4G pääkaupunkiseudulla


  • Anonymous
  • 0 kommenttia
Mikä on vialla 4G yhteyksissä pääkaupukiseudulla?

Vantaan Ylästössä Download n. 2.5Mbps ja Upload n.22 Mbps. Pingikin kestää melkein ikuisuuden.
Normaalisti 4G täällä minulla 50/30 Mbps. 3G pakotuksella pääsee parempaan tulokseen kuin 4G:llä.

Kokeilin yhteyttä myös Espoon Matinkylässä, siellä sama homma.
Saisiko jonkinlaisen vastauksen?

26 kommenttia

Aspan mukaan vika alkanut (vai asiakkaat alkaneet soittella) tänään 29.10 kl 12. Verkossa tehty jotain päivityksiä. Koskee uudenmaan aluetta, myös pohjois-Tuusulaa missä itse asun.

Aspa vastaili että luultavasti päivässä parissa (!) saavat vian korjattua.

Soneralle toiveita:
A: Toivoisin että häiriötiedotteissa olisi tällaisesta viasta maininta - saattaisi ottaa kuormaa pois aspaltakin?
B: Testatkaa päivitykset.
C: Päivityksen jälkeen testaus ja vetäkää päivitykset pois heti jos ei toimi.
Hei Basei,
tiedossamme on 4g-verkon vika pääkaupunkiseudulla. Vika aiheuttaa hidastelua 4g-yhteyksissä. Vika on havaittu tänään 29.10. ja korjaustoimenpiteet ovat käynnissä.
Hei Basei ja Tmupez,

saimmekin juuri tiedon että vika on korjattu ja yhteyksien pitäisi toimia normaalisti.
Niin näyttäisi olevan korjattu. Nyt nopeus n. 50/35 Mbps.

Tosiaan hieman olisi toivottavaa tiedottamisessa. Eli jos vika on tiedossa (niinkuin nyt oli) niin voisi sen vikailmoituksiin (kävin ne ensin lukemassa) laittaa eikä vain peitellä asiaa ja toivoa ettei kukaan huomaa mitään ennenkuin vika korjataan.

Kyllä tuo vika on alkanut aiemmin kuin Soneran ilmoittama. Minulla yhteys tökki jo heti aamusta ja ehkä eilenkin (en testannut nopeutta kuin tänä aamuna joskus klo 9 jälkeen).
Tällä hetkellä kyllä tääläpäin ainakin hidastelee taas kummasti. Ja pingit pomppii yli satasia.
Hei Basei!

Olet täsmälleen oikeassa häiriötiedottamiseenkin liittyen. Kehitämme itse asiassa parhaillaan häiriötiedottamistamme ja asiakkailtamme saatu palaute on erittäin tärkeätä, jotta voimme kehittää toimintaamme oikeaan suuntaan.

Hei Zeerios!

Suhteellisen laaja korjaustoimenpide tehtiin 4G-verkkoon, joten kuvaamasi tilanne voi johtua jostakin muusta syystä. Suosittelen tekemään vikailmoituksen Sonera Omien Sivujen kautta kohdasta Tee vikailmoitus. Sonera Omat Sivut löytyvät osoitteessa:

https://www4.sonera.fi/Kirjaudu/?someid=3417
Kiitos

Vantaalla näyttäisi nopeudet olevan Ok. 50/30 Mbps ja Pingi 20 ms.
Pohjois-Tuusulassa (Jokelan mastoon suunta-antennilla 4km) toimii nyt jokseenkin normaalisti. Speedtest.net antaa noin 30Mbps sisään, 2Mbps ulos ja ping 15ms. Parhaimmillaan nopeus on täällä luokkaa 80 sisään ja 5 ulos. En siis tiedä onko päivityksillä vaikutusta nopeuksiin...
Samaa täälä Jokelan (melkein) keskustassa. nopeudet, ~35 sisään, ja ~6 ulos speedtestin mukaan. Parhaimmillaan ollu joskus n. 90/8. Eilinen korjaus kyllä laitto toimimaan nopeempaa yhteydet, mutta edelleen tulee ihme jumitus kohtauksia välillä(pingit hyppää taivaisiin). Ja nämä huomaa varsinkin pelatessa jotain verkkopeliä. Ennen viime päivien säätöjä ei ole tämmöistä tapahtunut.

