Yhteisö

Lueskele, kysy neuvoa, keskustele, opi uutta ja liity mukaan!
Jäseniä 64398
Kirjoituksia 175131

4G todella hidas / tukiaseman sijainti



Highlighted

4G todella hidas / tukiaseman sijainti

Uusi jäsen
Viestejä 3 kpl

4G todella hidas / tukiaseman sijainti

1/16

Mikähän on vikana vai onko verkko vaan tukossa? Limingan Tupoksessa 4G download-nopeus yleensä alle 2Mbps. Välillä hetkellisesti yli 30Mpbs. Upload-nopeus pysyy kokoajan yli 10Mbps. Juuri äsken testasin, tuli 1/18,4.

 

Osoite on Lintulammentie 12A. Mistä löytyy lähin tukiasema? Onko ulkoisella antennilla tai suuntaamisella mitään merkitystä jos reitittimen (Huawei B593) mukaan on lähes täysi kuuluvuus?

15 vastausta
Highlighted

Telialainen
Viestejä 93 kpl

11/16

kirjoitti:

Hei. Itsekkin asun Tupoksessa tässä koulun vieressä ja signaalit on hyvät. Painin saman asian kanssa kuin ketjun aloittaja. Otin Teliaan viime syksynä yhteyttä ja sieltä kertoivat, että kaksi lähintä 4g tukiasemaa on ihan tukossa. Käskivät pakottaa 3g yhteydelle. Onhan tämä vähän naurettavaa kun 3g nopeudet on 10-20 megaa ja 4g nopeudet 1-3 megaa... 😞 Mahtava maksaa 4g netistä ku 3g:llä pystyy vain olemaan...

Kokeilin syksyllä Elisan sitä nopeinta nettiyhteyttä, ku maston tietojen mukaan asun keskellä 4g+ aluetta. Nopeus jäi silläkin alle 10mb/s eli eipä siitäkään ollut apua. 

 

Telialta sanoivat, että tälle vuodelle pitäisi tulla päivitystä noihin mastoihin et niitä odotellessa...Turhautunut-hymiö

 

Laitteeni on Huawei E5186s-22a...

Telialla myivät liittymän oikein "optimoituna", et nopeudet ei kuulemma tipu alle 10 megan. Vähän huvittaa tällä hetkellä... Hymiö Kieli

Sori tästä purkauksesta....


Hei Kasperi83. Tällä hetkellä tien E8:n molemmin puolin olevat asemat ovat ruuhkautuneet 4G-verkon osalta, mutta ei hätiä mitiä. 16.2 tulee lisää voimaa tuonne tien länsipuolella olevalle asemalle, juuri siihen koulun lähelle missä sie sanoit asuvasi. Sen jälkeen voisi odottaa huomattavasti parempia nopeuksia Tupoksen alueella 🙂 Optimoitu on hiukan harhaanjohtava termi, mutta lähtökohtaisesti tämän tekniikan yhteyksiä myydään vain alueille, missä on varmasti kuuluvuuden osalta palvelulupaus kunnossa. Tukiasemien osalta nopeus on vaihteleva riippuen käyttäjämäärästä. Tämän Tupoksen aseman osalta tukiaseman kapasiteetti ei ollut pysynyt käyttäjämäärän tahdissa, mutta se korjataan nyt.

0 tykkäystä
Highlighted

Uusi jäsen
Viestejä 2 kpl

12/16

Tilanne sama Tupoksessa tänäkin päivänä. Ei toimi puhelut saati netti telialla. (Tämänkin joutuu kirjoittaa dna netillä).

 

Ainoa mikä telialla toimii täällä on laskutus!

0 tykkäystä
Highlighted

Velho
Velho
Viestejä 2 395 kpl

13/16

@Tuposteliaeitoi@  kirjoitti:

Tilanne sama Tupoksessa tänäkin päivänä. Ei toimi puhelut saati netti telialla. (Tämänkin joutuu kirjoittaa dna netillä).

 

Ainoa mikä telialla toimii täällä on laskutus!


