Huawei E3276s-150 firmware päivitys

  • 11 April 2019
  • 7 kommenttia
  • 107 katselukertaa

Tuohonkin 4G-mokkulaan näköjään tullut vielä firmis päivitys. Sillä Mobile Broadband ohjelman Päivittäjän verkkopäivitys ilmoitti muutama päivä sitten, että olisi uusi ohjelmistoversio saatavilla (versio Telia_C07_WIN_ 21.491.05.02.07) (kuva).

 

MUTTA en lähtenyt tuota firmistä asentamaan muutamien vuosien takaisten kokemusten vuoksi. Josta kirjoitin silloin 2015 tässä aloittamassani ketjussa:

https://yhteiso.telia.fi/t5/Puhelinliittymat-ja-mobiilinetti/Pieni-VAROITUS-Huawei-E3276s-150-paivittamisesta/m-p/106351

 

Silloin tuon firmis päivityksen jälkeen sain mokkulan toimimaan jälleen (toisella samanlaisella mokkulalla).

Mutta myöhemmin kun Huawei OLI OLEVINAAN korjannut tuon päivitysongelman kuntoon niin se aiheuttikin vieläkin pahempia ongelmia muille käyttäjille.....kuten minullekin kävi kun päivitin toisen mokkulan myöhemmin (josta kirjoitin myös kokemuksia samassa aiheketjussa) eli mokkula meni täysin sököksi.

 

https://yhteiso.telia.fi/t5/Puhelinliittymat-ja-mobiilinetti/Pieni-VAROITUS-Huawei-E3276s-150-paivittamisesta/td-p/106351/page/3

 

Kysyn nyt sitä, että onko esimerkiksi Telia testannut tuon kyseisen mokkulan UUSIMMAN firmispäivityksen TOIMIVUUDEN eli asentuuko täysin kivuttomasti vaiko ei?

Tai onko joku muu palstalainen asentanut tuon firmiksen? ja jos on asentanut niin miten meni päivitys.

 

Tosin sitäkin olen kuullut, että Huawei tarkoituksella antaa ladattavaksi sellaisia firmiksiä jotka todellisuudessa pistävät laitteen epäkuntoon.

 

Törmäsin tuollaiseen tapaukseen kun kävin muutamia kuukausia sitten kilpailevan operaattorin liikkeessä asioimassa.

 

Niin siinä odotellassa satuin kuulemaan sivukorvalla kun siellä eräs asiakas valitti, että oli asentanut Huawei 4G reittimeen uusimman firmiksen niin päivityksen jälkeen laite oli ollunna täysin tööt.

Jolloin myyjä oli todennut, että Huawei laittaa TARKOITUKSELLA jakoon sellaisia firmiksiä, jotka aiheuttaa laitteen menemisen epäkuntoon (vertailuna hän käytti vanhempiin älypuhelimeen asennettavia firmiksiä jotka hidastavat puhelinta dramaattisesti).

Ja näin ollen Asiakas joutuu sitten PAKOSTA ostamaan uuden 4G -laitteen...ja tällä tavalla saadaan myytyä uusimpia laitteita....vaikka entisellä ja toimivalla pärjäisi oikein hyvin.

 

Asiakas valitti asiasta, että kyllä jonkun pitää ottaa vastuu siitä, että jakoon laitetaan tarkoituksella tuollaisia päivityksiä.....vaikka laitteesta olisi takuu mennynä.

 

Mietin mielessäni, että olin täsmälleen samaa mieltä asiakkaan kanssa, että vastuun pitää ottaa joko valmistaja, maahantuoja tai operaattori. Jos 4G laite laitetaan tarkoituksella epäkuntoon oli sitten takuuta tai ei.

 

Niin ja tuo asiakas joutui sitten ostamaan pakosta uuden 4G reittimen jonka hinta oli kyllä aika rasvanen.


