Jatkuva packet loss

  • 21 January 2019
  • 8 kommenttia
  • 123 katselukertaa

Hei vaan.

 

Onkohan jotain tiedossa olevaa ongelmaa vai mikä mahtaa olla kun noin kuukauden verran nyt jatkunut päivittäin 1-40% packet loss in / out? Ping pomppii 40-110ms.

 

Minulla on ollut sama Telian liittymä vaikka kuinka kauan ja viime kuussa alkoi pätkiä yhteys kellonajasta riippumatta. Käytän puhelimesta langatonta tukiasemaa millä jaan netin tietokoneeseen, olen myös kokeillut usb:n kautta jakamista.

 

Olen yhteyden ainoa käyttäjä ja tarkkaillut eri ohjelmilla ettei mikään ohjelma taustalla lataile. Yhteys ei siis vaan tunnu toimivan, häiritsee aika paljon pelaamista.


8 kommenttia


@arbaloid@  kirjoitti:

Hei vaan.

 

Onkohan jotain tiedossa olevaa ongelmaa vai mikä mahtaa olla kun noin kuukauden verran nyt jatkunut päivittäin 1-40% packet loss in / out? Ping pomppii 40-110ms.

 

Minulla on ollut sama Telian liittymä vaikka kuinka kauan ja viime kuussa alkoi pätkiä yhteys kellonajasta riippumatta. Käytän puhelimesta langatonta tukiasemaa millä jaan netin tietokoneeseen, olen myös kokeillut usb:n kautta jakamista.

 

Olen yhteyden ainoa käyttäjä ja tarkkaillut eri ohjelmilla ettei mikään ohjelma taustalla lataile. Yhteys ei siis vaan tunnu toimivan, häiritsee aika paljon pelaamista.


Ensimmäisenä kannattaa nollata verkkoasetukset siitä puhelimesta. Tämä tapahtuu sieltä puhelimen asetusten kautta. Se nollaa kaikki verkkoasetukset siitä puhelimelta. Seuraavaksi voisi testata kokonaan jotain toista laitetta mikäli tuollakaan ei tapahdu mitään muutosta. 4G -reititin olisi tietenkin paras vaihtoehto tässä tapauksessa. 

 

Reititintä suosittelen pohtimaan tarkemminkin mikäli käytät nettiä pelaamiseen, sekä omaa nettiä sille. Silloin nettiä ei varmasti käytä mikään muu sovellus tai laite, kuin se minkä olet siihen yhdistänyt. Puhelinta käytettäessä tilanteeseen voi vaikuttaa puhelimessa itsessään olevat sovellukset ja niiden käyttö taustalla, kuin myös tietokoneella olevat sovellukset ja miten ne käyttäytyvät siellä taustalla. Esimerkiksi puhelin saattaa pudottaa itsensä 3G -verkkoon, 4G -verkosta puhelun tullessa.

Kiitos vastauksesta!

 

Kokeilinkin juuri Huawein palikalla mihin tyrkkäsin SIM kortin kiinni mutta samanlaista on. Googlea pingaillessa 25-75% packet loss ja pelien omien mittarien mukaan edelleen se sama 1-40% kokoajan :/

Yritän tuota sinun ehdottamaa nollausta vielä puhelimen kanssa.

Erikoisinta tässä siis se että netti on toiminut ilman ongelmia monta vuotta.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +6

Oletko juuri ostanut uudet bluetooth kuulokkeet. Tuolla oli asiaa, että bluetooth käyttää samaa taajuutta kuin tämä alin wlan. Voi tehdä tökkimistä liikenteeseen, vaihda kanavia tai ota ylempi taajuus käyttöön oli ohje.

 

Hei. Tulin vain viestittämään, että et ole ainoa jolla tämä ongelma. Johtuisikohan huonosta säästä? En tiedä, mutta omat ongelmat alkoivat lumimyräkkien aikana.

Kunniamerkki +1

hommasin testiin telian 100M prepaidin, kun työnantajan puhelimesta Telian liittymällä kotiosoitteeseen tuli reilusti paremmat vauhdit kuin kilpailijalla - nopeudet ovatkin todella hyviä ilman antennin kääntelyä mutta sama packet loss -katkeilu myös itsellä?

