Epäonnistuneet puhelut, jotka eivät ole kirjautuneet Telian järjestelmään


Hei, onko teillä muilla nyt toukokuussa ja kesäkuussa kokemusta puheluista, jotka eivät ole tulleet perille tai että puhelin on hälyttänyt vain yhden kerran, eikä linjalta kuulu mitään?


 


Lisäksi on tullut ilmoituksia, että "äänipuheluiden käyttö ei ole sallittu SIM-kortilla" tai "mobiiliverkko ei ole käytettävissä", kun puhelimella on yrittänyt soittaa.


 


Android-puhelimen GPS-paikannus ei myöskään toimi esim. 112-sovelluksessa ja muissa sovelluksissa. iPhonella paikannus sen sijaan toimii.


 


Meille kotiin on 23.5. alkaen tullut ainakin kahteen Telian liittymään tällaisia puheluita. Kummallista niissä on se, että ne eivät jostain syystä ole kirjautuneet lainkaan Telian järjestelmään epäonnistuneiksi puheluiksi. Soittaja on voinut koittaa soittaa useamman kerran. Puhelin on hälyttänyt hänen päässään 7 - 10 kertaa, mutta täällä meillä on kuulunut vain yksi hälytys. Vain yhdestä tällaisesta puhelusta on tullut Telialta viesti, että puhelin olisi ollut verkon ulkopuolella (eli kiinni), kun on yritetty soittaa ko. numerosta. Toki kaikista numeroista ei tätä viestiä tule lainkaan.


 


Yritin tänään 15.6. tehdä Chatin kautta vikailmoitusta yli 3 tunnin ajan. Kun myös mobiililaajakaistassa on, 4G-lisäharava-antennista huolimatta, ollut ongelmia ja sen nopeus on laskenut jopa alle 1 Mbps eli jonnekin 2G:n tasolle. Tämä alkoi helmikuun jälkeen nyt toukokuussa uudelleen. Chat-yhteys katkesi pari kertaa. Telian aspan piti myös soittaa. Voi olla, että sieltä soitettiinkin, mutta puhelu ei vaan taas yhdistynyt perille. 😕> Mutta pahinta asiassa on se, että yksi aspassa kertoi, että vikailmoitus olisi tehty ja kirjattu järjestelmään, vaikka näin ei oltukaan tehty. Eli nyt huomenna torstaina pyydettiin soittamaan aspaan maksullinen puhelu asian hoitamiseksi klo 9 alkaen.


 



 


____


 


Muokkaus SannaMKoo: Upotettu kuva suoraan kommenttiin


8 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

Toivotan sinut @Wolfiina ensiksikin lämpimästi tervetuloa meidän Telia Yhteisöön 😁>. Pääset lukemaan ajankohtaisista asioista ja osallistumaan mielenkiintoisiin keskusteluihin. 


 


Asiaa pitäisi tarkemmin selvittää häiriöilmoituksen kautta, koska kirjoituksessasi on monta asiaa, mitkä voi vaikuttaa soittoihin. Esimerkiksi tarvitsisimme tietoon, että oletko testannut toista laitetta? Onko muualla esiintynyt vastaavaa kuin kotiosoitteessasi? Onko muilla samaa hämminkiä? Oletko testannut puhelimesta asetuksista muuttaa VoLTE-puhelut (4G puhelut) pois ja tapahtuuko samaa 2G tai 3G-verkon kautta? Oletko nollannut verkkoasetukset puhelimesta? Oletko kokeillut yhteyttä ilman lisäantennia? 


 


Paljon kysymyksiä aiheesta, mutta normaalille tilalle asia ei vaikuta. Meidän asiakaspalveluumme (myös Häiriöilmoitukset) puhelinnumero on 020 690 400 (mpm/pvm) ja erikseen on Telia Helppi puh. 0600 10 100 (2,50 € / puhelu + 2,50 € / alk. min + mpm/pvm), mikäli sinulla on esim. asetusten osalta kysyttävää. 

Hei @PiaJo ,


Kiitos!


