4G nopeus


Miten voi olla että 4G on noin hidas mitä se on? Vaihtuu telia kyllä pois yhtä nopeasti kun on tullutkin.


12 kommenttia

Tervehdys Kumu79 ja tervetuloa Yhteisöön :smileyhappy:

 

Hitaalta nuo yhteydet kyllä näyttää mutta onko tilanne koko ajan sama vai vaihteleeko vuorokauden ajan mukaan? 

Onko tilanne joka paikassa tuo vai esiintyykö jollain tietyllä alueella? 

No ei se noin hidas ihan koko ajan ole mutta jos olet kotona ja koitat katsoa jääkiekkoa ruudun kautta niin eihän tuolla nopeudella mitään tee. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

4G:n nopeus riippuu monista tekijöistä. Alla muutamia:


 



  • Kentänvoimakkuus, miten puhelimesi kuulee tukiaseman lähetteen. Heikentäjiä voi olla: rakenteen esteet, tukiasema kaukana, säätila, auringon aktiivisuus, metsät ja mäet, tukiaseman antennisuuntaukset

  • Signaalin laatu, eli miten laadukas on puhelimesi vastaanottama signaali. Laatu vaikuttaa suoraan yhteysnopeuteen joko parantavasti tai heikentävästi

  • Käyttäjämäärä. Jos on paljon samanaikaisia käyttäjiä, ei tukiasemalla ole antaa sinulle paljoa resursseja. Ajattele näin, että jos olet ainoa käyttäjä, jolloin saat 100 kpl resursseja. Kun tulee toinen käyttäjä, tulee 50/50. ja edelleen kolme käyttäjää, jokainen saa 1/3, jne. Ja tässä merkittää se, että on käyttäjiä, joilla dataa siirtyy aktiivisesti. Ns. valmiustilassa olevat laitteet eivät varaa resursseja.


 



  • Muita tekijöitä, harvinaisempia ovat: tukiaseman keskusyksikön kapasiteetin loppuminen tai liityntäyhteyden kapasiteetin loppuminen operaattorin sisäiseen verkkoon, laitevika (niin tukiasema kuin päätelaite) tai virheelliset asetukset (tukiasema, päätelaite).


 



  • Yhdistettynä, heikko kenttä, huono signaalin laatu ja vähäinen määrä vapaita radioresursseja ovat resepti hidasteluun. Kuitenkin jos yksikin noista esiintyy, on suorituskyky heikkoa. Voidaan myös sanoa, että jos on paljon heikossa kentässä sinnitteleviä käyttäjiä, on suorituskyky kaikilla heikkoa. Mitä nopeammin käyttäjä saa datan siirrettyä, on verkko vapaa seuraaville käyttäjille.


 


Juuri sinun tapauksesta ei voi näillä tiedoilla tarkempia arvioita antaa, kun en Telialla työskentele enkä pääse siis tietojasi tutkimaan. Mutta puhelimesi ruudulla on vain kaksi palluraa kuuluvuutta, joten siitä voi epäillä, että kuuluvuus ei ole hyvää. Selkeästi jokin syy on siinä, miksi nopeus on hidas ja tässä on merkittävää olla Teliaan yhteydessä ja yhdessä vikapalvelun kanssa selvittää, onko mitään tehtävissä.

Purnipisi tuossa antoikin hyvin kattavan selityksen 4G:ssä vaikuttavissa tekijöissä. Toki alueen tilannetta voidaan tarkastella jos hieman avaat missä päin ongelma ilmenee(ei tarkkoja osoitteita) :smileyhappy:

Ongelma esiintyy kotona ollessani eli Ulvilassa ja Nummelan alueella.

Mutta tosiaan se ei ole yhtä hidas aina mutta jos se on tuona kellonaikana noin huono ja pitäisi jääkiekkoa katsella niin eihän mikään livelähetys pyöri tuolla nopeudella. Juuri tein nopeustestin ja nopeus oli 12megaa

Telia lupaa vaihteluväliksi 4G-verkossa 10–100 Mbit/s. Eli tarkoittaa sitä että jos se ei ole sitä 24/7 ei nopeuslupaus päde. Tarkoittaa että esim. määräaikaisen sopimuksen voi purkaa.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

@Kumu79kirjoitti:

Miten voi olla että 4G on noin hidas mitä se on? Vaihtuu telia kyllä pois yhtä nopeasti kun on tullutkin.


Kaikki mobiililaajakaistat perustuvat jaettuun tilaajakaistaan. Se tarkoittaa, että kyseessä ei ole samalla tavalla "ikioma" nettiliittymä kuin useimmat kiinteät liittymät ovat, vaan sensijaan 4G "liittymä" on ainoastaan käyttöoikeus yhteiskäyttöiseen nettiliittymään, jota kaikki alueella olevat käyttäjät jakavat keskenään. Koska tuota jaettavaa kaistaa on kuitenkin rajallinen määrä, niin se menee sitä hitaammaksi mitä enemmän siellä on käyttäjiä. Kaistaa ei aina helposti saada lisää jos taajuudet ovat alueella jo käytössä.