ps. ja uppi-kaistaa lisää tännekki. (joillaki kuulemma yli 20Mbps). Täälä päin ois noita mastoja enemmänki kuin tuo yksi, joihon vois tuikkaa lisää 4g antennia. Samalla laajenis 4g alue Ridasjärvelle/Kellokoskelle päin ja Nukarille.
Aiemmin tämä meidän alue (Jokelasta kaakkoon 4km) oli LTE alueen ulkopuolella, siis peittoaluekartan mukaan. Sitten tuossa kuukausi pari sitten peittoalue laajeni reippaasti tähän meidän päällekin, siis edelleen vain kartalla. Jännä juttu siinä kun on että todellisuudessa tukiasemat täällä on valmiina ensi maaliskuussa - näin aspa kertoi naapurilleni joka edelleen haikailee kunnollisesta 4G verkosta.

Olen käyttänyt tätä liittymää ulkoantennilla about vuoden. Mulla on käynyt tuuri että sain antennin tarpeeksi korkealle ja suunnattua ilman esteitä mastoon Jokelaan. Peittoaluekartan päivityksen myötä LTE-kuuluvuudessa ei ole tapahtunut mitään muutosta, eli naapurille kerrottu lienee totta.

Miksi peitoalue on sitten kartalla päivitetty ennen todellista verkon päivitystä? Mieleen tulee että ehkä nuo kartat ovatkin ensin markkinointia, vasta sitten informaatiota...

Uppia tarvittaisiin todellakin lisää, etätyössä tarvitsisin useinkin työpöydän jakoa ulos, voip-puhelun aikana. Rupeavat kollegat valittelemaan kun ei jaettu ruutu oikein päivity heidän päässään. Luulen kylläkin että vpn-aiheuttaa omaa latenssiaan - mutta silti, uppia lisää kiitos!
Zeerios kirjoitti:
Samaa täälä Jokelan (melkein) keskustassa. nopeudet, ~35 sisään, ja ~6 ulos speedtestin mukaan. Parhaimmillaan ollu joskus n. 90/8. Eilinen korjaus kyllä laitto toimimaan nopeempaa yhteydet, mutta edelleen tulee ihme jumitus kohtauksia välillä(pingit hyppää taivaisiin). Ja nämä huomaa varsinkin pelatessa jotain verkkopeliä. Ennen viime päivien säätöjä ei ole tämmöistä tapahtunut.

ps. ja uppi-kaistaa lisää tännekki. (joillaki kuulemma yli 20Mbps). Täälä päin ois noita mastoja enemmänki kuin tuo yksi, joihon vois tuikkaa lisää 4g antennia. Samalla laajenis 4g alue Ridasjärvelle/Kellokoskelle päin ja Nukarille.


Hei Zeerios,

Nukarille itse asiassa avattiin 4G-yhteydet lokakuun lopussa ja Ridasjärvelle tulee tämän vuoden loppuun mennessä (tämän hetkisten aikataulujen mukaisesti).

4G-verkkoa laajennetaan ja huolletaan ja pidetään silmällä kapasiteettien puolelta.
Hei Sonera, mitenkäs on Nuppulinnan tilanne? Peittoaluekartta väittää täällä jo olevan, mutta kun aspa kertoi (naapurille tosin) että vasta maaliskuussa päivitetään. Eikä yhteydet vielä oikein pelaakaan muutoin kun Jokelan lähettimestä riipimällä... Eli kiipeenkö jo säätämään antennia toiseen suuntaan, vai odotellaanko vielä?
Tmupez kirjoitti:
Hei Sonera, mitenkäs on Nuppulinnan tilanne? Peittoaluekartta väittää täällä jo olevan, mutta kun aspa kertoi (naapurille tosin) että vasta maaliskuussa päivitetään. Eikä yhteydet vielä oikein pelaakaan muutoin kun Jokelan lähettimestä riipimällä... Eli kiipeenkö jo säätämään antennia toiseen suuntaan, vai odotellaanko vielä?