 


Ilmeisesti en kirjoittanut ja ilmaissut itseäni ja asiaani selkeästi. Vikatilanne ja ongelma koskee kotiosoitteessamme Lappeenrannassa 3 eri puhelinlaitetta, joista kaksi on iPhone SE-malleja (molemmat eri sukupolvea) ja yksi Sony Xperia Android -puhelin. Kaikissa kolmessa on Telian liittymä.


 


Yritin tehdä häiriö- ja/tai vikailmoituksen jo 23.5., kun vikatilanne ja ongelma ensimmäistä kertaa ilmeni kahdessa puhelimessa. Toinen iPhone ja toinen Sony. Vika ja ongelma ilmeni saman tunnin aikana klo 15 - 16 välillä. Sain myös ilmoitustekstiviestin puhelimeeni (Sony), että puhelimeen oli yritetty soittaa klo 15.55., mutta puhelin olisi ollut verkon ulkopuolella. Se oli päällä ja kädessäni. Tämä on ilmeisesti ainoa epäonnistunut puhelu, joka on kirjautunut Telian järjestelmään. Hetkeä aiemmin soittaja oli kuitenkin minut tavoittanut samasta numerosta, josta Telian ilmoitustekstiviesti tuli. Ilmoitustekstiviesti tuli siis onnistuneen puhelun jälkeen. Mutta tämä yksi keissi ei riittänyt näytöksi häiriö- ja/tai vikailmoituksen tekemiseen.


 


Olen nyt kerännyt tuon 23.5. jälkeen "näyttöä", jotta häiriö- ja/tai vikailmoituksen tekeminen onnistuisi paremmin. Otin siis eilen keskiviikkoiltana uudelleen yhteyttä asiakaspalveluun Chatin kautta, koska puhelut eivät olleet tulleet perille nyt maanantaina, tiistaina ja keskiviikkona. Telian ilmoitusviestejä ei ole tullut. Sen sijaan soittajat ovat lähettäneet tekstiviestin, että ovat yrittäneet soittaa useamman kerran. Mutta vikailmoituksen tekeminen näiden 3 liittymän osalta ei onnistunut eilen keskiviikkoiltana Chatissa, koska epäonnistuneet puhelut eivät olleet kirjautuneet Telian järjestelmään. Kaikki puhelut eivät ole myöskään kirjautuneet puhelinlaitteisiin, vaikka niitä on soitettu. Näin soittajat ovat kertoneet.


 


Puhelinlaitteiden asetukset ja mainitsemasi LTE-4G-puheluiden asetukset on tarkistettu kertaalleen jo syksyllä 2021, kun edellisen kerran oli samantapaista ongelmaa. Silloin vika oli myös puhelinkeskuksen kautta soitetuissa puheluissa ja vika korjaantui Telian tehtyä korjauksia ja uusia asetuksia kotiosoitteeseen. Myös Voimatelin mittaajat kävivät tässä kotiosoitteessa ja mittauksia suoritettiin sekä sisätiloissa useammassa huoneessa että ulkona. Sonyn Xperia-puhelimessa ei ole edes mahdollista valita LTE-puheluita. Siinä on vaihtoehtoina verkon automaattinen valinta. Kun sen avaa, niin siinä on vaihtoehto 3G valittuna (myös 4G on mahdollinen, mutta pallo ei ole sillä kohdalla). Mobiiliverkon osalta "ensisijainen verkko" on valinta, jossa on 4G, 3G ja GSM eli puhelin toimii näissä kaikissa. En usko, että puhelin toimisi paremmin 3G-verkossa, koska se nyt vain toimii 3G-verkossa tällä alueella. 4G on niin heikko. Tämä valinta koskee siis puheluita ja puhelimen mobiilinettiä. Muualla kuin kotona puhelimen ruudussa on välillä jopa 4G+ -merkintä. Mutta kotona on välillä merkintänä jopa E eli 2G.


 


Ongelma ja vika ilmenee vain kotiosoitteessa puhelinkeskuksen kautta ja puhelinsovelluksella soitetuissa puheluissa. Vika ja ongelma ilmenee kaikkialla kotiosoitteessa eli ulkona kaikkialla ja sisätiloissa kaikissa huoneissa.