Millaisia nopeuksia saat? Onko nopeudet aina samanlaisia kellonajasta tai viikonpäivästä riippumatta? Toimiiko paremmin ulkona vai sisällä, onko eroja? Ilmeisesti käytössä on useita eri päätelaitteita (puhelin, router nyt ainakin), joten laitevika tuskin on. Mitä laitteita siis käytössä on?

 

Hieman laitteesta riippuen signaalitiedot saa selville eri tavoin. Android-puhelimella vaikkapa Cellmapper- sovelluksella. Katso tiedot: RSRP, SINR, RSRQ nyt ainakin, ja jos laite kertoo BAND -tunnuksen, niin kerrothan myös sen. Reitittimien hallintasivuiltakin nuo arvot löytyvät.

 

Kannattaa myös tehdä häiriöilmoitus Telialle yhteyden ongelmista, jotta voivat tarkistella asiaa verkon puolelta. Jos parannusta ei ole asiakaspalvelun mukaan tulossa, niin suosittelen harkitsemaan muiden toimijoiden liittymien kokeilua. Matkapuhelinverkon kuuluvuutta kun ei voi mitenkään ennustaa luotettavasti tiettyyn paikkaan ja asunnonkin sisällä voi toiminta muuttua merkittävästi surkeasta täydelliseen. Esimerkiksi omassa asunnossani on ihan puolesta metristä kiinni, että onko nopeus 3 vai 60Mbps.

 

Onko tolla alueella kiinteitä nettiyhteyksiä saatavilla? Se olisi kyllä varmin tapa saada kodin nettitarpeet täytettyä. Kiinteä netti kun lähes aina peittoaa mobiilin nopeudellaan ja luotettavuudellaan.

Highlighted

Uusi jäsen
Viestejä 2 kpl

14/16

Verkon kuuluvuus ei ole ongelma...

 

Kello 5-24  0.1 M - 0.5 M

Kello 0-5     20 M - 50 M

 

Tupoksessa kuuluu 800 ja 1800 4G verkot telialla ja laitteessani ei mitään vikaa. 

Laitteella kun vaihtaa fyysisesti paikkaa 5 km niin johan toimii. Maksaa vaan paljon siirtää taloa tuo 5km. 

 

Telian asiakaspalvelun kanssa menee puhelut suunnilleen tätä rataa:

 

A: Minulla ei netti toimi tässä osoitteessa ja epäilen että vika on teidän verkossa

T: Pieni hetki tarkistan tilanteen, mutta ennen sitä voitaisiin katsoa olisiko teidän laitteessa asetukset kunnossa

A: Laite toimii oikein kun siirrän sitä 5 km

T: Tarkistetaan nyt kuitenkin varalta asetukset

.....

.....

A: Voitaisiinko nyt tarkistaa se Telian verkko?

T: Oletko yrittänyt käynnistää laitetta uudestaan?

.....

.....

A: Nyt kun kaikki muut asiat on katsottu niin voitaisiinko nyt tarkistaa se Teidän verkon toiminta

T: Näyttää siltä että sillä alueella on hieman ruuhkainen tuo tukiasema, mutta siihen on kohta tulossa parannusta

A: Nyt kun on todettu lopulta että vika on Teidän verkossa niin kai tämä toimimattomuus hyvitetään laskussa?

T: Valitettavasti me ei täällä pysytytä ottaa kantaa tuohon asiaan. Voin yhdistää sinut toiselle henkilölle. Pieni hetki

......

......

T: Hei,sinulla ei toiminut netti kunnolla.

A: Juu ei toimi, voitteko hyvittää laskulla tämän toimimattoman yhteyden?

T: Tarkistetaanko kuitenkin ensin onko laitteesi asetukset kunnossa.

....

....

....

 

Ja lopulta pyydetään tekemään kirjallinen reklamaatio, jossa olisi hyvä olla jokin logi millaiset yhteysnopeudet on milloinkin olleet.

 

Ja ei muutkaan opetraittorit sen paremmin ole toimineet täällä. Eilen Dna toimi jonkin aikaa ok, mutta sitten sekin hidastuisi 1-2 M tasolle, joka ei tänä päivänä riitä kun kirjoittamiseen netissä toimimattomasta nettiyhteydestä.