Hei Tmupez,
tarkistin suunnitelmasta ja tavoitteena Nuppulinnan 4g:n valmistumiseen on joulukuu.
Viisaat kerto että uppi on rajotettu n. 5Mbps. Itse kun vielä otin tän sen takia ku mainostettiin jopa 50Mbps uppeja.

Mutta! Ostin uuden antennin ja tuikkasin sen ikkunasta ulos. Jos tälläsenä pysyy, niin olen erittäin tyytyväinen.
http://www.speedtest.net/my-result/3925748031
Zeerios, minkälainen tuo uusi antenni on? Käytetään mitä todennäköisimmin samaa tukiasemaa, mutta mä oon yhteydessä siihen paljon kauempaa (?), uppi on ollut maksimissaan 5 megaa. Mulla on tämmönen antenni käytössä: https://www.4g-antennit.fi/product/257/ ... aapeleilla
Zeerios kirjoitti:
Viisaat kerto että uppi on rajotettu n. 5Mbps. Itse kun vielä otin tän sen takia ku mainostettiin jopa 50Mbps uppeja.


Upin 5 Mbs:n rajoitus poistettiin viime viikolla, joten sinun viisaat ovat ajastaan jäljessä.
Hei kaikille,

Soneran lähtevän liikenteen rajoitusta on muutettu. Vaihteluväli on nyt 3-40 Mbit/s eli parempaan suuntaan ollaan menty sen osalta.
Vaihdoin viikko sitten liittymäni Soneralle ja yllätykseni oli suuri kun huomasin, että 4G ei toimi osoitteessani Ruusulankatu 5, HELSINKI. Miten on mahdollista, että katvealueita löytyy näinkin tiheästi asutulta alueelta Töölöstä? Edellinen liittymäni oli DNA:lta ja 4G:n suhteen ei ollut ongelmia.
Tmupez kirjoitti:
Zeerios, minkälainen tuo uusi antenni on? Käytetään mitä todennäköisimmin samaa tukiasemaa, mutta mä oon yhteydessä siihen paljon kauempaa (?), uppi on ollut maksimissaan 5 megaa. Mulla on tämmönen antenni käytössä: https://www.4g-antennit.fi/product/257/ ... aapeleilla



Mulla on tommonen halpa kiinan ihme. makso joku 16e posteineen. http://www.dx.com/p/w435-4g-35dbi-sma-m ... HCx5Mm2XNw
Tuolla hyppii kyl toi RSRQ(dB) 5-15 väliä aika ilkeesti. Eikös se vaikuta vakauteen? RSRP on 85-88
Voisin kyllä jonkun laadukkaammankin hommata ja kokeilla onko mitään eroa. Toi kun ei ole oikein ulkokäyttöön vissiin tarkotettu. Mutta suojasin sen muovipussilla ja teipillä 😃 Pidemmät kaapelit olis kyl hyvä niin sais kunnon kiinnitykseen tonne parvekkeelle. Nyt se vaan roikkuu tosta ikkunasta kaapelin varassa.
Jaa-a, tais viimeisin tukiasemapäivitys aiheuttaa vaan uusia ongelmia. Nyt taas tänä iltana nopeus noin 6 Mbps sisään ja 2 Mbps ulos, soppari on 150 sisään... Ennen toimi luotettavammin, nyt useammin näitä ongelmia. Ylläri että huomasin ongelmat just sopivasti kahdeksan jälkeen, niin ettei aspaankaan voi enää soittaa.

Onko muilla Tuusulan Jokelan LTE-tukiaseman alueella samoja ongelmia?

Edit: Nyt kolme tuntia myöhemmin näyttäisi nopeudet palanneen normaaliin. WLANin yli 40/5Mbps. Vielä haluaisin muistuttaa Soneraa häiriötiedoittamisesta. Ei taaskaan mitään tiedoitetta, vaikka kanava sille on olemassa.
Hei Tmupez!

