5G-asiaa Keminmaan alueelta

  • 27 February 2022
  • 1 kommentti
  • 37 katselukertaa

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

mun kysymys kuuluu kun telian 4g oli lataus nopeus nyt 43 megaa ja lähetys nopeus oli 28 megaa että sitten kun 5g tulee mun alueelle 94400 alue ja kun se rakennetaan perusteelisesti ja alueen 2-3 tukiasemaa modernisoitaan ja kapasiteettia lisätään niin miten tämä vaikuttaa mun netin toimivuuteen kasvaako netin nopeus ja vakaus huimasti vai heikkeneekö se kun on puhuttu kun minäkin asun hoitokotissa että se 3.5 gigahertsin 5g tekniikka ei läpäisis panssari ikkunoita ja betoni seiniä että se 700mhz tekniikka olisi mun kannalta parempi sillä 5g yltää mastosta jopa 20 kilometrin päähän niin nyt on vuosi 2022 ja kohta maaliskuu niin tehäänkö mun alueen verkkoon parannuksia jo tänä vuonna ja tuleeko 5g vai tehäänkö parannukset vasta sitten kun yhteisverkkohanke on saapumassa päätökseen eli vuoden 2023 loppupuolella ja että jos mun 4g antoi lataus nopeuteksi äsken 43 megaa ja lähetys nopeuteksi 28 megaa niin mitä on ootettavissa kun 5g tulee ja 4g verkko perusteelisesti modernisoitaan ja lisätään kapasiteettia reilusti kun sain yhteisön kautta selville että yhten tukiaseman kapasiteettia lisätään nyt kesäkuussa niin onko aika varmaa että minä sen 5g saisin jo tänä vuonna ettei menisi vuoden 2023 kesään asti eli tätä vuotta pitempään koska arvostaisin sitä todella paljon koska nyt ei 4k kuva pätkimättä pyöri eikä varsinkaan 8k kuva ja lisäksi jos joutuu palauttaan tehdas asetukset ja lataan kaikki 228 steam peliä uudestaan joista suurin osa suuria useita kymmeniä gigatavuja niin hias netti turhauttaa niin toivon jos moderaattorit tämän lukee että lähettävät niile jotka verkkoa suunittelee ja rakentaa että mun alueella mun lisäksi todella monet ihmiset on valittanut heikoista mobiiliyhteyksistä että alue kaipaisi sitä että että sen lisäksi että vanhoihin tukiasemiin lisättäs kapasiteettia ja tulisi 5g ja niitä modernisoitas 4g verkkoa siis että tehtäisiin lisää tukiasemia alueelle ja huippu tekniikkaa sisältäviä tukiasemia ja niihin huippu tehokkaita ja hyviä ja huippu tekniikkaa sisältäviä uudenaikaisia 5g ja 4g lähettimiä niin mun varsinaiset kysymykset tässä nyt on että jos on sanottu että mun alueen tukiasemaa kesällä kapasiteettia lisätään niin voisiko olettaa että 5g tulee jo tänä kesänä alueelle 94400 vai meneekö vuoden 2023 loppuun jolloin yhteisverkkohanke on saatu päätökseen ja myös 3g lakkautetaan ja että jos 4g nopeutet oli nyt 43 megaa lataus nopeus ja 28 megaa lähetys nopeus niin mitä lukemia 5g voi olettaa tulevan ja parantavan kun lähin tukiasema 950 metrin päässä voisiko olettaa että lataus nopeus olisi aina 230 megaa ja lähetys nopeus 80 megaa vai vieläkin paremmat toivon jos joku moderaattori tän lukee että ottaa huomioon että alueen 94400 ihmiset on tosi vihaisia ja pettyneitä hitaisiin yhteyksiin elisalla on jo torniossa ja kemissä ja rovaniemellä 5g ja telialla 5g vasta oulussa että nyt telia mä shemppaan teitä skarpatkaa vähän nopeuttakaa 5g rakennusta mutta älkää liikaa kuitenkaan vaan tehkää huolella 5g verkko parempi se että joutuu oottaan 5g verkkoa pitempään kun se ettei nopeasti tehty 5g toimis ollenkaan  siis nyt on sunnuntai ja ihmiset on netissä ja lataus nopeus 4g verkossa silti 43 megaa ja lähetys nopeus 28 megaa niin paljon nuo nopeutet voi nousta 5g myötä ja kun nyt kesällä siihen yhteen tukiasemaan lisätään kapasiteettia niin voisiko ne samalla tuota 5g entä sitten mun kannalta olisi parempi että jos se 5g tulee että olisi sekä 700mhz että 3.5ghz tekniikat kun mun asunnossa on panssari lasit ja betonirauta seinät siis laitoksessa missä asun niin ootan vastauksia mun viestin aiheisiin kaikilta niin moderaattoreilta kuin kaikilta muilta tiiän että mun 94400 alueen ihmisetkin tätä palstaa lukemaan niin tehään adressi että kun valokuitu liian kalllis niin tulisi nopeaa se 5g ei ole kivaa kun 4k kuva pätkii ja 8k kuva ei ees toimi ja ei ole kiva jos joutuu palauttaan tehdas asetukset ja menettää steamin 228 peliä joista suurin osa on useita kymenniä gigatavuja niin koska netti on niin hias ja yleensä tukiasema täysin tukossa siis kaikki tukiasemat kuten asiakaspalvelija kerran puhelimessa sanoi ja sanoi että laittaa kiireelistä palautetta eteenpäin niin alueen 94400 verkko tosiaankin vaatii pikaisia verkon parannus töitä ja sitä 5g verkon tuloa ja 4g verkon modernisointia jossa samalla 4g verkon kapasiteettia reilusti lisättäs tätä saa komentoita muutkin kuin moderaattorit vaikka joku joka asuu alueella 94400


