Huawei E3372 siltaavaksi

  • 18 February 2016
  • 4 kommenttia
  • 20 katselukertaa

Otin käyttöön Huawei E3372h-tikun ja Sonera Open Gaten. Tikku on kiinni Telewell TW-EAV510 v2-reitittimessä, jossa on myös DHCP. Ongelma on että Huawei E3372 on näköjään oletusarvoisesti NAT-tilassa.

 

Miten saan Huawein siltaavaksi?

 

Tai jos Huaweitä ei saa siltaavaksi, miten saan määritellyksi sinne DMZ:n, jonne voin laittaa Telewellin?


4 kommenttia

Ilmeisesti E3372 on hilink/router-mode:ssa ja se pitäisi saada stick/modem-mode:en, arvelenko oikein? Miten tämä tapahtuu? En kai minä ainoa ole, joka haluaa Open Gaten taakse hyvin konfiguroitavissa olevan reitittimen?

Eipä kai tuota Telehelliä saa siltaavaksi mitenkään. Dovadon reitittimillä + tuetuilla USB-modeemeilla pitäisi onnistua.

Kyllähän Telewell TW-EAV510 v2-reitittimen siltaavaksi saa. Ongelma on se että Huawei E3372h-nettitikkua ei saa siltaavaksi.

Ajattelin jo siirtää DHCP:n Telewelliltä nettitikulle, mutta sitten huomasin että Huawein Sonera-ohjelmstossa ei ole mahdollisuutta säätää myöskään DHCP-asetuksia. Näin ollen DHCP:n siirtäminen nettitikun vastuulle ei ole mahdollista sekään.
Kuulemma noista Huawein E3372-tikuista on montaa versiota. Internetistä löytyy ohjeita, kuinka E3372-tikkuun saa ohjelmiston, joissa ei ole Sonera-ohjelmiston rajoitteita. Nämä ohjeet kuulemma toimivat joihinkin E3372-versioihin, toisiin taas eivät.

Olin yhteydessä Soneran tekniseen asiakaspalveluun, joka ilmoitti että he eivät tarjoa tuotetukea eivätkä tarjoa myöskään Huawei E3372:n Sonera-softapakettia ladattavaksi ja asiakkaan itse päivitettäväksi. Saamani tiedon mukaan itse flashattu nettitikku katsotaan modifioiduksi eikä sitä voi enää palauttaa. Koska lähtöruutuun palaamisen mahdollistavaa Sonera-softapakettia ei siis ole saatavilla, minun olisi pitänyt olla 100% varma että Internet-ohjeet toimivat pomminvarmasti minulla kädessäni olleeseen E3372-versioon. Koska mikään ei ole niin varmaa kuin epävarma, tulkitsin että kannattaa jättää homma tekemättä.

Niinpä hankin Telewell TW-EAV510 v2 -reitittimeni jatkoksi Telewell TW-LTE/4G/3G+ modeemin ja sujautin SIM-kortin sinne.

Vastaa