Julkinen alue
Telia Yhteisö
peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
Late6802
Uusi keskustelija
  • 0 custom-general.kudos
  • 5 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

4g nettihteys tampere

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Moi! 

 

Onko Tampereen alueella / Pispala mahdollisesti häiriötä 4g nettiliikenteessä? Puhelimessa toimii hyvin, mutta modeemi vaihtunut itsestään 3g:hen n. viikon aikana eikä suostu yhdistämään 4g verkkoon, edes pakotettuna?

 

Kiitos vastauksesta!

9 vastausta
MikaelMu
Telialainen
Telialainen
  • 110 custom-general.kudos
  • 504 custom-general.replies
  • 42 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@Late6802@  kirjoitti:

Moi! 

 

Onko Tampereen alueella / Pispala mahdollisesti häiriötä 4g nettiliikenteessä? Puhelimessa toimii hyvin, mutta modeemi vaihtunut itsestään 3g:hen n. viikon aikana eikä suostu yhdistämään 4g verkkoon, edes pakotettuna?

 

Kiitos vastauksesta!


Morjesta @Late6802  ja Tervetuloa Yhteisöön!

 

Tarkistelin verkon puolta ja tällä hetkellä siellä ei ole häiröitä. Olemme tehneet verkkoon päivityksiä, jotka voisivat vaikuttaa tällä tavalla. Oletko päivittänyt reitittimen firmwarea? Täältä löydät tarkemmat ohjeet miten tuon päivityksen pystyy tekemään tai tarkistamaan reitittimeltä. Tarkista vain omasta reitittimestäsi tarkempi malli, löydät laitekohtaisen ohjeen tuolta sivulta.

Late6802
Uusi keskustelija
  • 0 custom-general.kudos
  • 5 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Hei,

 

Päivitykset tosiaan tehty ja ajan tasalla näytti olevan. Käytössä tuo Huawei B-315 tosiaan ja noin viikon verran antanut pelkästään 3G:tä. Laite resetoitu useampaan otteeseen -ei vaikutusta

MikaelMu
Telialainen
Telialainen
  • 110 custom-general.kudos
  • 504 custom-general.replies
  • 42 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@Late6802@  kirjoitti:

Hei,

 

Päivitykset tosiaan tehty ja ajan tasalla näytti olevan. Käytössä tuo Huawei B-315 tosiaan ja noin viikon verran antanut pelkästään 3G:tä. Laite resetoitu useampaan otteeseen -ei vaikutusta


Siinä voisi kokeilla sellaista, että otat sen SIM-kortin sieltä reitittimestä ja laitat omaan puhelimeen. Jos se lähtee siinä toimimaan normaalisti niin tiedetään, että se liittymä toimii normaalisti. Vastaavasti siinä voi myös kokeilla sitä, että laitat oman SIM-kortin siihen reitittimeen. Jos se ei siinäkään lähde käyttämään 4G:tä niin luultavasti siinä reitittimessä on jokin häikkä varsinkin jos nuo päivityksetkin olet tehnyt. 

 

Miltä se näyttää näiden testien jälkeen?

Late6802
Uusi keskustelija
  • 0 custom-general.kudos
  • 5 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@MikaelMu@  kirjoitti:


Siinä voisi kokeilla sellaista, että otat sen SIM-kortin sieltä reitittimestä ja laitat omaan puhelimeen. Jos se lähtee siinä toimimaan normaalisti niin tiedetään, että se liittymä toimii normaalisti. Vastaavasti siinä voi myös kokeilla sitä, että laitat oman SIM-kortin siihen reitittimeen. Jos se ei siinäkään lähde käyttämään 4G:tä niin luultavasti siinä reitittimessä on jokin häikkä varsinkin jos nuo päivityksetkin olet tehnyt. 

 

Miltä se näyttää näiden testien jälkeen?


Hei, kiitos viestistäsi. Reitittimen Sim-kortti toimii normaalisti puhelimessa, mutta puheliimen sim-kortti ei antanut yhteyttä, eli näyttäisi siltä että vika on reitittimessä. Katselin tarkemmin laitteen tietoja ja tuo ip osoitteen kautta selaimen päivitys ei anna kyllä uusinta versiota laitteelle. (Ilmoittaa että päivitykset ajan tasalla, vaikka näin ei ole). Ilmeisesti jokin estää 4G:n toimimisen laitteessa, mutta vaikea tuota päivittää kun manuaalinen päivitys ei toimi, sekä selaimessa laite väittää olevansa ajan tasalla. 

Purnipsi
Telia 5G lähettiläs 2021
  • 1897 custom-general.kudos
  • 2897 custom-general.replies
  • 129 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Hei,

 

Onko tuo modeemi Telialta ostettu?