 


Mobiilinetin osalta meillä on rajaton 4G-nettiliittymä, jossa maksiminopeus on 100 Mbits. Siinä ei ole PIN-kyselyä ja katolla on 4G-haravamallinen lisäantenni (näyttää televisioantennilta). Ilman tuota antennia ei nettitikku toimi oikeastaan lainkaan. Sisällä on lisäksi reititin, mikä jakaa wlanin koko taloon, osittain myös ulos. Mittausten mukaan meille ei tule lainkaan 4G-signaalia, vaan olemme koko ajan 3G-verkon piirissä. Antenni ottaa yhteyttä automaattisesti 3 eri tukiasemaan. Kaikki asemat ovat tällä alueella erittäin ruuhkaisia. Välillä nopeus tosiaan tippuun jopa 2G:lle eli alle 1 Mbits. Vuorokaudenaika ei oikein vaikuta tähän. Välillä päivälläkin on jopa 25 Mbits nopeutta, mutta vaihtelu on suurta. Vähän ajan päästä se voi olla taas alle 5 Mbits (se lakisääteinen raja). Verkkopankki on pätkinyt. Sähköpostit eivät ole lähteneet. Tätä on ollut ajoittain myös yöllä. Antennin uudesta suuntauksesta ei ole ollut apua. Sama vaihtelu on jatkunut eli alle 1 Mbits - 35 Mbits välillä. Mittauksia on suoritettu eri mittaussovelluksilla.


 


Alueelle on luvattu jo joulukuussa verkon kehittämistä ja parannusta 4G:n osalta. On luvattu myös 5G-yhteys. Mutta ilmeisesti lakkotilanne nyt vaikuttanut näihin parannuksiin. Myös Venäjän läheisyys ja sotatilanne pitää ottaa huomioon, eikä olla sinisilmäinen sen asian osalta. Olisimme erittäin tyytyväisiä, jos 4G-verkko toimisi, kun 3G-verkkoa ollaan jo purkamassa.


 


Sekä puhelinlaitteita on nollattu että kotiosoitteen nettitikkua ja reititintä on nollattu säännöllisesti. Näillä toimenpiteillä ei ole ollut vaikutusta. Muualla kuin kotona puhelut tuntuvat yhdistyvän puhelinlaitteisiin ja nettikin toimii 4G:ssä.


 


Telia Helppiä tarjottiin myös eilen, mutta Telia Helppi ei taida auttaa asiassa, jos puhelinkeskuksessa on vikaa ja puhelut eivät tule perille edes puhelinlaitteeseen. Eli että puhelimessa olisi merkintä siihen soitetusta tai vastaamatta jääneestä puhelusta.


 


Ajattelin kysyä täällä yhteisössä, jos muillakin on samaa ongelmaa.


 


Olen yhteydessä uudellen aspaan puhelimitse, kuten on neuvottu. Chat-yhteydenotto ei siis tuottanut tulosta. Kalliiksi tämä tulee ja eilenkin meni yli 4 tuntia asian kanssa. Yli 3 tuntia vietin Telian Chatissa.


 


----


 


Muokkaus SannaMKoo: Käyttäjätägi lisätty

Unohdin, että Telian laskujen mukaan omaan liittymääni olisi kirjattu edestakaisin yhteensä 54 puhelua, mutta puhelinlaitteeseen on kirjautunut vain 42 puhelua. Laskin ne tukkimiehen kirjanpidolla. Laskin kaikki puhelut, joista oli jäänyt merkintä puhelimeen. Puhelimeni on siis Sony Xperia.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +9

Tilanne vaikuttaa kieltämättä erikoiselta, ja on ikävä kuulla että asian selvittelyyn on kulunut paljon aikaa. Kuten @PiaJo aikaisemmin sanoikin, on olemassa monta seikkaa jotka voivat vaikuttaa puheluihisi. Jos lisäantennissa esimerkiksi on jotakin häikkää voi se vaikuttaa yhteyksiin, mutta tässä Yhteisössä viankartoitusta ei kuitenkaan päästä kunnolla tekemään, joten hyvä kuulla että olet aikeissa tehdä häiriöilmoituksen. Puhelimitse saat yhteyden asiakaspalveluun numerosta 020690400 (mpm/pvm), mutta pystyt tekemään häiriöilmoituksen myös itsepalvelulomakkeella Telia.fi -sivulla.

