80510 Onttola ja 4G


Hei.

 

Onttolaan saatiin jokunen vuosi sitten 4G-yhteydet ja alkuun ne toimivatkin ihan ok. Muistaakseni kellottelin varsin päteviä 40Mbps/40Mbps kokoluokan lukemia speedtest.netin testillä. Eihän nuokaan mitään huippulukemia olleet mutta varsin kelpoja. Ajan kanssa yhteyden laatu on kuitenkin tasaisesti laskenut ja tällekin avautumiselle sain kipinän yrittäessäni katsella Twitch.tv:stä striimiä 480p laatuisena eikä sekään pyörinyt kunnolla. 11-12.8.2018 välisenä yönä (eli la-su välillä) keskiyön aikoihin speedtesti vahvisti epäilemäni syyn kuvan takkuamiseen: yhteyden nopeus oli täysin luokaton 2Mbps sisään ja 9Mbps ulos.

 

Tällaista tämä on nyt ollut aina silloin tällöin. En kovinkaan tarkkaan osaa sanoa milloin ongelmat alkoivat mutta ainakin viimeiset puoli vuotta on ollut tällaista. Mahdollisesti kauemminkin. Hyvinä päivinä yhteys voi nousta jopa 20Mbps nopeuksiin mutta yleensä iltaisin bitit virtaavat sisäänpäin n. 8-12Mbps tahdilla. Asiasta olen valittanut asiakaspalveluun pariinkin otteeseen tässä viimeisen puolen vuoden sisään. En epäile etteivätkö he olisi ystävällisesti ohjanneet valituksiani eteenpäin mutta mitään mainittavaa parannusta yhteyteen ei ole tullut joten tarpeeksi isokenkäisiä henkilöitä heidän välittämänsä valitukset eivät ole tavoittaneet (tai vakuuttaneet).

 

(Jotta voidaan sulkea muutama vaihtoehto pois niin todettakoon että käytän modeemina varsin tasokasta boksia elikkä Asus 4G-AC55U. Asetuksista on säädetty 4G only -tila päälle. Minulla on myös Telialta saatu Huawei B525 millä olen myös testaillut mutta eipä nuo nopeudet silläkään miksikään ole muuttuneet. Olen tottunut Asuksen laitteen käyttöliittymään ja lisäksi laite tarjoaa huomattavasti enemmän ominaisuuksia joten olen sen vuoksi pidättäytynyt sen käytössä. Päätelaitteessa vian ei siis pitäisi olla. Eikä myöskään lähiverkossa sillä vaikka tällä hetkellä olenkin modeemiin yhteydessä WLANin yli niin olen kyllä myös testannut koneeni yhdistämistä modeemiin ihan perinteisellä kuparikaapelilla.)

 

Kyllä minä sen ymmärrän että tolpat maksavat mutta on tämä mielestäni silti aivan naurettavaa ettei kotiosoitteeseeni ole saatavilla edes säädyllistä 4G yhteyttä. (Laadukkaasta langattomasta TAI lankanetistä puhumattakaan. Jos omistaisin asunnon missä asun itse niin olisin sijoittanut Kaisanetin valokuituun jo ajat sitten mutta näin vuokrakämppään en kehtaa alkaa kalliita kuituja vetämään. Mainoksia on kyllä tullut...) Matkaa Joensuun keskustaan on teitä pitkin kuitenkin vain piirun verran alle 10km! Linnuntietä pitkin sitäkin vähemmän. Enkä edes ole ainoa *******oista yhteyksistä kärsivä henkilö. Saman ovat todenneet mm lähistöllä asuva siskoni sekä minua vastapäätä asuva naapuri.

 

Suoraan sanottuna minulla ei juurikaan ole enää mitään odotuksia että tämä avautumiseni johtaisi mihinkään mutta alkoi sen verran harmittamaan tänään tuo 2Mbps sisään... Ei oikeasti viitsisi nettiyhteyden takia muuttaa kun muuten viihdyn tässä nykyisessä kämpässä mutta jos tämä oikeasti alkaa olemaan tällaista niin jossain kohtaa tulee sietokyky vastaan. Jos tästä muutan niin pidän kyllä huolen että kohteessa on jokin kunnollinen lankanetti mahdollinen. Mieluummin oikein kuitu.

 

Kiitos kaikille ketkä lukivat vuodatukseni tänne asti. Suoraan sanottuna v*tuttaa mutta ainakin sai avautua. Jos tästä nyt painuisi nukkumaan siinä toivossa että huomenna yhteys toimisi edes vähän paremmin.


