B315S-22 ei yhdistä 4G-verkkoon

  • 29 October 2016
  • 23 kommenttia
  • 101 katselukertaa

Moi,

 

Minulla on käytössä Soneran prepaid, Huawei B315S-22 ja lisäantennit König ANT-4G10-KN http://www.konigelectronic.com/fi_fi/televisio/antennit/550562785 ja CSG Networks 18dBi 4G/LTE-suunta-antenni 800MHz 10 metrin kaapelilla

 

Yritän yhdistää Cellmapperissa tunnuksella 32174 näkyvään mastoon Paltamon ja Ristijärven välillä. http://tinyurl.com/jr6w7fh Mastoon on suora näköyhteys 15 km päässä. Samassa mastossa on myös Elisan tukiasema.

 

3G-yhteys toimii hienosti molemmilla operaattoreilla Nopeus noin 10/4. 4G Elisan verkossa toimii myös Nopeus 15/15. LTE Watchin kautta sain seuraavat arvot Elisan verkossa RSRP -82, RSSI -59, RSRQ -7, SINR 3.

 

Samalta paikalta samalla liittymällä kännykkä Samsung Galaxy A3 yhdistää Soneran 4G-verkkoon, nopeudet noin 30/10.

 

Sama reititin ja SIM-kortti toimii Soneran 800MHz verkossa Kajaanin keskustassa.

 

Haluaisin käyttää Soneraa kun sillä ainakin kännykän kautta saa paremman nopeuden. Missähän voisi olla vika kun yhteys ei muodostu ollenkaan?


23 kommenttia

Kuulostaa todella oudolta. Mitäs se Galaxy A3 kertoo soneran (4g) signaaliarvoista?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Hei VilleKex ja tervetuloa Klaaniin!


 


Onko Huawei B315S-22 mahdollisesti lukittu 3G:hen?


Täältä löytyy ohjeita tuolle reitittimelle : https://www.sonera.fi/asiakastuki/ohjeet/Huawei-B315--reititin?id=1442

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@VilleKex kirjoitti:

Moi,


 


Minulla on käytössä Soneran prepaid, Huawei B315S-22 ja lisäantennit König ANT-4G10-KN http://www.konigelectronic.com/fi_fi/televisio/antennit/550562785 ja CSG Networks 18dBi 4G/LTE-suuna-antenni 800MHz 10 metrin kaapelilla


 


Yritän yhdistää Cellmapperissa tunnuksella 32174 näkyvään mastoon Paltamon ja Ristijärven välillä. http://tinyurl.com/jr6w7fh Mastoon on suora näköyhteys 15 km päässä. Samassa mastossa on myös Elisan tukiasema.


 


3G-yhteys toimii hienosti molemmilla operaattoreilla Nopeus noin 10/4. 4G Elisan verkossa toimii myös Nopeus 15/15. LTE Watchin kautta sain seuraavat arvot Elisan verkossa RSRP -82, RSSI -59, RSRQ -7, SINR 3.


 


Samalta paikalta samalla liittymällä kännykkä Samsung Galaxy A3 yhdistää Soneran 4G-verkkoon, nopeudet noin 30/10.


 


Sama reititin ja SIM-kortti toimii Soneran 800MHz verkossa Kajaanin keskustassa.


 


Haluaisin käyttää Soneraa kun sillä ainakin kännykän kautta saa paremman nopeuden. Missähän voisi olla vika kun yhteys ei muodostu ollenkaan?




Nyt en oikein ymmärtänyt, onko sulla kaksi erilaista antennia kiinni samanaikaisesti? Kokeile vain yhtä antennia kerrallaan, vaikka tuota CSG:tä. Kummatkin piuhat kiinni motukkaan, kokeile vielä vaihtaa huawein takana toisin päin johtojen paikkoja. Tuo voi olla aika tarkka suuntauksen kannalta myös.

Noin -105 dB
Kiitokseti,

Ei ole lukittu 3G:hen. Olen koettanut lukita 4G:hen, mutta ei yhdistä silti.

Moi,

 

Kyllä on kaksi erilaista antennia kiinni. Ei kai sillä pitäisi olla vaikutusta. Olen koettanut myös pelkästään yhdellä antennilla eikä toimi silti. Molemmissa antenneissa on siis vain yksi piuha.

 

Olen koettanut myös Huawein pupunkorvilla ja Elisa yhdistää, Sonera ei.

 

Ville

-105 on kyllä niin heikko signaali ettei ihmekään ettet pääse siihen kiinni monitaajuusantennilla. Jollain tarkasti suunnatulla 800mhz suunta-antennilla voisit saada vakaan yhteyden. Puhelimissa on selvästi parempi/herkempi antenni kuin reitittimissä, siksi pääset luurilla kiinni siihen soneran 4g:hen.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@jannyman kirjoitti:
-105 on kyllä niin heikko signaali ettei ihmekään ettet pääse siihen kiinni monitaajuusantennilla. Jollain tarkasti suunnatulla 800mhz suunta-antennilla voisit saada vakaan yhteyden. Puhelimissa on selvästi parempi/herkempi antenni kuin reitittimissä, siksi pääset luurilla kiinni siihen soneran 4g:hen.

