Epäonnistuvat puhelut


Soneran tele finland liittymä meni lähespimeäksi, puhelut menivät epävarmaksi, puhelu on epävarma, jos vasta kymmenes yritys onnistuu. Tein häiriöilmoituksen, jossa selostan ettei yhteydet numerooni onnistu, ei lähtevät , ei tulevat.


Sitten saan sähköpostia Soneralta:


 


Hei !


Yritimme tavoitella teitä Soneran Vikapalvelusta. Voisitteko soittaa meille vikapalveluun numeroon 020690101 ja pääsisimme tutkimaan liittymänne ongelmatilannetta.


 


Eli Soneralta pyydetään minua soittamaan maksulliseen palvelunumeroon, vaikka olen ilmoittanut ettei puhelut toimi. Sitten tulee lisää sähköposteja:


 


Hei,


Liittymäänne 0xxxxxxxx8 ei myöskään pysty soittamaan. Ilmoittaisitteko jonkin toisen numeron josta teitä voi tavoitella, niin korjataan vika.


 


Sitten tulee lisää sähköposteja:


 


 


Liittymänumerosi 0xxxxx8 on mobiililaajakaista liittymä, jossa ei ole puhepalvelua. Liittymä on ollut dataliittymä vuodesta 2005 alkaen. Mikäli haluatte muuttaa liittymän puheliittymäksi, olkaa yhteydessä asiakaspalveluumme numerosta 0404123123 tai käykää esimerkiksi Vantaan Sonera Kaupassa (Tikkurilassa tai Jumbossa) tai esimerkiksi Koivukylän Citymarketin TeleFinland pisteellä. 


 


Valitettavasti tiedän että numeroni on ollut vain puhekäytössä vuodesta 2005 alkaen. Ihan toivotonta hoitaa asiaa kun operaattori on aivan täysin tietämätön asiakastiedoistani. Mitään kykyä ei muutenkaan ole esiintynyt vian korjaamiseen, Joka sähköpostilla on eri lähettäjä. Uskon etteivät he tiedä tietoliikenteestä mitään. Olen näitä sivuja nyt lueskellut ja ongelmani selvitys kestänee Soneralla noin 2 vuotta.


 


 


 


Edit Ramaria: muokattu otsikko kuvaavammaksi.


29 kommenttia

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

Edelleenkin olet väärässä paikassa! Mitä valittelet väärässä paikassa jos et lue ensinnäkään mihin tämä palsta on tarkoitettu. Tämä on ihan yleinen palsta johon kuka tahansa voi keskustella mistä lystää. Toki täältä saa apua Soneraan liittyvien asioiden kanssa. TeleFinland ei ole sama kuin Sonera vaikka samaan yritykseenkin kuuluu. Jos ostat TeleFinlandian liittymän niin totta kai valitat TeleFinlandian asiakaspalveluun etkä Soneralle. Heillä on oma asiakaspalvelu!


 


Lisäksi postaa tämä kokonainen valituksesi TeleFinlandian palstalle etkä tänne. Ainakaan valittaminen väärään paikkaan on vielä turhempaa kuin nämä hymynaama neuvot! Vähän sama asia kuin valitan K-Citymarketin huonosta laadusta K-marketin kauppialle.


 


Mutta kun vaihdat operaattoria niin kerro meille soneralaisille mihin päädyit ja sen operaatorin kokemukset. Ehkä sitten mekin voidaan harkita vaihtavamme operaattoria... 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

http://www.tele.fi/aina+apunasi/asiakaspalvelu

Löytyy probleemia toisiltakin operaattoreilta : 

https://yhteiso.elisa.fi/t5/Puheliittymät/SIM-kortti-ei-toimi/td-p/230050

https://tuki.dna.fi/org/dna-fi/d/miksi-uusi-dna-liittymani-ei-toimi/

 

Sääli on asiakaspalvelua, jos asiakas ei osaa asiaansa ilmaista. Tai vahingoniloa ehkä, jos asiakas meni naapuriin.

 

Vaikkei asia tänne kuulu, niin kerronpa omasta kokemuksestani, että kun TeleFinland ehkä pari vuotta sitten karsi vanhoja liittymätyyppejä pois ja puristi entisiä sopimuksia nykyisin myytäviin sopimustyyppeihin niin vanha PIIPPERI liittymätyyppi vaihdettiin NETTI-liittymätyypiksi entisellä toiminnallisuudella - vastaajan toiminta vain loppui mutta hinta ei laskenut.