 

Kuvailemasi ongelma kuullostaa kovin IoT-laajennoksen aiheuttamalta palvelun heikentymiseltä. Eli siis kun Telia toi verkkoonsa IoT-laajennoksen, niin tietyt päätelaitteet eivät enää ymmärrä 4G LTE:n päälle, koska verkon tietoja sisältävä viesti, joka on olennainen verkkoon yhdistettäessä, menee kyseisen modeemin ymmärryksen ohi.

 

Korjauksena tähän Sonera/Telia on myymiinsä laitteisiin tuonut korjauspäivityksiä ja ohjeet sen suorittamiseen löytyvät täältä:https://www.telia.fi/asiakastuki/paivita-nettitikut-ja-4g-reitittimet

 

Jos laite on "vapailta markkinoilta", tai vaikka Elisan myymä, voi olla, että korjaavaa päivitystä ei voi millään järkevällä tavalla laitteeseen saada ja laite on lopullisesti toimintakyvytön kaikkien niiden operaattoreiden 4G-verkoissa, joissa tuo IoT-puolen laajennos on asennettu.

Late6802
Uusi keskustelija
  • 0 custom-general.kudos
  • 5 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Hei,

 

Tämä selventääkin jo paljon -- laite ostettu käytettynä ja ilmeisesti alunperin DNA:lta. Onko kyseinen päivitys tullut juuri lähiaikoina siis? Ihmettelen sillä laite ja 4g toimi vielä normaalisti viikko takaperin.

 

Mistä mahtaisin löytää uusimman päivityksen, kun selaimen kautta 'Päivitä' kohdasta väittää että firmware on uusimmassa, mutta on: 21.316.01.01.182  (ei uusin)

 


@Purnipsi@  kirjoitti:

Hei,

 

Onko tuo modeemi Telialta ostettu?

 

Kuvailemasi ongelma kuullostaa kovin IoT-laajennoksen aiheuttamalta palvelun heikentymiseltä. Eli siis kun Telia toi verkkoonsa IoT-laajennoksen, niin tietyt päätelaitteet eivät enää ymmärrä 4G LTE:n päälle, koska verkon tietoja sisältävä viesti, joka on olennainen verkkoon yhdistettäessä, menee kyseisen modeemin ymmärryksen ohi.

 

Korjauksena tähän Sonera/Telia on myymiinsä laitteisiin tuonut korjauspäivityksiä ja ohjeet sen suorittamiseen löytyvät täältä:https://www.telia.fi/asiakastuki/paivita-nettitikut-ja-4g-reitittimet

 

Jos laite on "vapailta markkinoilta", tai vaikka Elisan myymä, voi olla, että korjaavaa päivitystä ei voi millään järkevällä tavalla laitteeseen saada ja laite on lopullisesti toimintakyvytön kaikkien niiden operaattoreiden 4G-verkoissa, joissa tuo IoT-puolen laajennos on asennettu.


 

Purnipsi
Telia 5G lähettiläs 2021
  • 1897 custom-general.kudos
  • 2897 custom-general.replies
  • 129 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

En tarkalleen tiedä Telian päivitysaikatauluja, mutta ovat ihan viime viikkoina tuon laajennoksen verkkoon tuoneet.

 

Sen verran outoa se, että kun juttelin erään tahon kanssa, niin sama laajennos DNA:lla myös olisi. Ja että modeemeihin olisi myös päivitys tullut. Kannattahan DNA:lta kysyä, heidän vikapalvelunsa numero on ilmainen, 0800 300 500  . Muistaisin, että ovat päivitykset noihin aikanaan tuoneet, mutta eroaako toteutustapa Telian IoT:sta jotenkin, en osaa suoralta kädeltä sanoa.

 

Kurjimmillaan se ei auta kuin modeemikauppaan mennä...

 

Late6802
Uusi keskustelija
  • 0 custom-general.kudos
  • 5 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Olisiko tuossa muita keinoja löytää päivitys, kuin tuon haun avulla? Voi johtua myös siitä että en saa tuota päivitettyä ja väittää olevan uusimmassa (21.316.01.01.182) , vaikka tuo ei ole uusin, eikä anna muita vaihtoehtoja.

HenriLie
Telialainen
Telialainen
  • 133 custom-general.kudos
  • 733 custom-general.replies
  • 65 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Moikka @Late6802 

Jos laite on DNA:n omalla firmwarella, eli heidän tuottamalla ohjelmistolla, niin päivitys tulee vain heidän kautta. Ohjelmistoversion päätteen perusteella (.182) vaikuttaisi, että käytössä olisi edelleen DNA:n jakama ohjelmisto? Tähän täytyy kysyä päivitysapua tosiaan DNA:n puolelta, kuten @Purnipsi mainitsikin.

Netistä voi myös yrittää löytää Huawein jakamaa päivitystä, mutta valitettavasti en itse ainakaan nopealla tutkimisella sitä löytänyt. 

Tekniikasta aina mielenkiinnolla keskusteleva. Päivitän myös meidän asiakastukisivustoa osana asiantuntijatiimiämme. Kerrothan tarvittaessa palautetta sivuston ohjeista.