7 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

Kyseessä on tärkeä päivitys 4G verkossa toimivien laitteiden osalta. Verkkoon ollaan käyttöönottamassa uusi LTE-M teknologia, jota varten näitä mokkuloita ja mobiilireitittimiä päivitetään. Jos mokkulaa ei päivitä ja verkko alkaa käyttämään uutta LTE-M teknologiaa, niin mokkula ei pääse enään kirjautumaan 4G -verkkoon. Datayhteydet toimivat silloin vielä 2G ja 3G verkoissa, kunnes laite päivitetään.

 

Telian verkkoon julkaistaan vain Telian hyväksymät ja testaamat laitepäivitykset. 

Toisin sanoen @HenriLie Telia ON testannut konkreettisesti, että ohjelmistopäivitys menee mokkulaan kivuttomasti putkeen ilman mitään erilaisia virhekoodeja ja muita häikkiä!!!

 

Ja eikä aiheuta mitään niin sanottuja "kuolleita" mokkuloita kuten Huawein / Telia edellinen ohjelmistopäivitys muutamia vuosia sitten aiheutti monille (Soneran) Huawei E3276s-150 mokkulan käyttäjille.

 

Sonera (nyk. Telia) silloin vaihtoi mokkuloita takuuseen....JOS TAKUU OLI VOIMASSA.....MUTTA jos takuu EI OLLUT ENÄÄ voimassa....niin se voi voi ja lämmin leipä....osta uusi mokkula!!!

Vaikka vika EI OLLUNNA loppukäyttäjässä.....vaan viallisesti jaetussa firmiksessä (joka vedettiin pois ja laitettiin myöhemmin uudestaan jakoon vieläkin viallisempana versiona)!!!

 

Itsellänikin silloin KÄVI SILLOIN, että lopputuloksena oli se, että Päivittäjä ohjelma aiheutti ensin Virhekoodi 19 ja kun yritti uudestaan päivittämistä niin virhekoodi olikin 13. Ja lopputuloksena oli sitten Virhekoodi 10 (joka tarkoittaa sitä, että mokkulan porttia EI löydy ja näin ollen mokkula ON TÄYSIN KUOLLUT LAITE!!!)

 

https://yhteiso.telia.fi/t5/Puhelinliittymat-ja-mobiilinetti/Pieni-VAROITUS-Huawei-E3276s-150-paivittamisesta/m-p/122940#M5453

 

Niin ja minulla ei ollunna silloin enää voimassa takuuta!!!

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Eräässä lähtessä kerrotaan:


 


"As indicated in 3GPP specifications R13, an LTE cell enabled with eMTC must broadcast SIB1-BR in MIB. However, some LTE UEs cannot resolve such MIB and the following issues will occur:


Such an LTE UE cannot access an LTE cell enabled with eMTC.
Such an LTE UE cannot be handed over to an LTE cell enabled with eMTC. The handover failures will negatively affect handover-related counters.
You are advised to perform an interoperability test for legacy UE types on the live network before enabling eMTC.

Suomeksi:


 


Kun tuodaan tuo LTE-M toiminne verkkoon, niin vanhemmat päätelaitteet tosiaan eivät kykene enää purkamaan verkon toiminnan kannalta olennaista viestiä. Se sitten aiheuttaa sen, että laite ei yhdistä LTE-verkkoon, jos tarjolla on LTE-M -palvelua tarjoava solu ja myös jos handover-targettina on tuollainen solu, ei handover onnistu. Eli oikeastaan juuri niin kuin @HenriLie tuossa edeltä kirjoitti. Nuo päivitykset sitten korjaavat tuota ongelmaa, että toiminta ei päätelaitteilla lakkaa.

@Purnipsi  Kyllä minä sen ymmärsin, että tuo viimeisin firmispäivitys tuopi tuon LTE-M tuen mokkulaan.