Kunniamerkki +5

Kuten tuolla ylempänä todettiin että 4G puhelut voisi olla ongelmana. Kuitenkin volte puhelut eivät ole käsittääkseni teknisesti vastaavia kuin gsm ja 3g -puhelut, siis piirikytekntäisiä, vaan pakettipuheluita. Nyt vaikuttaa siltä että puhelimet hyppivät jatkuvasti kanavalta ja tukiasemalta toiselle. Tämä siksi että puhelin luulee löytävänsä vähemmän virheitä sisältävän kanava. Tätä taitaa esiintyä maaseudulla ja määrätyissä olosuhteissa tiheässä asutuskeskittymässä. Tämän vuoksi puhelin olisi syytä pakottaa yhteen verkkoformaattiin, eli esimerkiksi 3g -tilaan. Tällöin vältytään siltä, kun puhelun tullessa puhelin yrittää siirtää itsensä 4g -verkosta 3g -verkkoon,  jotta puhelu tulisi läpi. Nyt tuo taitaa epäonnistua ja siksi puhelut eivät tule läpi.

 

Toinen vastaavan tyyppinen ongelma oli minulla toisella operaattorilla. Tällöin MultiSim -palvelussa puhelut eivät tulleet aina perille kaikille aktiivisille korteille. Ongelma oli tällöin usein keskuksessa oleva virhe. Taikka pikemminkin tuotteen teknisessä toteutuksesa oleva ominaisuus. Joten oletan ettei Multisim ole käytössä? Varmistan vaan asian.

 

Ongelmaan voisi yrittää vielä tekohengitykseen vaihtoehtoista ratkaisua. Ratkaisu ei ole kestävä, mutta voisi auttaa saamaan useampia puheluita perille. Ratkaisussa otetaan käyttöön soitonsiirto, kun puhelimeen ei saada yhteyttä. Valitettavasti tämä vaatii sitten toisen puhelimen ja liittymän.

Hyvä @VeraEk ,

 

Vastaan tässä nyt kommenttiisi. 🙂> 

 

Lisäantenni katolla on vain mobiililaajakaistaa varten. Ei puheluita varten. Lisäantenni on kytketty johdoilla Telewellin nettitikkuun. Tikku on kytketty Telewellin reitittimeen, joka laajentaa wlanin/wifin koko taloon/rakennukseen. Se toimii osittain myös pihalla. Viime kesään saakka (2021) ei ollut ongelmia netin eikä puheluiden kanssa kuin ajoittain.

 

Täällä kävi Telian pyynnöstä Voimatelin mittaajat Liperistä marraskuussa 2021. Mittaajat totesivat, ettei 4G-lisäantenni häiritse mitenkään puheluita. Viime syksynä oli siis samankaltaisia ongelmia, etteivät puhelut tulleet perille. Ne kirjautuivat Telian järjestelmään epäonnistuneina. Nyt ne eivät ole kirjautuneet. Alueella ei ole todettu tällä hetkellä olevan häiriötilaa. Asiakkaan laitteissa ei ole vikaa. Ongelmana on verkon suuri vaihtelevuus jopa 1 sekunnin aikana. Verkko menee usein E:lle eli 2G:lle. Nyt puhelimet on pakotettu Telian päästä 3G-verkkoon, mutta sekään ei ole auttanut. Puhelinlaitteita ei saa pakotettua GSM-verkkoon eli 2G:lle.

 

Häiriö-/vikailmoituksen tekeminen Puhelin-aspassakaan ei onnistunut. Keskiviikkona se ei onnistunut Chat-aspassa. Asiakaspalvelussa tehtiin torstaina kuuluvuuspalaute, joka koskee myös nettiä ja GPS-paikannusta, joka ei myöskään toimi. Korjaustoimiin on kuulemma jo ryhdytty Telian toimesta, kun tänään perjantaina ilmoitin Puhelin-aspaan, että häiriöt jatkuvat yhä, vaikka puhelimet on pakotettu 3G-verkkoon Teliankin päästä. Pelkkä omien laitteiden säätäminen ja VoLTE/4G-puheluiden kieltäminen ei tähän riittänyt. Tästä keskusteltiin Puhelin-aspan kanssa pitkään. Telia Helppi olisi tässä tilanteessa ollut se väärä paikka hoitaa asiaa.

