Huawei E3276s-150 ei enää löydä Telian LTE verkkoa

  • 27 September 2019
  • 4 kommenttia
  • 16 katselukertaa

Taisi olla 25. päivän huoltokatko eteläisessä suomessa joskus alkuyöstä kun puhelin ja nettitikku molemmat tippuivat LTE verkosta. Hieman myöhemmin puhelin palasi LTE verkkoon mutta tuo Huawein tikku ei. Eikä sillä pääse Telian LTE verkkoon vieläkään.

Huawein Mobile Partner softalla kun etsii verkkoja niin löytyy dna:lta ja elisalta 2g, 3g, LTE. Sonera nimiseltä operaattorilta löytyy 2g ja 3g. Saman simmin kun pistää puhelimeen niin sitten taas löytyy myös LTE ja data liikkuu eli simmi on tämän perusteella kunnossa. Puhelimessa olleen Telia simmin kun laittaa Huaweihin niin ei löydy LTE verkkoa. Ja se tikun LTE siis toimi ennen tuota verkkokatkosta. Nyt ei toimi, tikku testattu kahdessa eri koneessa. Päivitin tikkuun uusimman firmwarenkin mutta tilanne ei muuttunut.

Koska tuo tikku ainakin näkee LTE verkot muilta operaattoreilta niin tulee vaan mieleen että onko tuo kyseinen tikku vanhuuttaan blacklistattu Telian LTE verkosta?

Jos asia on näin niin onko jossain jotain listaa laitteista jotka eivät verkkoon enää kelpaa?
Ja onko jotain suositusta korvaavaksi laitteeksi (>cat4)? Nykyinen tikku kun on toiminut modeemina erillisen routterin edessä. Jos tarvitsee siirtyä näihin "all in one" purkkeihin niin RJ45 portit on pakolliset, edes yksi kappale. Pitäisi myös olla siltaus mahdollisuus, DHCP, port forwardia ym eli ei mielellään sitä "koko perheen helppo internet" -purkkia.





Edit JoonasLam: Upotettu kuva viestiin


4 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

Moi @FrankDrebin  ja tervetuloa Telia Yhteisöön. Mukavaa kun päätit kirjoittaa tänne. Löydät varmasti lisää mielenkiintoista luettavaa meidän muiltakin yhteisön jäseniltä.

 

4G verkkoamme päivitetään jatkuvasti ja se vaatii myös ohjelmistopäivityksen laitepuolelta, jos ne eivät tue vielä verkon päivitystä. Latasitko tikun päivityksen meidän kautta vai suoraan valmistajalta? 

 

Nettitikut ovat itsessään jo vanhenevaa tekniikkaa, eikä kaikki käyttöjärjestelmät enään tue USB:n kautta toimivaa nettitikkua, mutta tässä kyse on vain 4G yhteydestä joten uskoisin oikea päivityksen auttavan. Emme ole kyseistä mallia sulkenut pois verkosta.

 

Mobiilipuolen modeemeista meillä ei ole erikseen listattuna laitteita, mitkä olisi verkosta tiputettu pois, mutta päivitystä vaativat laitteet on kirjattu.


Jos tuo tikku on päivitetty meidän ohjelmistopäivityksellä eikä siltikään toimi 4G verkossa, niin siitä on tärkeää tehdä häiriöilmoitus omilta sivuilta tai jutella chatissamme. Voit myös varata meiltä soittoajan, jos haluat puhelimessa keskustella asiasta.

Meiltä löytyy Huawein B525, missä on 4x RJ-45 portteja ja muokattavuutta löytyy mm. DHCP:n asetukset. Toivottavasti vastauksestani oli apua ja kysy toki tarvittaessa lisää.

Tikku on Sonera brandatty, mutta edellinen ja uusi firmware molemmat ovat valmistajan omia (oli joskus ihan pakko se päivittää valmistajan omalla, syystä tai toisesta), enkä usko että tuon version kautta saa ladattua teidän versiota, vaan pitäisi sitten olla itse päivitystiedosto käsillä että saan tuohon Telian oman softan asennettua. Mahtaako sitä olla helposti saatavilla? Tikku on kyllä todella vanha joten ymmärrän jos suoraa päivitystiedostoa ei helpolla löydy.

 

Alkaahan tämä tosiaan olemaan jo tekohengitystä kyseiselle tikulle joten ymmärrän ihan täysin jos sitä "ei löydy" 😉 . Minullahan tässä ei ole juuri mitään menetettävää, jos ei tuota verkkoon enää saa niin sitten ei saa, ja päästän sen ansaitsemalleen eläkkeelle.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

Valitettavasti tätä tiedostoa ei ole jaettavissa erillisenä tiedostona. Jos laitteen on valmistajan päivityksellä päivittänyt, niin sitä ei enään meidän softalle saa. 

Eli kyseessä on nyt vanhentunut tikku, joka voi jäädä eläkkeelle, ellei valmistaja vielä siirrä eläkeikää ja julkaise päivitystä tikulle.

Asia tällä selvä. Kiitoksia vaivannäöstä! :smileyhappy:

Vastaa