Telia Yhteisö
peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
Makro
Uusi jäsen
  • 0 custom-general.kudos
  • 3 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions

Hidastunut 4G-yhteys

Onkohan muilla ollut samanlaisia havaintoja kuin itsellä. On siis 150M nopeus ja aikaisemmin kun olen jakanut yhteyden telkkariin katsoakseni netflixiä, CMorea ym. niin on ihan hyvin yhteys toiminut ja kuva ollut hyvä. Nyt reilun viikon ajan sovelluksesta riippumatta ei meinaa jaksaa pyörittää vaan tulee katkoja ja kuva on välillä huonompi. Onko talvikelit syynä vai ruuhka 4g:ssä vai mistäkököhän moinen muutos?

Edit SaJoonas: muokattu otsikkoa

5 vastausta
snow28
Telia 5G lähettiläs 2021
  • 66 custom-general.kudos
  • 163 custom-general.replies
  • 7 custom-general.solutions


@Makro  kirjoitti:

Onkohan muilla ollut samanlaisia havaintoja kuin itsellä. On siis 150M nopeus ja aikaisemmin kun olen jakanut yhteyden telkkariin katsoakseni netflixiä, CMorea ym. niin on ihan hyvin yhteys toiminut ja kuva ollut hyvä. Nyt reilun viikon ajan sovelluksesta riippumatta ei meinaa jaksaa pyörittää vaan tulee katkoja ja kuva on välillä huonompi. Onko talvikelit syynä vai ruuhka 4g:ssä vai mistäkököhän moinen muutos?


Minkäslaisia tuloksia speedtest antaa? Onko nopeuksissa kuinka paljon eroa aamulla/illalla?

Mikäs puhelin käytössä ja missä päin Suomea on käyttöpaikkasi?

SINAD
Konkari
  • 406 custom-general.kudos
  • 753 custom-general.replies
  • 32 custom-general.solutions


@Makro  kirjoitti:

Onkohan muilla ollut samanlaisia havaintoja kuin itsellä. On siis 150M nopeus ja aikaisemmin kun olen jakanut yhteyden telkkariin katsoakseni netflixiä, CMorea ym. niin on ihan hyvin yhteys toiminut ja kuva ollut hyvä. Nyt reilun viikon ajan sovelluksesta riippumatta ei meinaa jaksaa pyörittää vaan tulee katkoja ja kuva on välillä huonompi. Onko talvikelit syynä vai ruuhka 4g:ssä vai mistäkököhän moinen muutos?


Käytätkö wifiä? Jos, niin selvitä onko naapureilla wifi samalla kanavalla. Jos on, niin silloin kaista jaetaan naapurin kesken eli laitteesi joutuvat odottelemaan vuoroaan. Hidasta etenkin 2.4 GHz alueella. 5 GHz alue auttaa paljon, jos on omakotitalo. Kerrostalossa sekin kaista voi olla täysi. Toimivin ratkaisu on kytkeä kaikki sellaiset laitteet joita ei liikutella, kiinteästi kaapelilla reitittimeen. Myös mobiilireitittimiä on olemassa sellaisia että niissä on portit Ethernet-kaapeleille. Samalla vapautat kaistaa wifissä sellaisille laitteille, jotka oikeasti tarvitsevat wifin.

 

Sitten toinen mahdollisuus on mobiililaajakaista isessään. 4G on aina jaettu nettiliittymä, eli se kaista jaetaan kaikkien alueella olevien käyttäjien kesken. Siksi on ihan tuurillaan, paljonko sulle jää kaistaa milloinkin (eli paljonko siellä on muita käyttäjiä). Näille ei saisi antaa mitään megabittimääriä, koska eivät ne useimmiten toteudu. Sama juttu koskee myös "ensimmäisen polven" 5G:tä mikä on nyt tulossa, kokonaiskaistaa on vaan hieman enemmän mutta sama jakamisperiaate on ja pysyy.

Makro
Uusi jäsen
  • 0 custom-general.kudos
  • 3 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions


@snow28  kirjoitti:

@Makro  kirjoitti:

Onkohan muilla ollut samanlaisia havaintoja kuin itsellä. On siis 150M nopeus ja aikaisemmin kun olen jakanut yhteyden telkkariin katsoakseni netflixiä, CMorea ym. niin on ihan hyvin yhteys toiminut ja kuva ollut hyvä. Nyt reilun viikon ajan sovelluksesta riippumatta ei meinaa jaksaa pyörittää vaan tulee katkoja ja kuva on välillä huonompi. Onko talvikelit syynä vai ruuhka 4g:ssä vai mistäkököhän moinen muutos?


Minkäslaisia tuloksia speedtest antaa? Onko nopeuksissa kuinka paljon eroa aamulla/illalla?

Mikäs puhelin käytössä ja missä päin Suomea on käyttöpaikkasi?