Mulla tilanne, että puhelin reporttaa 1800MHz signaalin vahvuudeksi (RSRP) -112 dBm tasoa. Macabin monitaajuusantennilla saavutan -102dBm tason. Eli ei tuo pitäisi tuhoon tuomittua olla. Ja yhteys on ihan vakaa, nopeus 100-130Mbps.

Minäkään en oikein jaksa uskoa että signaalin voimakkuus olisi ratkaisun avain. Elisalla puhelin näyttää huonompaa signaalitasoa, noin -108dB. Johtuu luultavasti siitä että vaikka masto on sama niin Elisa on suunnannut antenninsa eri tavalla. Elisalla ollaan keilan reunalla ja Soneralla täsmälleen keilan keskellä.

 

Minusta tuntuu kyllä tyhmältä että netin jakaminen puhelimesta tuo paremman nopeuden kuin reitittimellä ja suunta-antennilla. Verkko kyllä löytyy kun laittaa että valitse verkko manuaalisesti, reititin ei vain yhdistä siihen.

 

Tuo CSG:n antenni on pelkästään 800 MHz taajuudelle.

 

Olisikohan olemassa joku mittari jolla sen suunta-antennista tulevan signaalin voisi mitata?

Eipä tuossa jää paljon vaihtoehtoja. Laitteessa/liittymässä ei voi olla vikaa, koska soneran 800Mhz verkko kuitenkin pelittää siellä Kajaanin keskustassa, sillä samaisella reitittimellä. Jos manuaalinen haku löytää soneran 4g verkon siellä käyttöpaikassasi, mutta siihen ei pääse kirjautumaan, niin se tarkoittaa yleensä liian heikkoa signaalia.

 

Tukiasemassakaan ei voi olla vikaa, kun kerran puhelimella pääset kiinni 4g verkkoon, ja nopeuskin ihan ok. Antennikin tuntuu pelittävän, kun saat elisan 800Mhz verkosta noin hyvät arvot, 15km päästä. Mitä vaihtoehtoja jää jäljelle? Eipä tuossa tule edelleenkään muuta mieleen kuin että signaali on niin heikko, ja huonolaatuinen siellä sinun käyttöpaikassasi, ettei se reititin, lisäantenneista huolimatta löydä sitä verkkoa. Sinnehän on hiljattain tullut Yhteisverkko, ja tukiasemia aika tiuhassa. Voi olla että keilat risteilee päällekäin, ja puhelin osaa paremmin hanskata tilanteen.

 

 

Minun on kyllä kauhea vaikea ymmärtää että puhelimella Sonera toimii paremmin, mutta reitittimellä ei ollenkaan. Täällä on kyllä yhteiverkko, mutta mastoilla on siitä huolimatta 10 km aina välissä.

 

Voisikohan olla että tuo yhteisverkko ei toimi reitittimessä? Kajaanissahan yhteisverkko ei taida olla käytössä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@VilleKex kirjoitti:

Minun on kyllä kauhea vaikea ymmärtää että puhelimella Sonera toimii paremmin, mutta reitittimellä ei ollenkaan. Täällä on kyllä yhteiverkko, mutta mastoilla on siitä huolimatta 10 km aina välissä.


 


Voisikohan olla että tuo yhteisverkko ei toimi reitittimessä? Kajaanissahan yhteisverkko ei taida olla käytössä.




Ootkos DNA:ta kokeillut? Pitäisi olla samat radiot käytössä DNA ja Sonera yhteisverkossa.


 


Tuota joo on hankala ymmärtää, miksei pelitä lisäantenneilla. Olethan aivan varmasti oikeaan tolppaan suunnannut? Mitäs reititin antaa ilman lisäantenneja. Sisäiset antennit ovat kännykän luokkaa. Kokeile resetoida laite. Jos ajat verkonhaun, löyrääkö 4G:n?


 


Vai onko Sampan luurissa vain niin paljon parempi radio.

Kyllä Yhteisverkko toimii ihan siellä Kajaanin keskustassakin, joten ei siitä ainakaan kiikasta. Näin ohimennen voisin todeta että luovuin itsekin reitittimestä ja siirryin käyttämään Samsungin luuria modeemina, kun sillä saa lähes 2X parempia nopeuksia kuin reitittimellä, joten kyllä Sampoissa on tosiaan hyvät radiot.

Yksi DNA:n kortti oli pikaisesti testissä ja ei ainakaan heittämällä toiminut. Pitää sitä vielä testailla vähän enemmän.

