Kännykkävirus?

  • 11 December 2014
  • 2 kommenttia
  • 44 katselukertaa

  • Anonymous
  • 0 kommenttia
Tästä voi tulla pitkä selitys.

Omistan Nokian kännykän 040-alkuisena. Joskus tämän vuoden loppukesällä tämä numeroni oli joutunut virolaiselle taholle, josta soitettiin kännykkääni. Minulla ei ole tapana vastata tuntemattomiin numeroihin ja niinpä en vastannut, mutta siitä huolimatta kännykkääni tuli virus: kaikki talletetut 'SAAPUNEET' viestit hävisivät vuorokauden kuluttua. Soittoyritys kyseisestä numerosta toistui n. kerran viikossa, enkä vastannut vaan annoin sen soida loppuun, ja edelleen kaikki saapuneet tekstiviestit hävisivät vuorokauden kuluessa. Syytin aluksi poikani puhelinta, johon hän oli saanut puhelinkortin epäilyttävältä henkilöltä, ja hän sattui soittamaan minulle samoihin aikoihin.

Sitten kerran kun se taas soi, päätin ottaa selvää, kuka soittaa Virosta (olin jo aikaisemmin puhelinluettelon maakoodien perusteella saanut selville, että numero oli virolainen), joten otin puhelun. Linjalta ei kuulunut kenenkään ääntä, vain lievää koneellista surinaa. Huusin monta kertaa haloota ja sitten lopuksi suljin puhelimen. Se oli siis tietokoneella ohjeistettu 'soittoautomaatti', joka soitti säännöllisesti viikon välein - ja viestien häviäminen jatkui. Kerran soitoissa oli 2 viikon tauko, ja silloin viestit säilyivät puhelimessa viikon, ja sitten tuli soitto taas ja viestit hävisivät. 100-%:sen varmasti tämä ilmiö liittyy nimenomaan tämän numeron soittoihin!

Kysymyksiäni:
1) Miten voin vapautua tällaisesta? Pitääkö minun heti soiton tullessa painaa punaisen puhelimen näppäintä eli kieltäytyä puhelusta (tähän asti olen antanut sen itse soida loppuun)? Se edellyttäisi että minun pitäisi olla aina valmiudessa kännykkä kädessä, mitä en voi tehdä.
2) Onko Soneralla olemassa ohjelma, jolla voin laittaa kyseisen numeron soiton kieltolistalle, niin ettei puhelut enää pääse läpi siitä numerosta?

Kysyin asiaa eräästä myymälästä jossa myydään Soneran puhelimia ja myyjä pitkään selaili kännykkääni ja sanoi ettei tässä ole ollenkaan sellaista ohjelmaa, jolla saapuneet viestit poistuvat itsestään vuorokauden kuluttua, ja sen vuoksi sitä toimintaa ei myöskään voi poistaa!

Puhelut tulevat seuraavista numeroista:
+3726252014
+3726252011
+3726252010

2 kommenttia

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +16
Mikä oli siis puhelimesi tarkempi malli, pelkkä Nokialainen ei riitä.

Vastauksia:

1. Kyllä voi olla ohjelma joka poistaa viestit... Todella erikoista...

2. Kyllä saa kieltolistalle, matkapuhelimen asetuksiinkin on varsinkin uudemmissa mahdollista laittaa.
Hei Laplandia14!

Kiitos viestistäsi. Kuten nimimerkki olkitu kirjoittaakin, voi kyseessä olla jonkinlainen haittaohjelma. Joissakin uudemmissa älypuhelimissa on mahdollista asetusten kautta estää saapuvat puhelut tietystä numerosta tai numeroista, mutta voi olla, että sinun puhelimessasi kyseistä ominaisuutta ei ole.

Varmuuden vuoksi suosittelen sinua ottamaan yhteyttä laitevalmistaja Nokian tekniseen tukeen. Ohjeet yhteydenottoon löytyvät seuraavassa osoitteessa:

http://bit.ly/1ulxqZW

Vastaa