92160 alue ja tyhmä kysymys

  • 26 April 2017
  • 7 kommenttia
  • 0 katselukertaa

En minä mistään mitään tiiä mut mun pikku pääkoppaan ei mene tällänen verkko suunnittelu.

Kuva on Telian 1800Mhz keiloista,mutta otin vain 800Mhz keilat pois selkiyttämään kuvaa mutta ne on suunnattu

samanlailla.

Yksi keila peittää varmaan 80% talouksista ja yhdessä 3 taloa(punaisella merkitty) ja yksi soluista puolet on

marjastajia varten.

Itse asun punaisella merkatulla alueella jossa esim: modeemin lukitsee 800mhz niin se on häiriöitten suhteen yölläkin melkein käyttökelvoton vaihtaa solua välillä mihin on kytkeytyy..

Elisalla on minun mielestä ollut yritystä keilojen suuntauksessa,punaisella merkityllä alueella 8 taloa,

eli suhteellisen vähäinen määrä joutuu kärsiin päätelaitteen monen solun kuullemisesta(eli huonoista yhteyksistä)

mutta kuitenkin 2 solua käytössä asuin alueella.

Yhteydet Elisalla on loistavat mutta kun ruuhka aika tulee niin kapasiteetti ei riitä enään 800Mhz verkossa

mutta kyllä varmasti rakentavat 1800hz taajuuden lisäämään kapasiteettia(toivottavasti pian).

 

Vastaisko joku Teliasta miksi ei solujen väliä suunnata sellaiseen kohtaan ettei aiheuta häiriötä signaaliin

ja miksi monen sadan talouden asuin aluelle vain yksi solu pitäisi riittää aiheuttamatta ruuhkaa?

 

Kyllä on nopeudet lupausten/vaihteluvälin mukaiset mutta tyytyväisiä asikkaita saa kuin pikkasen minun

mielestä panostaa Parhaaseen mahdolliseen tulokseen.

 

Tv: marjametsässä hyvä netti.

 


7 kommenttia

Kunniamerkki +10

Mitenkä mielestäsi solut pitäisi suunnata?

Ennenkuin vastaat mieti seuraavia seikkoja.

 

Tukiasemasta lähteee tyypillisesti 3 solua/taajuusalue, kuten nytkin. Kolmella solulla tehdään tukiaseman ympärille peitto niin ettei katveita jää. Tarkoittaa siis karkeasti että solujen antennit ovat 120 asteen kulmassa toisiinsa nähden.

 

Tiheään asutulle alueelle pyritään suuntaamaan yksi solu parhaalla mahdollisella tavalla. Niin nytkin on tehty. Tämän seurauksena kahden muun solun antennikeilat ovat tavallaan "lukkoon lyötyjä". Jos niitä pyritään kääntämään johonkin muuhun suuntaan jää vastaavasti jonnekin aukko peitossa. Olkoonkin siellä vaikka niitä "marjastajia" niin ratkaisu ei ole oikein jättää sinne aukko. 

 

Antennisuuntien rajakohtaan jää vääjäämättä alue missä ollaan kahden solun "kilpailutilanteessa". Kumpikaan solu ei tee dominanssia, ellei käytä suunta-antennia. Tämä johtaa usein signaalintasossa ja laadussa kompromissiin. Ei verkkosuunnittelu voi ottaa huomioon yhtä käyttäjää/taloa ja säätää antennisuuntia sen mukaan. Vanha sanonta on, että "kun yhdelle kumarrat toiselle pyllistät". Kai Sinä tämän ymmärrät vaikka väität ettet mistään mitään ymmärrä.

 

Joten siinäpä mietittävää ja koittaa itse ratkaista peittoalue jotenkin muuten.

 

Sitten vielä niistä 800/1800 päällekkäisistä verkoista.