Mutta nyt kyseessä oli KYSYMYS se, että ONKO tuota firmistä turvallista päivittää mokkulaan....ettei käy niin kuin MONELLE oli käynyt edellisen ohjelmistoversion kanssa, että Huawei E3276s-150 mokkulan päivittäminen OLI MENNYT ns. reisille kun jakoon OLI laitettu kahdesti sama VIALLINEN firmis versio (21.491.05.01.07) ja näin ollen lopputuloksena oli täysin kuollut mokkula...joka jouti sitten SER romuihin!!! 

 

Aikaisemman firmis version (21.491.05.01.07) lopputuloksena oli ensin se, että virtuaalinen CD-asema hävisi ja sen takia vedettiin pois jaosta. Ja kun sama firmis laitettiin sitten uudestaan jakoon niin lopputuloksena olikin täysin "tapettu" mokkula. 

 

 

Itsekin kirjoitin 2016 oman kokemuksen tuosta päivittämisestä kun sama firmis versio oli laitettu sitten uudestaan jakoon....vieläkin pahempana.  

 

https://yhteiso.telia.fi/t5/Puhelinliittymat-ja-mobiilinetti/Pieni-VAROITUS-Huawei-E3276s-150-paivittamisesta/m-p/122940#M5453

 

Ja kun takuuta ei ollunna enää niin EI Sonerakaan korvannut millään lailla. Heidän kanta oli silloin kuten kirjoitin AIKAISEMMIN tuossa yo. viestissä, että voi voi ...... osta uusi mokkula.
Mutta jos takuuta olisi ollunna niin silloin olisi katsottu toisin.

 

Silloinkin suositeltiin tuota edellisen ohjelmistoversion asentamista Windows 8.1 tuen takia.

 

Heitetäänpäs tähän loppuun vielä spekulaatio:

MITÄ JOS mokkulan päivittämisen aiheuttaakin täysin kuolleen mokkulan.... vaikka kuinka ON tehnyt päivittämisen kaikkien taiteen ja sääntöjen mukaan?

Niin kuka korvaa sitten mokkulan, jossa EI OLE enää takuuta ja jolla ei tee enää mitään?!?

 

- - - -

 

Tulee vain mieleen tuosta firmiksestä eräs 2000 -luvun alun tapaus kun eräs emolevyn valmistaja oli laittanut jakoon viallisen BIOS firmiksen. Ja kun moni meni päivittämään oman emolevynsä BIOSin niin lopputuloksena oli loppukäyttäjillä kuollut emolevy. Valmistaja, maahantuoja tai liike EI ottanut vastuuta ja eikä emolevy mennyt takuuseen....mitäs menit päivittämään.

Tuon tapauksen kertoi aikoinaan yks kaverini, joka oli töissä tietokoneliikkeessä. Liike oli mennyt päivittämään erään asiakkaan emolevyn ja lopputuloksena oli.....you know, joka jouti ns. verkonpainoksi.

Liike joutui korvaamaan asiakkaalle uuden emolevyn....mutta oli joutunut ns. "tappelemaan" maahantuojan kanssa, että kuka korvaa.....?

 

Kuulemma mukaan tänäkin päivänä tietokoneliikkeet eivät lähde mielellään tai ollenkaan päivittämään BIOSeja vastuukysymyksen vuoksi jos jotain menee läskiksi.

Vaikka nykyisin on puhuttu paljon siitä, että olisi tärkeätä päivittää BIOSit ja muitten vastaavien laitteiden firmikset ajantasalle.

 

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Sitä en epäilekään, että että etkö tuota olisi ymmärtänyt. Halusin vain tuoda ilmi vielä teknisemmän tiedon, jonka olin jostain kuullut.


