peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
54693 Jäsentä
155516 Kirjoitusta
Uusi käyttäjä, aloita täältä
^

Keskustele. Kerro kokemuksistasi. Ratko ongelmia. Testaile uusia makeita juttuja.

ALOITA HAUSTA

Etsimästäsi aiheesta voi löytyä jo valmiita keskusteluita tai artikkeleita. Jos ei, aloita uusi keskustelu.

HAKUUN

VERTAISTUKI

Yhteisössämme jäsenet ovat tähtiä. Törmäät nopeasti VIP-jäseniimme. Mukana on ajoittain myös telialaisia.

TUTUSTU

OLE AVULIAS

Paina peukkua hyville kommenteille. Merkitse ratkaisuksi vastaus, joka ratkaisi ongelmasi. Neuvo muita.

YHTEISÖN SÄÄNNÖT

Huawei B715, siltaus ja yhteyden katkominen Ubiquitin laitteilla



Uusi jäsen
Rekisteröitynyt: ‎06-05-2019
Kirjoituksia: 2
1/4

Huawei B715, siltaus ja yhteyden katkominen Ubiquitin laitteilla

Hankin Telian 4G-yhteyden open gate -toiminnolla saadakseni julkisen IP-osoitteen. Modeemina on siltaavaan tilaan asetettu Huawei B715.

 

Huawei on liitetty piuhalla Ubiquitin EdgeRouter X SFP -purkkiin, joka hoitaa NATin, DHCP:n, porttiohjaukset jne. Samainen purkki oli käytössä aikaisemman DNA ADSL-yhteyteni kanssa ja toimi moitteettomasti täsmälleen samassa roolissa.

 

Ongelma on seuraavanlainen: yhteys toimii n. 8-10 sekuntia kerrallaan, katkoo sitten 15-25 sekunniksi, toimii taas 8-10 sekuntia, ja tämä sykli toistuu. Olen todennut tämän pitämällä pingiä päällä esim. 8.8.8.8 -IP:hen. Pingien katkoessa katkoo kaikki muukin nettiliikenne.

 

Vika ei liene Huawein purkissa, koska yhteys toimii hienosti jos liitän läppärin siihen suoraan. Yhteys toimii myös jos käytän vanhaa Telewellin reititintä EdgeRouterin sijaan Huawein ja läppärin välissä. Yhteys toimii myös EdgeRouterin kanssa, jos Huawei on reitittävässä tilassa.

 

Eli kertaus:

 

B715 siltaavana -> ER -> läppäri: ei toimi

B715 reitittävänä -> ER -> läppäri: toimii

B715 reit/silt -> Telewell -> läppäri: toimii

B715 reit/silt -> läppäri: toimii

 

Täsmälleen sama oireisto tapahtuu myös, jos EdgeRouterin korvaa toisella Ubiquitin laitteella, UniFi Security Gatewaylla. Eli tässä näyttäisi olevan ongelma nyt nimenomaisesti sillatun 4G-yhteyden kanssa Ubiquitin laitteilla, ja se on juuri se tapa, jolla haluan laitteita käyttää.

 

Ubiquitin laitteet ovat ammattilais/enterprise-tasoa, eli kyse ei sinänsä pitäisi olla niiden huonoudesta. Sen sijaan voi olla kyse siitä, että niiden oletusasetuksia pitää säätää, jotta ne olisivat yhteensopivat kuluttaja-4G-modeemin kanssa. Kysymys kuuluu, miten?

 

Googlella hakemalla on löytynyt keskustelua esim. MTU- ja MSS clamp -asetuksista, joita en itse rehellisesti sanottuna juuri ymmärrä. Usein näissä on kyse PPPoE:stä, jota ei täällä päin maailmaa ole käytössä.

 

Onko olemassa jotain virallista totuutta, mitä MTU/MSS clamp -asetuksia pitäisi käyttää Telian 4G:n kanssa? Voisin käsin asettaa Ubiquitin vehkeet oikeille arvoille. Vai olisiko tässä kyse jostain muusta? Kaapelit on testattu toimiviksi ja laitteet ovat niin oletusasetuksilla kuin olla voi (pl. Huawein muutos siltaavaksi) ja moneen kertaan tehdasresetoituja.

0 tykkäystä
3 vastausta
Vakiokalustoa ☆
Rekisteröitynyt: ‎13-07-2017
Kirjoituksia: 268
2/4

Vs: Huawei B715, siltaus ja yhteyden katkominen Ubiquitin laitteilla

Olisiko tästä mitään apua??

 

https://www.imperva.com/blog/mtu-mss-explained/

Uusi jäsen
Rekisteröitynyt: ‎06-05-2019
Kirjoituksia: 2
3/4

Vs: Huawei B715, siltaus ja yhteyden katkominen Ubiquitin laitteilla

Ihan yleissivistävänä katsauksena oli, kiitos siitä. Mutta jos Huawein sillattu 4G-yhteys vaatii EdgeRouterin päässä arvojen säätöä, niin ne käytettävät arvot tarvitsen kuitenkin vielä Hymiö Onnellinen Jos paikalla on Telian teknistä henkilöstöä, joku ehkä osaisi ne sanoa?

0 tykkäystä
Vakiokalustoa ☆
Rekisteröitynyt: ‎13-07-2017
Kirjoituksia: 268
4/4

Vs: Huawei B715, siltaus ja yhteyden katkominen Ubiquitin laitteilla


@jarkkolaiho  kirjoitti:

Ihan yleissivistävänä katsauksena oli, kiitos siitä. Mutta jos Huawein sillattu 4G-yhteys vaatii EdgeRouterin päässä arvojen säätöä, niin ne käytettävät arvot tarvitsen kuitenkin vielä Hymiö Onnellinen Jos paikalla on Telian teknistä henkilöstöä, joku ehkä osaisi ne sanoa?


Niinpä.

 

Minulla ei ole tietoa onko Telialla jotakin tavallisesta poikkeavaa MTU:n ja MSS:n asetuksissa , mutta yleiset oletukset lienevät MTU=1500 ja MSS=1460.

 

Jos niillä ei toimi , niin sitten tosiaan tarvitaan Telian asiantuntijoiden apua. Toki onhan sekin mahdollista , että pätkiminen johtuu jostakin muusta , mutta yksi asia kerrallaan lienee paras lähestymistapa.

0 tykkäystä