Testi anto tulokseksi 2,77 tos ilta yhdeksän aikaan. Päiväaikaa en oo viel kokeillu. Puhelin on Samsung A71 ja Turussa siis 20300 postialueella.. Puhelin on ollu jo vuoden sama ja liittymä myös.

Edit SaJoonas: fiksattu quote

Makro
Uusi jäsen
  • 0 custom-general.kudos
  • 3 custom-general.replies
  • 0 custom-general.solutions


@SINAD  kirjoitti:

@Makro  kirjoitti:

Onkohan muilla ollut samanlaisia havaintoja kuin itsellä. On siis 150M nopeus ja aikaisemmin kun olen jakanut yhteyden telkkariin katsoakseni netflixiä, CMorea ym. niin on ihan hyvin yhteys toiminut ja kuva ollut hyvä. Nyt reilun viikon ajan sovelluksesta riippumatta ei meinaa jaksaa pyörittää vaan tulee katkoja ja kuva on välillä huonompi. Onko talvikelit syynä vai ruuhka 4g:ssä vai mistäkököhän moinen muutos?


Käytätkö wifiä? Jos, niin selvitä onko naapureilla wifi samalla kanavalla. Jos on, niin silloin kaista jaetaan naapurin kesken eli laitteesi joutuvat odottelemaan vuoroaan. Hidasta etenkin 2.4 GHz alueella. 5 GHz alue auttaa paljon, jos on omakotitalo. Kerrostalossa sekin kaista voi olla täysi. Toimivin ratkaisu on kytkeä kaikki sellaiset laitteet joita ei liikutella, kiinteästi kaapelilla reitittimeen. Myös mobiilireitittimiä on olemassa sellaisia että niissä on portit Ethernet-kaapeleille. Samalla vapautat kaistaa wifissä sellaisille laitteille, jotka oikeasti tarvitsevat wifin.

 

Sitten toinen mahdollisuus on mobiililaajakaista isessään. 4G on aina jaettu nettiliittymä, eli se kaista jaetaan kaikkien alueella olevien käyttäjien kesken. Siksi on ihan tuurillaan, paljonko sulle jää kaistaa milloinkin (eli paljonko siellä on muita käyttäjiä). Näille ei saisi antaa mitään megabittimääriä, koska eivät ne useimmiten toteudu. Sama juttu koskee myös "ensimmäisen polven" 5G:tä mikä on nyt tulossa, kokonaiskaistaa on vaan hieman enemmän mutta sama jakamisperiaate on ja pysyy.


Käytän tätä mobiilitukiaseman jakoa ja laittanut siihen oman salasanan. Ja toiminut siis tähän asti ihan hyvin. Asun 8 talouden minikerrostalossa ja harvemmin on esim. päiväsaikaan monikaan kotona. Itse välillä 3-vuoron takia. Ja ongelma siis havaittu nyt vasta noin viikon ajan

HenriLie
Telialainen
Telialainen
  • 116 custom-general.kudos
  • 605 custom-general.replies
  • 57 custom-general.solutions


@Makro  kirjoitti:


Käytän tätä mobiilitukiaseman jakoa ja laittanut siihen oman salasanan. Ja toiminut siis tähän asti ihan hyvin. Asun 8 talouden minikerrostalossa ja harvemmin on esim. päiväsaikaan monikaan kotona. Itse välillä 3-vuoron takia. Ja ongelma siis havaittu nyt vasta noin viikon ajan


Kannattaa verrata tosiaan vielä ilta-ajan ja aamun/päivän nopeuksia että vaihteleeko ne suuresti. Sillä voi selvittää tuota 4G verkon kapasiteetin tilannetta hiukan. Puhelimella yhteydenjako asetukset on hyvin suppeat, eli 2,4 GHz 5 GHz verkkojen testaukset jää tekemättä. Puhelimen netin jako ei yleensä ole se kannattavin ratkaisu pitkäaikaiseen netinjakoon kodin omille laitteille, mielestäni se kuluttaa akkua ja oikean reitittimen asetukset ja hallinta puuttuu.

Ehdotukseni on, että hankit kotiin erillisen 4- modeemin/reitittimen ja siihen oman nettiliittymän.Modeemilla voit jakaa yhteyden joko verkkokaapelilla tai langattomasti kodin laitteille. Erillinen modeemi/reititin yleensä vastaanottaa paremmin 4G -signaalia ja Wi-Fi ominaisuudetkin on paremmat, kuin puhelimessa. Puhelimen käyttöä jatkaessa huomioisin myös ne perinteisimmät: Onhan puhelin kokeiltu käynnistää uudelleen ja tarkistettu ohjelmistopäivitykset?

Tekniikasta aina mielenkiinnolla keskusteleva. Päivitän myös meidän asiakastukisivustoa osana asiantuntijatiimiämme. Kerrothan tarvittaessa palautetta sivuston ohjeista.