Hei,
Onko tuo modeemi Telialta ostettu?
Kuvailemasi ongelma kuullostaa kovin IoT-laajennoksen aiheuttamalta palvelun heikentymiseltä. Eli siis kun Telia toi verkkoonsa IoT-laajennoksen, niin tietyt päätelaitteet eivät enää ymmärrä 4G LTE:n päälle, koska verkon tietoja sisältävä viesti, joka on olennainen verkkoon yhdistettäessä, menee kyseisen modeemin ymmärryksen ohi.
Korjauksena tähän Sonera/Telia on myymiinsä laitteisiin tuonut korjauspäivityksiä ja ohjeet sen suorittamiseen löytyvät täältä:https://www.telia.fi/asiakastuki/paivita-nettitikut-ja-4g-reitittimet
Jos laite on "vapailta markkinoilta", tai vaikka Elisan myymä, voi olla, että korjaavaa päivitystä ei voi millään järkevällä tavalla laitteeseen saada ja laite on lopullisesti toimintakyvytön kaikkien niiden operaattoreiden 4G-verkoissa, joissa tuo IoT-puolen laajennos on asennettu.