/s. Sen jälkeen kun alueella on n. 10 uutta kerrostaloa ja näihin muutti sisään asukkaat alkoi nopeus iltaisin 18-22 tippua ja nyt se on vakiona 0,5-3Mb/s. Päivällä ja yöllä n.2.00 jälkeen on nopeus edelleen 8-12 Mbps. 4G kuuluvus on erittäin hyvä Huawei laitteen mukaan, kaikki palkit pystyssä. Kun vaihdan laitteen 3G-lle, jää 2 palkia pystyyn mutta nopeus on stabiili 6-12 koko ajan. 

Onko kyseessä 4G verkon ylikuormitus ja kannattaako mun otta sitten kotiin 3G liittymä jos 4g täällä ei toimii? Vai onko tulossa kapasiteettipäivitystä alueelle?

 

Olen tallentanut Soneran nopeustesteja ja Speedtestin tulokset. Laitteen kytkeminen USB tai WLAN kauttaa ei vaikuttaa netti-nopeudeen.

 


Moikka spacesnow!

 

Ikävä kyllä joudun ilmoittamaan, että osuit oikeaan tuon 4G-verkon ruuhkautumisen osalta. Tukiaseman keskimääräiset datasiirtomäärät täsmäävät ilmoittamiisi kellonaikoihin. Katsoin, että tähän tietoon ei ole vielä parannuksia tiedossa, mutta laitoin alueen verkonsuunnittelijalle tästä tietoa. Kiitän ilmoituksesta ja toivon mukaan kapasiteettiä saataisiin nostettua alueella pikaisesti! 

 

Kaikissa liittymätyypeissä on tällä hetkellä 3G sekä 4G, mutta liittymätyyppiä saadaan pienennettyä lähemmäksi tuota 3G:n 21Mbit/s teoreettista maksiminopeutta, jolloin usein myös hinta pienenee. Tämä onnistuu Omilta Sivuilta tai asiakaspalvelumme numerosta 0200 1 7000 (ma–pe 8–20, la 9–16.30).

Kunniamerkki +10

Aivan "hölmöläisten" hommaa, että taloyhtiössä ei oteta liittymää kuituun. Kun se kerran on uuteen taloon tuotu, niin ehdottomasti liityntä siihen.

Se tässä vielä on erityisen typerää, että saa kiinteän parikaapeliverkon(puhelin) kautta ADSL-tekniikalla. Ei tänä päivänä uudessa taloyhtiössä enää mitään järkeä tässä touhussa.

 

Saa sitä sitten käyttäjät valitella huonoja mobiiliverkkojen toimintoja, kun itse näin typerillä päätöksillä olla liittymättä kuituun ovat sen aiheuttaneet. Vuoralaisellahan ei tässä ole juuri mitään mahdollisuutta vaikuttaa asiaan.

 

Itse ottaisin kiinteän ADSL:n, jos sen saa 24 megaisena ja sen nopeus käytännössä menee väliin 10-20Mbps. Sitten mobiili liittymä ja reititin siihen kaveriksi liikkuvalle ihmiselle, jos pelkkä puhelimen yhteyden jakaminen ei riitä.

Kiitos asiallisesta suosituksesta. Nyt kun on tarjolla näitä ns. tuplaliittymiä, missä kiinteä ja mobiilinetti samassa paketissa ja hinta ei ole ihan tuplattu - selvitän, mikä näistä olisi sopiva mun tarpeille. En haluaisi tuplasti maksaa, tuntuu kyllä hölmöltä sen 4G-n kanssa taistella kun itse olen kiinteän netin suosittelijä (ja asentaja) jo vuosia ollut 🙂.

Lisättäköön EsaPin kertomukseen vielä sen verran, että olen viestinyt omalta osaltani tätä tilannetta verkkosuunnittelulle juuri eilettäin ja suunnitelmat uuden 4G-tukiaseman osalta on otettu työn alle. Pyritään siis tuomaan lisää vääntöä Söderkullan 4G-puoleen mahdollisimman pikaisesti. 

Vastaa