Ne ovat rakennettu ikäänkuin tekniikalla: solu ja sen sateenvarjosolu. Tarkoittaa sitä, että lähialueelle pyritään tarjoamaan 1800 verkkoa ja kauempana oleville 800 verkkoa. Toki myös lähellä oleville 800 verkkoa mikäli on jokin signaalieste. Automaattiasennolla päätelaite valitsee ensisijaisesti 1800 verkon mikäli sen laatuparametrit täyttyvät. Manuaalisesti voi reitittimissä valita minkä haluaa. Puhelimissa ei voi tehdä tuota LTE-pakotusta.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Suurinta asuinaluetta kohti vielä lisäksi vaikka 2600 tai 2100MHz solu... toki maksaa lisää, mutta hieman helpottaisi ruuhkatilannetta. Ja varmasti ei ole naapurisoluja noilla taajuuksilla, joten ei häiriöitäkään synny.


 


Tuo on totta, hyvin hankala luoda peittoa, joka kaikille hyvä. Esimerkiksi oma käyttöpaikkani on saman tukiaseman kahden 800MHz solun välissä. Tuo taajuusalue on käyttökelvoton riippumatta ulkoantenneista. SINR negatiivinen tai 0 ja RSRQ luokkaa -12 - (-16) . Nopeudet yksinumeroisia kellonajasta riippumatta. Sen sijaan käytän noin 7km päässä olevaa 1800MHz solua, josta tulee jopa 110/20Mbps nopeudella dataa laadun ollessa RSRQ -4dB ja SINR 20dB.

Ajattelin vain että tasataan solujen kuormaa ettei kaikki liikenne mene yhden solun kautta.

Olen ymmärtänyt että esim:1800mhz verkossa jokaisella solulla on teoriassa kapasiteettia 150 Mbps

vai onko se niin että 3 solun yhteinen kapasiteetti on 150 Mbps ??

 

Toinen kysymys miksi esim: minun asunnon alueella Cell11 keilaa ei voisi siirtää muutamaa astetta metsään 

päin niin ei olis sitä monen solun  ristiriitoja signaalissa.

 

Ei kannata vetää hernettä nokkaan vaikka kyselenkin tyhmiä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@Kaski72 kirjoitti:

Ajattelin vain että tasataan solujen kuormaa ettei kaikki liikenne mene yhden solun kautta.


Olen ymmärtänyt että esim:1800mhz verkossa jokaisella solulla on teoriassa kapasiteettia 150 Mbps


vai onko se niin että 3 solun yhteinen kapasiteetti on 150 Mbps ??


 


Toinen kysymys miksi esim: minun asunnon alueella Cell11 keilaa ei voisi siirtää muutamaa astetta metsään 


päin niin ei olis sitä monen solun  ristiriitoja signaalissa.


 


Ei kannata vetää hernettä nokkaan vaikka kyselenkin tyhmiä.




Noinhan se on, että periaatteessa 150Mbps per solu, mutta tietääkseni tulee tukiaseman radion suorituskyky vastaan, ei varmaan kykene yhtäaikaisesti kaikkia kolmea solua palvelemaan 150Mbps vauhdilla vaan väkisin hidastuu.


 


Mies mastoon ja tekemään säätöjä maksaa... ennen vanhaa kai riittävästi ongelmakohtia painottamalla sai Telen ukon kiipeämään mastoon ja kääntämään antennia, mutta ei enää... Tai jos ei ole kuuluvuutta ollenkaan.

Näin ajattelinki,Elisan solujen suunnittelussa ajateltu kapasiteetin jakaitumista tasaisesti solujen kesken.

 

Kunniamerkki +10

Operaattoria vaan sitten vaihtamaan!

Täältä nyt on tieten vähän hankala vastata verkonsuunnittelun puolelta että tuota kyseisen paikan tukiasemasta. Jos sulla yhteydet toimii siellä heikosti nin siitähän kannattaa laittaa palautetta verkonhallintaan vaikka telia.fi omien sivujen kautta. Jos siellä on naapureilla samanlaista vikaa niin kannattaa hihkassa heillekin asiasta.

Vastaa