Yhteisö

Lueskele, kysy neuvoa, keskustele, opi uutta ja liity mukaan!
Jäseniä 62875
Kirjoituksia 171848

4G putosi 3g+:aan



Highlighted
Uusi jäsen
Rekisteröitynyt: ‎12-11-2019
Kirjoituksia: 1
1/11

4G putosi 3g+:aan

Toimittuaan muutaman kuukauden hyvin yhteys itsestään ja pyytämättä muuttui 3G+:aan. Olen tarkistanut liitokset Huawei e3276- mokkulaan sekä yrittänyt pakottaa sen käyttämään vain 4G:tä. Tällöin yhteys ei lainkaan toimi. Ilmeisesti Telia on muuttanut yhteyden laatua, sillä Telian linkkimasto näkyy ikkunastani. Miksi maksaa 4G:stä, kun se sopimuksen vastaisesti ei toimi.

0 tykkäystä
10 vastausta
Highlighted
Konkari
Rekisteröitynyt: ‎14-12-2015
Kirjoituksia: 656
2/11

Vs: 4G putosi 3g+:aan

Oletko ostanut tikkusi Telialta, tai aiemmin Soneralta?

 

Jos olet, päivitä laitteen ohjelmisto. Ohjeet löytyvät sivulta https://www.telia.fi/paivitys

 

Mikäli tikku on ostettu Elisalta, lue vastaavasti Elisan ohjeet laiteohjelmiston päivittämisestä.

 

Jos tikku on ostettu jostakin muualta, kokeile, saatko sen päivitettyä edellä mainittuja ohjeita soveltaen. Mikäli päivitys ei onnistu, ota yhteys tikun myyjään ja pyydä päivitysohjeet.

 

Todennäköisin syy LTE-yhteyden puuttumiseen on Huawei e3276 häiriintyminen verkossa käyttöön otetusta uudesta LTE-M ominaisuudesta. Jos tikun ohjelmiston vain saa päivitettyä, LTE-yhteyden tulisi palautua.

 

Telia pilotoi uutta esineiden internet -tekniikkaa IoT-hackathonissa

Highlighted
Vakiokalustoa
Rekisteröitynyt: ‎24-03-2016
Kirjoituksia: 103
3/11

Vs: 4G putosi 3g+:aan

@irritus  kertoi lte-m:stä joka on hyvä huomio.

 

jos ongelmia oli noin perjantaina niin telialla oli laajoja häiriöitä. pakotus lte:n on kuitenkin hyvä idea (mahdollisen lte-m korjaus/päivitysten jälkeen).

 

https://www.telia.fi/asiakastuki/hairiotiedote?id=sabre_152640580&lang=fi

https://www.telia.fi/asiakastuki/hairiotiedote?id=sabre_152758793&lang=fi

 

0 tykkäystä
Highlighted
Kommentaattori
Rekisteröitynyt: ‎28-11-2019
Kirjoituksia: 20
4/11

Vs: 4G putosi 3g+:aan

Minulla oli sama ongelma ja Telialta infottiin että nämä vanhat nettitikut eivät enää toimi. Tilasin uuden reitittimen mutta sepä ei edes lukenut sim-korttia.

0 tykkäystä
Highlighted
Vakiokalustoa
Rekisteröitynyt: ‎24-03-2016
Kirjoituksia: 103
5/11

Vs: 4G putosi 3g+:aan


@Tarolino  kirjoitti:

Minulla oli sama ongelma ja Telialta infottiin että nämä vanhat nettitikut eivät enää toimi. Tilasin uuden reitittimen mutta sepä ei edes lukenut sim-korttia.


voi olla mahdollista mutta harvinaista. yleensä käy vain niin että lte ei toimi. sim kortin vaihto on tässäkin tapauksessakin suositeltavaa. ja silti maksullista.

0 tykkäystä
Highlighted
Velho
Velho
Rekisteröitynyt: ‎15-08-2015
Kirjoituksia: 2 323
Kirjautuneena
6/11

Vs: 4G putosi 3g+:aan


@lasselusse  kirjoitti:

@Tarolino  kirjoitti:

Minulla oli sama ongelma ja Telialta infottiin että nämä vanhat nettitikut eivät enää toimi. Tilasin uuden reitittimen mutta sepä ei edes lukenut sim-korttia.


voi olla mahdollista mutta harvinaista. yleensä käy vain niin että lte ei toimi. sim kortin vaihto on tässäkin tapauksessakin suositeltavaa. ja silti maksullista.


