Yhteisö

Lueskele, kysy neuvoa, keskustele, opi uutta ja liity mukaan!
Jäseniä 64839
Kirjoituksia 176350

Kiireitä vaiko saamattomuutta?



Highlighted

Kiireitä vaiko saamattomuutta?

Uusi keskustelija
Viestejä 16 kpl

Kiireitä vaiko saamattomuutta?

1/19

Tuotatuota, miten tätä nyt kysyisi.

Maalis-huhtikuulta kun olin mökillä täällä pohjoisessa yhteisverkkoalueella, niin netti pelasi ihan kohtuuhyvin - peräti yli 15Mbps tämä latausnopeus. Olinpa tuolloin iloinen, että yhteisverkosta oli apua. Noh eipä mitiä kun tulin taas mökkeilemään lauantaina 11 kesäkuuta. Ei toimi oma eikä vaimon puhelin, ei netti, ei niin minkäänlaista signaalia. Sunnuntaina jossain vaiheessa sain netillä yhteyden Soneran chattiin, jossa kiltti täti lupasi tehdä puolestani vikailmoituksen. Maanantaina aamupäivällä soitti sitten joku setä sieltä vikapuolelta, onneksi olin juuri silloin tuolla ulkona ja puhelin toimi pätkien. Asiaa selittelin parhaan kykyni mukaan, joka ei taida olla kovinkaan kummoinen. Jotain apua selityksistä kuitenkin oli kun puhelin sai jo saman iltana 3G-yhteyden. Nettiä kokeilin seuraavana aamuna ja yhteyshenkilö toimi ihan 0,8Mbps vauhdilla, loistavaa. Ja sähköpostiin tuli ilmoitus, että asia on siirretty jonnekin erikoisasiantuntijalle? ja sitten sain samaisessa postissa vielä jonkun koodinkin ja lupailtiin ilmoitella kun asiassa tapahtuu jotain. 

Jotain on tapahtunutkaan kun tuo nettinopeus on jo 1-4Mbps ja nettitikkua välkkyy kuin amerikkalainen joulukuusi, valot vaihtuvat epäsäännöllisen säännöllisesti vihreästä tummansiniseen tai vaalean siniseen. Tai päin vastoin. Mitään ilmoitusta ei kuitenkaan ole vielä tullut, että asiassa olisi tapahtunut jotain muutosta.

Ja nyt siis kysymys: Miten kauan yleensä kestää Soneran asiantuntijoilla tämmöisten vikojen korjaus, ehtiikö tulla korjatuksi syyskuun puoleenväliin mennessä? Silloin nimittäin ajattelin mennä tuonne kotipuoleen takaisin.

 Ps. Ja jos tuossa on jotain kirjoitusvihreitä niin ne johtuvat IPadista. Se kun kirjoittelee joskus ihan eri asiaa mitä minä naputtelen näppäimistöön.

 

Vastaa
0 tykkäystä
18 vastausta
Highlighted

Ex-telialainen
Viestejä 15 kpl

2/19

Moro,

 

Kuulostaisi siltä, että alueella on jonkinlaista verkkovikaa ja siitä on tehty vikailmoitus. Vikailmoitus on sitten siirretty asiantuntijalle selvitykseen, josta tuo sähköpostikin on sinulle tullut. Aikataulusta en osaa sanoa tarkemmin kun en tiedä minkälaisesta viasta on kyse, mutta yleensä noissa ei kauaa mene.

Kesällä ukkonen ja salamat saattavat hajoittaa tukiasemista komponentteja ja silloin joudutaan tilaamaan uusia osia ja korjauksessa saattaa kestää pidempää, mutta ei kuitenkaan syksyyn asti 🙂 Kun vika on selvitetty ja korjattu niin sinuun otetaan yhteyttä vikailmoituksen johdosta.

Vastaa
Highlighted

Uusi keskustelija
Viestejä 16 kpl

3/19

Joo, näin se taitaa olla yleensä: " Kun en tiedä minkälaisesta viasta on kyse." Voisi siitä kyllä lähettää jonkinlaista tietoa maksavalle asiakkaalle, jotta ette Soneralla tiedä mitä tehdään ja koska. Olisi paljon mukavampaa tämä mökkielämä kun ei tarvitsisi koko ajan ihmetellä, että joko tänään vaiko vasta joskus syksyllä.

