5G kotinetti

  • 23 February 2022
  • 4 kommenttia
  • 290 katselukertaa

Harkinnassa on tuollainen 5G kotinetti, oikeastaan siksi että nykyinen 4G tuntuu ruuhkautuvan ajoin. Voisi olettaa että 5G:ssä ei vielä ole samaa ongelmaa havaittavissa.


 


Telian saatavuuskysely paljasti hassun ilmiön. Asun itse talossa joka liitteen karttaan on merkitty X:llä. Minulle saatavuus lupaa korkeintaan 100Mbps nopeutta (ulkoyksiköllä). Naapureihin (talot A, B, C, D, E ja F) saatavuuskysely lupaa 400Mbps nopeuksisen yhteyden vastaavalla tavalla toteutettuna.


 


Mistähän tämä ilmiö johtuu? Masto on punaisen nuolen osoittamassa suunnassa, linnuntietä matkaa on 1 km ja talon katolta esteetön näköyhteys, eli ulkoyksikön voisi sijoittaa antennimastoon. Mikähän tuossa on todellinen ja realistinen saavutettavissa oleva yhteysnopeus kuvatulla tekniikalla?


 



 


Edit HannaMarikaL: Upotettu kuva tekstiin


4 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

@jsaksala  kirjoitti:

Harkinnassa on tuollainen 5G kotinetti, oikeastaan siksi että nykyinen 4G tuntuu ruuhkautuvan ajoin. Voisi olettaa että 5G:ssä ei vielä ole samaa ongelmaa havaittavissa.


 


Telian saatavuuskysely paljasti hassun ilmiön. Asun itse talossa joka liitteen karttaan on merkitty X:llä. Minulle saatavuus lupaa korkeintaan 100Mbps nopeutta (ulkoyksiköllä). Naapureihin (talot A, B, C, D, E ja F) saatavuuskysely lupaa 400Mbps nopeuksisen yhteyden vastaavalla tavalla toteutettuna.


 


Mistähän tämä ilmiö johtuu? Masto on punaisen nuolen osoittamassa suunnassa, linnuntietä matkaa on 1 km ja talon katolta esteetön näköyhteys, eli ulkoyksikön voisi sijoittaa antennimastoon. Mikähän tuossa on todellinen ja realistinen saavutettavissa oleva yhteysnopeus kuvatulla tekniikalla?


 



 


Edit HannaMarikaL: Upotettu kuva tekstiin




Hei @jsaksala ja tervetuloa Telia yhteisön joukkoon! 


 


Ikävä ensinäkin kuulla, ettei alueen 4G-verkossa ole riittävästi kapasiteettia teidän talouden tarpeisiin. Millaisia nopeuksia verkosta olet mittaillut viime aikoina?


 


Mitä tuohon 5G-verkon liittymätarjontaan tulee, niin virhehän siinä vaikuttaisi olevan. Joko naapureille lupaillaan liikoja tai sinun osoitteeseen saatavuus näyttää maksiminopeutta alakanttiin. Ota kuitenkin huomioon, että sopimusehtojen mukainen miniminopeus 100M ja 400M nopeuksissa on sama 10Mbit/s.


Mikäli etäisyys tukiasemalle on noin kilometri ja alueen verkossa on käytössä 5G-verkon taajuus 3500MHz näkisin, että naapureille saatavuus on tarjoamassa liian optimistisesti yhteyttä. 


 


Suosittelen asian tarkempaa selvitystä asiakaspalvelumme kautta vaikka Minun Telian kautta jätetyllä yhteydenottopyynnöllä. 

Hei

 

4G-verkon kapasiteetti riittää valtaosin hyvin, mutta ruuhkautuu esimerkiksi iltaisin kun isompi määrä ihmisiä on kotonaan striimauspalveluiden äärellä. Mitattu nopeus on silloin luokkaa 10M, kun se vastaavasti aamuvarhaisella on liittymän nimellisnopeuden (100M) luokkaa.

 

Tuo 5G liittymän miniminopeuslupaus ei minun mielestäni oikeuta perimään siitä kaksinkertaista kuukausihintaa 4G -liittymään nähden, kun lopputuloksena taataan sama 10Mbps. Vuosikustannuksessa ero on huomattavasti suurempikin kuin 2x, kun tuo ulkoyksikön asennuskustannus pitää jakaa kuukausille.

 

 

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

@jsaksala  kirjoitti:

Hei


 


4G-verkon kapasiteetti riittää valtaosin hyvin, mutta ruuhkautuu esimerkiksi iltaisin kun isompi määrä ihmisiä on kotonaan striimauspalveluiden äärellä. Mitattu nopeus on silloin luokkaa 10M, kun se vastaavasti aamuvarhaisella on liittymän nimellisnopeuden (100M) luokkaa.


 




On kyllä kovasti käyttöä alueella mikäli näin paljon nopeudet laskevat iltaa kohti. 


 



@jsaksala  kirjoitti:

Tuo 5G liittymän miniminopeuslupaus ei minun mielestäni oikeuta perimään siitä kaksinkertaista kuukausihintaa 4G -liittymään nähden, kun lopputuloksena taataan sama 10Mbps. Vuosikustannuksessa ero on huomattavasti suurempikin kuin 2x, kun tuo ulkoyksikön asennuskustannus pitää jakaa kuukausille.




Liittymien hinnoittelua en ole hetkeen tarkistanut, mutta uusi tekniikka luonnollisesti luo korotuspaineita myös liittymien hinnoitteluun. 


Sen verran vielä haluan tarkentaa, että tarkoitin 5G-liittymien miniminopeudella matkapuhelin ja liikkuva laajakaistaliittymien nopeutta. Kiinteä 5G-liittymässä, jossa asentaja käy asentamassa ulkoyksikön on miniminopeus huomattavasti korkeampi. Tavoitetaso vähintään 60% maksimista. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Hyvin 3,5 GHz 5G toimii kilometrin ja yli päässä, jos näkymä tukiasemaan on esteetön.

Vastaa