Ei sim-kortin vaihto maksa mitään jos sen itse aktivoi. Eli käy Telia Kaupasta kortin tai tilaa telia.fi-sivuilta kirjautuneena, ja aktivoi itse sen samalla nettisivulla. Maksu tulee vain jos aspa sen aktivoinnin tekee ja silloinkin vain jos itsepalvelu toimii (eli jos ei itsepalvelu toimi, niin menee veloituksetta).

 

Menihän Simmi @Tarolino varmasti oikein päin laitteeseen? Joissain laitteissa helposti menee väärin perin.

Highlighted
Kommentaattori
Rekisteröitynyt: ‎28-11-2019
Kirjoituksia: 20
7/11

Vs: 4G putosi 3g+:aan

Asia on selostettu tarkemmin omassa erillisessä kysymyksessäni mutta siis on uusi sim-kortti kyseessä ja meni myös ihan oikein päin laitteeseen kun on vain yksi tapa se sinne laittaa. Vanhassa nettitikussani ko. simmi toimii joten vika ei ole kortissa eikä myöskään käyttäjässä. Se upouusi reititin ei vaan sitä lue vaikka se muutoin toimii.

Highlighted
Telialainen
Rekisteröitynyt: ‎17-12-2014
Kirjoituksia: 693
8/11

Vs: 4G putosi 3g+:aan


@Tarolino  kirjoitti:

Minulla oli sama ongelma ja Telialta infottiin että nämä vanhat nettitikut eivät enää toimi. Tilasin uuden reitittimen mutta sepä ei edes lukenut sim-korttia.


Vanhat nettitikut toimivat, mikäli vaan käyttöjärjestelmä ja nettitikku tukevat toisiaan. Oletko @Tarolino kokeillut sim-korttia toisessa laitteessa, eli reitittimissä saattaa tulla ongelma eteen, jos on kysynyt pin-koodia. Sen saa toki pois sieltä käyttämällä esim. puhelimen kautta poistamalla pin-koodikyselyn. 

0 tykkäystä
Telialainen
Rekisteröitynyt: ‎17-12-2014
Kirjoituksia: 693
9/11

Vs: 4G putosi 3g+:aan


@Tarolino  kirjoitti:

Minulla oli sama ongelma ja Telialta infottiin että nämä vanhat nettitikut eivät enää toimi. Tilasin uuden reitittimen mutta sepä ei edes lukenut sim-korttia.


Vanhat nettitikut toimivat, mikäli vaan käyttöjärjestelmä ja nettitikku tukevat toisiaan. Oletko @Tarolino kokeillut sim-korttia toisessa laitteessa, eli reitittimissä saattaa tulla ongelma eteen, jos on kysynyt pin-koodia. Sen saa toki pois sieltä käyttämällä esim. puhelimen kautta poistamalla pin-koodikyselyn. 

0 tykkäystä
Highlighted
Kommentaattori
Rekisteröitynyt: ‎28-11-2019
Kirjoituksia: 20
10/11

Vs: 4G putosi 3g+:aan

Joo siis mulla onkin uusi aktivoitu sim-kortti nyt käytössä mutta nettitikussa ei kysytä pin-koodia koska olen jo aiemmin poistanut toiminnon käytöstä. Reititin ei kysellyt mitään. Aiemmin 4G verkossa vuosia toiminut nettitikku ei siis enää löydä 4G verkkoa ja päivittääkään ei voi koska ilmoittaa ettei löydä update serveriä kun painaa verkkopäivitys-kohtaa. Näin oli ihan alusta asti, ettei ole mikään nyt juuri vastaan tullut ongelma. Syy siis ei ole yhteensopivuusongelma ainakaan nettitikun osalta. Reitittimestä en tiedä mutta on outoa että se muutoin toimii vaan ei lue uutta sim-korttiani vaikka sama kortti toimii nettitikussa (joka edelleenkin on vain 3G verkossa).

0 tykkäystä