Huawei E3276 nettitikku hidastaa netin nopeutta dramaattisesti

  • 5 September 2019
  • 3 kommenttia
  • 9 katselukertaa

Mikä neuvoksi, kun Soneralta hankittu Huawei E3276 nettitikku hidastaa netin nopeutta dramaattisesti? Kun laitan mobiililaajakaistan (100 mb/s) sim kortin älypuhelimeen (SGS8) niin saan mitattua karkeasti kaksinkertaisen nopeuden verrattuna nettitikun nopeuteen. Speedtestissä samalle serverille mitatessa puhelimella sain 60 mb/s latausnopeutta, ja nettitikulla vain 20-30 mb/s.Testaillessani nettitikku oli suoraan tietokoneessa kiinni, joten reitittimen vika se ei siis ole. Nettitikun firmware on päivitetty uusimpaan ja versionumero on 21.263.30.03.07.


3 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@panupop@  kirjoitti:

Mikä neuvoksi, kun Soneralta hankittu Huawei E3276 nettitikku hidastaa netin nopeutta dramaattisesti? Kun laitan mobiililaajakaistan (100 mb/s) sim kortin älypuhelimeen (SGS8) niin saan mitattua karkeasti kaksinkertaisen nopeuden verrattuna nettitikun nopeuteen. Speedtestissä samalle serverille mitatessa puhelimella sain 60 mb/s latausnopeutta, ja nettitikulla vain 20-30 mb/s.Testaillessani nettitikku oli suoraan tietokoneessa kiinni, joten reitittimen vika se ei siis ole. Nettitikun firmware on päivitetty uusimpaan ja versionumero on 21.263.30.03.07.




Hei!


 


Uskallan väittää, että syynä on laitteiden valtaisa tasoero. Nettitikku on LTE Cat4 -tasoa ja S8 on LTE Cat16 (latausnopeus).


 


Käytännössä tämä tarkoittaa:


 



  • S8 on huomattavasti kehittyneempi laite. Laitteen modeemi, eli osa, jonka kautta se viestii matkapuhelinverkon kanssa on parin vuoden takainen huippumalli.

    • S8 osaa yhdistää jopa neljä 4G LTE-taajuutta samanaikaiseen käyttöön, jos sinua palveleva tukiasema lähettää useammalla eri taajuudella. Tätä kutsutaan termeillä Carrier Aggregation, CA, 4G+.

    • S8 tukee 256QAM -modulointia, eli siis vastaanotettava data "pakataan" tiivimpään, jolloin nopeus kasvaa vanhempiin laitteisiin verrattuna.



  • Huawein tikun Cat4 tarkoittaa, että laite tukee vain yhtä 4G LTE-taajuutta kerrassaan. Laite tukee myös vain 64QAM -modulaatiota (tämä tarkoittaa optimaalisissa olosuhteissa noin 30% tappiota vs 256QAM

  • S8 kokonaisuutena on arvokas laite, joten epäilen, että myös sen antennit voivat olla paremmat. Lisäksi laite tukee suurempaa määrää 4G LTE-taajuuksia, myös 700MHz aluetta, jota tikku ei taas tue


 


Parempia tikkuja ei ole oikein saatavilla, lähinnä on Netgear MR1100 -akkureititin, joka on LTE Cat16. Sillä laitteella on jo hintaa...


 


Nämä tod. näk. keskeiset syyt.

Kiitos hyvästä ja asiallisesta vastauksesta! Olen siis aikanaan pari vuotta sitten tälläkin tikulla saanut jotain 80-100 mt/s nopeuksia, tosin asuin silloin eri paikassa. Tässä välillä ollut siis kiinteää kaistaa käytössä. Onko siis silloin ollut mahdollisesti niin, että tuo yksi ja ainoa 4G LTE taajuus on ollut edellisessä asuinpaikassa niin voimakas, että kyseisiin nopeuksiin on päästy E3276 tikullakin?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@panupop@  kirjoitti:

Kiitos hyvästä ja asiallisesta vastauksesta! Olen siis aikanaan pari vuotta sitten tälläkin tikulla saanut jotain 80-100 mt/s nopeuksia, tosin asuin silloin eri paikassa. Tässä välillä ollut siis kiinteää kaistaa käytössä. Onko siis silloin ollut mahdollisesti niin, että tuo yksi ja ainoa 4G LTE taajuus on ollut edellisessä asuinpaikassa niin voimakas, että kyseisiin nopeuksiin on päästy E3276 tikullakin?




Hei,


 


Mobiiliverkossa toiminta on hyvin paikasta riippuvaista. Voi olla niin, että edellisessä käyttöpaikassasi tosiaan tuo yksi taajuus, jota tikku on vastaanottanut, on ollut sekä vapaa muusta kuormasta että kyllin voimakas.


 


Verkko pitäisi paperilla toimia siten, että yhtäkin taajuutta käyttävä päätelaite ohjataan vapaammalle taajuudelle, jos sellaisia on saatavilla.


 


Kuitenkin tilanne on se, että jos alueella on useita taajuuksia (Samsung S8 näyttää tällöin 4G+ -ikonia), niin paras lopputulos saadaan laitteella, joka osaa nuo kaikki samanaikaisesti yhdistää.


 


Qualcomm on tehnyt asiasta hyvän ja havainnollistavan videon:



Toki kannattaa kontaktoida Telian asiakaspalvelua tilanteeseen liittyen. He voivat tarkistaa, miltä toiminta verkon puolelta näyttää ja pystynevät tarkemmin kertomaan, onko palvelevassa tukiasemassa useampia taajuuksia ja tarvittaessa voivat myös antaa ehdotuksia uudemmasta päätelaitteesta, jos siihen päädyt.

Vastaa