 


Se, että aiheuttaako ohjelmistopäivitys tikun ohjelmiston peruuttamattoman korruptoitumisen on sellainen asia, jota en voi millään tietää. Ainahan on olemassa riski, että jotain yllättävää tapahtuu. Olen kuullut  joistain laitteista (eivät verkkolaitteita) , jotka eivät tarkista mitenkään päivityspaketin eheyttä, joten lataamisessa jostain syystä korruptoitunut paketti voi aiheuttaa laitteen ohjelmiston menemisen solmuun ja pahimmassa tapauksessa jopa bootloaderin korruptoitumisen. Ja onhan isolla ohjelmistotalolla, Microsoftilla, päässyt jakeluun useita kertoja koodia, joka on ollut haitallista Win10 -käyttäjille. Itse olen kärsinyt ainakin seuraavista:


 



  • Explorer.exe jatkuva kaatuminen

  • äynnistä-valikon toimimattomuus

  • päivitys epäonnistuu - loop

  • eri laiteajurien korvautuminen geneerisillä, toimimattomilla ajureilla.


----


 


"Heitetäänpäs tähän loppuun vielä spekulaatio:


MITÄ JOS mokkulan päivittämisen aiheuttaakin täysin kuolleen mokkulan.... vaikka kuinka ON tehnyt päivittämisen kaikkien taiteen ja sääntöjen mukaan?


Niin kuka korvaa sitten mokkulan, jossa EI OLE enää takuuta ja jolla ei tee enää mitään?!?"


 


Tuota en voi Telian puolesta arvioida, kun en Telialla töissä ole, mutta yleisesti ja ihan käytännön vaihtoehtoja pohtien näen itse noinkin iäkkään nettitikun hajoamisen päivityksen yhteydessä sangen pienenä vahinkona, jos ottaa huomioon sen, ettei se päivittämättömänä toimisi enää ollenkaan 4G LTE -verkoissa. Kiusallistahan se varmasti on ja haittaa aiheuttaa eikä sitä kukaan halua, mutta laitteilla vain on tietty elinkaari. Verkkolaitteissa - vaikka standardienmukaisia ovatkin - päivityssykli on melko kiivas. Onnekkaana juttuna voi pitää sitä, että päivitystä tuohon sentään tarjotaan. Laittaa vain miettimään, mikä on puhelimien tulevaisuus, sillä harva ensimmäisistä 4G LTE -puhelimista on enää valmistajien tarjoaman tuki-ikkunan sisällä.


 


BIOS-päivitykset parhaimmillaan pidentävät emon elinkaarta, eli siis saat päivitettyä tarpeen tullen uudemman prosessorin tms osan, johon tukea ei välttämättä ole ollut. Itse olen saanut kokea ajurien keskeneräisyyden sangen karvaasti näytönohjaimien osalta. Olen tullut siihen lopputulokseen, että kun olen löytänyt vakaat ajurit, en päivitä niitä enenn kuin on aivan absoluuttinen pakko. Mikään ei ole raastavampaa, kuin mitä ihmeellisempien virheiden selvittely, jotka sitten juontuvat bugisesta näyttisajurista.

Hei, Onko sinulla laiteohjelmisto 21.491.05.02.07 saatavilla jonnekin E3276s-modeemille? Telia kertoo minulle, että heillä ei ole enää näitä tiedostoja ja lähettää ne takaisin Huawei Mobilelle, ja Huawei kirjoittaa, että tämän korjaustiedoston on tuottanut Telia, eikä heillä ole sitä. Voiko joku auttaa ja paljastaa laiteohjelmiston jonnekin pilvestä?

Ei ikävä kyllä ole.

Itse siirryin jokunen vuosi sitten Huawei 4G reittimeen.

Mutta muistelen että eräältä russian sivulta löytyi eri operaattorien firmiksiä jopa general firmiksiä. 

Telian firmikset tunnistaa .07 loppuisesta versionumerosta.
Googlen kautta pitäisi (ehkä) löytyä tuo sivu (jos löytyy?). Kävin läpi oman selaimeni kirjanmerkit mutta en löytänyt sitä ja enkä muista enää linkkiosoitettakaan.

 

MUTTA noissakin firmiksen päivittämisessä on sitten OMALLA vastuulla, että jos jotain menee pieleen.

 

Vastaa