 

Hitaus ei ole Telian vika, eikä operaattorin vaihto korjaa itse perusongelmaa, joka on tämä tilaajakaistan jakaminen. Kaikki muidenkin operaattorien mobiililaajakaistat toimivat ihan samalla tavalla. Yhteisverkoissa eri operaattoreiden liittymät saattavat käyttää jopa täysin samoja tukiasemia, joten liittymän vaihto tuskin muuttaa mitään. Toki - jos löydät alueeltasi jonkun todella "epäsuositun" operaattorin jolla ei ole juurikaan asikkaita, niin silloin operaattorin vaihto saattaa auttaa väliaikaisesti, kunnes liian moni muukin vaihtaa sinne perässä.

 

Jos kyse on mobiililiittymän kiinteästä käytöstä kodin yhteyksiin, niin suosittelisin selvittämään, millaisia kiinteitä yhteyksiä on saatavilla. ADSL, VDSL ja kuitu ovat jakamattomia yhteyksiä, sinulla on suora tilaajayhteys laitteiltasi operaattorille eikä kukaan muu pääse sitä samaan aikaan hidastamaan. Kaapelipuolella yhteys saattaa olla jaettu. Kodin kiinteän yhteyden voi sitten kotona jakaa Wifi/WLAN tukiasemalla myös mobiililaitteisiin, jolloin varsinaista mobiililaajakaistaa ei tarvitse käyttää kuin silloin kun ollaan oikeasti liikenteessä - siihen se on alun perin tarkoitettukin. Mobiililaitteet esim. älypuhelimet osaavat automaattisesti vaihtaa kodin WLAN-verkkoon kiinteän yhteyden taakse kun ollaan kotona ja kun WLAN-kuuluvuus loppuu, ne hyppäävät mobiiliin, joten se toimii tosi vaivattomasti päivittäisessä elämässä.

Meillä on kotona matkamokkula jossa on dna:n verkko niin samaan aikaan kun telian 4G nopeus oli 0,5mbit oli dna:lla 15mbit. Ehkä asun sellaisessa paikassa että telialla on huono kuuluvuus.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +14

@Kumu79kirjoitti:

Meillä on kotona matkamokkula jossa on dna:n verkko niin samaan aikaan kun telian 4G nopeus oli 0,5mbit oli dna:lla 15mbit. Ehkä asun sellaisessa paikassa että telialla on huono kuuluvuus.


On sekin mahdollista, tai sitten DNA:lla ei vaan ole niin paljoa käyttäjiä sillä alueella kuin Telialla. Kuuluvuutta voit toki päätellä kentänvoimakkuusmittarista. Usein on kuitenkin niin että kuuluvuus on hyvä, jopa "täydet palkit" mutta silti hidastaa. Silloin ongelma on liika käyttäjämäärä.

 

Kotona, jos ei ole tarvetta liikkuvalle netille eli modeemi jötköttää kiinteästi jossain hyllyn nurkalla niin kannattaa oikeasti kysellä, millaisia kiinteitä yhteyksiä on. Sulla oli tossa niin hirveät tulokset että jopa nykymittapuussa vanhanaikainen ADSL-liittymäkin hakkaisi tuon mennen tulleen. Puhumattakaan, jos satut pääsemään kuidun päähän niin sen jälkeen riittää koko loppuelämäksi nopein mahdollinen netti. Jos alueella on kaapeli-tv niin myös siitäkin pitäisi ainakin 100 Mbit yhteys järjestyä. VDSL on taas siltä väliltä, 50-100 Mbit mutta jos keskus on kaukana voi olla hitaampikin.

 

Itselläni on Telian 1 Gbit kuitu ja se toimii aina täydellä nopeudella vuorokaudenajasta riippumatta. Kuitu oli kallis hankkia, mutta lasken sen siten että se riittää sitten loppuelämäksi, käytännössä toimii ainakin 50 vuotta eteenpäin ja nosti tottakai myös talon arvoa samalla tavalla kuin putkiremonti yms. Esimerkiksi Netflixiä voin nyt katsella parhaalla 4K/HDR laadulla ilman mitään häiriöitä. Tosin tuohon Netflixin 4K/HDR toistoon riittäisi jopa VDSL yhteys hyvin.

Kunniamerkki +3

Hei, Miksi Savonlinnan Punkaharjun alueella latausnopeus on alle 20Mb/s ja lähetysnopeus usein yli 40Mb/s. Telia vakuutti taas kerran, että vika on korjattu 30.03-18. Todellisuus on taas se, että se on keskimäärin huonostunut. Nopeudet olivat helmikuussa usein yli 50Mb/s. Miksi Telia väittää viestissään päinvastaista, kun se on toiminut. Näitä latausnopeuden hidastumisia on ns.yhteisverkon alueella erittäin usein! Miksi?

Koska mobiiliyhteys on niukkuuden jakamista kaikkien kesken. Alin jatkuva nopeus mistä maksat on 10 Mbit/s joten liittymäsi on ihan sopimusehtojen mukainen. Toki voit ja kannattaa tehdä vikailmoitus, jotta mahdolliset tukiaseman viat saadaan rajattua pois.

Vastaa