Yhteisö

Lueskele, kysy neuvoa, keskustele, opi uutta ja liity mukaan!
Jäseniä 64839
Kirjoituksia 176350

4G putosi 3g+:aan



Highlighted

4G putosi 3g+:aan

Uusi jäsen
Viestejä 1 kpl

4G putosi 3g+:aan

1/11

Toimittuaan muutaman kuukauden hyvin yhteys itsestään ja pyytämättä muuttui 3G+:aan. Olen tarkistanut liitokset Huawei e3276- mokkulaan sekä yrittänyt pakottaa sen käyttämään vain 4G:tä. Tällöin yhteys ei lainkaan toimi. Ilmeisesti Telia on muuttanut yhteyden laatua, sillä Telian linkkimasto näkyy ikkunastani. Miksi maksaa 4G:stä, kun se sopimuksen vastaisesti ei toimi.

Vastaa
0 tykkäystä
10 vastausta
Highlighted

Konkari
Viestejä 710 kpl

2/11

Oletko ostanut tikkusi Telialta, tai aiemmin Soneralta?

 

Jos olet, päivitä laitteen ohjelmisto. Ohjeet löytyvät sivulta https://www.telia.fi/paivitys

 

Mikäli tikku on ostettu Elisalta, lue vastaavasti Elisan ohjeet laiteohjelmiston päivittämisestä.

 

Jos tikku on ostettu jostakin muualta, kokeile, saatko sen päivitettyä edellä mainittuja ohjeita soveltaen. Mikäli päivitys ei onnistu, ota yhteys tikun myyjään ja pyydä päivitysohjeet.

 

Todennäköisin syy LTE-yhteyden puuttumiseen on Huawei e3276 häiriintyminen verkossa käyttöön otetusta uudesta LTE-M ominaisuudesta. Jos tikun ohjelmiston vain saa päivitettyä, LTE-yhteyden tulisi palautua.

 

Telia pilotoi uutta esineiden internet -tekniikkaa IoT-hackathonissa

Vastaa
Highlighted

Vakiokalustoa
Viestejä 104 kpl

3/11

@irritus  kertoi lte-m:stä joka on hyvä huomio.

 

jos ongelmia oli noin perjantaina niin telialla oli laajoja häiriöitä. pakotus lte:n on kuitenkin hyvä idea (mahdollisen lte-m korjaus/päivitysten jälkeen).

 

https://www.telia.fi/asiakastuki/hairiotiedote?id=sabre_152640580&lang=fi

https://www.telia.fi/asiakastuki/hairiotiedote?id=sabre_152758793&lang=fi

 

Vastaa
0 tykkäystä
Highlighted

Kommentaattori
Viestejä 20 kpl

4/11

Minulla oli sama ongelma ja Telialta infottiin että nämä vanhat nettitikut eivät enää toimi. Tilasin uuden reitittimen mutta sepä ei edes lukenut sim-korttia.

Vastaa
0 tykkäystä
Highlighted

Vakiokalustoa
Viestejä 104 kpl

5/11

@Tarolino  kirjoitti:

Minulla oli sama ongelma ja Telialta infottiin että nämä vanhat nettitikut eivät enää toimi. Tilasin uuden reitittimen mutta sepä ei edes lukenut sim-korttia.


voi olla mahdollista mutta harvinaista. yleensä käy vain niin että lte ei toimi. sim kortin vaihto on tässäkin tapauksessakin suositeltavaa. ja silti maksullista.

Vastaa
0 tykkäystä
Highlighted

Velho
Velho
Viestejä 2 415 kpl

6/11

@lasselusse  kirjoitti:

@Tarolino  kirjoitti:

Minulla oli sama ongelma ja Telialta infottiin että nämä vanhat nettitikut eivät enää toimi. Tilasin uuden reitittimen mutta sepä ei edes lukenut sim-korttia.


voi olla mahdollista mutta harvinaista. yleensä käy vain niin että lte ei toimi. sim kortin vaihto on tässäkin tapauksessakin suositeltavaa. ja silti maksullista.