Kiitos viestistäsi. Kuvaamasi tilanne saattaa liittyä 4G-verkon tilapäiseen ruuhkaisuuteen, joka ei sinänsä ole varsinainen vikatilanne verkossa tai tukiasemassa. Toki kyseessä on voinut olla myös häiriötilanne 4G-verkossa. Olet oikeassa, että häiriötiedottamista on kehitettävä, jotta tiedottaminen saadaan reaaliaikaiseksi.

Sonera, kuten muutkin operaattorit, rakentaa jatkuvasti uusia 4G-verkon tukiasemia ympäri Suomea. Esimerkiksi Tuusulan alueella on parin viimeisen kuukauden aikana otettu käyttöön kuusi Soneran 4G-verkon tukiasemaa ja lisääkin on tulossa, jotta Liikkuva Netti -liittymän palvelukuvauksen mukaisia nopeuksia voidaan taata kasvavalle liittymämäärälle.
Hei Sonera, kiitos vastauksesta. Vaihteluväliksi 4g-verkossa luvataan 10-80Mbps, eli kyse on häiriöstä kun nopeus on alle 10Mbps, hidasteluhan jatkui koko illan, ei vain hetkellisesti. Lisäksi nopeuden näin merkittävä vaihtelu lienee normaalia liikkuvassa käytössä, mutta luulisi että kiinteällä ulkoantennilla nopeuksien ei pitäisi näin satunnaisesti tipahtaa jopa kymmenysosaan siitä mitä se pääosin on, tai sitten verkon mitoitus on väärä.

Tässä topicissa aiemmin Soneralainen kertoilikin jo että Nuppulinnaan on tulossa tukiasema joulukuussa. Toivotaan että nopeudet paranee ja yhteys tulee vakaammaksi.
Oon huomannu että tolla paremmalla antennilla yhteys pätkäsee kokonaan välillä. Huomaan sen peleissä ku tulee Connection problem tms., että yhteys palvelimeen katkeaa. Huonommilla antenneilla ja huonommilla kuuluvuuspalkeilla ei ollut kertaakaan tätä ongelmaa. En o kyllä huonompia antenneja nyt viime viikon jälkeen käyttäny.
Seurasin samalla ku pelasin tuota 4g tilaa tuolta modeemin asetuksista ja luultavasti kymmeniä kertoja tuli Connection problem. Kertaakaan tosin ei RSRQ noussut yli 8. Eli ei pitäis pätkiä tollalailla.
Tänään vanhempien luona käydessä niidenkin Kiinteä sonera laajakaista pätkäs kokonaan kerran tai pari. Modeemi vilkutti niillä vaan punasta sen aikaa kun oli poikki. Onko täälä jotai huoltoja meneillään tai jotain? Semmosia faija epäili.
Hei Zeerios,

Tuon kiinteän kaistan pätkäisy on mahdollisesti voinut johtua huoltotöistä. Toki ajankohta on 24h myöhässä mutta modeemi kannattaa tässä tapauksessa käynnistää uudestaan ja seurata tilannetta. Jos ongelma jatkuu, kannattaa asiasta olla vielä tarpeentullen vikapalveluun yhteydessä. Vikailmoituksen asiasta voi jättää joko soittamalla tai suoraan omien sivujen kautta kirjautumalla.


Laajakaistaverkon huoltotyö pääkaupunkiseudulla

Huoltotyö aiheuttaa katkoksen laajakaista- ja TV-palveluiille pääkaupunkiseudulla.

Huoltotyö alkaa..............:24.11.2014 00:00
Huoltotyö päättyy...........:24.11.2014 06:00

Pahoittelemme huoltotyöstä mahdollisesti aiheutuvaa haittaa.

Sonera Asiakaspalvelu

Mitäs viime yönä tapahtu ku pätkäs koko mobiiliverkko poikki siinä n.22:30 aikaan? Tarkastelin puhelimella, jossa toisen operaattorin liittymä, vähän soneran vikailmotuksia jne. niin ei löytyny mitään tapaukseen liittyvää. Nytkin tuntuu vähän tahmaselta välillä tämä 4G:n toiminta.

Vastaa