 


 


 


Edit AaTanja: muokattu otsikkoa kuvaavammaksi.


1 kommentti

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

@tero812  kirjoitti:

mun kysymys kuuluu kun telian 4g oli lataus nopeus nyt 43 megaa ja lähetys nopeus oli 28 megaa että sitten kun 5g tulee mun alueelle 94400 alue ja kun se rakennetaan perusteelisesti ja alueen 2-3 tukiasemaa modernisoitaan ja kapasiteettia lisätään niin miten tämä vaikuttaa mun netin toimivuuteen kasvaako netin nopeus ja vakaus huimasti vai heikkeneekö se




Nykyinen nopeus vaikuttaa jo ihan hyvältä. Sillä katselee halutessaan vaikka 4k-laatuista lähetystä. Alueen matkepuhelinverkon modernisoinnin yhteydessä ei yhteydet ainakaan tuosta yhtään heikommaksi muutu. Vaikea sanoa mitä modernisoitu verkko tulevaisuudessa käytönnössä nopeudeksi tarjoaa, mutta parannusta voi odottaa yhteydelle. 


 



@tero812  kirjoitti:

se 3.5 gigahertsin 5g tekniikka ei läpäisis panssari ikkunoita ja betoni seiniä että se 700mhz tekniikka olisi mun kannalta parempi sillä 5g yltää mastosta jopa 20 kilometrin päähän niin nyt on vuosi 2022 ja kohta maaliskuu niin tehäänkö mun alueen verkkoon parannuksia jo tänä vuonna ja tuleeko 5g vai tehäänkö parannukset vasta sitten kun yhteisverkkohanke on saapumassa päätökseen eli vuoden 2023 loppupuolella 




Lähtökohtaisesti mitä korkeampaa taajuutta verkossa käytetään, sitä heikommin se kantaa ja läpäisee rakenteita. Ulkoinen antenni voi monessa kiinteistössä/asunnossa olla tarpeen. Tällä matalalla 700MHz taajuudella 5G-verkko tulee kantamaan hyvin ja läpäisemaan rakenteita, mutta nopeus jää parhaassa tapauksessa pelkästään tällä taajuudella alle 100Mbit/s lukemiin. Kuten aiemmin olemme todenneet Suomen yhteyisverkkojen modernioistia ei ole vielä Pohjois-suomen alueella aloitettu kuin laskettelukeskuksien lähellä. Paikkakuntakohtainen aikataulu tulee tarkentumaan myöhemmin ja sen pääset tarkistamaan täältä.


 


 


 

Vastaa