4G ongelmaa jatkuvasti


Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +3

Minulla on jatkuvaa ongelmaa 4G verkon kanssa Kotona missä mahtaa olla vika? Huawein modeemi. Antennit katolla.  Lukitus 1800Mhz koska muuten nopeus aina alle 10 ja 2100Mhz ei toimi. Mastoon 4km. 


9 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

@MPT80  kirjoitti:

Minulla on jatkuvaa ongelmaa 4G verkon kanssa Kotona missä mahtaa olla vika? Huawein modeemi. Antennit katolla.  Lukitus 1800Mhz koska muuten nopeus aina alle 10 ja 2100Mhz ei toimi. Mastoon 4km. 




Kyseiselle tukiasemalle on huhtikuun aikana tehty modernisointi. Nykyiset taajuudet 4G-verkossa ovat 800MHz, 1800MHz, 2100MHz ja 2600MHz. Lisäksi löytyy 5G-taajuus 700MHz.


Ensimmäisessä kuvassa oleva solunumero 36437526 on 800MHz ja nopeus kuvan perusteella näyttää ihan kelpoiselle tuolla signaalitasolla. 


Toisessa kuvassa solunumero 36437527 on 4G 2100MHz solu ja signaaliarvot eivät kovin kummoisilta näytä. Nopeus minun silmään näyttää käyttökelpoiselta. 


 


Suosittelisin kokeilemaan saisiko antennia tökkimällä kevyesti signaalia paremmaksi. Se nyt näyttää olevan ensisijaisena esteenä hyvälle yhteydelle. 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +3

Tänään taas meno sitä heikkoa. 

Pihasaunan edessä irtoaa 138/14, mutta silloin ei paljoa siitä liikkua. Lähemmäksi rakennusta se tippuu heti vaikka olisin talon katolla. Eli Pihasauna edessä sellainen 3x15m suikale antaa tuon. Sama löytyy toisesta kohdasta tonttia 200m sivummalle. 

Pitäisi keksiä ratkaisu vai onko tuo ISKRAn antenni huono? paremmin se antaa rakennuksen sisällä ja vieressä kuin ilman. 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +7

Joskus se on pienestä kiinni. 

Cellmapperin kautta voit katsella tukiasemien suuntauksia ja käytettäviä taajuuksia. 

Meillä huononi kuuluvuus mökillä. Tuurilla ja viitseliäisyydellä saatiin yhteys pelaamaan kun antennia laskettiin 50cm alemmas katolla. 

Nähtävästi yksi puu varjosti antennia. Kesällä selvinnee kun lehti tulee oksiin. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Minulla kerrostaloasunnossa oli ennen täsmälleen yksi paikka, jossa 4G toimi kunnolla. Se oli ulkoseinän ja ikkunan viereinen nurkka. Siinä pääsin 100/50 liittymän maksimeihin, mutta keskemmälä kämppää nopeudet romahtivat tasoon 1-10/30 Mbps. Syynä paha risikkäinen kuuluvuus toisesta tukiasemasta ja korkea häiriötaso.

 

Tällä hetkellä Telian 5G-antenni paahtaa suoraan minulle ikkunasta sisälle ja vaikka etäisyyttä on melkein puolitoista kilometriä, on yhteys säässä kuin säässä kellonajasta riippumatta lähes 1000M liittymän maksimit. 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +3

Alkaa tuntumaan, että

1. Pitää myydä talo ja katsoa seuraava nettiyhteyden perusteella.

2. Pitää vielä laittaa moto töihin ja puut nurin ainakin pienen pätkää. 
3. Ostin 5m korkean tolpan. Antenni siihen. 
4. Etsiä ulos sijoitettu modeemi ja WLAN yhteys sisälle.  

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +7

Onko sinulla kuin pitkä matka tukiasemaan? 

 

Vaihtoehto 2 vaikuttaa brutaalilta mutta voi olla toimiva 💪>

 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +3

4030 metriä. Kävelen metsään ja alkaa 200/8 olemaan. Vain 150m lähemmäksi tukiasemaa. 

 

Upload ei juuri nouse vaikka download kasvaa. 

Sama modeemi ja antenni naapurissa ja

etäisyys mastoon sama. Nyt samoilla asetuksilla 76/2 ja täältä en ole RSRQ lukemaa ottanut. 

Tänään kaadoin 4 tukkipuuta mikä olin antennin linjalla. Tuo RSRQ laski. Myöhemmin alkoi tuulemaan ja silloin alkoi olemaan 12-17dB välillä. 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +11

Oletkos jo kokeillut muiden operaattorien verkon toimivuuden? Verkoissa on eroja

Älä nyt sitä motoa vielä tilaa, voi olla että ei auta. Sinulla saattaa olla samankaltainen tilanne kuin minulla, että asut kahden eri keilan välissä jolloin kuuluvuus todella kapealla sektorilla on heikko. SNR-tasohan ei ole mikään valtava, että jokin siellä rähisee ja häiritsee ja heikothan nuo signaalin voimakkuudet on. 

Vaikka nopeus näyttää hyvälle, ei se tarkoita että yhteys toimisi. Itse sain omassa asuinpaikassa Telian liittymällä  nopeudet 50/10 M , mutta netti ei vaan toiminut. Liikaa häiriöitä ja heikko signaali, asun juuri kahden eri keilan välissä. Kilpailijoiden antennit on suunnattu eri lailla ja toinen niistä toimii, toinen ei, mutta ovat parantamssa lähiaikoina verkkoa.

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +6

Et sinä noilla signaaliarvoilla voi enempää odottaa.

Mitkä Iskran antennit? Onhan niitä kaksi?

Mahdollisesti antenneiden siirto ihan toiseen paikkaan?

Tapellut itse vastaavan ongelman kanssa kun talo on hiukan väärällä kohdalla tonttia. Vaihdoin antennit talon toiseen päätyyn ja nostin ne liki 10 m korkeuteen. Apu oli vähäinen ja työ liki turha. Vakautta sain kuitenkin hitaaseen yhteyteen.

Vastaa