4G putosi 3g+:aan

  • 24 November 2019
  • 10 kommenttia
  • 48 katselukertaa

Toimittuaan muutaman kuukauden hyvin yhteys itsestään ja pyytämättä muuttui 3G+:aan. Olen tarkistanut liitokset Huawei e3276- mokkulaan sekä yrittänyt pakottaa sen käyttämään vain 4G:tä. Tällöin yhteys ei lainkaan toimi. Ilmeisesti Telia on muuttanut yhteyden laatua, sillä Telian linkkimasto näkyy ikkunastani. Miksi maksaa 4G:stä, kun se sopimuksen vastaisesti ei toimi.


10 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Oletko ostanut tikkusi Telialta, tai aiemmin Soneralta?

 

Jos olet, päivitä laitteen ohjelmisto. Ohjeet löytyvät sivulta https://www.telia.fi/paivitys

 

Mikäli tikku on ostettu Elisalta, lue vastaavasti Elisan ohjeet laiteohjelmiston päivittämisestä.

 

Jos tikku on ostettu jostakin muualta, kokeile, saatko sen päivitettyä edellä mainittuja ohjeita soveltaen. Mikäli päivitys ei onnistu, ota yhteys tikun myyjään ja pyydä päivitysohjeet.

 

Todennäköisin syy LTE-yhteyden puuttumiseen on Huawei e3276 häiriintyminen verkossa käyttöön otetusta uudesta LTE-M ominaisuudesta. Jos tikun ohjelmiston vain saa päivitettyä, LTE-yhteyden tulisi palautua.

 

Telia pilotoi uutta esineiden internet -tekniikkaa IoT-hackathonissa

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +10

@irritus  kertoi lte-m:stä joka on hyvä huomio.

 

jos ongelmia oli noin perjantaina niin telialla oli laajoja häiriöitä. pakotus lte:n on kuitenkin hyvä idea (mahdollisen lte-m korjaus/päivitysten jälkeen).

 

https://www.telia.fi/asiakastuki/hairiotiedote?id=sabre_152640580&lang=fi

https://www.telia.fi/asiakastuki/hairiotiedote?id=sabre_152758793&lang=fi

 

Minulla oli sama ongelma ja Telialta infottiin että nämä vanhat nettitikut eivät enää toimi. Tilasin uuden reitittimen mutta sepä ei edes lukenut sim-korttia.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +10

@Tarolino@  kirjoitti:

Minulla oli sama ongelma ja Telialta infottiin että nämä vanhat nettitikut eivät enää toimi. Tilasin uuden reitittimen mutta sepä ei edes lukenut sim-korttia.


voi olla mahdollista mutta harvinaista. yleensä käy vain niin että lte ei toimi. sim kortin vaihto on tässäkin tapauksessakin suositeltavaa. ja silti maksullista.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@lasselusse@  kirjoitti:


@Tarolino@  kirjoitti:

Minulla oli sama ongelma ja Telialta infottiin että nämä vanhat nettitikut eivät enää toimi. Tilasin uuden reitittimen mutta sepä ei edes lukenut sim-korttia.




voi olla mahdollista mutta harvinaista. yleensä käy vain niin että lte ei toimi. sim kortin vaihto on tässäkin tapauksessakin suositeltavaa. ja silti maksullista.




Ei sim-kortin vaihto maksa mitään jos sen itse aktivoi. Eli käy Telia Kaupasta kortin tai tilaa telia.fi-sivuilta kirjautuneena, ja aktivoi itse sen samalla nettisivulla. Maksu tulee vain jos aspa sen aktivoinnin tekee ja silloinkin vain jos itsepalvelu toimii (eli jos ei itsepalvelu toimi, niin menee veloituksetta).


 


Menihän Simmi @Tarolino varmasti oikein päin laitteeseen? Joissain laitteissa helposti menee väärin perin.

Asia on selostettu tarkemmin omassa erillisessä kysymyksessäni mutta siis on uusi sim-kortti kyseessä ja meni myös ihan oikein päin laitteeseen kun on vain yksi tapa se sinne laittaa. Vanhassa nettitikussani ko. simmi toimii joten vika ei ole kortissa eikä myöskään käyttäjässä. Se upouusi reititin ei vaan sitä lue vaikka se muutoin toimii.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

@Tarolino@  kirjoitti:

Minulla oli sama ongelma ja Telialta infottiin että nämä vanhat nettitikut eivät enää toimi. Tilasin uuden reitittimen mutta sepä ei edes lukenut sim-korttia.


Vanhat nettitikut toimivat, mikäli vaan käyttöjärjestelmä ja nettitikku tukevat toisiaan. Oletko @Tarolino kokeillut sim-korttia toisessa laitteessa, eli reitittimissä saattaa tulla ongelma eteen, jos on kysynyt pin-koodia. Sen saa toki pois sieltä käyttämällä esim. puhelimen kautta poistamalla pin-koodikyselyn. 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

@Tarolino@  kirjoitti:

Minulla oli sama ongelma ja Telialta infottiin että nämä vanhat nettitikut eivät enää toimi. Tilasin uuden reitittimen mutta sepä ei edes lukenut sim-korttia.


Vanhat nettitikut toimivat, mikäli vaan käyttöjärjestelmä ja nettitikku tukevat toisiaan. Oletko @Tarolino kokeillut sim-korttia toisessa laitteessa, eli reitittimissä saattaa tulla ongelma eteen, jos on kysynyt pin-koodia. Sen saa toki pois sieltä käyttämällä esim. puhelimen kautta poistamalla pin-koodikyselyn. 

Joo siis mulla onkin uusi aktivoitu sim-kortti nyt käytössä mutta nettitikussa ei kysytä pin-koodia koska olen jo aiemmin poistanut toiminnon käytöstä. Reititin ei kysellyt mitään. Aiemmin 4G verkossa vuosia toiminut nettitikku ei siis enää löydä 4G verkkoa ja päivittääkään ei voi koska ilmoittaa ettei löydä update serveriä kun painaa verkkopäivitys-kohtaa. Näin oli ihan alusta asti, ettei ole mikään nyt juuri vastaan tullut ongelma. Syy siis ei ole yhteensopivuusongelma ainakaan nettitikun osalta. Reitittimestä en tiedä mutta on outoa että se muutoin toimii vaan ei lue uutta sim-korttiani vaikka sama kortti toimii nettitikussa (joka edelleenkin on vain 3G verkossa).

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

Tästä SIM-kortin lukituksesta keskustellan siis toisessa ketjussa. Vastasin sinulle siellä ja jatketaan sen ketjun viesteissä.

Toki tätäkin ketjua ja keskustelua saa jatkaa, jos samanlaista ongelmaa esiintyy muilla.

Vastaa