12 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

@Wasd3Ensimmäisenä tuli mieleen, että oletko taajuuslukituksen laittanut modeemiin? Eli ei pelkkä vain 4G vaan oletko testannut taajuuksia erikseen, miten siinä ne toimivat. LTE-A -taajuuskin Onttolassa toimii, mutta riippuu omasta sijainnistasi missä asustelet.

 

Katselin Onttolan lähellä olevia tukiasemia ja kyllä ainakin näyttäisi puskevan kiitettävät nopeudet pyörien 20-75Mt. Tullaan siis tilanteeseen, että tarvitsisimme tutkiaksemme asiaa paremmin, niin yksilöivät tiedot. Voisit tulla kanssamme keskustelemaan Chat-palveluumme kirjautuen Telia.fi -sivustolle

 

 

Oletko testannut muut operaattorit? Ei missään tapauksessa kannata kärvistellä ja odottaa, että yksi operaattori saisi aikaan verkon kapasiteetin nostoa. Haet vaan muilta operaattoreilta toistaiseksi voimassa olevan liittymän, jolla testaat esim. viikon ajan ja sitten peruutat liittymän jos ei toimi ja siirryt seuraavaan testiin.

Elikkä se on varmaankin tuo LTE Band asetus. Asus tarjoaa vaihtoehdoiksi Auto, B3, B7, B20 ja B37. Yleensä tuo on ollut automaattisena. Kokeilin äsken nuo kaikki läpi ja kaikilla vaihtoehdoilla nopeus pysyi n. 2-3Mbps sisään tuntumassa.

 

Mielenkiintoisesti sunnuntaina yhteys toimi n. 20Mbps tahtiin.

 

Olisiko mahdollista että olen aivan kuuluvuusalueen rajalla? Kumpikin modeemi kuitenkin näyttää yhteyden laaduksi 0 tolppaa. Muistan että alun alkuaankin taisi olla vain yksi tolppa mitä vähän ihmettelin mutta kun kerta nopeudet olivat silloin ihan ok niin en sitten siitä välittänyt. Nykyisin tolppia on aina 0. Voisiko sää aiheuttaa tuon että yhtenä päivänä toimii ja seuraavana sitten ei?

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

@Wasd3Pystytkö tämän kautta kertomaan jotain maamerkkejä, mistä voisin tietää tarkemmin osoitettasi. Jos olet raja-alueella, niin se voi näin käyttäytyä. Eli silloin on tosi herkkä muutoksille lähtien jopa keliolosuhteista. Syksyllä lehtipuista kun putoaa lehdet, niin siitä saattaa olla apua myös kuuluvuudelle. Toki emme haluaisi, että kuuluvuus olisi näin kateissa..

 

Oletko kokeillut toista modeemia? Ja oletko mitä taajuutta nyt käyttänyt? Automaattinen valinta on huono, koska se saattaa itsessään jo hidastaa vaihtamalla yhteyttä taajuudesta ja vielä verkosta toiseen (3G/4G).

Lykynlammelta/urheilukeskuksesta aavistuksen verran Pilkon Citymarkettia kohti. Jos täällä on yksityisviesteihin mahdollisuus niin voin laittaa tarkankin osoitteen sitä kautta. (Tutkin tämän viestin kirjoittamisen jälkeen ja laitan privaviestin jos vain pystyn.)

 

Kokeilin Huawein modeemia pikaisesti joitain kuukausia sitten mutta en sen tarkemmin yrittänyt viilailla sen säätöjä. Totesin vain nopeudet yhtä alhaisiksi ja vaihdoin sitten takaisin Asukseen. Voin toki tänään illemmalla vaikka laittaa Huawein taas tulille jos tällä kertaa sen käyttäminen toisi jotain valoa että missä vika on.

 

3G/4G valinnan olen säätänytkin jo 4G onlyksi. Joskus aikanaan sekin tosin oli automaattisena mutta en huomannut säädön vaihdon jälkeen mitään eroa. Ilmeisesti modeemi kuitenkin aina löysi 4G verkkoon sen verran hyvän signaalin että pysyi siinä kiinni.

 

LTE band säädön olen testailuja lukuunottamatta antanut olla automaattisena. Osaatko sanoa kannattaisiko minun valita jokin noista edellisessä viestissä mainitsemistani kaistoista ja jättää se käyttöön? Mainitsitte myös LTE-A -taajuuden mutta en ole aivan niin valvelutunut että osaisin sanoa pitäisikö LTE band valikossa olla sellainen vaihtoehto, onko se jokin noista mainitsemistani vai onko se joku ihan muu juttu.

