Hyvät nopeudet Wi-Fi tukiasemaan?


Onko n. 2-7 (joskus jopa 8-10) mbit/s hyvät nopeudet Wi-Fi tukiasemaan?

10 kommenttia

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

No ei... Minulla tukiasemaan saa parhaimmillaan 300Mbps... ja on markkinoilla tukiasemia johon saa 1Gbps luokkaa...

 

WLAN on langatonta tekniikkaa ja nopeuteen vaikuttaa tämän takia useita syitä. mm. 2.4Ghz ruuhkaisuus kerrostaloissa heikentää tiedonsiirtonopeutta.

 

Mikä on tukiasemasi merkki ja malli?

Öööö en minä tiedä. Näkeekös sen mistä?
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

Onko tukiasema Soneralta saatu / ostettu? Tukiaseman päällä lukee varmasti merkki / malli. Laitteen pohjassa on yleensä tarralappu missä on tukiasemasi tiedot.

 

Voit ottaa tarvitaessa kuva laitteestasi.

Onko se mikä laite vastaan ottaa nettiin?
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16

Kyllä... se mikä vastaanottaa netin ja lähettää WIFI- eli siis WIFI-tukiasemasi, jossa on nopeus ongelma...

Kunniamerkki +10

Ettei vaan nyt olisi niin, että tuo nopeus on kuitenkin sieltä mobiilin verkon puolelta?

Toisin sanoen ei kerro oikeaa nopeutta reittittimen wlanin ja päätelaitteen väliltä.

Jos arvataan, kun ei kerrota, että kyseessä on mobiili 3G-liittymä, ei ne nopeudet erikoisen hyviä ole, mutta ihan vaihtelurajoissa kuitenkin.

Kunniamerkki +10

^Juuri näin.

Joten samoin veikataan, että reitittimen ulkoinen nettiyhteys on 3G ja tekemällä nopeustesti esim. läppärillä speedtest.net:iin niin eihän sitä nopeutta välttämättä sitten tuon enempää saa. Ei siis johdu itse wlan-verkosta.

 

Tuo wlanin todellinen nopeus pitäisi testata jotenkin muuten esim. siirtämällä jokin tiedosto oman verkon sisällä.

Eikö nopeustestit sitten hyödytä mitään vaiko?
Kunniamerkki +10

Ei sitä nyt niin voi sanoa, ettei ne mitään hyödytä.

Tässä tapauksessa se ei kerro oman wlanin nopeudesta kovinkaan paljon.

Kun teet nopeustestin vaikka sinne speedtest.nettiin niin nopeus rajoittuu siihen mikä on hitain kohta. Ja kyllähän se usein on se ulkoverkon yhteys nettiin. Sen se kertoo, mutta ei sitä mikä on sinun wlanisi nopeus.

 

Jos taas ajatellaan niin, että wlan on kiinni 1Gbit ulkoverkon yhteydessä (esim. yrityksen kuitu) ja sitten tekee läppäriin wlanin yli nopeustestin, niin tilanne on jo ihan toinen. Nyt alkaa wlan olla jo ihan eri merkityksessä.

Vastaa