 

 

0 tykkäystä
Highlighted

Vakiokalustoa ☆☆
Viestejä 520 kpl

15/16

@Tuposteliaeitoi@  kirjoitti:

Tupoksessa kuuluu 800 ja 1800 4G verkot telialla ja laitteessani ei mitään vikaa. 

Laitteella kun vaihtaa fyysisesti paikkaa 5 km niin johan toimii. Maksaa vaan paljon siirtää taloa tuo 5km. 

 


Oletko selvittänyt, millaisia kiinteitä yhteyksiä saa jos kerran kyseessä on kiinteä kotikäyttö? 4G, kuten muutkin mobiililaajakaistat on tarkoitettu liikkuvaan käyttöön. Siis koko se tekniikka pohjautuu nimenomaan matkapuhelinverkkoon, joka on tarkoitettu liikkuvaan käyttöön. Siksi tuossa tekniikassa ei ole niin väliä jos se ei ihan joka paikassa toimi, koska käyttäjän on helppoa siirtyä toiseen kohtaan, missä toimii paremmin.

 

Vuorokaudenaikonen mukainen vaihtelu viittaa siihen, että siellä on liikaa käyttäjiä samalla alueella yhtä aikaa. Näissähän on jaettu tilaajakaista, eli oikeasti se ei edes ole varsinainen nettiliittymä, vaan pelkkä käyttöoikeus yhteiskäyttöiseen nettiliittymään. Ja kun yhteiskäytöstä on kyse ja käyttäjiä tarpeeksi, niin kapasiteetti ei aina riitä.

0 tykkäystä
Highlighted

Velho
Velho
Viestejä 2 395 kpl

16/16

@Tuposteliaeitoi@  kirjoitti:

Verkon kuuluvuus ei ole ongelma...

 

Kello 5-24  0.1 M - 0.5 M

Kello 0-5     20 M - 50 M

 

Tupoksessa kuuluu 800 ja 1800 4G verkot telialla ja laitteessani ei mitään vikaa. 

Laitteella kun vaihtaa fyysisesti paikkaa 5 km niin johan toimii. Maksaa vaan paljon siirtää taloa tuo 5km. 

 

Telian asiakaspalvelun kanssa menee puhelut suunnilleen tätä rataa:

 

A: Minulla ei netti toimi tässä osoitteessa ja epäilen että vika on teidän verkossa

T: Pieni hetki tarkistan tilanteen, mutta ennen sitä voitaisiin katsoa olisiko teidän laitteessa asetukset kunnossa

A: Laite toimii oikein kun siirrän sitä 5 km

T: Tarkistetaan nyt kuitenkin varalta asetukset

.....

.....

A: Voitaisiinko nyt tarkistaa se Telian verkko?

T: Oletko yrittänyt käynnistää laitetta uudestaan?

.....

.....

A: Nyt kun kaikki muut asiat on katsottu niin voitaisiinko nyt tarkistaa se Teidän verkon toiminta

T: Näyttää siltä että sillä alueella on hieman ruuhkainen tuo tukiasema, mutta siihen on kohta tulossa parannusta

A: Nyt kun on todettu lopulta että vika on Teidän verkossa niin kai tämä toimimattomuus hyvitetään laskussa?

T: Valitettavasti me ei täällä pysytytä ottaa kantaa tuohon asiaan. Voin yhdistää sinut toiselle henkilölle. Pieni hetki

......

......

T: Hei,sinulla ei toiminut netti kunnolla.

A: Juu ei toimi, voitteko hyvittää laskulla tämän toimimattoman yhteyden?

T: Tarkistetaanko kuitenkin ensin onko laitteesi asetukset kunnossa.

....

....

....

 

Ja lopulta pyydetään tekemään kirjallinen reklamaatio, jossa olisi hyvä olla jokin logi millaiset yhteysnopeudet on milloinkin olleet.

