peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
52049 Jäsentä
150206 Kirjoitusta
Katso mitä kaikkea voit tehdä Yhteisössä
^

Hienoa, kun tulit Yhteisöön. Täältä löydät valtavasti keskusteluita, blogeja ja ratkaisuja. Voit keskustella yhdessä muiden samanhenkisten jäsenten sekä ajoittain myös työntekijöidemme kanssa. Kokosimme sinulle kolme vinkkiä jotta pääset nopeasti kartalle siitä, mistä Yhteisössä on kyse.

ETSI JA LUE

Etsi tietoa, selaa keskusteluita ja lue blogeja. Joku toinen on saattanut jo painia saman ongelman kanssa ja saada siihen ratkaisun. Jos et löydä etsimääsi, aloita uusi keskustelu ja kysy neuvoa osaavilta jäseniltämme.

HAKUUN

JÄSENET AUTTAVAT TOISIAAN

Yhteisössämme jäsenet neuvovat toisiaan ja keskustelevat keskenään. Törmäät nopeasti myös VIP-jäseniimme. He kaikki ovat tavallisia asiakkaita kuten sinäkin.

TUTUSTU

OSALLISTU JA KEHU

Osallistu keskusteluihin, skaboihin ja pilotteihin. Kerro kokemuksistasi, ratko muiden ongelmia. Samalla keräät arvomerkkejä ja etenet Yhteisössä pidemmälle. Sinulla on mahdollisuus päästä jopa VIP-jäseneksi.

LUE LISÄÄ

4G yhteys katkeilee mökillä ASUS 4G-AC55U



Uusi jäsen
Rekisteröitynyt: ‎05-10-2018
Kirjoituksia: 3
1/5

4G yhteys katkeilee mökillä ASUS 4G-AC55U

 

Modeemi on ASUS 4G-AC55U siinä yhteydeksi on määritetty 3G/4G ja taajuudeksi 800MHz.

Liittymä on Telian Yhteys mukaan –liittymä (rajaton, 100 Mbit/s)

Ulkoantenni on suunnattu Telialta saatujen ohjeiden mukaan. Signaalin voimakkuus on hyvä.

Nopeudet ovat parhaimmillaan 90 down ja 30 up. Tavallisesti 20…30 down ja 10…15 up.

Ongelmana on se, että yhteys katkeaa muutaman tunnin välein … muutaman päivän välein. Viime aikoina se on katkennut suunnilleen kerran päivässä. Modeemi menettää yhteyden nettiin, vaikka signaalinvoimakkuus pysyy hyvänä. Ainoa tapa saada yhteys palautumaan, tuntuu olevan modeemin uudelleen käynnistys (virta pois, virta päälle). Mökillä on järjestelmiä, joiden pitäisi olla jatkuvassa yhteydessä pilvipalveluun.  Kotoa näen kun yhteys katoaa, kun ”pilvestä” tulee sähköpostilla ”offline –häly”. Onneksi sain järjestettyä sellaisen kytkennän, että saan kotoa etänä toisella GSM-yhteydellä kytkettyä modeemin pistorasiasta virrat päälle ja takaisin.

Osaako joku näillä tiedoilla neuvoa, mikä mahtaa olla syynä katkeiluun? Miten modeemin asetuksilla voisi vaikuttaa asiaan?

0 tykkäystä
4 vastausta
Data-Jehu 2018
Data-Jehu 2018
Rekisteröitynyt: ‎15-08-2015
Kirjoituksia: 1 705
2/5

Vs: 4G yhteys katkeilee mökillä ASUS 4G-AC55U

Hei!

 

Katkeaako yhteys myös mahdollisilta kännyköiltä, kun modeemilla katkeaminen tapahtuu? Oletko kokeillut resetoida/nollata modeemia? 

 

Jos 4G tilttaa vain modeemilla, saattaa se olla mennyt rikki. 

 

Jos taas yhteys katkeaa niin modeemilla kuin myös kännyköillä, niin ongelma on mitä todennäköisemmin mobiiliverkossa. Kannattaa tehdä asiassa joka tapauksessa häiriöilmoitus Telialle.

 

Joskus viallinen SIM-kortti oireilee tolla tavalla.

Uusi jäsen
Rekisteröitynyt: ‎05-10-2018
Kirjoituksia: 3
3/5

Vs: 4G yhteys katkeilee mökillä ASUS 4G-AC55U


@Purnipsi@  kirjoitti:

 

Katkeaako yhteys myös mahdollisilta kännyköiltä, kun modeemilla katkeaminen tapahtuu?

Oletko kokeillut resetoida/nollata modeemia?


Kännyköiden nettiyhteyden käyttäytymisestä ei ole paljoakaan kokemusta tuolla mökillä. Siellä kännyköiden nettiä on käytetty yleensä tuon modeemin lähiverkossa. Puhelut ja tekstiviesti kyllä toimivat silloinkin kun modeemin nettiyhteys katkeaa (sama operaattori).

 

Mitähän tällä ” resetoida/nollata” tarkoitat. Kuten kerroin yhteys palautuu, kun sammuttaa ja käynnistää modeemin. Tarkoitatko jotain tehdasasetusten palauttamista tms?

 

Kerronpa vielä uudestaan ja yritän kertoa tarkemmin.

 

Kun yhteys katkeaa, modeemin kentänvoimakkuusnäyttö (1, 2 tai 3 valoa palaa) näyttää edelleen 3:sta. Yhteys ei palaudu odottamalla, se palautuu 99% varmuudella yhdellä uudelleenkäynnistyksellä.

