Copyright Telia Company 2020
15-11-2018 21:56
Ostin uuden Huawei B525 -reitittimen, kun vanha lopetti toimintansa. Miten pystyn valitsemaan tästä laitteista 4G 1800 MHz verkon? Vanhan laitteen (E5186) hallintasoftassa oli tämä vaihtoehto, mutta uudessa. Käytössä on ulkoinen antenni. Vanhan laitteen nopeus oli parhaimmillaan yli 40 Mbit/s, mutta uuden vain puolet siitä.
Ratkaistu! Siirry kohtaan Ratkaisu.
17-11-2018 01:17
Ok. Olennaista on se, että onko tuo Telian brändäämä/telian ohjelmisto sisällä. Ellun modeemissa ei lukkoa välttämättä oo.
17-11-2018
10:03
Muokattu
17-11-2018
10:03
Suosittelen lataamaan esim. LTEWatch -ohjelmiston Windows-tietokoneelle jos sellainen on käytössä, niin sitä kautta voi lukita verkon taajuusalueen
17-11-2018 10:11
@Sekunti@ kirjoitti:Suosittelen lataamaan esim. LTEWatch -ohjelmiston Windows-tietokoneelle jos sellainen on käytössä, niin sitä kautta voi lukita verkon taajuusalueen
Kokeilen tuotakin. Nyt nopeus on luvattua luokkaa, joten jätän motun hetkeksi rauhaan. Kun vielä saisi Web UI:n tallentamaan oman salasanai
Kirjoitettu
18-11-2018
11:15
Muokattu
19-11-2018
10:07
IlariJR
@boggivaunu@ kirjoitti:
@Sekunti@ kirjoitti:
Suosittelen lataamaan esim. LTEWatch -ohjelmiston Windows-tietokoneelle jos sellainen on käytössä, niin sitä kautta voi lukita verkon taajuusalueen
Kokeilen tuotakin. Nyt nopeus on luvattua luokkaa, joten jätän motun hetkeksi rauhaan. Kun vielä saisi Web UI:n tallentamaan oman salasanai
Asenin LTEEWatchin ja lukinnut taajuusalueen. Joku tässä hommassa mättää silti, kun varsinkin lähtevä nopeus on Speedtestin mukaan luokaton.
Edit Ilari JR: kuva upotettu suoraan viestiin.
18-11-2018
17:16
Muokattu
18-11-2018
17:18
Mitäs LTE Watch kertoo signaaliarvoiksi (RSRP, RSRQ, SINR)?
Toimiko paremmin ilman lukitusta? Epäilen, ettei lukko tässä tilanteessa ehkä auta.
Vaikuttaa vain tuosta nopeudesta päätellen, että signaali on todella heikko ja siksi nopeudet jäävät noin mataliksi -erityisesti lähetysnopeus.
EDIT: Sinullahan oli ulkoiset antennit? Oletko mennyt tuolla asetuksissa ottamaan ne käyttöön? Muistaakseni system-valikon alla oli antennien asetukset. Pakota "external" käyttöön. Joskus antennit eivät tunnistu automaattisesti oikein.
19-11-2018 10:12
@Purnipsi@ kirjoitti:Mitäs LTE Watch kertoo signaaliarvoiksi (RSRP, RSRQ, SINR)?
Toimiko paremmin ilman lukitusta? Epäilen, ettei lukko tässä tilanteessa ehkä auta.
Vaikuttaa vain tuosta nopeudesta päätellen, että signaali on todella heikko ja siksi nopeudet jäävät noin mataliksi -erityisesti lähetysnopeus.
EDIT: Sinullahan oli ulkoiset antennit? Oletko mennyt tuolla asetuksissa ottamaan ne käyttöön? Muistaakseni system-valikon alla oli antennien asetukset. Pakota "external" käyttöön. Joskus antennit eivät tunnistu automaattisesti oikein.
Ulkoiset antennit on käytössä. Sisäiset eivät riitä, sillä asumme katvepaikassa.
19-11-2018 10:16
@boggivaunu@ kirjoitti:
@Purnipsi@ kirjoitti:Mitäs LTE Watch kertoo signaaliarvoiksi (RSRP, RSRQ, SINR)?
Toimiko paremmin ilman lukitusta? Epäilen, ettei lukko tässä tilanteessa ehkä auta.
Vaikuttaa vain tuosta nopeudesta päätellen, että signaali on todella heikko ja siksi nopeudet jäävät noin mataliksi -erityisesti lähetysnopeus.
EDIT: Sinullahan oli ulkoiset antennit? Oletko mennyt tuolla asetuksissa ottamaan ne käyttöön? Muistaakseni system-valikon alla oli antennien asetukset. Pakota "external" käyttöön. Joskus antennit eivät tunnistu automaattisesti oikein.
Ulkoiset antennit on käytössä. Sisäiset eivät riitä, sillä asumme katvepaikassa.
Lähti liian aikaisin. 😞
RSRP: -106
RSRQ: -7
SINR: -1
19-11-2018
11:15
Muokattu
19-11-2018
11:17
Jostain syystä signaali on heikohko ja siinä on pahasti häiriöitä. SINR tavoite olisi ainakin yli 10, yli 20 on oikein hyvä.
Olet siisn nyt lukittanut taajuuksia? Mitä antaa automaattisella haulla?
Oletko kysellyt Telialta, että onko alueen verkkoon tehty hiljattain olennaisia muutoksia?
Jokin jossain on muuttunut, jos ja kun ennen hyvin toiminut yhteys on muuttunut huonoksi.
19-11-2018 22:53
@Purnipsi@ kirjoitti:Jostain syystä signaali on heikohko ja siinä on pahasti häiriöitä. SINR tavoite olisi ainakin yli 10, yli 20 on oikein hyvä.
Olet siisn nyt lukittanut taajuuksia? Mitä antaa automaattisella haulla?
Oletko kysellyt Telialta, että onko alueen verkkoon tehty hiljattain olennaisia muutoksia?
Jokin jossain on muuttunut, jos ja kun ennen hyvin toiminut yhteys on muuttunut huonoksi.
Tämä ongelma kuuluu mystisten kategoriaan, sillä se hävisi tänään. Lukitsin taajuuden 1800 MHz:iin ja tarkistin vielä kerran antennin suunnan. Nyt sekä tuleva että varsinkin lähtevä nopeus ovat odotuksen mukaisia.
19-11-2018 22:58
Hienoa, että ongelma lakkasi! Voihan olla, että alueen tukiasemissa oli jokin häiriö päällänsä. Kannattaa huomioida se, että jos tukiasemasi lähettää kahdella eri taajuudella, (esimerkiksi 800+1800), niin sitten kannattaa olla ihan "auto" tuo taajuuden valinta.