 @Wasd3, heikon kuuluvuuden ongelmalta tämä nyt kovasti vaikuttaa. Citymarketin suuntaan kun mennään, niin vielä noin Onttolantie 50 -kohdilla ollaan kuuluvuusalueen rajoilla, siitä eteenpäin jo parempaa. Paras 4G-kuuluvuus saavutetaan varmastikin 800 MHz:n (B20) verkossa, tähän kannattaa yrittää tehdä lukitusta. Paras tukiasema lienee myös olevan kaakon suunnassa, kannattaa viedä sellaisen ikkunan viereen laite joka on tuohon suuntaan tai mahdollisimman lähelle.

Voi tosiaan olla että vika on vain kuuluvuudessa mutta jostain syystä en oikein jaksa uskoa että vika olisi siinä. Joitain vuosia sitten kuitenkin kun Telian (silloisen Soneran) liittymä oli uusi se muistaakseni tosiaan kellotteli jopa 40+Mbps kumpaankin suuntaan. Antennit tuskin kuluvat joten onko mastolle tehty jotain mikä olisi voinut vaikuttaa? Onko lähetystehoa pienennetty? En ole tehnyt mitään remontteja kotonakaan joten kuuluvuus ei ole esim ikkunoiden selektiivilasien vuoksi huonontunut (talossa on vanhanmalliset kolmipuitteiset ikkunat eli ei ole mitään selektiivipintoja). Yksi testeistäni oli muutenkin sellainen että vein Huawein ulos kaakonsuunnassa olevalle kuistille ja mainittavaa eroa ei tuloksissa ollut verrattaessa edes modeemin ollessa aivan talon toisessa päädyssä.

 

Hain tänään myös DNA:lta 150Mbps 4G:n ja testailin sitäkin. Nopeudet DNA:lla ovat likipitäen vastaavat Telin 4G:n kanssa. Testailin kumpaakin liittymää käyttäen kumpaakin modeemia ja ei ne nopeudet siitä mihinkään kasvaneet. Huomasin kuitenkin muutaman mielenkiintoisen asian.

 

1. Asus näyttää aina 0 tolppaa ja sanoo "no signal" siitäkin huolimatta, että yhteys nettiin on olemassa. Ei väliä toimiiko nopeus 20/20 tahtia vai 2/2 tahtia. Huawei sen sijaan näyttää 2-3 tolppaa mutta nopeudet ovat hyvin lähelle vastaavat Asuksen modeemin kanssa... Tänään on taas ollut ns "huono päivä" niin nopeudet on ollet 2-5Mbps sisään.

 

2. Pariin otteeseen Huawein modeemi saavutti Telian liittymällä 3-5Mbps sisään ja 30-35Mbps ulos nopeuksia. Ei mitään käryä mistä tuollainen äkillinen piikki ulospäin suuntautuvan liikenteen kanssa voisi johtua.

 

Yritin myös minulle jostain jäänyttä suuntaavaa antennia mutta en saanut sitä toimimaan kummankaan operaattorin korteilla vaikka kuinka kääntelin sitä Kaakon suuntaan. Tuo antenni jäi aikanaan siksi kaapin perälle kun en sitä alunalkaenkaan saanut toimimaan. 5m kaapeli taitaa vaientaa myöskin noiden antennien antamaa kuuluvuutta mutta todennäköisesti en vain saanut pidettyä antenneja riittävän kauaa osoittamaan juuri oikeaan suuntaan. Matkaa kun on kilometrejä niin taitaa olla niin että suuntaus pitäisi saada asteelleen oikein.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Hei @Wasd3!


Ihan mielenkiinnosta kurkkasin sattumanvaraisesti minkälainen kuuluvuus on esim. Lykynlammella 80510 Onttola ja summittainen osoite.


Jos tuolla lähettyvillä asustelet niin ei oikein ole kuuluvuutta kuin vain vähäsen 3G/4G verkossa :


Voit tarkistaa itse kuuluvuuden tuolta Telian verkkokartalta : https://www.telia.fi/asiakastuki/verkko/verkko/verkkokartta


Sinuna laittaisin kuuluvuuspalautetta Telialle vaikka tämän kautta : https://www.telia.fi/asiakastuki/lomakkeet/yhteydenottopyynto


 


 

Kun tuota kuuluvuuskarttaa katselee niin sen mukaan täällä 4G+ olisi keltaisen ja kuulumattomuuden rajalla, 4G hyvä ja 3G hyvä. Sen myötä kartta ei oikein tuntuisi pitävän paikkaansa.