Muistelen itse omasta työelämästä, pankin atk-osastolla kun 40 vuotta töitä olin tekevinäni, että asiakkaalle oli ensiarvoisen tärkeää saada tietoa virheistä ja korjausaikataulusta. Mitään siihen lisäämättä tai pois jättämättä. Tätä toivon myös itse saavani asiakkaana.

Vastaa
0 tykkäystä
Highlighted

Velho
Velho
Viestejä 2 415 kpl

4/19

@Xbowman kirjoitti:

Joo, näin se taitaa olla yleensä: " Kun en tiedä minkälaisesta viasta on kyse." Voisi siitä kyllä lähettää jonkinlaista tietoa maksavalle asiakkaalle, jotta ette Soneralla tiedä mitä tehdään ja koska. Olisi paljon mukavampaa tämä mökkielämä kun ei tarvitsisi koko ajan ihmetellä, että joko tänään vaiko vasta joskus syksyllä.

Muistelen itse omasta työelämästä, pankin atk-osastolla kun 40 vuotta töitä olin tekevinäni, että asiakkaalle oli ensiarvoisen tärkeää saada tietoa virheistä ja korjausaikataulusta. Mitään siihen lisäämättä tai pois jättämättä. Tätä toivon myös itse saavani asiakkaana.


Ihan toisen asiakkaan mielipiteenä, 95% asiakkaista ei tarkemmilla tiedoilla mitään tee tai ymmärrä. Itsekin tekniikasta jotain ymmärtävänä välillä turhauttaa kun ollaan ylimalkaisia... Tärkeintä kuitenkin mielestäni on, että kerrotaan prosessin olevan käynnissä, annetaan väliaikatietoja. Mikään ei ärsytä enempää kuin tiedoitushiljaisuus.

Vastaa
Highlighted

Ex-telialainen
Viestejä 15 kpl

5/19
Moro,

Tosiaan kerroinkin jo, että kun asia on selvitetty ja saatu kuntoon niin sinuun otetaan yhteyttä vikailmoituksen perusteella ja sitä kautta varmistamme toimivuuden. Ei siis tarvitse kuin odottaa meidän yhteydenottoa 🙂 Viasta ei voi sanoa etukäteen mitään kun siitä ei ole varmaa tietoa, että mistä se johtuu eikä asiasta voi oikein arvuutellakkaan. Kun asia on selvitetty ja korjattu niin kerromme kyllä syyn yhteydenotossa 🙂
Vastaa
0 tykkäystä
Highlighted

Vakiokalustoa ☆☆
Viestejä 503 kpl

6/19

Aina kun puhutaan näistä 3G/4G yhteyksistä niin kannattaa muistaa että se netti tulee langattomasti eli siihen yhteyteen vaikuttaa todella moni asia eli noissa se nopeus mitä luvataan on todellakin suuntaa antava eikä mikään kiveen hakattu nopeus ja yhteydet voi pätkiä milloin minkäkin syyn takia.Ilmeisesti se mökki on katveessa ja sinne ei saa kunnon yhteyttä kuin pistämällä joku 3G/4G antenni mahdollisimman korkealle ja joka on suunnattu lähimpään mastoon tms.

Vastaa
0 tykkäystä
Highlighted

Uusi keskustelija
Viestejä 16 kpl

7/19

Joo, tuossa yksi masto näkyy järven yli ja toinen on sitten selän takana n 5km:n päässä. Varmaan aallokko tekee katveen, kun kevättalvella taas oli jää tasainen eikä aallon korkeaus häirinnyt signaalia ja yhteydet pelasivat ihan mukavasti. Varmaan on nyt katvetta joku ihan piruuttaan rakentanut. Hyvä vihje aseenkantajalta!

Nyt Soneralta tiedoituksia ja ehkä jonnin verran tekojakin - toivottavasti ennen lomien alkua.