Ei sim-kortin vaihto maksa mitään jos sen itse aktivoi. Eli käy Telia Kaupasta kortin tai tilaa telia.fi-sivuilta kirjautuneena, ja aktivoi itse sen samalla nettisivulla. Maksu tulee vain jos aspa sen aktivoinnin tekee ja silloinkin vain jos itsepalvelu toimii (eli jos ei itsepalvelu toimi, niin menee veloituksetta).

 

Menihän Simmi @Tarolino varmasti oikein päin laitteeseen? Joissain laitteissa helposti menee väärin perin.

Vastaa
Highlighted

Kommentaattori
Viestejä 20 kpl

7/11

Asia on selostettu tarkemmin omassa erillisessä kysymyksessäni mutta siis on uusi sim-kortti kyseessä ja meni myös ihan oikein päin laitteeseen kun on vain yksi tapa se sinne laittaa. Vanhassa nettitikussani ko. simmi toimii joten vika ei ole kortissa eikä myöskään käyttäjässä. Se upouusi reititin ei vaan sitä lue vaikka se muutoin toimii.

Vastaa
Highlighted

Telialainen
Viestejä 743 kpl

8/11

@Tarolino  kirjoitti:

Minulla oli sama ongelma ja Telialta infottiin että nämä vanhat nettitikut eivät enää toimi. Tilasin uuden reitittimen mutta sepä ei edes lukenut sim-korttia.


Vanhat nettitikut toimivat, mikäli vaan käyttöjärjestelmä ja nettitikku tukevat toisiaan. Oletko @Tarolino kokeillut sim-korttia toisessa laitteessa, eli reitittimissä saattaa tulla ongelma eteen, jos on kysynyt pin-koodia. Sen saa toki pois sieltä käyttämällä esim. puhelimen kautta poistamalla pin-koodikyselyn. 

Vastaa
0 tykkäystä
Highlighted

Telialainen
Viestejä 743 kpl

9/11

@Tarolino  kirjoitti:

Minulla oli sama ongelma ja Telialta infottiin että nämä vanhat nettitikut eivät enää toimi. Tilasin uuden reitittimen mutta sepä ei edes lukenut sim-korttia.


Vanhat nettitikut toimivat, mikäli vaan käyttöjärjestelmä ja nettitikku tukevat toisiaan. Oletko @Tarolino kokeillut sim-korttia toisessa laitteessa, eli reitittimissä saattaa tulla ongelma eteen, jos on kysynyt pin-koodia. Sen saa toki pois sieltä käyttämällä esim. puhelimen kautta poistamalla pin-koodikyselyn. 

Vastaa
0 tykkäystä
Highlighted

Kommentaattori
Viestejä 20 kpl

10/11

Joo siis mulla onkin uusi aktivoitu sim-kortti nyt käytössä mutta nettitikussa ei kysytä pin-koodia koska olen jo aiemmin poistanut toiminnon käytöstä. Reititin ei kysellyt mitään. Aiemmin 4G verkossa vuosia toiminut nettitikku ei siis enää löydä 4G verkkoa ja päivittääkään ei voi koska ilmoittaa ettei löydä update serveriä kun painaa verkkopäivitys-kohtaa. Näin oli ihan alusta asti, ettei ole mikään nyt juuri vastaan tullut ongelma. Syy siis ei ole yhteensopivuusongelma ainakaan nettitikun osalta. Reitittimestä en tiedä mutta on outoa että se muutoin toimii vaan ei lue uutta sim-korttiani vaikka sama kortti toimii nettitikussa (joka edelleenkin on vain 3G verkossa).

Vastaa
0 tykkäystä
Haluatko lisätä keskusteluun jotain, tai kysyä lisää? Kirjaudu sisään tai liity jäseneksi osallistuaksesi keskusteluun. Löydät linkit myös sivun yläreunasta.