Huawei e3372 -> 4G ei enään toimi, mutta 3G toimii

  • 16 January 2020
  • 6 kommenttia
  • 45 katselukertaa

Meillä on 100 Mbps 4G yhteys kotona käytössä. Nettitikkuna on jo vuosia toiminut Huawei e3372, joka on muualta ostettu kuin Telialta. Netti on toiminut hyvin viime vuodet, mutta syksyllä 2019 Telia ilmoitti tekevänsä verkkoon muutoksia. Näiden muutoksien takia asiakkaita kehoitettiin päivittämään nettitikun ohjelmisto ja päivitysten saaminen koski vain Telialta ostettuja nettitikkuja. Tarkistin tuolloin olisiko päivityksiä ollut saatavilla nettitikun oman ohjelmiston kautta. Päivityksiä ei ollut saatavilla ja nyt netti on toiminut vain 3G taajudella jo pitemmän aikaan. Päivityksiä ei ole edelleenkään saatavilla nettitikkuun ainakaan nettitikun selaimessa toimivan ohjelmiston mukaan. Ohjelmiston valikoista LTE on sallittu, mutta valikoissa ei voi valita esim. pelkkää 4G yhteyttä vaan 3G on suurin valittavissa oleva nopeusvaihtoehto. Mites nyt asiassa eteenpäin? Pystyykö ongelman, jotenkin ratkaisemaan ilman nettitikun päivitystä uudempaan?

 

Osoitteessamme ei ole häiriökartan mukaan mitään häiriöitä ja kuuluvuuskartan mukaan alueella on täysi peitto 4G:n suhteen. Siirryimme hiljattain Win 7 -> Win 10, jolloin ohelmisto tuli asennettua uudelleen uuteen tietokoneeseen. Tällä ei ollut asiaan mitään vaikutusta suuntaan eikä toiseen, mutta ohjelmisto on nyt siis "asennettu uudelleen".


6 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Reitittimen vaihtaminen uuteen Telian verkkoon tukevaan reitittimeen on paras ratkaisu tähän. Valmistaja on todennäköisesti lopettanut tuen. Uusia löytyy aika edulliseen hintaan. Lisäksi uusimmissa malleissa tietoturvapäivitykset ovat ajan tasaisemmat ja verkon nopeuden laatu voi parantua merkittävästi :smileyhappy:

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

@Huawei4G@  kirjoitti:

Meillä on 100 Mbps 4G yhteys kotona käytössä. Nettitikkuna on jo vuosia toiminut Huawei e3372, joka on muualta ostettu kuin Telialta. Netti on toiminut hyvin viime vuodet, mutta syksyllä 2019 Telia ilmoitti tekevänsä verkkoon muutoksia. Näiden muutoksien takia asiakkaita kehoitettiin päivittämään nettitikun ohjelmisto ja päivitysten saaminen koski vain Telialta ostettuja nettitikkuja. Tarkistin tuolloin olisiko päivityksiä ollut saatavilla nettitikun oman ohjelmiston kautta. Päivityksiä ei ollut saatavilla ja nyt netti on toiminut vain 3G taajudella jo pitemmän aikaan. Päivityksiä ei ole edelleenkään saatavilla nettitikkuun ainakaan nettitikun selaimessa toimivan ohjelmiston mukaan. Ohjelmiston valikoista LTE on sallittu, mutta valikoissa ei voi valita esim. pelkkää 4G yhteyttä vaan 3G on suurin valittavissa oleva nopeusvaihtoehto. Mites nyt asiassa eteenpäin? Pystyykö ongelman, jotenkin ratkaisemaan ilman nettitikun päivitystä uudempaan?

 

Osoitteessamme ei ole häiriökartan mukaan mitään häiriöitä ja kuuluvuuskartan mukaan alueella on täysi peitto 4G:n suhteen. Siirryimme hiljattain Win 7 -> Win 10, jolloin ohelmisto tuli asennettua uudelleen uuteen tietokoneeseen. Tällä ei ollut asiaan mitään vaikutusta suuntaan eikä toiseen, mutta ohjelmisto on nyt siis "asennettu uudelleen".


@Sekunti osui naulan kantaan - suosittelen vaihtamaan reitittimeen ja kun hankit sen meidän kautta, niin ohjelmistopäivitykset pysyvät jatkossa ajantasalla. 

Kyllä toimii Huawei e3372 4G. Sillä nytkin kirjoittelen. Jos haluaa päivityksiä, pitää ladata ohjelmisto ja asentaa, ihan omin pikku kätösin. Siinä ohjelmistossahan on päivityksessä kohta mihin liitetään tiedosto.

Ja valmistajalla on tukea ja tuotetta valmistetaan yhä.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +10

vaikka on jokseenkin vanha kysymys niin siltikin.

kannattaa katsoa laitteen sisältä sim-kortti paikan vierestä tarkka malli koodi joka on jotain seuraavista (virheitä voi löytyä)

e3372s

e3372h

e3372s-153

jne...

nämä ovat eri laitteita ja firmware menee eri tavalla näissä. käyttöliittymä voi olla eri laitteissa, joissakin on web-käyttöliittymä ja toisissa on ohjelma-pohjainen käyttöliittymä.

 

e3372 laite on vanha muttei niin vanha että kannattaisi heittää menemään vielä. onhan se lte cat 4 joka tarkoittaa että carrier-aggregation tekniikkaa ei ole. olettain että sinun versiossa ei ole lte-m yhteensopivuus ongelmaa.

 

minulla on e3372s-153 laite ja päivitys oli suoraviivaista web-käyttöliittymän kautta.

itse testasin laitetta telian simmillä noin 6kk sitten ennen päivitystä ja pävityksen jälkeen joka oli silloin. en huomannut lte-m yhteensopivuus ongelmia. tosin testi oli pinnallinen.

 

annan suosituksen että kannattaa välttää operaattori firmwarella varustetut modeemit, päivitykset tulee joskus myöhässä, ominaisuuksia karsittu ja päivitykset voi tulla pakolla. suosittelen yleisiä firmwarella varustettuja laitteita.

 

en anna suoranaista suositusta seuraavista laitteista mutta keskimäärin netgear laitteet ovat olleet hyviä useimpiin tarkoituksin tosin pikkusanomista on tullut. seuraavat ovat akullisia joten akut kuluu niissä.

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/75779/mkjjg/Netgear-Aircard-797S-3G-4G-LTE-modeemi-ja-WiFi-reititin

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/14353/jvgrf/Netgear-MR1100-3G-4G-LTE-modeemi-ja-WiFi-reititin

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/77024/mkjjq/Netgear-MR2100-3G-4G-LTE-modeemi-ja-WiFi-reititin

en halua suositella verkkokauppa.com:ia mutta vaihtoehtoisia liikkeitä ei ole paljon.

Niin, minulla on tuo 3372h, reitittimeen tökättynä. S mallit ovat vanhempia, eikä enää myynnissä.

Tuon Netgear 1100 MR:n hinta näky olevan verkkokaupassa 279,90€.

Pikaisella vilkaisulla Kiinasta  tuon saa n.140:llä eurolla.

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@Toxox@  kirjoitti:

Niin, minulla on tuo 3372h, reitittimeen tökättynä. S mallit ovat vanhempia, eikä enää myynnissä.


Tuon Netgear 1100 MR:n hinta näky olevan verkkokaupassa 279,90€.


Pikaisella vilkaisulla Kiinasta  tuon saa n.140:llä eurolla.


 




Sitten kannattaa olla tarkkana, että on EU-malli eikä esim. Australian markkinoille tarkoitettu. Erona taajuustuki noiden välillä.

Vastaa