 

Ja ei muutkaan opetraittorit sen paremmin ole toimineet täällä. Eilen Dna toimi jonkin aikaa ok, mutta sitten sekin hidastuisi 1-2 M tasolle, joka ei tänä päivänä riitä kun kirjoittamiseen netissä toimimattomasta nettiyhteydestä.

 

 


Okei. Oletkin kiitettävän seikkaperäisesti tuota selvitellyt, näin kanssa-asiakkaan silmin nähtynä. Itse olen selvitellyt useamman kerran mobiiliyhteyksien haasteita, joten tuttu juttu. Ymmärrän hyvin, että tilanne on turhauttava ja jopa ärsyttävä, kun netti jumahtaa noin kovasti ns. "ihmisten aikaan". Olet myös kilpailijoita kokeillut eikä niidenkään toiminta kovin hyvää ole ollut. Mikä se päätelaitteesi oli merkiltä ja malliltaan?

 

Tuossa on kuva Cellmapperista, johon on Cellmapper-yhteisön jäsenet tallentaneet tukiasemista tietoja:

 

telia_tupos.jpgTelialla on siellä saatavissa sangen laaja kattaus eri taajuuksia. Kokeilisin, jos mahdollista, B1 ja B28, eli 2100MHz ja 700MHz. Noilla ei välttämättä ole niin kovaa ruuhkaa, sillä ainakin 700MHz ei ole kovin monella päätelaitteella tuettuna, joten myöskään käyttäjiä ei niin paljoa ole. Laitteet pyrkivät yleensä 800 ja 1800MHz taajuuksille. Mutta mistä myös etua on, niin siitä, että päätelaitteessa olisi tuki 3CA:lle, eli laite olisi vähintään LTE Cat9. Esimerkiksi jos tosta B1+B3+B20 sitesta saa yhteyden, niin 3CA laite käyttää kaikkia  taajuuksia samanaikaisesti maksimoiden yhteysnopeuden, tarjoten parhaan mahdollisen keskimääräisen nopeuden. Jos käytössäsi jo ei ole esim. LTE Cat9, 12 tai 16 -tason laitetta, niin noilla voisit mahdollisesti saada huomattavan nopeuslisän tämänhetkisiin nopeuksiin.

 

Mutta mitä tuohon reklamaatioon tulee, niin se vain on noin, että se pitää tehdä kirjallisena, sillä nuo tietääkseni käsitellään aina tapauskohtaisesti. Mielestäni riittää, että liittymästä tekee häiriöilmoituksen ja siinä yhteydessä mainitsee, että reklamoi toimimattomasta palvelusta. Toki myös tällä lomakkeella voi asiasta reklamoida: https://www.telia.fi/asiakastuki/lomakkeet/yhteydenottopyynto?&path=2

 

Asian käsittelyyn tarvitaan mahdollisimman tarkat tiedot siitä, että miten pitkään hidastelu on jatkunut ja millaista se on. Haittaako käyttöä estäen toiminnan, ja oletko yrittänyt ns. kaikkesi ratkaista sitä, että ei ole päätelaitevika. Lisäksi jos on ollut aiempia vikatikettejä, niin kannattaa mainita vikailmoitusten tunnisteet yms. Nämä siksi, koska reklamaation käsittelijä ei todennäköisesti ennalta tunne tilannettasi ja ilman tarkkoja tietoja on hyvityksestä päättäminen mahdotonta.

 

Katselin äkkiä, että vain DNA:lla on tarjonnassa kiinteä nettiyhteys Tupoksessa. Ja sekin ADSL-tasoinen. Toki ADSL on oma putki nettiin, eli tuo jopa 24/1Mbps jos oikein ymmärsin, mutta ei tollakaan kauheasti juhlita. Varsinkin jos pilvipalveluita tuppaat käyttelemään. Olisiko sitten naapurustolla kiinnostusta kuiduttamiseen? Mutta se on mahdollisesti pitkä tie ja vaatii sitoutumista ja usein osuuskunnan perustamista.

Haluatko lisätä keskusteluun jotain, tai kysyä lisää? Kirjaudu sisään tai liity jäseneksi osallistuaksesi keskusteluun. Löydät linkit myös sivun yläreunasta.