 

Vianmääritys kuulemma tehtiin keskiviikkona Chat-aspassa ja sen mukaan vika on asiakkaan laitteissa eli kaikissa 3 laitteessa.

 

Kirjoitin kysymykseni tänne näkyviin sillä ajatuksella, että jos jollakulla muullakin on ollut samoja ongelmia jo pitkään, kuten meillä toukokuusta asti. Ajatuksena oli myös saada vertaistukea tässä asiassa, kun tuntuu, että tässä saa yksin taistella, jotta puhelut saa perille kotiosoitteessakin, ettei sitä varten tarvitse mennä muualle 3 - 4 kilometrin päähän tukiaseman viereen.

Hei @finlemon ,

 

Osaat hyvin kuvailla ongelmamme. Myös Timo Telialta kertoi viime syksynä, kun ongelmat edellisen kerran olivat pahimmillaan, että juurikin tuo verkon vaihtelu jopa 1 sekunnin sisällä 4G -> 2G on se ongelma ja tukiasemien vaihtelu. Signaali pomppii ainakin 6:n tukiaseman välillä. Olen seurannut poukkoilua Opensignal-sovelluksella. Se on ongelma koko tällä alueella. Timo Telialta (ei kertonut sukunimeään, telialaisilla ei kai ole) kertoi myös, että nuo 4G-puhelut ovat juurikin noita paketteja.

 

Meiltä kytkettiin jo silloin syksyllä Telian päästä ne VoLTE/4G-puhelut pois päältä. En tiedä, että miksi ne ovat "pompanneet" takaisin. Kai Telialta luultiin, että verkon parannusaikataulu pitää paikkansa. Mutta 5G-rakentamista ja samalla 4G-verkon parannusta ei nyt sitten ole vieläkään tapahtunut, vaikka joulukuussa jo piti tulla. Omasta puhelinlaitteesta tuo 3G-pakotus ei riitä. Eli se on aina tehtävä Puhelin-aspan mukaan Telian päästä. Olemme täällä siis yhä 3G-verkon varassa. 4G on juuri näinkin epävarma.

 

Nyt on kuitenkin niin, ettei tuo 3G-pakotus auttanut, vaan puhelut eivät vieläkään tule perille. Se ilmeni nyt perjantaina. Soitin uudestaan Puhelin-aspaan ja siellä kerrottiin, ettei pakotus GSM eli 2G-verkkoon onnistu. Se ei onnistu puhelinlaitteistakaan. Mutta jos ongelmana on tuo seikkailu eri tukiasemien välillä, niin onko se asiakkaan laitteen vika?

 

Myöskään GPS-paikannus ei toimi. Ei edes 112-sovelluksessa. Olen nyt kokeillut paikannusta kotiosoitteeseen 4 eri sovelluksessa/appissa. GPS-pallo seikkailee ympäri karttaa jopa noin 10 - 15 km päässä oikeasta paikasta. Tämäkin vika ja ongelma alkoi toukokuussa. Kenen hoidettavaksi asia kuuluu?

Poistin SIM-kortin puhelimesta 2 tunniksi. Edes sekään ja uudelleen käynnistys eivät auttaneet. Puhelin oli siis kiinni ilman SIM-korttia 2 tuntia. Sama kai se on, jos puhelut eivät tule perille.

 

Telian Puhelin-aspasta kerrottiin, että asia ei missään vaiheessa ole kuulunut Telian Helpille. Hämmästyttää vain, että miksi asiakkaan ongelmaa ei ymmärretä ja heti mielletään, ettei asiakas nyt vaan osaa. Kun nämä puhelut eivät tällä kertaa missään vaiheessa kirjautuneet Telian järjestelmään epäonnistuneina puheluina, niin Chat-aspa ei osannut auttaa, vaan teki vianmäärityksen, jonka lopputulos oli, että vika on asiakkaan laitteessa. Minua ei asiakkaana ohjattu Telian tukeen, eikä kysymykseeni yhteydenotosta koskaan vastattu. Kolmas yhteydenotto Chat-aspaan poiki vastauksen, ettei siellä osata nyt auttaa, vaan pitää soittaa Puhelin-aspaan.