 

Ennen kännykkäaikaa kaiken maailman korjausmiehillä oli vyöllä hakulaitteita, piippereitä, joiden näytöille lähetettiin - en muista, puhelimella kai - muutaman numeron mittaisia pyyntökoodeja. Näitä korvaamaan tuli TeleFinlandille sitten piipperiliittymä, joissa ajatus oli että niistä ei juurikaan soitella mutta niihin soittamalla tavoitetaan liikkuvia ihmisiä. Minullakin on olemassa tuollainen keräilyhavinaisuusliittymä: liki tuplahintaiset soitetut puhelut, mutta ei kuukausimaksua. Mahdollisuus kaikkien tulevien puheluiden maksuttomaan soitonsiirtoon toiseen TeleFinlandin numeroon. Liittymätyypin nimenä on nyt NETTI, vaikka pelkkään puheeseen ja tekstiviesteihin käytetään. Ehkä on vielä käytettävissä ns. nettitunti jossa hitaan netin käytöstä veloitetaan euro alkavalta tunnilta, ei ole tullut kokeiltua.

 

 

Jospa vielä kerrataan mitä ongelmasta kävi ilmi:

 

Ketjun aloittaja kertoi, että liittymänsä toiminta muuttui epäluotettavaksi, puhelut enimmäkseen epäonnistuivat tai ainakin katkesivat. Vaikea maallikon kuvitella, että operaattorin puolella olisi vain hänen liittymänsä nyrjähtänyt, paitsi tuota 30.7. ollutta Soneran verkon yleistä vikaa, jonka jälkeen kerrottiin, että puhelimet kannatti uudelleenkäynnistää. Herää epäily, että SIM tai puhelin on kuukahtanut. Itselläni on tallessa jokunen vanha jotenkuten toimiva perusluuri, johon simmin vaihtamalla pystyn itse toteamaan oliko vikana puhelimen simahtaminen. Operaattorin asetukset ovat tuppautuneet viesteinä kun vaihtaa simmin toiseen puhelimeen, mutta en anna sen häiritä. Kirjoittaja kertoi että SIMiä oli kokeiltu toisessa puhelimessa ja siinäkään puhelut eivät toimineet. Hyvä, vika ei johtunut puhelimesta. Operaattorin kanssa kommunikointia hankaloittaa, että puhelinliittymä ei toimi. Sille näyttää, että Telen asiakaspalvelussa henkilöt eivät suoraan tajunneet, että NETTI-liittymä oli tässä tarkoitettu puheluihin - kenties operaattorilla oli jopa erehdytty tekemään liittymälle jotain olettaen kyseessä olevan dataliittymä (läppärin tai nettitikun SIM). En tiedä, että kun vaihdetaan liittymään uusi sim, tuleeko liittymän ominaisuuksista SIMille mitään - mobiilivarmistesimmille ainakin tulee tuo mobiilivarmistesovellus.

 

Ihan piti tämän kokemuksen innoittamana kokeilla, toimiiko NETTI-liittymänä oleva kuukausimaksuton TeleFinlandin varapuhelinliittymäni, se piipperi. Ongelmitta puhelut minulla toimivat. Simmi on Citymarketin TeleFinland-pisteessä käydessä odottaessa vaihdettu uudemmalle tekniikalle (mm suuremmalle simmin puheĺinluettelolle) pari vuotta sitten eikä maksanut mitään.

 

Simmin vaihto on seuraava helppo kokeiltava liittymäongelman ratkaisemiseksi. Sitten on vielä se mahdollisuus että operaattori ymmärtäisi miten tietojen tulee liittymällä olla ja niiden tarkistaminen. Tämä näyttää olevan erityisen haastavaa vanhoissa liittymissä kun operaattorin henkilöt tuskin edes ymmärtävät millaisista liittymistä on sovittu kymmenen vuotta sitten. Tuskinpa TeliaSonera Finlandin omat tietojärjestelmät itselleen sen laadukkaampia ovat kuin asiakkaille netissä tarjottavatkaan.

 

Eikä minulla toisista operaattoreista ole sen ruusuisempi kuva. Toki on ihan oikein äänestää jaloillaan, jos asiat eivät suju, ja antaa asiapalautetta miksi. Operaattorien tyytyväisyyskyselyt heidän kysymyksillään ja numerovastauksilla eivät operaattorille anna oikeaa kuvaa.

 

--

 

Ai niin. Vielä yksi aihepiiriin liittyvä huomio. Yksi kaverini asuu Helsingin Kalasatamassa. Ongelmana oli jo ensimmäisten asukkaiden muuttaessa alueelle joku vuosi sitten, että muiden operaattorien liittymät asunnoissa eivät toimineet kelvollisesti kuin Elisan. Yhteyksiä ei saatu, puhelut katkeilivat. Puhelimessa kenttätolpat häilyvät ja kun katoavat kokonaan, niin ei mitkään puhelut onnistu. Alueen rakennustöiden edetessä, asujamäärän kasvaessa ja ihmisten vaihdettua liittymänsä sille, jolla parhaiten toimivat, myös Elisan liittymät ovat alkaneet toimia alueella huonosti. Moderneilla rakennustekniikoilla (ikkunalasit erityisesti) matkapuhelinverkot eivät pääse kunnolla asuntoihin. Asunnossa saattaa olla jokin paikka, jossa kenttävoimakkuus keskimäärin on muita parempi, esimerkiksi parvekkeella.

Vastaa