 

Samanlaisia ongelmia oli myös toisen operaattorin 4G liittymän kanssa. Tämä toisen operaattorin liittymä oli ensin 3G ja se ei katkeillut kuin harvoin. Kun se muuttui 3G:stä 4G:ksi katkeilua alkoi ilmetä. SIM kortti ei vaihtunut tässä vaiheessa.

 

Uudella Telian SIM kortilla ja uudella 4G liittymällä katkeilu jatkui suunnilleen samanlaisena kuin edellisen operaattorin 4G:llä.

 

Jotenkin minulla on sellainen aavistus, että modeemin asetukset eivät ole parhaalla tavalla 4G:lle.

0 tykkäystä
Asiantuntija
Asiantuntija
Rekisteröitynyt: ‎18-12-2014
Kirjoituksia: 300
4/5

Vs: 4G yhteys katkeilee mökillä ASUS 4G-AC55U


@Mokkiukki@  kirjoitti:

Kun yhteys katkeaa, modeemin kentänvoimakkuusnäyttö (1, 2 tai 3 valoa palaa) näyttää edelleen 3:sta. Yhteys ei palaudu odottamalla, se palautuu 99% varmuudella yhdellä uudelleenkäynnistyksellä.

 

Samanlaisia ongelmia oli myös toisen operaattorin 4G liittymän kanssa. Tämä toisen operaattorin liittymä oli ensin 3G ja se ei katkeillut kuin harvoin. Kun se muuttui 3G:stä 4G:ksi katkeilua alkoi ilmetä. SIM kortti ei vaihtunut tässä vaiheessa.

 Kuvailemasi ongelma kuulostaa laitteiden valojen perusteella rajoittuvan siihen langattomaan WLAN / WiFi-yhteyteen. Jos nuo kenttävoimakkuusvalot menisivät täysin pimeäksi niin sitten ongelma voisi olla 4G-verkossakin tai modeeemin asetuksissa.

 

EDIT: Luin aloitusviestin uudestaan, saat tosiaan hälytyksen ihan etänäkin että yhteys on katkennut joten probleema ei liity kyllä mitenkään WLANiin. Lähtisin itse selvittämään vielä laitteen logeista selviäisikö sieltä syytä miksi yhteys tippuu satunnaisen säännöllisesti pois pelistä. Jos mahdollista niin asuksen laitteen voisi asettaa kokeeksi lähettämään pientä liikennettä jatkuvasti yhteyden ylitse.

0 tykkäystä
Uusi jäsen
Rekisteröitynyt: ‎05-10-2018
Kirjoituksia: 3
5/5

Vs: 4G yhteys katkeilee mökillä ASUS 4G-AC55U

Nyt on taas muutama viikko tarkkailtu netin toimintaa. Aluksi katkeilua oli satunnaisesti 2 tunnin … 10 päivän välein. Pitkä jakso ilman katkeilua oli ennen mökillä käyntiä, silloin pääsi katsomaan, että yhteys oli 3G:llä (näkyy käyttöliittymässä signaalin voimakkuuden vieressä). Asetuksissa oli automaattinen valinta 4G/3G. Siis ilmeisesti oli katkeillut, kunnes asettui 3G:lle?

 

1) Muutin asetuksen 4g/3g tilasta tilaan 4g only. Tämän jälkeen yhteys on taas pysynyt päällä useita päiviä. Ilmeisesti ei siis kannata käyttää tuota 4g/3g –tilaa?

 

2) Katselin lokitietoja, mutta niistä ei kyllä saa mitään tolkkua. Mitähän sieltä kannattaisi yrittää etsiä?

 

3) LiAntti neuvoi laittamaan Asuksen laitteen kokeeksi lähettämään pientä liikennettä jatkuvasti yhteyden ylitse. Minun käsittääkseni tuossa pilvipalvelua käyttävässä järjestelmässä on ”hiljaisina hetkinäkin” pientä liikennettä. Asuksen liikenteen valvonnassa näkyy, että jotain lähtee koko ajan 0,2..0,3 KB/s.

 

4) Asuksen käyttöliittymän (koneelta selaimella katsellaan/hallitaan modeemia) etusivulla on Internet yhteyteen liittyvä huomautus ”tarkista yhteys”, tällaiset tekstit:

 

Internet-tila:

Tarkista yhteys...

WAN IP: xxx.xx.xxx.xxx

DDNS: SIIRRY

 

kun klikkaa tuosta ”siirry” –linkistä, tulee tällaiset tekstit:

 

WAN - DDNS

DDNS (Dynamic Domain Name System) on palvelin, joka sallii verkkoasiakkaiden muodostaa yhteyden langattomaan reitittimeen, jopa dynaamisella julkisella IP-osoitteella, rekisteröidyn toimialuenimensä kautta. Langaton reitin on upotettu ASUS DDNS -palveluun ja muihin DDNS-palveluihin.

Siirry osoitteeseen http://iplookup.asus.com/nslookup.php etsiäksesi staattisen osoitteen ASUS DDNS -palvelun käyttämiseksi.

Langaton reititin käyttää parhaillaan yksityistä WAN IP -osoitetta. Tämä reititin voi olla usea-NAT-ympäristössä ja DDNS-palvelu ei voi toimia tässä ympäristössä.

 

Osaisiko joku selittää suomeksi, mitä näillä tarkoitetaan ja mikä näiden käytännön merkitys on? Pitääkö/kannattaako tehdä jotain näihin liittyvää?

0 tykkäystä