 

Hmm... Ei ole käytössä Multi-SIM tai Dual-SIM-korttia. Soitonsiirrosta ei ole nyt avuksi, kun ei ole kuin yksi puhelin ja liittymä. Aiemmin oli omissa nimissä myös työpuhelin. Mutta tällä hetkellä ei ole. Sekin liittymä oli muutes Telian.

 

Nyt perjantaina sain tietää, että korjaustyö Telian tukiasemilla on aloitettu. En tiedä, että miten sähkön säästäminen ja tukiasemien sammutttaminen vaikuttaa tähän asiaan, kun ongelma nyt toukokuussa alkoi uudelleen?

Ne tukiasemat, jotka näkyvät Opensignal-sovelluksella, niin eivät näy Cellmapper-sovelluksella, jonka asensin nyt perjantaina. Cellmapperin mukaan tässä lähialueella ei ole yhtään tukiasemaa, vaikka niitä on yli 10 kpl!! En tiedä, että mihin tietoon pitäisi enää luottaa. Ainakin nuo Opensignalin-tukisemat näkyvät silmällä tuolla maastossa. Täältä yhteisöstä sain tietää, että sammutetut tukiasemat näkyvät jotenkin (tai eivät näy) Cellmapper-sovelluksella. Mutta tukiasemien numerointi ei nyt oikein täsmää, vaikka Telian tukiasemista on kyse.

Hyvä @PiaJo ,

 

Tämä selvisi nyt torstaina ja perjantaina Puhelin-aspaan soitettaessa. Ongelma on juurikin Chat-aspassa, että jos asiakaspalvelija ei ymmärrä asiakkaan ongelmaa oikein, niin hän ohjaa asiakkaan väärään paikkaan. Tässä tuoreessa ongelmatilanteessa on havaittu, että vika on Telian laitteissa, vaikka vianmäärityksen mukaan ongelma paikantuu asiakkaan laitteisiin, kun Telian järjestelmään ei ole kirjautunut mm. epäonnistuneita puheluita. Näin minulle kerrottiin eilen torstaina Puhelin-aspassa.

 

 Asiakaspalvelun mukaan se ei riitä, että ottaa kustakin puhelinlaitteesta (3 kpl) VoLTE eli 4G-puhelut pois päältä täältä asiakkaan päästä. Ne pitää ottaa pois Telian päästä. Olin ottanut 4G-puhelut pois päältä puhelinlaitteista, mutta Telian järjestelmässä tämä ei näkynyt. Harmittavasti tämä 3G-verkkoon pakottaminen ei ole auttanut. Nyt perjantaina Puhelin-aspasta kerrottiin, ettei tarjottu Telia Helppi -palvelu olisi voinut auttaa tässä asiassa millään lailla, eikä se ollut se oikea paikka. Puhelin-aspa lupasi tarkistaa keskiviikon Chat-aspan keskustelut, että oliko siellä neuvottu väärin ja hän lupasi toimia tämän pohjalta.

 

Kerroin tässä esimerkkinä, että miten asia voi mennä monella tavalla vikaan, kun asiakas lähtee tekemään vikailmoitusta Chat-aspaan, kun kaikki puhelut eivät siis tule perille. Se ei onnistunut. Piti soittaa Puhelin-aspaan, josta myönnettiin, ettei asia kuulu Telia Helpille. Toteutuneen vikailmoituksen termi on/oli kuuluvuuspalaute. Onneksi Telia on Puhelin-aspan mukaan aloittanut jo tämän ilmoitetun vian korjaustyön. Verkon parannusta yhä odotellaan. Imoituksia näistä kummastakaan ei ole tullut. Pitäisi tulla se 5G ja parannusta 4G-verkkoon.

Vastaa