 

Netti pätkäisee Telian kortilla 2-10 minuutin välein ja palautuu melkein samantien - sen verran kuitenkin pätkii että poitsulla Fortnite ja Apex Legends -peleissä kerkeää hermot menemään. Olin jo valmis irtisanomaan kilpailevan liittymän, mutta kyllähän tämä pätkiminen on sellainen ilmiö että mieluusti maksan toiselle ylihintaa hitaammasta, mutta vakaasta yhteydestä. Sääli.

 

Laitteissa ja kotiyhteyksissä vika ei ole, koska kun laitoin "naapurin" kortin takaisin koneeseen, toimii yhteys vakaasti (tätä kirjoitettaessa modeemin statistiikka näyttää yhteyden kestoksi yli 50min kun Telialla tosiaan katkeilee vähän väliä).

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@Maxxer@  kirjoitti:

hommasin testiin telian 100M prepaidin, kun työnantajan puhelimesta Telian liittymällä kotiosoitteeseen tuli reilusti paremmat vauhdit kuin kilpailijalla - nopeudet ovatkin todella hyviä ilman antennin kääntelyä mutta sama packet loss -katkeilu myös itsellä?


 


Netti pätkäisee Telian kortilla 2-10 minuutin välein ja palautuu melkein samantien - sen verran kuitenkin pätkii että poitsulla Fortnite ja Apex Legends -peleissä kerkeää hermot menemään. Olin jo valmis irtisanomaan kilpailevan liittymän, mutta kyllähän tämä pätkiminen on sellainen ilmiö että mieluusti maksan toiselle ylihintaa hitaammasta, mutta vakaasta yhteydestä. Sääli.


 


Laitteissa ja kotiyhteyksissä vika ei ole, koska kun laitoin "naapurin" kortin takaisin koneeseen, toimii yhteys vakaasti (tätä kirjoitettaessa modeemin statistiikka näyttää yhteyden kestoksi yli 50min kun Telialla tosiaan katkeilee vähän väliä).




Hei!


 


Jos kerta toisen operaattorin liittymällä yhteys toimii ja olet lisäksi testannut kahdella Telian liittymällä, niin ongelma rajautunee tavalla tai toisella Teliaan. Mikäs muutes on modeemin merkki ja malli? Löydätkös jotain signaalitietoja laitteesta? Yleensä Huawein purkeissa ne ovat asetussivuilla tai asetukset -> tietoa laitteesta -sivuilla. Mitä on RSRP, RSRQ, SINR?


 


Katkeilun syitä voi olla:


 



  • Ruuhkainen tukiasema, joka ei jaksa kaikkea kuormaa

  • Huono signaalinvoimakkuus, erityisesti päätelaitteelta verkkoon päin

  • Päätelaitteelta verkkoon päin tapahtuvan liikenteen häiriöllisyys

  • Fyysinen tai ohjelmallinen vika tukiasemassa, esim. antennin vika, siirtotieyhteyden vika.

  • Jokin ohimenevä häiriötilanne


 


Kannattaakin siis nyt ottaa ylös noita katkeiluhetkiä ja tehdä niistä Telialle häiriöilmoitus, jotta voivat verkon puolelta katsoa, onko alueen tukiasemat kunnossa ja näkyykö heillä lokeissa jotain syytä katkeilulle.


 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Mahtaakohan olla samasta ongelmasta kyse kuin tässä, LTE-verkko heittää ulos:

 

Hybrid laajakaista modeemi 4G verkko

 

Jos on, kannattaa kokeilla vaihtaa päätelaite UMTS-verkkoon. Toivottavasti 43,2 / 5,76 Mbit/s nopeus riittää.

Yleensä tuo packet loss johtuu verkossa olevien reitittimien (HOP) ongelmista jotka ovat kohde IP välillä. 

Esim. itsellä pingatessa (pingplotter ohjelmalla) Telian nimipalvelinta (193.210.19.19) pl on 100%... 

Yksikään operaattori ei ole viime vuosina kiinnostunut korjaamaan tälläisia ongelmia. 

Tai luulen että heillä ei ole osaavaa henkilökuntaa joka ymmärtäisi packet lossista mitään. 

 

 

 

 

 

Vastaa