Huawei E5776 yhteyden takkuilu

  • 13 March 2017
  • 9 kommenttia
  • 0 katselukertaa

Ollut jo vuoden pari tämä huawein masiina. Aluksi toimi hyvin, viimeisen puolen vuoden aikana pahin uhmaikä puskenut päälle. Asun suhteellisen perämetsässä joten ymmärrän ongelmat, mutta kuten sanottu; kaikki toimi aluksi moitteetta.

 

Ongelmana on pingin pomppiminen normaalista 40-70:stä (mikä minulle hyvä) jopa 150-500:aan aina noin minuutin välein. Ei se muuten haittaisi, download/upload koko ajan tasainen, mutta pelaan aika hyvän määrän tunteja viikkoon ja siksipä tuo pingin seilaaminen ottaa hermon päälle.

Olen käynyt verkkoasetuksissa tuolla --> http://192.168.1.1/html/home.html mutta vaikka sieltä mitä säätelee niin ei ongelma katoa. (Kyllä, olen valinnut sekä vain 3G ja vain 4G, että 20Mbps ja 40Mbps, ilman tulosta)

Jos joku taikuri täältä osaa antaa vinkin joka ongelman korjaa, niin saa 10 pistettä ja sen kuuluisan papukaijamerkin.


9 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

Todennäköisesti johtunee yhteyksien pingien suuruudet siitä, että asut lähitukiaseman kantaman reuna-alueilla ja / tai käyttäjiä samaisen maston kautta on paljon. Esiintyykö tätä tilannetta tiettyihin kellonaikoihin enemmän vai onko tilanne aina päällä?

jatkuvaa se on ja asun 4km päässä lähimmästä tukiasemasta (kaksi noin 5km alueella) ainakin cellmapperin mukaan, kylässä noin 3000 asukasta yhteensä, ei sinänsä pitäisi olla liiaksi tungosta, maalaiskylä.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

@juizyyCellMapper on hyvin suuntaa-antava ja sieltä saattaa puuttua tietoja ja on tullut vastaan, että siellä on liikaa tukiasemia väärissä paikoissa.

 

Miltä sonera.fi-sivuston Kuuluvuuskartta kertoo kuuluvuudesta asuinpaikkasi kohdalla?

Kuuluvuuskartta näyttää että ollaan hyvän ja erinomaisen (etten sanoisi eniromaisen) rajalla. 

Hieman kummastuttaa vieläkin.

Myös:
Hyvä kuuluvuus. Voit soittaa ja surffata internetissä ulkona ollessasi. Voit soittaa ja surffata internetissä myös sisätiloissa, varsinkin lähellä ikkunaa, ja kun et heikennä kuuluvuutta pitämällä puhelinta esimerkiksi kädessäsi, taskussa tai laukussa.
 
Myös tällä paikkakunnalla
2G vaihteluväli 0,02-0,2 Mbit/s
Max 0,2 Mbit/s
 

Erittäin hyvä

3G vaihteluväli 0,4-40 Mbit/s
Max 40 Mbit/s
 

Perus

4G vaihteluväli 10-100 Mbit/s
Max 100 Mbit/s

Kiitos näistä tiedoista. Neuvoisin vielä testaamaan, että auttaako vaihteleviin viiveisiin, jos yhteys tulee laitteesta Wi-Fi:n sijasta tuon USB-piuhan kautta. Viiveen vaihtelu on mobiiliverkon ominaisuus, mutta mielellämme kyllä tutkisimme tarkemminkin, että mistä tuo voi johtua. Jos ei ongelma löydy laitteiden välisestä yhteydestä, niin saisitko laitettua meille häiriöilmoitusta Omilta Sivuilta? Voit olla myös puhelimitse yhteydessä vikapalveluumme numerolla 020690101 (ma-pe 8-20, la 9-16.30).

Olen käyttänyt sitä puolisen vuotta pelkällä USB-piuhalla, mutta tietokoneessa on kiinni wifin vastaanottava tikku, sisäänrakennettua vastaanotinta ei ole olemassa. 

Eli langattomana vielä kulkee, mutta laitteet ovat toisissaan käytännössä kiinni.

Selvä juttu. Tuotahan voi kokeilla vielä niin, että laittaa Wi-Fi:n tietokoneelta pois päältä ja antaa yhteyden tulla USB-portin kautta tietokoneelle ja katsoa tapahtuuko muutosta. Seuraava askel olisi tosiaan tarkastella tuota verkon puolelta hieman tarkemmin ja sitä varten tarvitsisimme asiakastietoja, jotta saamme liittymän yhdistettyä oikeaan tukiasemaan ja siinä käytettyyn soluun. Kannattaapi siis olla yhteyksissä jos ei tuolla tokene! 🙂  

Asia selvisi sittemmin. 

Olin käyttänyt erään toisen laitteen micro-USB johtoa, jonka vaihdoin Huawein omaan johtoon ja jopas rupesi data virtaamaan!

Ennemmin oli latausnopeus maksimissaan 1,3MB/s, nyt johdon vaihduttua olen pyörinyt 5-7MB/s nopeuksissa, välillä kurkottanut korkeammallekin!

Kannatti tarkistaa johdot, en tiedä miksi sillä nyt niin paljon oli väliä, mutta rupesipahan toimimaan. :)

Vastaa