Moi,
tilasin Kiinteä Yhteys Kotiin XL-liittymän testiin, testaan siis nopeuksia vs. mobiililaajakaista. Modeemi ja SIM-kortti saapui ja kyllähän tuossa eroa on, tosin erona se että mobiililaajakaistaliittymä on rajoitettu 100 Mbit/s ja tuo XL on 200Mbit/s. Pitäisi nostaa mobiililaajakaista nopeutta ja katson vastaako metsä kun sinne huudetaan.
Ennen liittymän tilausta kysäisin myyjältä chatin kautta noiden liittymien erosta, vastaus on seuraavanlainen:
Yhteys Kotiin mobiilitekniikalla -liittymän edut Yhteys Mukaan -liittymään verrattuna. Yhteys Kotiin mobiilitekniikalla toimii 4G yhteydellä, joka on rajattu pelkästään omaan osoitteeseesi. Silloin alueen muut netin käyttäjät eivät vaikuta tähän sinun nettiisi millään tavalla. Muiden verkon käyttäjien määrä on suurin ongelma näissä Yhteys Mukaan -liittymissä, jolloin myös sinun yhteytesi hidastuu. Yhteys kotiin L -liittymässä nopeus voidaan taata vaihteluvälille 10 - 100 Mbit/s, Yhteys Mukaan -liittymille tätä ei voi luvata.
Tänään satuin lukemaan mielenkiintoisen uutisen liittymien priorisoinnista ja Telian tavasta käyttää priorisointia markkinointikeinona:
TELIA MYY EU-LAKEJA RIKKOVAA 4G-LIITTYMÄÄ: YHTIÖ KIISTÄÄ MAINOSTANEENSA KIELLETYLLÄ TAVALLA
Nyt jos saisi muutamaan kysymykseen vastauksen:
-Mitä liittymien hinnoille tapahtuu jos priorisointi poistuu? Priorisoinnin häviämisen jälkeen nuo liittymät vastaa tavallisia mobiililaajakaistaliittymiä, miksi maksaisin tuplahintaa turhaan samasta palvelusta?
-Aikooko Telia jatkaa vielä näiden liittymien markkinointia? Valistunut asiakas nopeasti tajuaa mistä on kyse, priorisointia kun ei enää pysty mainostamaan.