 

Testailin vähän ja laitoin Telian sim-kortin puhelimeen. Ehkä noin 600m-1km päässä sain yhteyden nopeudeksi lähes 50/50Mbps eli sen mitä kortin maksimissaan annetaan rohmuta. Aika pian tuosta mittauspaikasta lähtien nopeus kuitenkin alkoi laskemaan ja se tuntui asettuvan n. 20/20 luokkaan. Minulla oli myös Cellmapper pyörimässä samalla ja tällöin mastona oli 32004 ja soluna 33. Jokin desibelimäärä oli -83dB ja RSRQ -7dB.

 

Kotiin ajettuani masto vaihtui jossain kohtaa 32003 ja soluksi 11. Desibelit olivat luokkaa -100...-105 ja RSRQ -11dB.

 

Googlaillesani löysin cellmapper.net kartan josta näyttäisi selviävän mastojen sijainnit sekä miten päin solut suuntautuvat. Nähtävästi olen aivan kahden solun rajalla ja olisikohan joko niin, että modeemi nyt arpoo kumpaan mastoon se ottaa yhteyden. Selittäisi miksi joskus yhteys on jopa 20Mbps sisään ja joskus 2. DNA ilmeisesti käyttää Telian kanssa samoja Yhteisverkon mastoja joten sen vuoksi en huomaa mitään eroa Telian ja DNA:n välillä. Cellmapperin kartan perusteella kuitenkin Elisalla olisi masto vähän lähempänä ja kotikin sijaitsisi mastosta lähtevän solun keskellä niin kuvittelisin kuuluvuuden olevan parempi. Täytyy varmaan vielä kokeilla sitäkin.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@Wasd3@  kirjoitti:

Kun tuota kuuluvuuskarttaa katselee niin sen mukaan täällä 4G+ olisi keltaisen ja kuulumattomuuden rajalla, 4G hyvä ja 3G hyvä. Sen myötä kartta ei oikein tuntuisi pitävän paikkaansa.


 


Testailin vähän ja laitoin Telian sim-kortin puhelimeen. Ehkä noin 600m-1km päässä sain yhteyden nopeudeksi lähes 50/50Mbps eli sen mitä kortin maksimissaan annetaan rohmuta. Aika pian tuosta mittauspaikasta lähtien nopeus kuitenkin alkoi laskemaan ja se tuntui asettuvan n. 20/20 luokkaan. Minulla oli myös Cellmapper pyörimässä samalla ja tällöin mastona oli 32004 ja soluna 33. Jokin desibelimäärä oli -83dB ja RSRQ -7dB.


 


Kotiin ajettuani masto vaihtui jossain kohtaa 32003 ja soluksi 11. Desibelit olivat luokkaa -100...-105 ja RSRQ -11dB.


 


Googlaillesani löysin cellmapper.net kartan josta näyttäisi selviävän mastojen sijainnit sekä miten päin solut suuntautuvat. Nähtävästi olen aivan kahden solun rajalla ja olisikohan joko niin, että modeemi nyt arpoo kumpaan mastoon se ottaa yhteyden. Selittäisi miksi joskus yhteys on jopa 20Mbps sisään ja joskus 2. DNA ilmeisesti käyttää Telian kanssa samoja Yhteisverkon mastoja joten sen vuoksi en huomaa mitään eroa Telian ja DNA:n välillä. Cellmapperin kartan perusteella kuitenkin Elisalla olisi masto vähän lähempänä ja kotikin sijaitsisi mastosta lähtevän solun keskellä niin kuvittelisin kuuluvuuden olevan parempi. Täytyy varmaan vielä kokeilla sitäkin.




Varmaankin juuri näin on ja kannattaa kokeilla myös Elisan kuuluvuus vaikka prepaidillä.

Heittelisin tässä teoriaa että silloin kun 4g-liittymä oli uusi oli täällä käytössä erilainen konfiguraatio antennien suhteen kuin nykyään. En ikävä kyllä osaa sanoa milloin tuo yhteyden laatu alkoi oikuttelemaan tässä minun osoitteessani mutta veikkaisin että samoihin aikoihin olisi tullut jokin uusi masto (tai mastoja), minkä vuoksi sitten soluja on säädetty uudelleen ja käyttöpaikkani on sitten uudessa konfiguraatiossa osunut juuri huonoon paikkaan. Jos joku tietää päivämääriä milloin antenneja on tännepäin lisäilty/muuteltu niin pystynee vahvistamaan tai kumoamaan teoriani.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

@Wasd3Suosittelisin käyttämään ulkoista antennia (esim. 4G-antennit.fi). Antennien suuntia harvemmin käännellään muuta kuin pakon edestä -todella harvoin kuitenkin.

 

Suomen Yhteisverkko on rakentanut uuden verkkotekniikan sille alueelle toissa vuonna ja siellä on suuria muutoksia sen osalta tapahtunut.

Vastaa