 

Kyllä Cellmapperilla olen tarkastanut että tuossa mastossa on Soneran tukiasema. Se masto näkyy niin on helppo suunnata. Ympärillä on 3 muuta tolppaa, jotka kuuluu jollain tapaa puhelimella. Ei yhdistä niihinkään Soneralla, mutta Elisalla yhdistää.

 

Verkkohaun kun ajaa niin löytää kolme 4G verkkoa, Elisa, Sonera ja DNA.

Puhelin olisi muuten ihan ok modeemi, mutta siihen on hankala kytkeä sellaisia laitteita, joissa ei ole wlania.

Voisit vielä kokeilla kahdella 800Mhz suunta-antennilla, sen yhden sijaan. LTE verkossa pitäisi olla aina kaksi antennia, ja mielellään 45 asteen kulmassa. Eipä tässä enää muuta keksi..

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@jannyman kirjoitti:
Voisit vielä kokeilla kahdella 800Mhz suunta-antennilla, sen yhden sijaan. LTE verkossa pitäisi olla aina kaksi antennia, ja mielellään 45 asteen kulmassa. Eipä tässä enää muuta keksi..



Niin, ja huaweissä jos on tuo yksi antenni kiinni, niin kokeile kumpaakin liitintä modeemin takana.

Nyt minulla on se Königin antenni 45 asteen kulmassa vasemmalle ja CSG oikealle. Eli luuletko että Königin vaihtaminen toiseen CSG:hen auttaisi? Onhan siinä toki melkein kymmenen desibeliä parempi vahvistus paperilla.

 

Olen kokeillut kaikkia eri antennivariaatioita. Sonera ei yhdistä millään niistä. Elisalla toimii loogisesti. Parempi antenni antaa paremmat signaaliarvot ja pupunkorvilla yhdistää, mutta nopeus on huono. Reitittimessa takaa katsoen vasen liitin on nähtävästi 1 antenni kun toimii parhaiten jos CSG on yhdistetty siihen.

 

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +9

Onko sulla siellä laitteessa (Huawei B315 ) antennin valinta sivua? Jos ei niin voi olla ihan arpapeliä

tuo signaalin voimakkkuus ja ennenkaikkea se mitä antennia se käyttää.

 

Moi,

Löytyy antennin valintasivu. Olen koettanut kaikilla keksimilläni yhdistelmillä, enkä ole huomannut muutosta. Tunnistaa nuo suunta-antennit hyvin että ne on ulkoisia.

 

Ville

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Ainakin B593s-22 saattoi löytää vaikka kuinka heikon signaalin manuaalisella haulla, mutta kun yritti yhdistää, ei mitään tapahtunut. Paha sanoa, mikä tuossa perimmäinen ongelma. Liian heikko signaali mitä ilmeisimmin...


 


Tulee vielä yksi mahdollisuus mieleen. Onko tuossa taajuuslukkoa? En tiedä, mutta ainakin B593s-22 laitteella törmäsin ongelmaan, että hakeutui mielellään ainakin 3G -puolella 2100MHz taajuuteen, sillä seurauksella, että ei edes yhdistänyt. Kuvailemallasi tavalla.


 


Ettei nyt tuo sinua palveleva 4G tukiasema lähettäisi myös 1800MHz taajuudella, ja jostain kumman syystä hakeutuu siihen taajuuteen 800MHz sijasta. Olet kokeillut pelkkä GSG -antenni kiinni?


 


Tämä vain arvelua.


 


Ja, voihan tuo König -anteni olla rikki. Noista ollut paljon juttua Murobbs -foorumilla. Työn laatu ei noissa huimaa, vedetty oikoseen koko antenni huonolla juotoksella. Kokeile siis ilman sitä.

Moi,

 

Kiitokset ehdotuksista. Näistäkin kaikki olen jo kokeillut. Taajuus on lukittu 800MHz Lisäksi olen koettanut ulkoisilla "pupunkorva" antenneilla. Niilläkin Elisa yhdistää, mutta Sonera ja DNA ei.

 

Ville

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@VilleKex kirjoitti:

Moi,


 


Kiitokset ehdotuksista. Näistäkin kaikki olen jo kokeillut. Taajuus on lukittu 800MHz Lisäksi olen koettanut ulkoisilla "pupunkorva" antenneilla. Niilläkin Elisa yhdistää, mutta Sonera ja DNA ei.


 


Ville




En tiedä, auttaisiko häiriöilmoituksen tekeminen. En tiedä, pystyvätkö tarkkailemaan jotain lokia, että mitä tapahtuu kun yrität yhdistää. Sen tiedän, että ainakin toteutuvia yhteysnopeuksia ovat voineet tarkkailla, kun itse olen häiriöilmoa joskus tehnyt.


 


Toki kuiten moni tässä ketjussa on arvellut, niin voi olla ongelmana liian heikko signaali. Varmuutta ei tiedä.

Vastaa