Vastaa
0 tykkäystä
Highlighted

Vakiokalustoa ☆☆
Viestejä 503 kpl

8/19

@Xbowman kirjoitti:

Joo, tuossa yksi masto näkyy järven yli ja toinen on sitten selän takana n 5km:n päässä. Varmaan aallokko tekee katveen, kun kevättalvella taas oli jää tasainen eikä aallon korkeaus häirinnyt signaalia ja yhteydet pelasivat ihan mukavasti. Varmaan on nyt katvetta joku ihan piruuttaan rakentanut. Hyvä vihje aseenkantajalta!

Nyt Soneralta tiedoituksia ja ehkä jonnin verran tekojakin - toivottavasti ennen lomien alkua.


Oletko varma että se järven yli näkyvä masto on soneran?.Dna/sonera yhteismastot taitaa olla vain pohjoisessa ja muualla kaikilla on erikseen ne mastot?.

Vastaa
0 tykkäystä
Highlighted

Velho
Velho
Viestejä 2 415 kpl

9/19

@arapahoe kirjoitti:

@Xbowman kirjoitti:

Joo, tuossa yksi masto näkyy järven yli ja toinen on sitten selän takana n 5km:n päässä. Varmaan aallokko tekee katveen, kun kevättalvella taas oli jää tasainen eikä aallon korkeaus häirinnyt signaalia ja yhteydet pelasivat ihan mukavasti. Varmaan on nyt katvetta joku ihan piruuttaan rakentanut. Hyvä vihje aseenkantajalta!

Nyt Soneralta tiedoituksia ja ehkä jonnin verran tekojakin - toivottavasti ennen lomien alkua.


Oletko varma että se järven yli näkyvä masto on soneran?.Dna/sonera yhteismastot taitaa olla vain pohjoisessa ja muualla kaikilla on erikseen ne mastot?.


Kyllä missä tahansa voi olla useampi operaattori samassa fyysisessä mastossa. Esimerkiksi minua lähinnä on masto, joka Soneran omistuksessa, mutta Elisa vuokralla. On paljon kustannusehokkaampaa vuokrata laitepaikkoja, kuin rakentaa joka niemen notkoon uusia mastoja. Eikä niitä edes saisi rakennuslupiakaan aivan loputtomiin.

 

Omistajuuden saa siitä selville, kun menee katsomaan laitesuojan kopista, mitä siinä lukee. Sonera = Unibase, Elisa = Ecosite ja DNA yleensä DNA:n logo. Joskus voi olla jonkin paikallisen puhelinyhdistyksenkin logoja lisänä. Ja sen, onko sitten k.o. operaattorin tekniikkaa voinee yrittää esim. kiikareilla katsoa, onko logoja antennien/radioiden  kyljissä. Toisinaan niissä on tarroja, joista käyttäjä tulee ilmi. Voi olla myös kaapeleiden läpivientien yhteydessä merkintöjä. Tietenkin myös puhelimen ilmoittamalla signaaliarvolla voi päätellä, onko tukari lähellä. Yleensä poikkeuksetta RSRP on -50 --- -70dBm tukarin lähellä, ja solut vaihtuvat sen mukaa, kun tolppaa kiertää. Cellmapper auttaa myös.

Vastaa
Highlighted

Uusi keskustelija
Viestejä 16 kpl

10/19

Nytte on tapahtunut jotain. Nimittäin viime tiistaina Soneralta soittelivatten ja kertoivat, että viimeistään perjantaina vika korjaantuu. Ja tuli vieläpä sähköpostiakin samasta asiasta. Tulipa perjantai ja lauantai ja sunnuntai ja nyt on jo maanantai mutta vika on ja pysyy. Nettitikkua vilkkuu kuin Teollisuuskadun liikennevalot, kaikkia värit vuorotellen ja joskus takaperinkin. Mutta ei vain 4G tule vahingossakaan tikkuun saakka.

AnttiLein voisi nyt kertoa tarkemmin miten tässä pitäisi nyt toimia.

Vastaa
0 tykkäystä
Haluatko lisätä keskusteluun jotain, tai kysyä lisää? Kirjaudu sisään tai liity jäseneksi osallistuaksesi keskusteluun. Löydät linkit myös sivun yläreunasta.