Meillä on 100 Mbps 4G yhteys kotona käytössä. Nettitikkuna on jo vuosia toiminut Huawei e3372, joka on muualta ostettu kuin Telialta. Netti on toiminut hyvin viime vuodet, mutta syksyllä 2019 Telia ilmoitti tekevänsä verkkoon muutoksia. Näiden muutoksien takia asiakkaita kehoitettiin päivittämään nettitikun ohjelmisto ja päivitysten saaminen koski vain Telialta ostettuja nettitikkuja. Tarkistin tuolloin olisiko päivityksiä ollut saatavilla nettitikun oman ohjelmiston kautta. Päivityksiä ei ollut saatavilla ja nyt netti on toiminut vain 3G taajudella jo pitemmän aikaan. Päivityksiä ei ole edelleenkään saatavilla nettitikkuun ainakaan nettitikun selaimessa toimivan ohjelmiston mukaan. Ohjelmiston valikoista LTE on sallittu, mutta valikoissa ei voi valita esim. pelkkää 4G yhteyttä vaan 3G on suurin valittavissa oleva nopeusvaihtoehto. Mites nyt asiassa eteenpäin? Pystyykö ongelman, jotenkin ratkaisemaan ilman nettitikun päivitystä uudempaan?
Osoitteessamme ei ole häiriökartan mukaan mitään häiriöitä ja kuuluvuuskartan mukaan alueella on täysi peitto 4G:n suhteen. Siirryimme hiljattain Win 7 -> Win 10, jolloin ohelmisto tuli asennettua uudelleen uuteen tietokoneeseen. Tällä ei ollut asiaan mitään vaikutusta suuntaan eikä toiseen, mutta ohjelmisto on nyt siis "asennettu uudelleen".